Erfarenheter av stegs djupperspektiv- lista dem nu!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-13 20:49

sprudel skrev:Dynamiken är imponerande, liksom baskontrollen, men förmågan att illustrera det djup som finns i inspelningarna är inte bra.
Stråktestet utföll inte till belåtenhet, det blev platt och utan magi.

Vet du med säkerhet att djupet finns där i så stor utsträckning eller antar du att det är rätt för att det låter tilltalande?

Mvh/Harryup

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-13 21:03

Mina erfareheter att få djup i stereobilden, är att placera högtalarna rätt.
Alla högtalare kan inte placeras lika, även i samma rum.
Invinklingen har enl mig mycket stor betydelse för stereodjup.
Vissa högtalare kräver en mycket stark invinkling, där diskanterna
korsas upp till en meter framför lyssningspositionen. Många högtalare
mår bra av det. Om man testar detta, sparar man in många sköna
tusenlappar på dyra förstärkare. Men detta är ju bara mina simpla erfarenheter.

Mina Audiostatic levererar en mycket djup ljudbild då de är mycket
brett placerade och hårt invinklade. De spelar ca 1,5 meter framför
lyssningspositionen nu, och satan vilket djup och perfekt stereobild
jag har. Spelar heller ingen roll om jag sitter ett par meter off axis.

Och då har jag bara två bryggade Beheringer A500 som enl.
uppgift ska vara helkassa i detta avseende. :?

Jag har lyssnat mycket på Reidar Perssons Respons-högtalare,
och dessa har en oerhörd djupledsförmåga. Oavsett förstärkare.

Spelar flera meter bakom högtalarväggen..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-11-14 02:18

Har ni som kommenterat senast läst hela tråden?
Sprudels högtalaruppställning är helt "by the book" (= manifestet) och godkänd av iö på plats. Högtalarna är kraftigt invinklade och axlarna korsas en bit framför sweetspot.
Bryston 14B-SST 2 har bedömts reproducera olika inspelningars varierande grad av djupledsinformation på ett övertygande sätt, och det är väl ingen som beskyller Bryston för att syssla med hokus-pokus?
Alla inspelningar låter perspektivmässigt mycket plattare genom Linn Klimax-elektroniken än via Bryston, även om de i praktiskt taget alla andra avseenden blir mycket roligare att lyssna på via Klimax, enligt min bedöming, som flitigt inbjuden provlyssnare.

Jag ska erkänna att icke-detektionen av HA25 i min anäggning var en ganska slarvig men nivåkalibrerad övning. Innan jag lånade den hade vi spontant kopplat in den iskall före den integrerade Micromga-förstärkaren och spontant uppfattat/inbillat oss en betydande degradering. Min tanke var att HA25 borde vara mycket bättre än så och den stod på över ett dygn hos mig innan jag lyssnade på den.
För att vara lite "snäll" anslöt jag Oppo BDP-95's balanserade utgång med XLR-RCA kabel till HA25 och utgången till en ledig RCA-ingång på min McIntosh C2300 och BDP-95'ans obalanserade utgång till en annan obalanserad ingång, allt med samma typ av Twin-ax kablar som jag alltid använder. Om jag hade tagit god tid på mig och kanske bjudit in några fler lyssnare kanske vi hade kunnat hitta någon skillnad med/utan HA25 i signalvägen. Ögonblickliga växlingar gjordes via fjärrkontroll. Jag ville bara konstatera att den försämringen vi uppfattade vid första inkopplingen inte var representativ för HA25.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-14 08:23

lennartj skrev:Har ni som kommenterat senast läst hela tråden?
Sprudels högtalaruppställning är helt "by the book" (= manifestet) och godkänd av iö på plats. Högtalarna är kraftigt invinklade och axlarna korsas en bit framför sweetspot.
Jag ville bara konstatera att den försämringen vi uppfattade vid första inkopplingen inte var representativ för HA25.

Vi har haft samma uppställning under alla lyssningar av olika steg, och någon färgad (sameness) av djupledsintryck via studsen i bakväggen är helt ointressant för mig. Vi har lyssnat till steg som kan förmedla djup i hög grad om de finns på albumet.
Det hör inte till Linns starkaste sidor. Men roligt blir det ändå.
HA 25 verkar det flöda ganska fritt igenom, ja. Mer intryck kommer efter mer lyssning. OP-amparna har fått godkänt av OP-conaisseuren Bosse tom. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-14 09:46

lennartj skrev:Har ni som kommenterat senast läst hela tråden?
Bryston 14B-SST 2 har bedömts reproducera olika inspelningars varierande grad av djupledsinformation på ett övertygande sätt, och det är väl ingen som beskyller Bryston för att syssla med hokus-pokus?
Alla inspelningar låter perspektivmässigt mycket plattare genom Linn Klimax-elektroniken än via Bryston, även om de i praktiskt taget alla andra avseenden blir mycket roligare att lyssna på via Klimax, enligt min bedöming, som flitigt inbjuden provlyssnare.

På fråga 1; Ja.

Anser du Bryston förmedla verkligheten och den är tråkig?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-14 10:27

Harryup skrev:Anser du Bryston förmedla verkligheten och den är tråkig?

mvh/Harryup

Den triggar inte i tillräcklig grad de karaktärer som gör att jag får en upplevelse som jag får när jag lyssnar irl.
Det fattas något.
Detta sagt att det är under de betingelser jag lyssnat, med rådande uppställning, med varierande album, med varierande mood på mig själv.
Alltså långtidslyssning.

Jag brukar ta till en metafor om när man var yngre och ute och dansade mycket (jag gillar att dansa) och då kände man ibland att:
"Nej, vi tar denna dansen, men inget mer."

I andra fall kände man att det här stämmer gött. Hon stannar kvar efter de obligatoriska två, kramar din arm och ler mot dig. Mer dans. :D

Bryston gav inte intryck av det sistnämnda exemplet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-14 10:55

lennartj skrev:
...
...

Spontant skulle jag säga att "plattheten" orsakas av dålig upplösning.

Eller, "dålig" kan jag naturligtvis inte hävda.
Däremot SÄMRE än den andra apparaten.

Om det är förstärkarens "fel" allena, eller en ogynnsam kombination av prylar är naturligtvis lite svårare att säga.

Det finns ju inget fysiskt (geometriskt) djup i den information som renderar i det hörda ljudet.
Det handlar ju bara om att vissa små signalkomponenter - om de hanteras ograverade genom apparaturen och rummet - innehåller den information som får lyssnaren att tolka in ett lokaldjup i musiken.

Så, olika förstärkares "djuplåtande" bör vara helt avhängigt av hur väl de hanterar (ograverar) den signal de matas med.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-14 11:42

Strmbrg skrev:Det finns ju inget fysiskt (geometriskt) djup i den information som renderar i det hörda ljudet.
Det handlar ju bara om att vissa små signalkomponenter - om de hanteras ograverade genom apparaturen och rummet - innehåller den information som får lyssnaren att tolka in ett lokaldjup i musiken.

Så, olika förstärkares "djuplåtande" bör vara helt avhängigt av hur väl de hanterar (ograverar) den signal de matas med.

Det är min uppfattning också.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-14 11:59

Tycker dina tester är intressanta och läsvärda.
Men det sista håller jag nog inte riktigt med om. Har hört både högtalare och förstärkare som klarar att leverera ett tilltalande djup i ljudbilden men i övrigt inte låtit något vidare. Sen finns det ju kombinationer som kan göra det men inte ihop med andra apparater som man bedömmer i övrigt likvärdigt. Är inte så säker, dvs snarare tvärs om att den förstärkare man föredrar i längden alltid är den som ger det djupaste djupet. Lagom är bäst och ibland är lagom inget alls om det faktiskt inte finns något på inspelningen. Men har man hört sin skiva i anläggningar som ger djup är det ju väldigt lätt att förutsätta att det skall finnas i stor mängd.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-11-14 13:43

Strmbrg skrev:
Om det är förstärkarens "fel" allena, eller en ogynnsam kombination av prylar är naturligtvis lite svårare att säga.

Lägger till...ogynnsam installation i rummet samt rummet i sig.
Dessa två saker påverkar med.

Är ju därför Sprudel gör helt rätt i att testa massa grejjer i sitt rum, i sin anläggning UTAN att ändra något annat i systemet eller rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-11-14 13:54

lennartj skrev:För att vara lite "snäll" anslöt jag Oppo BDP-95's balanserade utgång med XLR-RCA kabel till HA25 och utgången till en ledig RCA-ingång på min McIntosh C2300 och BDP-95'ans obalanserade utgång till en annan obalanserad ingång, allt med samma typ av Twin-ax kablar som jag alltid använder. Om jag hade tagit god tid på mig och kanske bjudit in några fler lyssnare kanske vi hade kunnat hitta någon skillnad med/utan HA25 i signalvägen. Ögonblickliga växlingar gjordes via fjärrkontroll. Jag ville bara konstatera att den försämringen vi uppfattade vid första inkopplingen inte var representativ för HA25.

Eller också var du inte snäll utan taskig :wink:

Hade ni haft tid är jag säker på att hade jämfört Oppo --> HA25 --> slutsteg vs. Oppo --> McIntosh --> slutsteg. Och kört bägge uppställningarna några dagar å för att allt skulle vara genomvarmt och ni hade god tid på er för lyssningen.
Vet hur noga du&Sprudel är när tid medges.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-14 14:02

Harryup skrev:Tycker dina tester är intressanta och läsvärda.
Men det sista håller jag nog inte riktigt med om. Har hört både högtalare och förstärkare som klarar att leverera ett tilltalande djup i ljudbilden men i övrigt inte låtit något vidare. Sen finns det ju kombinationer som kan göra det men inte ihop med andra apparater som man bedömmer i övrigt likvärdigt. Är inte så säker, dvs snarare tvärs om att den förstärkare man föredrar i längden alltid är den som ger det djupaste djupet. Lagom är bäst och ibland är lagom inget alls om det faktiskt inte finns något på inspelningen. Men har man hört sin skiva i anläggningar som ger djup är det ju väldigt lätt att förutsätta att det skall finnas i stor mängd.

mvh/Harryup

Gör du inte det? Om jag uttrycker mig så här då:

Finns det djupinformation på skivan, och samtidigt det är en bra inspelning där nerven och livet i instrumenten, röster mm finns så tar en bra förstärkare fram det. En del steg kan ta fram djup men inte nerv, en del kan ta fram nerv men inte djup. En del lägger till nerv.

(Nerv är nog olika för olika lyssnare dessutom, men inte djupet)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-14 14:48

sprudel skrev:
Harryup skrev:Tycker dina tester är intressanta och läsvärda.

mvh/Harryup

Gör du inte det? Om jag uttrycker mig så här då:

Finns det djupinformation på skivan, och samtidigt det är en bra inspelning där nerven och livet i instrumenten, röster mm finns så tar en bra förstärkare fram det. En del steg kan ta fram djup men inte nerv, en del kan ta fram nerv men inte djup. En del lägger till nerv.

(Nerv är nog olika för olika lyssnare dessutom, men inte djupet)

Ja det håller jag med om man jag menade att vissa kombinationer kan lägga till djup och har men en gång hört det så blir det lätt "äkta" och hör man sen inspelningen utan djup blir det fel, fast det är rätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-14 14:56

Harryup skrev:Ja det håller jag med om man jag menade att vissa kombinationer kan lägga till djup och har men en gång hört det så blir det lätt "äkta" och hör man sen inspelningen utan djup blir det fel, fast det är rätt.

Fast tänk om djupet blivit felaktigt kodat på mediat? Så att enbart en felaktig combo kan återge det så det låter "äkta"?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-14 16:40

Nefilim skrev:Mina Audiostatic levererar en mycket djup ljudbild då de är mycket

Märkligt, 240 är ju extremt riktningskänsliga och var kända för att kräva en tandläkarstol i lyssningspositionen :D

Sprudel, det ska bli väldigt intressant att se vad det blir till sist. Bidde det inget med Pass XA?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-14 16:45

Panelguy skrev:
Nefilim skrev:Mina Audiostatic levererar en mycket djup ljudbild då de är mycket

Märkligt, 240 är ju extremt riktningskänsliga och var kända för att kräva en tandläkarstol i lyssningspositionen :D

Sprudel, det ska bli väldigt intressant att se vad det blir till sist. Bidde det inget med Pass XA?

Pass XA 30.5 är på G. Just nu värmer Burmester upp, men får ta en paus då Passen åker in. Här kör vi så det ryker.(Passen blir ju varma)

:)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-14 21:15

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Ja det håller jag med om man jag menade att vissa kombinationer kan lägga till djup och har men en gång hört det så blir det lätt "äkta" och hör man sen inspelningen utan djup blir det fel, fast det är rätt.

Fast tänk om djupet blivit felaktigt kodat på mediat? Så att enbart en felaktig combo kan återge det så det låter "äkta"?

Vad är då problemet eftersom det inte finns någon stereoanläggning som låter som verkligheten?

Jag tycker Sprudel gör faktiskt väsentligt intressantare genom att ha alldeles egna åsikter som han förmedlar.

Mvh/ Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-15 17:23

mvh/Harryup

Jo, du har en point där. Vissa inspelningar som man lyssnat på genom många olika anläggningar har ju djupinformation, hur djup den ska vara exakt är ju svårt att veta.
Jag tänker att om anläggningen förmår förmedla en bra illusion av verklighetsupplevelse via dessa album så är det bra.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-15 21:56

Ny lista.

På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet, samt förmåga flytta presentationen i djupled alltefter inspelningen så skulle jag vilja påstå följande:

ASR Emitter är 10 avseende D, och har störst rörlighet i djupled beroende på album. 3D-holografi vinner den också. Rösthantering och piano med. Men, den kör i diket ibland. 8O

ASR Emitter 1 är 10+, dr jekyll and...
MCintosh mc402 +c2300 8, klingar lite mjukt, och ljuvligt med försteg.
ARC VT 100 Mk III är 5, lite hårt och tunt
Bryston 14B-SST 2 är 9, silkesmjuk, avslappnad
Linn Klimax mono+ Klimax 4-5, fin dynamik och mycket Joy :)
Burmester 956 mk II 3-4, bråttom, bråttom, kraft
Bryston 4B-ST är 8, sammetsmjuk, avslappnad
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5-6, bra allround, klarar lite gåshud också
Rotel RB 991 är 4, kort i ljudet, seg. Korrekt kanske, men inte i min värld
Behringer A-500 är 3, ny lyssning :) Bra till,bas

Linn var kul, härlig dynamik utan att vara forcerad, trevligt att lyssna på men brister i djuppresentationen.
Burmester blev inte långvarig, två dygns värme och sedan lyssning.
Forcerat steg med presentationen i ansiktet, stressad återgivning men tonalt OK. Framflyttat mellanregister. All musik lät som om den hade bråttom till bussen. Inte min cup of tea i min setup.
Det måste låta som f-n ute i stugorna med alla dessa dyra grejor. :D
Såvida man inte lyckats para ihop steg och högtalare och rum på något sätt förstås. Eller så väljer man att prioritera stenhårt åt ett håll.
ASR som en injektion av skirhet och finess med morfintillskott i vinet och nå halvvägs till himlen, eller Linn där man ger f-n i den realistiska återgivningen och leende jammar med musiken.
Jag är nog mer åt att låta min anläggning komplettera ett gott glas rött om aftonen och känna gåshuden ända in i ryggraden än att....
Nu ska jag para ihop Linn och ASR på en blind-date, inga kondomer.

Glömde; Burmester blev renare utan försteg, Lavryn rätt in i kärnkraftvärket blev klarare.

Jag är ute efter karaktärerna på enskilda slutsteg, ibland kopplar jag in tillhörande försteg också. Vid ett flertal tillfällen har jag upplevt att slutsteg och försteg av samma märke kompletterar varandra, och utan det komplementet så låter det sämre. Varför gör man inte ett integrerat steg med en gång då? Slipper sladdar och burkar osv.
Eller vill man kompensera bristerna i den ena med den andra delen så att konsumenterna tvingas köpa två dyra prylar?
F-n vet?
Tycker dock att recensenter i hifi-tidksrifter träffar ganska rätt emellanåt, men man får lära sig att läsa dem som mäklarannonser. Det viktiga är många gånger vad de väljer att inte säga. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-11-15 22:05

Mycket intressant... Jag kanske skulle prova ett McIntosh försteg...

När provar du EAR och Karan då? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-11-15 22:11

Steget från Bryston 4B till 14B tyder på att Sprudel borde lyssna på 28B, och sedan vara nöjd!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-15 22:35

Aerob skrev:Steget från Bryston 4B till 14B tyder på att Sprudel borde lyssna på 28B, och sedan vara nöjd!

Finns det ingen 56:a? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-11-15 22:49

Du har inte tillgång till att provlyssna O&G´s bjässe?

Jag har en stark misstanke om att just det steget skulle kunna ge dig
precis det där du söker...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
lennartj

Devialet

Inläggav lennartj » 2011-11-16 03:45

I kväll har jag lyssnat 4 timmar på Devialet-förstärkaren hemma hos en bekant, som dessutom gjort sig av med ett par Wilson MAXX-2 och 20 av sina 24 Svanå basabsorbenter när de ersatts av ett par Magico Q3.

De högtalarna är magiskt bra, fullständigt ofärgade, med både god rumslig återgivning och spelglädje, trots att de spelar kliniskt rent.
Efter fika rockade vi loss med Rammstein, Trentemöller mm. och jag måste säga att de producerade den grymmetightaste basåtergivning jag någonsin hört, alla kategorier - hifi och PA. De senare kan prestera högre nivåer, men tightare - no way, en bergvägg är mycket mjukare än dessa 2 x 112 kg flygplansaluminium.
http://www.ultraaudio.com/index.php?opt ... &Itemid=37

Devialeten ersätter klämbox, dac, försteg, ino-filtret och slutsteg till dina i16s.
Den kan alltså konfigureras att aktivt dela med mycket flexibla parametrar.
Risken är väl att subbarna upplevs för otighta om inte de också får högklassigare drivning.
Förhoppningsvis levererar de allt som Linn Klimax gör + mer djupledsinformation.

Bör definitivt provlyssnas med gott om tid att utforska alla faciliteter inklusive att göra cr80es öveflödigt!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Devialet

Inläggav sprudel » 2011-11-16 08:15

lennartj skrev:Devialeten ersätter klämbox, dac, försteg, ino-filtret och slutsteg till dina i16s.

Bör definitivt provlyssnas med gott om tid att utforska alla faciliteter inklusive att göra cr80es öveflödigt!

Då gör vi det. :)
Jag hör av mig om tid när jag arrangerat en Devialet.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-11-16 12:49

Jag har ett par Vitus audio SM-100 och bor inte så långt från Göteborg.............om det skulle vara av intresse.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-16 13:10

Devialet. Jag får något vått i blicken. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-16 16:52

Va ä dä . . . en blandning mellan deo å toalett . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Devialet

Inläggav Panelguy » 2011-11-16 18:29

lennartj skrev:I kväll har jag lyssnat 4 timmar på Devialet-förstärkaren hemma hos en bekant, som dessutom gjort sig av med ett par Wilson MAXX-2 och 20 av sina 24 Svanå basabsorbenter när de ersatts av ett par Magico Q3.

Jag tror jag kan gissa vem din bekant är, finns nog inte så många som har (haft) 24 basabsorbenter från Svanå :) .
Är verkligen Magico så mycket tightare i basen än Wilson så absorbenterna blev överflödiga? Vet inte riktigt hur stor Q3 är men Maxx2 var väl lite överdimensionerad för rummet, om jag nu tänker på rätt rum förstås. Har bara hört M5 och de lät trevligt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
lennartj

Magico och Devialet

Inläggav lennartj » 2011-11-16 20:06

Den person jag besökt är mån om att namn och i synnerhet inte adress skyltas med på internet, för att inte uppmuntra ovälkomna besökare, även om inte just Magico Q3'orna är så lätta att springa iväg med.

Ja, MAXX2 var så svulstig i basen att återgivningen trots 24 basabsorbenter i rummet inte alls var lika tight som Magico Q3 med 4 absorbenter.
Måtten är höjd 120 cm, bredd 27 cm och djup 42 cm, det vill säga obetydligt störrre än XTZ 99.38 (som kostar ca. 14.000 SEK) men ungefär 4 gånger tyngre (112 mot 29 kg) och drygt 25 gånger dyrare.
Jag misstänker att de tre 7" basarna och 6" mellanregister är lika reptilsnabba och välkontrollerade. MAXX2 med två olika och betydligt större baselement kommer inte i närheten av Magicos start och stopp-precision.
Magico har länkar till recensioner från sin sajt
http://magico.net/Company/index.php
och de är överlag lika häpna som jag över deras överlägsenhet i många avseenden. En recensent avråder bestämt personer som nyligen köpt högtalare för över 25.000 US Dollar att lyssna på Magico.

Även om Magico kostar mycket kommer de att göra livert surt för många prestigehögtalare som är åtminstone två till tre gånger dyrare.

Både Magico och Devialet (dö-vialé) är ingenjörsmässigt mycket intressanta konstruktioner

http://www.devialet.com/index.php

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi