Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:mx skrev:Det lät då tusan inte "hifi" om det i alla fall. Mer live.
Undrar om du missat något?
mx skrev:Lyssnar man på samma konsert live låter det
ju helt annorlunda och inte alls så tillrättalagt.
mx skrev:Nattlorden skrev:Och svaret på trådfrågan är ja.
Utveckla gärna.
eriken skrev:Jag har aldrig upplevt någon anläggning vara så bra att jag känt att det skulle kunna vara på riktigt, att musikerna faktiskt står där och spelar live framför mig.
mapem skrev:Kom att tänka på en annan skiva som jag har och som är en vanlig referens i såna här sammanhang, nämligen "Cantate Domino" med Oscars motettkör. Den låter ju väldigt fint. Men eftersom jag har hört väldigt mycket körmusik live i kyrkor så måsta jag ju jämföra med den upplevelsen, och då måste jag tyvärr konstatera att "Cantate Domino" inte låter helt realistiskt. Inte på min anläggning, och jag tror inte på någon annan heller. Det som saknas är dynamiken - alltså skillnaden mellan de svagaste och de starkaste partierna. Jag kan inte riktigt uppnå illusionen av att vara där. Den är nog lite för "bra", tror jag.
Vee-Eight skrev:Trovärdig och realistisk: jodå!
Nära verkligheten? Nänämän.
IngOehman skrev:Jag gjorde för en massa år sedan en studie där alla lyssnarna satt inne i ett
bomulls-tält och musikerna/högtalarna stod utanför tältet. Högtalarna var runt
11 stycken som spelade sju kanalser (det vill säga många olika antal både hög-
talare och kanaler provades, men när musikerna i det rummet som de fanns i,
skulle återges med högtalare utan hjälp av samma rum, så behövdes det sju
kanaler). Återgivningen kunde betvingas således att en den blev så illusorisk
att lyssnarna tog fel mellan original och återgiving.
Men en sak (som jag faktiskt inte tror att jag har skrivit om tidigare, utan att
vara helt säker) som fscinerade mig var att illusionen föll högst påtagligt när
tältet togs bort och lyssnarna bara lyssnade på högtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster