L26 ROY vs allt möjligt annat !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 14:40

celef skrev:är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?

Den bygger bl.a. på samtal som Svante har haft med IÖ. Bland annat. Se dem som "typiska".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 15:20

Här är två simuleringar som jag precis gjorde för mina egna lådor.
87l och 80mm basreflex.

Bild

Bild

Frekvens responsen är kanon, men MOL faller lite väl tidigt imo och olika avstämningar verkar inte hjälpa.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 16:13

adzer skrev:Här är två simuleringar som jag precis gjorde för mina egna lådor.
87l och 80mm basreflex.

Frekvens responsen är kanon, men MOL faller lite väl tidigt imo och olika avstämningar verkar inte hjälpa.

Ett tips från en glad amatör om du vill "diagnostisera" lite genom att "leka" med Basta! är att ändra på lite olika parametrar som kan vara begränsande, t.ex. X-max, effekttålighet och portdiameter och se vad som händer med MOL-kurvan. Ett annat är att jämföra med kända konstruktioner, t.ex. LTS B1 (117 l, 33% "viso", 18 Hz med 100 mm port eller sluten) eller 2 stycken Ino W87 (nya baselementen till LTS trevägare) i 80-literslåda med en 104 mm port avstämd till ca 24 Hz.

Även om jag är tveksam till L26ROY måste jag applådera ditt projekt - elementet har ju tilldragit sig stor uppmärksamhet inom DIY-kretsar så många är säkert nyfikna på hur det beter sig i en portad låda. Jag till exempel.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 16:15

Jag måste höra innan köp, så e det bara ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 16:15

Jo det har jag allt gjort :)

Vad är du tveksam till om man får lov att fråga?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 16:22

DQ-20 skrev:Storsignalparametrarna ser till viss del "trevliga" ut, men inte småsignalparametrarna.

intressant, hur har du fått fram storsignalparametrarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 16:25

DQ-20 skrev:

Den bygger bl.a. på samtal som Svante har haft med IÖ. Bland annat. Se dem som "typiska".

/DQ-20

okej, men gainet brukar variera med placeringen, vilken typisk placering bygger denna gain på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-11-11 16:32

adzer: Du har för liten portarea :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 16:34

Jo jag vet men får inte in en större port tyvärr.
Sen är skillnaden 80mm vs 100mm väldigt liten i basta.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-11 16:34

Synd att vi inte bor närmare varann DVd-ai,då hade du fått lånat mina basmoduler och brakat på lite med :)

Vet att det är många som drar öronen åt sig när man pratar bilbasar,men jä va dessa spelar bra och högt utan att knorra om man vill :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-11 16:39

Var nu medvetna om att det är mindre vanligt än ni tror att man behöver mer output under 20hz, tom 30hz om vi pratar musik. Då är det viktigare hur den faller av.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-11-11 16:41

adzer: Ändra max tillåten lufthastighet i porten då, om du vill se mekanisk MOL.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 16:43

DanNorman skrev:adzer: Ändra max tillåten lufthastighet i porten då, om du vill se mekanisk MOL.

Ok skall testa det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 17:15

MagnusÖstberg skrev:Var nu medvetna om att det är mindre vanligt än ni tror att man behöver mer output under 20hz, tom 30hz om vi pratar musik. Då är det viktigare hur den faller av.
Jo jag har som krav att 20Hz ska fungera smärtfritt så att säga :)
Där under "är mest kul" om det råkar finnas något :P

Men magnus, Vad tror du då ? ;)

Jag är inte i akut behov av nya basar, Men nu börjar sökandet i alla fall och vi får se vart man landar... Men jag är innte på ROY just nu och vill veta hur dom presterar och kan tänkas bli.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 17:20

celef skrev:
DQ-20 skrev:Storsignalparametrarna ser till viss del "trevliga" ut, men inte småsignalparametrarna.

Vad jag avsåg var effekttålighet, lin x-max , luftpumpningskapacitet osv. Inte hur småsignalparametrarna ser hur vid "stora signaler". Kanske använde jag fel terminologi?

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 17:25

celef skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

okej, men gainet brukar variera med placeringen, vilken typisk placering bygger denna gain på?

Det är rummets (såsom varandes ett en mer eller mindre styv och mer eller mindre tillsluten låda) gain, inte "placeringsgain", som avses. Om du placerar basmodulen vid en vägg eller ett hörn eller på golvet är ju inte "gainet" särskilt frekvensberoende i det frekvensområde som här avses. Så har iallafall jag uppfattat det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 11:36

DQ-20 skrev:
celef skrev:

Vad jag avsåg var effekttålighet, lin x-max , luftpumpningskapacitet osv. Inte hur småsignalparametrarna ser hur vid "stora signaler". Kanske använde jag fel terminologi?

DQ-20

okej, jag trodde du menade just det du inte menade, det du menar kanske man kan kalla storsignalparametrar, jag vet inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 11:43

DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Det är rummets (såsom varandes ett en mer eller mindre styv och mer eller mindre tillsluten låda) gain, inte "placeringsgain", som avses. Om du placerar basmodulen vid en vägg eller ett hörn eller på golvet är ju inte "gainet" särskilt frekvensberoende i det frekvensområde som här avses. Så har iallafall jag uppfattat det.

/DQ-20

hmm, jag hänger inte med, förenklat finns väl två typer av "gain", "boundary" och "cavity", den förra är placeringsberoende men inte den senare som väl typiskt är ohörbar i vanliga rum men påtaglig i typ bilkupén
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-12 12:29

ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.

en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-12 12:38

Jag tror inte alls på den teorin, eftersom en port dämpar elementet kraftigare än vad en sluten låda gör.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-11-12 12:46

Kraniet skrev:en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.

Det blir precis tvärtom runt avstämningen (som paa säger).
Testa att köra en sinus in till en baslåda ungefär vid avstämningsfrekvensen, sen tittar du på konutslagen när du kör med port och när du håller för den med handen. (konutslaget kommer öka när du täpper till porten)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-12 13:39

Kraniet skrev:ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.

en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.

Om jag får spekulera lite tror jag att du har fel [s]i båda fallen, i synnerhet det första, om man tittar på Reynoldstalen [/s]. EDIT: Det gäller främst portdimensioneringen.

I det andra fallet tror jag att IÖ dimensionerar så att porten ger upp före elementet. Men det beror, som jag har uppfattat det, på att en port i sitt linjära område driven av ett överstyrt element låter förjävligt, jämfört med en överstyrd port som drivs av ett element som inte är överstyrt*. Det senare yttrar sig främst som en kompression och nivåförlust. Det hela handlar alltså om att få högtalarens totala överstyrningsbeteende att låta så bra som möjligt.

Slut spekulation.

/DQ-20

*) eller en överstyrd port som drivs av ett överstyrt element...
Senast redigerad av DQ-20 2011-11-13 10:13, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 13:47

hur var det med trattar, var det inte ganska små radier på tratten som var mest lämpligt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-12 14:15

celef skrev:hur var det med trattar, var det inte ganska små radier på tratten som var mest lämpligt?

Det var vad Roozen kom fram till. Stor radie ger mindre brus i början av överstyrningen men större avlösningsvirvlar som blockerar flödet, vilket gör att den inte kan släppa igenom lika mycket flöde som en port med lite mindre radie. En bra kompromiss på radien var tydligen ca 5-6 mm. En långsam avsmalning på mitten med motsvarande större area i änden är dock värdefullt för flödeskapaciteten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 15:55

schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-12 16:13

celef skrev:schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?

Hifikits hi-power-rör är konformade, man tar två sådana och limmar ihop. :)

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-12 16:29

DQ-20 skrev:
Kraniet skrev:ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.

Om jag får spekulera lite tror jag att du har fel i båda fallen, i synnerhet det första, om man tittar på Reynoldstalen.

I det andra fallet tror jag att IÖ dimensionerar så att porten ger upp före elementet. Men det beror, som jag har uppfattat det, på att en port i sitt linjära område driven av ett överstyrt element låter förjävligt, jämfört med en överstyrd port som drivs av ett element som inte är överstyrt*. Det senare yttrar sig främst som en kompression och nivåförlust. Det hela handlar alltså om att få högtalarens totala överstyrningsbeteende att låta så bra som möjligt.

Slut spekulation.

/DQ-20

*) eller en överstyrd port som drivs av ett överstyrt element...

nja dom siffrorna är vad som Isidor rekommenderade i basreflextråden här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3140 . Jag har inga skäl till att tror att de är felaktiga. Samtidigt ingen förmåga att kunna emotsäga dom heller förstås.. :)

Ang basreflexen så låter det ju rimligt det du säger.

Som jag förstått det så blir en port i princip blockerad då luften blir allt för turbulent (porten överstyr). Resultatet blir att lådan då fungerar mer som en sluten volym. Det borde minska konutslaget under portavstämningen avsevärt. Men det är klart att konutslaget vid avstämningen går upp i ett sånt fall, kanske för mycket..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-12 18:08

Nu har man då varit hos Ingvar och hämtat skruvar till i6 diskanterna och snackat basmoduler.
Och vi kom fram till något mycket spännande tycker jag, Jag har nu ett allternativ till som involverar 4st moduler på ca 75-80liter/st och dom måtten jag vill ha.
Nu e det funderande som gäller, Vad ska man göra.. Gå på något nytt och säkert, eller något gammalt och säkert eller något nytt och osäkert?!

Det är frågan...

Kostnaden är också i den ordningen, dyrast, dyrt och inte så farligt.

Svårt detta.. Hmmm jag blev mycket sugen på en lösning efter dagens snack med Ingvar, En rolig 10" bas som är helt ny och ska lämna drygt pX prestanda i mindre låda, och högre effekttåliget har den med och längre slaglängd, med marginal tydligen.

Jahh, Sugen blir man allt... :D
Mina inte ens ett är gamla piPs ska ju säljas oavsett och mina nuvarande pX moduler kommer då att säljas.
Så det blir ca 7000-8000kr som jag får lägga till då, det är mer än jag tänkte mig. Men fullt överkomligt och inte mer än att jag inte behöver norpa något från sparkontot.
Så, Hmmm

Ja nu snurrar det i skallen, vi får se framöver vad som händer... :P

Men åter till ROY!

Om man stoppar in en sådan i 40liter slutet, Vad får man då ?
8st sådanna skulle väll kunna bli trevligt, jag har InfraEQ i mitt cr80 filter som jag kan leka med sedan också.

Vilka ljudtryck borde 8st slutna ROY på ca 40liter kunna leverera ? :)
Och om man konstruerar som efter Q 0,55 e väll bra ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-12 18:15

celef skrev:schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?

Kolla här, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6457

eller sök på Phontratt

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-12 18:32

DVD-ai skrev:Vilka ljudtryck borde 8st slutna ROY på ca 40liter kunna leverera ? :)
Och om man konstruerar som efter Q 0,55 e väll bra ? :)

-3dB vid ca 25Hz. Ca 120dB max spl >25Hz per par.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum