Moderator: Redaktörer
CJNE skrev:Aha, tack för det snabba svaret
Vad kan vara en lämplig warble frekvens då?
CJNE skrev:Hmm, nu önskar man att att man var mer alert på mattelektionerna när det begav sig, rätta mig gärna om jag tänker fel framledes. Jag provade att göra en graf av din formel n3mmr, den blev såhär (om jag inte gjort nåt fel då):
Röd: w = 0
Grön: w = 0.3
Blå: w = 1.5
f = 1000 i samtliga fall.
Ser det vettigt ut? Jag hade för mig att den skulle se ut lite mer som den urprungliga sinusvågen fast med "småvågigt" i toppar och dalar?
Jag har nämligen en svag minnsebild av vad jag tror var en illustration ev en warble våg som såg ut så, men jag kan ju minnas fel också
PeterAkemark skrev:Vad jag kommer ihag sa anvande man en trianglevag som skiftade frekvensen med ca +- 1/3 oktav. Hastigheten skull vara sa hog att smala rumsresonanser ( hogt Q-varde) inte exiterades namnvart.
/PS Saknar fortfarande a,a,o
Tekko_Tubeamp skrev:CJNE, vad ända inni pärskvittje ska det där på din bild föreställa ? Liknar ju allt annat än en warble sinus (ska se utsom en am signal ?)
n3mmr skrev:sin(2*pi*((f+(0.025*f)*sin(2*pi*w*t)))*t)
Kanske blir korrektare...
n3mmr skrev:sin(2*pi*((f+(M*f)*w*k(t mod 1/ 2w))))*t) , där k(t) = t i T = [ 0, 1/2w [ och
(1-t ) i t = [ 1/2w, 1/w[
Eller??
(mod finns inte i realtal, nä, men ignore that, periodisera t i intervall om 1/w.)
CJNE skrev:n3mmr skrev:sin(2*pi*((f+(0.025*f)*sin(2*pi*w*t)))*t)
Kanske blir korrektare...
Tack för hjälpsamheten n3mmr!
Provade men grafen blir dock ganska lik den förra![]()
Själv fixar jag inte att bena ut det men om du eller någon annan vill göra ett försök så...
n3mmr skrev:sin(2*pi*((f+(0.025*f)*sin(2*pi*w*t)))*t)
ska det inte vara, utan i stället
sin(2*pi* ( f + k*f*sin(2*pi*w*t) ) * t)
n3mmr skrev:"*" = ggr
k, modulationsdjupet, skall vara i intervallet [0 , 1[
pi = 3.14.....
n3mmr skrev:HUR implementerade du det hela?? Matlab?
Warble tones are just sinewaves swept over a small range, usually 1/3, 1/6, or 1/10 octave. The sweeping should be done in a linear fashion (that is, the modulating waveform should be triangular).
Provade men det vill sig inte riktigt, det ser ungefär lika spretigt ut som första försöket. Amplituden påverkas, vilket jag tror inte borde ske (annat än den naturliga sinsuvägen då). I en warble våg borde väl bara perioden (p) påverkas?n3mmr skrev:"*" = ggr
pi = 3.14.....
"*" och pi hade jag listat ut faktiskt
Jag använder gnuplot , kommandot jag körde för senaste testat var:
plot [0:2000] f(t,f,w,k) = sin(2*pi* ( f + k*f*sin(2*pi*w*t) ) * t), f(
x,1000,100,0.5)
Provade men det vill sig inte riktigt, det ser ungefär lika spretigt ut som första försöket. Amplituden påverkas, vilket jag tror inte borde ske (annat än den naturliga sinsuvägen då). I en warble våg borde väl bara perioden (p) påverkas?n3mmr skrev:"*" = ggr
pi = 3.14.....
"*" och pi hade jag listat ut faktiskt
Jag använder gnuplot , kommandot jag körde för senaste testat var:
plot [0:2000] f(t,f,w,k) = sin(2*pi* ( f + k*f*sin(2*pi*w*t) ) * t), f(
x,1000,100,0.5)
Jag hittade en beskrivning för warble vågor som kanske kan vara till hjälpWarble tones are just sinewaves swept over a small range, usually 1/3, 1/6, or 1/10 octave. The sweeping should be done in a linear fashion (that is, the modulating waveform should be triangular).
vidare skall modulationsfrekvensen anpassas till grundfrekvensen, för grundfrekvenser i steg om 1/3 oktav skall exempelvis modulationsfrekvensen vara 0.125 * grundfrekvens.
Källa: här
Edit: litet förtydligande
CJNE skrev:Ahh, lysande n3mmr!
Nu ser det ju riktigt bra ut! Jag är väldigt tacksam för den tid och tankemöda du bjussat på
Nu ska jag bara implementera det i mitt program då(som jag för övrigt tänkte göra i Java).
Tack så länge!
CJNE skrev:Orginaljava blir det, har länge tänkt kolla upp vad som hänt sen 1.4 så det här blir ju en bra anledning till det
Och visst kan jag publicera det om det kan vara till glädje för nån, det verkar faktiskt vara lite glest med gratisprogram som kan generera warble vågor så det kan ju hända att nån kan ha nytta av det då...
Återkommer när jag har nåt konkret
Tekko_Tubeamp skrev:Det liknar ju en FM signal.
CJNE skrev:Tekko_Tubeamp skrev:Hur ser en warble ut ?![]()
Såhär ser den ut med n3mmr's senaste triangelmodulationsvåg:
Tack för den förresten n3mmr
CJNE skrev:Tekko_Tubeamp skrev:Hur ser en warble ut ?![]()
Såhär ser den ut med n3mmr's senaste triangelmodulationsvåg:
Tack för den förresten n3mmr
CJNE skrev:Har haft lite att göra på annat håll så jag har inte hunnit så långt, men som det är just nu så är warbletonen bara stabil i ca en halv sekund för att sedan "wobbla" ur helt och bli helknasig, förmodligen har det att göra med avrundningsfel som förvärras med tiden.
Jag filurar på att bara generera "data" fram till dess att sågtanden (w) gjort en hel period (heter det så?) och sen bara loopa det hela, då borde det inte bli fel. Eller så får jag ta och hitta orsaken till problemet, vi får se
I'll keep you posted
Användare som besöker denna kategori: genstruktur, HenrikTornquist, Pappsen och 23 gäster