Ikväll blir det högtalar-shootout!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Ikväll blir det högtalar-shootout!

Inläggav Eldare » 2011-11-11 11:01

Efter att för en vecka sedan ha köpt ett par LTS-F1 (inget "hemsnickeri" utan hifikits byggsats och, såvitt jag kan bedöma, exemplariskt ihopsatta och dämpade. Jag tror att de spelar som avsett.) och helt enkelt tycker att de låter extremt bra jämfört med annat jag ägt till många gånger pengarna, vill jag se hur de kan klara sig i en jämförelse med lite annat smått och gott i högre prisklasser (jag gav 1800:- för F1:orna).
Jag har därför bjudit in ett par bekanta på en lyssningskväll där F1 kommer att jämföras med deras ögonstenar, i detta fall:

Audiovector Ki3 Signatur, en nätt golvare i prisklassen strax över 15000:-.

Monitor Audio RS6, en golvare i 10k-klassen och en kelgris i pressen.

Vi tar även med en av de inbjudnas "föredetta-högtalare" som är ytterligare en gammal testfavorit men i en lägre prisklass:
Audiopro Black Diamond V2.

Drivningen blir tämligen modest med min Denon AVR-1905 som DAC/försteg, Monitor Audio-ägarens Rotel RB-991 som slutsteg och en mediaspelare laddad med flac/wav-filer som signalkälla. Kabel blir en noname billig optisk digitalkabel mellan mediaspelare och 1905, samt Supra Classic 4mm högtalarkabel.
Rummet är dryga 25 kvadrat, högtalarna spelar på längden i rummet med soffan 4m ifrån framvägg, som är dämpad med akustikskivor, och 2.5m ifrån bakvägg där en diffuserande bokhylla tar den mesta väggytan. Första sidoreflex och golvreflexen omhändertagen och överlag låter rummet bra med den mesta. Inga otrevliga basresonanser, om än sugande i basen (gipsväggar).

Intryck och resultat kommer såklart i morgon om intresse finns, men det vore intressant att redan nu få Er syn på utgången..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-11-11 11:07

Personligen är jag inge större fan av LTS-F1 så det ska bli intressant vad andra tycker!

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 11:11

kul, högtalartester är alltid intressanta och roliga
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 11:19

Kan tillägga att musiken blir:
Kari Bremnes
Porcupine Tree "In absentia"
Yello "Touch Yello"
Otis Taylor "The Clovis People Vol. 3"
Tracy Chapman "New Beginning"
Chris Jones "Roadhouses and automobiles"
Ganska lättsmält musik, med något undantag.

Ljudnivåerna ställs med en enkel db-mätare/rosa brus och vi kör det inte så jäkla analt.. Var och en får också såklart placera/ställa in sina högtalare som de vill. Jag har ju såklart en liten fördel av att ha kunnat finjustera placering och invinkling av mina högtalare då jag är värd, men det är som sagt inte allvarligt..

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 11:29

Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.

Mvh /

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-11 11:29

mer basmusik! mer ös!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 11:31

UnholyRishna skrev:Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.

Och jag tror det finns en viss risk att F1 får stryk i diskant-renhet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 11:34

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.

Intressant..
Personligen håller jag naturligheten i diskanten som F1:s kanske största styrka. Mycket fin utklingning och en känsla av att det finns en kraft i diskanten som gör den till en integrerad del av ljudet och inte bara ett tunt tissel och tassel.
Vi får se..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 11:39

Möjligen är det för att jag jämfört med Ino-diskanter...

Men du har en diskant-överdimensionerad kombatant med också, Audiovectorn, som är både välupplöst och ordentligt diskantlyft... Beror ju på vad man gillar.

RS6 har jag inte hört, men jag har hört folk tala väl om den.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 11:53

Nattlorden skrev:

Möjligt, men det är inget jag skulle ta för givet. På fina inspelningar låter faktiskt LTS-F1 inte helt olikt mina Pi60s, tvärtom var det nästan lite haksläpp över hur lika de faktiskt lät. Sen när man kör in mer komplicerat musikmaterial så blir skillnaderna förstås mycket större, där LTS-F1 blir skränig och vass mycket tidigare än sin dyrare INO-kusin.

Mvh /

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 11:56

"viss risk" <> "ta för givet"

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 12:03

Nattlorden skrev:"viss risk" <> "ta för givet"

Tänkte mest att du kanske hade någon form av erfarenhet/kunskap som låg till grund för ditt antagande.

Mitt uttalande när det gäller basen baseras på lyssningar jag gjort. LTS-F1 går nämligen mycket lågt i frekvens. Det gör ingen av de andra enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 12:07

Oavsett ska det bli intressant att läsa era intryck när testen är överstökad! Hoppas ni får en trevlig träff! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 12:07

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:"viss risk" <> "ta för givet"

Tänkte mest att du kanske hade någon form av erfarenhet/kunskap som låg till grund för ditt antagande.

Ja, men då det flutit tid sedan jag hörde den diskanten senast, så kändes det inte som läge att vara alltför kaxig i uttalandet, speciellt inte som kunskapen av de andra kombatanternas exakta förmågor är kända.

Du beskrev ju ganska exakt samma beteende här ovan som jag åsyftade. :)

(Audiovector har jag hört många modeller av, men det är för många varianter för jag skall minnas uppförandet för en specifik beteckning t.ex. )

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-11 12:10

Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 12:17

paa skrev:Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.

Det är ändå spännande att få höra åsikter och gissningar.
Jag tror inte man ska räkna ut audiopron.. Jag tycker att F1 är en fin högtalare (märk väl att jag sällan spelar "komplex" musik eller på enorma nivåer..även om ljudtrycksförmåga såklart ska testas när jag har tillgång till ett RB-991) men i en direkt jämförelse med andra kan black diamonds frånvaro av "störande moment" kanske kompensera för en viss frånvaro av styrkor.. Att sedan få draghjälp är inte fel, och en fördel för t.ex audiopro. Detaljer man inte tänkt på kanske friläggs av en annan kombattant, men när de väl uppmärksammats lyssnas de efter och då hör man dem även på den mindre upplösta.
När man tänker efter är det alltså svårt att göra en sådan här grej rättvis. Vi är dock inte ute efter att förmedla exakta sanningar här, utan ha en trevlig kväll med bra musik, god dricka och trevlig samvaro.

Trevligt kommer det bli. Tyvärr har dessa kvällar (det har hänt förr, i andra konstellationer) en tendens att även innehålla en hel del av flytande stimuli, så vi får vara effektiva inledningsvis..

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 13:14

Eldare skrev:
paa skrev:Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.

Det är ändå spännande att få höra åsikter och gissningar.
Jag tror inte man ska räkna ut audiopron.. Jag tycker att F1 är en fin högtalare (märk väl att jag sällan spelar "komplex" musik eller på enorma nivåer..även om ljudtrycksförmåga såklart ska testas när jag har tillgång till ett RB-991) men i en direkt jämförelse med andra kan black diamonds frånvaro av "störande moment" kanske kompensera för en viss frånvaro av styrkor.. Att sedan få draghjälp är inte fel, och en fördel för t.ex audiopro. Detaljer man inte tänkt på kanske friläggs av en annan kombattant, men när de väl uppmärksammats lyssnas de efter och då hör man dem även på den mindre upplösta.
När man tänker efter är det alltså svårt att göra en sådan här grej rättvis. Vi är dock inte ute efter att förmedla exakta sanningar här, utan ha en trevlig kväll med bra musik, god dricka och trevlig samvaro.

Trevligt kommer det bli. Tyvärr har dessa kvällar (det har hänt förr, i andra konstellationer) en tendens att även innehålla en hel del av flytande stimuli, så vi får vara effektiva inledningsvis..

Blir nog hur bra som helst skulle jag tro! :)

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 13:21

Bill50x skrev:Personligen är jag inge större fan av LTS-F1 så det ska bli intressant vad andra tycker!

/ B

Har en liten fundering..
Hittade denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=ltsf1

Där visade det sig att den högtalare du tog för LTS-F1 i själva verket var LTS 3v-f2 och frågan som inställer sig är om du lyssnat på F1 under kontrollerade former eller baserar din åsikt på dina intryck av 3v-f2? Nu är väl iofs knappast 3v-f2 en sämre högtalare än F1 men 3v-f1 har jag hört en del och jag tycker nog att om man bortser ifrån parameter-rytteri är F1 en "roligare" högtalare. Lite mindre "hifi" månne, men i motsvarande grad mer "musik".
Säkerligen en effekt av att den färgar i större grad, men det må vara hänt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 13:27

jag tycker det ska vara nolltolerans vad gäller alkohol och hifitest, omdömmet vet vi blir sisådär redan vid måttliga intag, kanske bör promillehalten mätas och redovisas
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 13:28

celef skrev:jag tycker det ska vara nolltolerans vad gäller alkohol och hifitest, omdömmet vet vi blir sisådär redan vid måttliga intag, kanske bör promillehalten mätas och redovisas

Jo, vi får lyssna först och sedan får segraren fira medan övriga dränker sina sorger...

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 21:34

Audiopro och Monitor Audio avklarade, i alla fall första vändan. Jag tror att det så här långt ser ut på ett något.."oväntat" vis.. Nu dags för Ki3..

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-11 21:36

Jag sätter en peng på Audio-Pro. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-11-11 22:38

Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!
(ps håller alltid på under-doggen, i sport och hifisammanhang) :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 22:40

KorkSniff skrev:Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!

Är du och lyssnar på avatar-högtalaren eller?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-11-12 00:50

Nattlorden skrev:
KorkSniff skrev:Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!

Är du och lyssnar på avatar-högtalaren eller?

Haha, I'd be surprised! Är på Gran-Canaria, men ville få det att låta litet mer exotiskt! 8) :oops:
HIFI är det nya varg.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-11-12 08:58

Mycket spännande att höra resultatet. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 11:45

hur gick det? testas det fortfarande eller har ni bara sovmorron?
Bikinitider

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-12 11:55

Jag sätter en peng på att LTS-F1 kommer att segra. Äger själv ett par black diamond, det är verkligen ingen high fidelity återgivare men jag gillar den ändå och gissar att den kan gå hem hos många.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-12 13:25

eriken skrev:Jag sätter en peng på att LTS-F1 kommer att segra. Äger själv ett par black diamond, det är verkligen ingen high fidelity återgivare men jag gillar den ändå och gissar att den kan gå hem hos många.

Hur stor är den pengen? :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-12 13:59

Är det nu på lördagen som ni skall lyssna?
Eller var det igår som ni gjorde det?

Hursom: När kommer det något resultat?

Kommer ni att prova olika placeringar av respektive högtalare innan ni avgör resultatet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi