celef skrev:är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?
Den bygger bl.a. på samtal som Svante har haft med IÖ. Bland annat. Se dem som "typiska".
/DQ-20
Moderator: Redaktörer
celef skrev:är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?
adzer skrev:Här är två simuleringar som jag precis gjorde för mina egna lådor.
87l och 80mm basreflex.
Frekvens responsen är kanon, men MOL faller lite väl tidigt imo och olika avstämningar verkar inte hjälpa.
DQ-20 skrev:celef skrev:är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?
Den bygger bl.a. på samtal som Svante har haft med IÖ. Bland annat. Se dem som "typiska".
/DQ-20
DanNorman skrev:adzer: Ändra max tillåten lufthastighet i porten då, om du vill se mekanisk MOL.
Jo jag har som krav att 20Hz ska fungera smärtfritt så att sägaMagnusÖstberg skrev:Var nu medvetna om att det är mindre vanligt än ni tror att man behöver mer output under 20hz, tom 30hz om vi pratar musik. Då är det viktigare hur den faller av.
celef skrev:DQ-20 skrev:Storsignalparametrarna ser till viss del "trevliga" ut, men inte småsignalparametrarna.
intressant, hur har du fått fram storsignalparametrarna?
celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?
/DQ-20
okej, men gainet brukar variera med placeringen, vilken typisk placering bygger denna gain på?
DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:Storsignalparametrarna ser till viss del "trevliga" ut, men inte småsignalparametrarna.
intressant, hur har du fått fram storsignalparametrarna?
Vad jag avsåg var effekttålighet, lin x-max , luftpumpningskapacitet osv. Inte hur småsignalparametrarna ser hur vid "stora signaler". Kanske använde jag fel terminologi?
DQ-20
DQ-20 skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?
/DQ-20
okej, men gainet brukar variera med placeringen, vilken typisk placering bygger denna gain på?
Det är rummets (såsom varandes ett en mer eller mindre styv och mer eller mindre tillsluten låda) gain, inte "placeringsgain", som avses. Om du placerar basmodulen vid en vägg eller ett hörn eller på golvet är ju inte "gainet" särskilt frekvensberoende i det frekvensområde som här avses. Så har iallafall jag uppfattat det.
/DQ-20
Kraniet skrev:en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.
Kraniet skrev:ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.
en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.
celef skrev:hur var det med trattar, var det inte ganska små radier på tratten som var mest lämpligt?
celef skrev:schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?

DQ-20 skrev:Kraniet skrev:ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.
en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.
Om jag får spekulera lite tror jag att du har fel i båda fallen, i synnerhet det första, om man tittar på Reynoldstalen.
I det andra fallet tror jag att IÖ dimensionerar så att porten ger upp före elementet. Men det beror, som jag har uppfattat det, på att en port i sitt linjära område driven av ett överstyrt element låter förjävligt, jämfört med en överstyrd port som drivs av ett element som inte är överstyrt*. Det senare yttrar sig främst som en kompression och nivåförlust. Det hela handlar alltså om att få högtalarens totala överstyrningsbeteende att låta så bra som möjligt.
Slut spekulation.
/DQ-20
*) eller en överstyrd port som drivs av ett överstyrt element...
celef skrev:schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?
DVD-ai skrev:Vilka ljudtryck borde 8st slutna ROY på ca 40liter kunna leverera ?
Och om man konstruerar som efter Q 0,55 e väll bra ?
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 23 gäster