Ny lista.
På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet, samt förmåga flytta presentationen i djupled alltefter inspelningen så skulle jag vilja påstå följande:
ASR Emitter är 10 avseende D, och har störst rörlighet i djupled beroende på album. 3D-holografi vinner den också. Rösthantering och piano med. Men, den kör i diket ibland.
ASR Emitter 1 är 10+, dr jekyll and...
MCintosh mc402 +c2300 8, klingar lite mjukt, och ljuvligt med försteg.
ARC VT 100 Mk III är 5, lite hårt och tunt
Bryston 14B-SST 2 är 9, silkesmjuk, avslappnad
Linn Klimax mono+ Klimax 4-5, fin dynamik och mycket Joy
Burmester 956 mk II 3-4, bråttom, bråttom, kraft
Bryston 4B-ST är 8, sammetsmjuk, avslappnad
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5-6, bra allround, klarar lite gåshud också
Rotel RB 991 är 4, kort i ljudet, seg. Korrekt kanske, men inte i min värld
Behringer A-500 är 3, ny lyssning

Bra till,bas
Linn var kul, härlig dynamik utan att vara forcerad, trevligt att lyssna på men brister i djuppresentationen.
Burmester blev inte långvarig, två dygns värme och sedan lyssning.
Forcerat steg med presentationen i ansiktet, stressad återgivning men tonalt OK. Framflyttat mellanregister. All musik lät som om den hade bråttom till bussen. Inte min cup of tea i min setup.
Det måste låta som f-n ute i stugorna med alla dessa dyra grejor.
Såvida man inte lyckats para ihop steg och högtalare och rum på något sätt förstås. Eller så väljer man att prioritera stenhårt åt ett håll.
ASR som en injektion av skirhet och finess med morfintillskott i vinet och nå halvvägs till himlen, eller Linn där man ger f-n i den realistiska återgivningen och leende jammar med musiken.
Jag är nog mer åt att låta min anläggning komplettera ett gott glas rött om aftonen och känna gåshuden ända in i ryggraden än att....
Nu ska jag para ihop Linn och ASR på en blind-date, inga kondomer.
Glömde; Burmester blev renare utan försteg, Lavryn rätt in i kärnkraftvärket blev klarare.
Jag är ute efter karaktärerna på enskilda slutsteg, ibland kopplar jag in tillhörande försteg också. Vid ett flertal tillfällen har jag upplevt att slutsteg och försteg av samma märke kompletterar varandra, och utan det komplementet så låter det sämre. Varför gör man inte ett integrerat steg med en gång då? Slipper sladdar och burkar osv.
Eller vill man kompensera bristerna i den ena med den andra delen så att konsumenterna tvingas köpa två dyra prylar?
F-n vet?
Tycker dock att recensenter i hifi-tidksrifter träffar ganska rätt emellanåt, men man får lära sig att läsa dem som mäklarannonser. Det viktiga är många gånger vad de väljer att inte säga.

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass