Distorsion i digitala förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-26 00:00

Man lär sig något nytt varje dag!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-26 00:01

dawen skrev:Man lär sig något nytt varje dag!

Ja, nästan i alla fall. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-26 00:04

Jag kom att tänka på Patricia Barber idag när jag såg rabarber, det du Morello! 8)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-26 14:55

rhenrics skrev:Jag är inte ofelbar och kan missa ibland,

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-26 14:58

dawen skrev:Jag kom att tänka på Patricia Barber idag när jag såg rabarber, det du Morello! 8)

Ser hon verkligen ut på det sättet???

Fast bladen är väl mindre??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-27 03:27

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:I de två citat jag angivit tycker jag att man mycket entydigt kan sluta sig till att Öhman påstår sig ha både lyssnat och mätt på apparaten i fråga.

Tja jag håller inte med om det. Och om du läser igenom det du har citerat några gånger till så kanske du även ser felet i din slutsats. Kräver fövisso att man är bildad i antingen digitalteknik, filosofi och/eller matematik (lämpligen med början i mängdläran).

Du är en intelligent människa Anders! Att du har god tankeförmåga visste jag ju redan tidigare, men att ha ett så stort förtroende för din tolkning att du argumenterar den är imponerande. Givetvis har du helt rätt.

Som tur är, är de flesta här på faktiskt både läskunniga och intelligenta. Jag föreställer mig att praktiskt taget alla förstått det jag skrivit. I varje fall när det gäller semantiken (vissa resonemang som är väldigt tekniska kan självkalrt vara svåra för vissa att hänga med i, i minsta detalj).

Att det finns en person, som inte förstår skillnaden mellan att vara bekant med mätdata och att ha mätt själv är väl kanske något man får stå ut med (även om attityden är trist liksom hans till synes ohejdeliga korståg mot mig). Men van vid hans feltonkningar börjar jag ju bli - de har varit legio i det förflutna, så till den milda grad att det vore orginellt om en korrekt tolkning av något skulle presenteras! Något jag ser fram emot att få se.

Alla kan inte ha lika lätt för sig. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-06-27 08:45

IngOehman skrev:Som tur är, är de flesta här på faktiskt både
läskunniga och intelligenta. Jag föreställer mig att praktiskt taget
alla förstått det jag skrivit. // Alla kan inte ha lika lätt för sig. :wink:

Ärligt talat, Ingvar. Dylika idiotförklaranden slår tillbaks
mot författaren och detta borde du ju fatta själv... :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-27 10:48

IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:I de två citat jag angivit tycker jag att man mycket entydigt kan sluta sig till att Öhman påstår sig ha både lyssnat och mätt på apparaten i fråga.

Tja jag håller inte med om det. Och om du läser igenom det du har citerat några gånger till så kanske du även ser felet i din slutsats. Kräver fövisso att man är bildad i antingen digitalteknik, filosofi och/eller matematik (lämpligen med början i mängdläran).

Du är en intelligent människa Anders! Att du har god tankeförmåga visste jag ju redan tidigare, men att ha ett så stort förtroende för din tolkning att du argumenterar den är imponerande. Givetvis har du helt rätt.

Som tur är, är de flesta här på faktiskt både läskunniga och intelligenta. Jag föreställer mig att praktiskt taget alla förstått det jag skrivit. I varje fall när det gäller semantiken (vissa resonemang som är väldigt tekniska kan självkalrt vara svåra för vissa att hänga med i, i minsta detalj).

Att det finns en person, som inte förstår skillnaden mellan att vara bekant med mätdata och att ha mätt själv är väl kanske något man får stå ut med (även om attityden är trist liksom hans till synes ohejdeliga korståg mot mig). Men van vid hans feltonkningar börjar jag ju bli - de har varit legio i det förflutna, så till den milda grad att det vore orginellt om en korrekt tolkning av något skulle presenteras! Något jag ser fram emot att få se.

Vh, iö

Jag är van vid dina personangrepp ang mitt förstånd (eller brist därav), men jag tycker att, om du med "eftersom den där TacT-apparaten har nämnts och det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!", menade något annat än vad du faktiskt skrev, åtminstone borde ha ryggrad nog att erkänna att du formulerat dig felaktigt istället för att hävda att jag inte förstår vad jag läser.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-27 11:02

rhenrics skrev:...men jag tycker att, om du med "eftersom den där TacT-apparaten har nämnts och det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!", menade något annat än vad du faktiskt skrev...

Eh? Har vi inte varit igenom detta en gång redan. Ska vi ta det EN gång till? :twisted:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-27 11:04

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:...men jag tycker att, om du med "eftersom den där TacT-apparaten har nämnts och det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!", menade något annat än vad du faktiskt skrev...

Eh? Har vi inte varit igenom detta en gång redan. Ska vi ta det EN gång till? :twisted:

BOMBEN, Snälla Naqref, BOMBEN!!!!!! :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-27 11:20

n3mmr skrev:
BOMBEN, Snälla Naqref, BOMBEN!!!!!! :lol:

Tyvärr så kan jag inte se ett spår av varken politik eller religion.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-27 11:28

Mr Smith ??? 8) 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-27 11:36

Bamsefar skrev:Mr Smith ??? 8) 8)

Han finns ju alltid att tillgå när admin är trötta men så långt har vi inte kommit än. :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-27 11:36

Naqref™ skrev:

Jag har varit igenom det med dig, men så vida du inte agerar i egenskap av Öhmans ombud så tar jag det gärna direkt med honom också. Om det är ok med dig alltså?

Vad är det egentligen för typ av moderering du pysslar med när du låter uppenbara personangrepp gå igenom utan kommentar, men tycker att jag ska avhålla mig ifrån att fråga Öhman varför han inte kan stå för vad han skriver?

Både du och Öhman verkar ju ha uppenbara problem med att skriva och förstå korrekt svenska om ni inte kan se vad meningen faktiskt betyder.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-27 12:08

rhenrics skrev:Både du och Öhman verkar ju ha uppenbara problem med att skriva och förstå korrekt svenska om ni inte kan se vad meningen faktiskt betyder.

Eller kanske inte... Ska vi ha en omröstning?

I övrigt så har ju IÖ redan sagt att min tolkning var rätt och din var fel. Står i hans inlägg ovan. Det uppfattade jag i a f.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-27 12:18

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:Både du och Öhman verkar ju ha uppenbara problem med att skriva och förstå korrekt svenska om ni inte kan se vad meningen faktiskt betyder.

Eller kanske inte... Ska vi ha en omröstning?

I övrigt så har ju IÖ redan sagt att min tolkning var rätt och din var fel. Står i hans inlägg ovan. Det uppfattade jag i a f.

Visst kan vi ha en omröstning om vad meningen betyder.

Du menar alltså att en personlig tolkning sätter de språkliga spelreglerna helt ur spel? Man kan skriva något hur som helst men ändå mena att det ska tolkas som och din tolkning är fel medan min är rätt, utan någon som helst hänsyn till semantik, grammatik, satsbyggnad osv som faktiskt entydigt definierar en menings betydelse? Tur att inte alla tänker så, för då skulle troligen detta land vara rena bananrepubliken :lol:

T ex skulle man enligt ditt och Öhmans tolkningsmönster helt legalt kunna påstå "att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!" även kan tolkas som att någon annan mätt och lyssnat på den... :lol:

Lägg ner tramset är du snäll... :roll:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-27 12:32

rhenrics skrev:Lägg ner tramset är du snäll... :roll:

Dito.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-27 12:32

rhenrics skrev:T ex skulle man enligt ditt och Öhmans tolkningsmönster helt legalt kunna påstå "att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!" även kan tolkas som att någon annan mätt och lyssnat på den... :lol:

Jajadu, kan ju nämna att du inte får speciellt lysande recensioner av människorna i IRC-kanalen ;)

Den rätta tolkning minns jag nästan att du själv har kommmit fram till så varför inte stå fast vid den?

Meningen betyder varken mer eller mindre än att IÖ hävdar att det inte stämmer att han varken har mätt eller lyssnat på den (underförstått därför att han har gjort minst ett av de uppräknade alternativen - nämligen lyssnat på den).

Svårare än så är det inte med normal svenska.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-27 12:40

Finns det mer än ett officiellt svenskt språk i Sverige? Man kan tro att det finns minst två när man studerar denna tråden.

/me slår sig ner med chipspåsen för att studera senaste dokusåpan
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-27 13:15

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:T ex skulle man enligt ditt och Öhmans tolkningsmönster helt legalt kunna påstå "att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!" även kan tolkas som att någon annan mätt och lyssnat på den... :lol:

Jajadu, kan ju nämna att du inte får speciellt lysande recensioner av människorna i IRC-kanalen ;)

Den rätta tolkning minns jag nästan att du själv har kommmit fram till så varför inte stå fast vid den?

Meningen betyder varken mer eller mindre än att IÖ hävdar att det inte stämmer att han varken har mätt eller lyssnat på den (underförstått därför att han har gjort minst ett av de uppräknade alternativen - nämligen lyssnat på den).

Svårare än så är det inte med normal svenska.

Vilket kvalificerat struntprat! Den vidare tolkningen som jag redogjorde för krävde det vagare påståendet i det andra citatet (den om att vara bekant med mätresultat). Så som detta första citat står för sig självt är tolkningsrymden tämligen begränsad:

Person A: Jag tror inte att du har varken sett eller hört personen du pekat ut som gärningsman!
Person B: Att jag varken har sett eller hört personen jag pekat ut som gärningsman är lögn! Det har jag visst det!

Detta uttalande kan näppeligen tolkas som att han antingen bara har sett, eller antingen bara har hört personen! Varken har sett eller hört är två helt skilda utsagor. Svarar man sant eller falskt på dessa så avses bägge utsagorna.

Edit: det är just relationen varken eller som gör denna sats till en OCH sats. Bägge delarna måste vara sanna/falska för att påståendet ska vara sant/falskt.
Senast redigerad av rhenrics 2005-06-27 13:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-27 13:16

rhenrics din tramstunna :P :P :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-27 13:21

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:

Vh, iö

Jag är van vid dina personangrepp ang mitt förstånd (eller brist därav), men jag tycker att, om du med "eftersom den där TacT-apparaten har nämnts och det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!", menade något annat än vad du faktiskt skrev, åtminstone borde ha ryggrad nog att erkänna att du formulerat dig felaktigt istället för att hävda att jag inte förstår vad jag läser.

Vill försiktigtvis påminna om att du ägnat hela stora delar av midsommarhelgen åt att skriva oräkneliga inlägg som kan tolkas som personangrepp mot mig. Det har även andra forumdeltagare påpekat för dig.

Jag menade exakt vad jag skrev, och vad det betydde har även det avhandlats redan. Om du inte kan tolka texten, så läs de förklaringar som skrivit av mig och andra.

Jag kan förstås inte vara helt säker, men jag tror att du är den ende som inte insett vad det betyder att svara något som innebär "jo" på ett "varken A eller B-påstående".

[Exempel: Du är varken man eller fisk rhenrics! Jo (jag är man)]

Även om du fortfarande inte håller med om svenska språkets sätt att fungera, så behöver du nu inte sväva i tvivelmål om betydelsen i varje fall.

Vh, iö

Edit: Ännu ett exempel för att illustrera att det kan vara förenliga egenskaper:

-Du är varken man eller blåhårig rhenrics!

-Jo (jag är man).

Som alla (utom en) tycks begripa betyder en protest mot ett påstående att påståendet är felaktigt, helt eller delvis.
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-27 18:08, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-27 13:38

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:
IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:

Vh, iö

Vill försiktigtvis påminna om att du ägnat hela stora delar av midsommarhelgen åt att skriva oräkneliga inlägg som kan tolkas som personangrepp mot mig. Det har även andra forumdeltagare påpekat för dig.

Jag menade exakt vad jag skrev, och vad det betydde har även det avhandlats redan. Om du inte kan tolka texten, så läs de förklaringar som skrivit av mig och andra.

Jag kan förstås inte vara helt säker, men jag tror att du är den ende som inte insett vad det betyder att svara något som innebär "jo" på ett "varken A eller B-påstående".

[Exempel: Du är varken man eller fisk rhenrics! (Jo, jag är man)]

Även om du fortfarande inte håller med om svenska språkets sätt att fungera, så behöver du nu inte sväva i tvivelmål om betydelsen i varje fall.
Vh, iö

Det logiska felet i ditt exempel är att du försöker tillskriva ett objekt två oförenliga egenskaper. Man kan inte både vara man och fisk samtidigt.

Öhman, en utsaga av typen: du är varken snäll eller trevlig, med svaret det är jag visst det, kommer normalt att uppfattas som att respondenten invänder mot bägge personegenskapsbeskrivningarna. Ju förr du inser det desto fortare kommer dylika missförstånd i din kommunikation att kunna undvikas i fortsättningen.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-06-27 13:52

[Exempel: Du är varken man eller särskilt trevlig rhenrics! (Jo, jag är man)]

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-06-27 14:15

Bild

:D :D

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-27 14:16

Ibland allstå....

Bild Bild Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-27 14:18

Man kan tycka vad man vill men de tre senaste inläggen är kanske inte så konstruktiva precis. :?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-27 14:20

Naqref™ skrev:Man kan tycka vad man vill men de tre senaste inläggen är kanske inte så konstruktiva precis. :?

Konstruktiva ??? rhenrics inlägg har aldrig varit konstruktiva !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-06-27 14:23

Naqref™ skrev:Man kan tycka vad man vill men de tre senaste inläggen är kanske inte så konstruktiva precis. :?

:?:

Det var ju ett inlägg i debatten! Läs de två inläggen innan mitt och se att det är synnerligen relevant.

... eller räknade du in ditt eget inlägg som ett av "de tre senaste"? :wink:

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-27 14:28

Bamsefar skrev:

Konstruktiva ??? rhenrics inlägg har aldrig varit konstruktiva !!!

Även helvetet lär ha gradskillnader ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi