Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Grymt intressant läsning !
Kul att LTS F1 sopade banan med både monitor audio rs6 , audiovector och audiopro.
Ännu roligare läsning är det för de som äger piP- den låter nämligen bättre än LTS F1 på alla punkter, utom möjligen ljudtrycket.
Klangligt låter piP och LTS F 1 väldigt lika, men renheten och " släppet i ljudet" är helt överlägset och av en helt annan kaliber i piP.
Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Eldare skrev:Tja...
... Och istället för att imponeras av en snygg bas eller en stor ljudbild är idag frånvaro av irritationsmoment något jag värderar högt.
...
Eldare skrev:
... och vill inte börja sjunga med i den rätt stora kör av lovsångare som finns på detta forum
..
Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Om något så visar detta på hur stor skillnad det finns både i rumsbeteende och i hur/vad vi lyssnar efter. Det behöver inte finnas några motsatser i ovanstående.
För en person så är ett förtydligande av de minsta mikrodetaljerna att betraktas som något marginellt, för en annan person där detta är A och O kan samma skillnad beskrivas som jättestor.
Därför måste man ju lyssna själv, helt enkelt! Bra att ni gjorde det!
Strmbrg skrev:Eldare skrev:Tja...
... Och istället för att imponeras av en snygg bas eller en stor ljudbild är idag frånvaro av irritationsmoment något jag värderar högt.
...
Där får du definitivt medhåll från mig.
Kan väl tillägga att jag trivs allra bäst med högtalare som jag INTE ALLS imponeras av.
Jag vill ägna mig åt musiken numera och då underlättar det väldigt om högtalaren varken imponerar, irriterar eller på annat sätt distraherar mig i mitt musiklyssnande.Eldare skrev:
... och vill inte börja sjunga med i den rätt stora kör av lovsångare som finns på detta forum
..
Tycks mig sympatiskt. Alldeles oavsett vad eller vem som lovsjungs.
Har inget behov att att knyta an till något i hifisammanhang.
Eldare skrev: Visst har en F1 (eller diverse Ino) en råbarkad charm men vackert är det inte..
Nattlorden skrev:Eldare skrev: Visst har en F1 (eller diverse Ino) en råbarkad charm men vackert är det inte..
Fortfarande inte vackert: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=31203 ?
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också. Förutom de brister i ljudtrycksförmåga som finns i de mindre panelerna.
Men de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.
Nattlorden skrev:Hmm... så här då?
http://user.faktiskt.io/manger/PingMangpiPnr001.jpg
Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Om något så visar detta på hur stor skillnad det finns både i rumsbeteende och i hur/vad vi lyssnar efter. Det behöver inte finnas några motsatser i ovanstående.
För en person så är ett förtydligande av de minsta mikrodetaljerna att betraktas som något marginellt, för en annan person där detta är A och O kan samma skillnad beskrivas som jättestor.
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också.
UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Absolut, rummet har ju, som redan är känt, en stor betydelse för återgivningen. Mitt rum är ganska livligt. Och ju mer man lyssnade, desto mer lärde man sig att särskilja de olika högtalarna. Menade bara att rent initialt, med en viss typ av (välinspelad) musik, och i mitt odämpade vardagsrum, så var det svårt att höra skillnad mellan de olika högtalarna. Med komplexare material var det ingen match över huvud taget.
steveo1234 skrev:Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också.
Alla panelhögtalare srrålar inte mot bakväggen. Dessutom är ditt påstående ju lika absurt som att påstå att alla lådhögtalare låter en smula lika eftersom de inte strålar mot bakväggen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster