Ikväll blir det högtalar-shootout!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-15 15:39

Glebster skrev:
phloam skrev:Jag tycker det kan behöva påminnas om att det faktiskt är en hobby för de flesta, och då finns det kanske gränser för hur korrekt och precis man behöver vara när man "testar" och träffas för att lyssna osv.

En konstruktör i en extremt konkurrensutsatt bransch har ju helt andra krav på sig att få det rätt osv.

Mitt i prick! :)

Håller med fullständigt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 17:08

metheny skrev:
DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.

Hmm med närfältslyssning antar jag att man menar att man sitter typ 1- 2 m ifrån... eller? Jag kör piP i mitt 25 m2 vardagsrum och de fyller helt utan ansträngning rummet jämförbart med ett par golvare, bredbandigt. Jag skulle inte vilja sitta en meter ifrån om jag inte verkligen ville skada hörseln.

förtydligande:

jag anser att F1 är en högtalare mer lämpad att spela med större lyssningsavstånd.
Dels då dess sprodnings etenden gör den dirrekt olämplig att sitta för nära, Jag tyckte att minst 2m från måste man vara, gärna 2,5-3m

piPs låter väldigt bra redan på 1m.

Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.
Och F1 är mer kompetenta ur avsende ljudtryck och kapacitet.

Även därav anser jag F1 vara mer lämpad för lyssning i större rum pch piPs för närfällt gärna i små rum.

Sedan är det ju en helt subjektiv bedömning om man vill ha mer kapacitet än piPs eller inte även i ett stort rum.
OM man inte behöver mer kapacitet och är nöjd med hur dom låter så är det ju frid och fröjd. Jag skulle inte kunna leva med piPs på mer än 1,8m i lyssningsavstånd och ca 10-12kvm rum.
Sedan är dom alldeles för klena på egentligen alla vis för att inte vra en begränsning oftare än vad jag tycker är okey.

Jag tyckte att piPa var för klent i mitt 11kvm lilla rum med just 1,8m lyssningsavatånd och kör idag på i6 och profundusX-2 i samma rum i stället.
Men profundusX-2 är lite för klent ändå, Så annan baslösning är påväg.

som sagt, allt handlar om vilka krav man har :)

Och för mig så är alltså F1 och piPs bra på olika saker och jag skulle välja den ena ibland och den andra ibland och kan inte göra någon av dom till en envälldig vinnare :)

(skrivet på min Ifån så stå ut med kass grammatik)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 17:26

DVD-ai skrev:Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.

Jag har för mig (läst/hört någonstans?) att Ingvar kört ett blindtest där folk trott att det var pi60 som spelade fast det var piP. Men jag kan ha helt fel.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 17:29

Förresten, har inte även rummets storlek betydelse för hur stort basstödet blir, eller hur "stor" högtalaren upplevs vara?

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-15 17:46

DVD-ai skrev:
metheny skrev:
DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.

Hmm med närfältslyssning antar jag att man menar att man sitter typ 1- 2 m ifrån... eller? Jag kör piP i mitt 25 m2 vardagsrum och de fyller helt utan ansträngning rummet jämförbart med ett par golvare, bredbandigt. Jag skulle inte vilja sitta en meter ifrån om jag inte verkligen ville skada hörseln.

förtydligande:

jag anser att F1 är en högtalare mer lämpad att spela med större lyssningsavstånd.
Dels då dess sprodnings etenden gör den dirrekt olämplig att sitta för nära, Jag tyckte att minst 2m från måste man vara, gärna 2,5-3m

Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.

Även därav anser jag F1 vara mer lämpad för lyssning i större rum pch piPs för närfällt gärna i små rum.

Sedan är det ju en helt subjektiv bedömning om man vill ha mer kapacitet än piPs eller inte även i ett stort rum.
OM man inte behöver mer kapacitet och är nöjd med hur dom låter så är det ju frid och fröjd. Jag skulle inte kunna leva med piPs på mer än 1,8m i lyssningsavstånd och ca 10-12kvm rum.
Sedan är dom alldeles för klena på egentligen alla vis för att inte vra en begränsning oftare än vad jag tycker är okey.

Jag tyckte att piPa var för klent i mitt 11kvm lilla rum med just 1,8m lyssningsavatånd och kör idag på i6 och profundusX-2 i samma rum i stället.

Och för mig så är alltså F1 och piPs bra på olika saker och jag skulle välja den ena ibland och den andra ibland och kan inte göra någon av dom till en envälldig vinnare :)

Profundus X-2 för klent i 10-12 kvadrat?
Jädrar... Jag misstänker starkt att jag skulle se det som överkapacitet i mina mer än 25 kvadrat..

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-15 18:44

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare...

...de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.

Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade...

...Än bättre är martinlogans modeller med aktiv subbas....

Tycker jag.

Förutom att du har fel så var mitt inlägg snarare ett inlägg som skulle få dig och andra att inse att vad som är bäst är något subjektivt.

Jag har försökt att klippa fram huvudsubstansen i två inlägg, och undrar
om jag verkligen förstått vad Vinylkalle vill ha sagt. :?

Du skriver att Richard har fel (enligt din... objektiva världsbild?).

Sen skriver du att du vill få andra att inse att "vad som är bäst är något
subjektivt".

Richard skriver ju om vad han uppfattar som "trevligt" och han skriver "jag
tycker nog" och senare även "tycker jag".

Att hans synpunkter är subjektiva och inte gör anspråk på att vara något
annat, kan ingen förnuftig människa betvivla.

- - -

Men din synpunkt att han har fel - den ackompagneras inte av några som
helst efterföljande förtydliganden, om att det bara är din subjektiva åsikt.

Vi får inte ens veta VAD det är av det som Richard skriver, som är (objek-
tivt) fel - vi får bara se att du påstår detta. :?

- - -

Hur 17 får du ihop din egen dom om att Richard har fel, men ditt andra på-
stående; att DU med DITT inlägg vill få andra att inse att "vad som är bäst"
är något subjektivt?

Det ser ju mest ut som om det är du som inte inser att åsikter av det slaget
är subjektiva - eller vad är det jag missförstår?

Jag uppfattar ditt inlägg som fruktansvärt motsägelsefullt. Jag läser det nog
helt fel, men jag har läst det om och om igen, och inser inte vad det är som
jag missar. Hjälp mig - förklara varför ditt inlägg INTE är vad jag tycker det
ser ut som?

Vh, iö

Jag tänker ta det tydligaste exemplet på vad som är fel. Ska man döma ut en hel högtalartyp kan det knappast vara bra att inte ens ha koll på modellerna.

Det kan aldrig anses vara subjektivt rätt att påstå att en modell (Magnepan 2.2) som inte existerar är betydligt bättre.

Förstår du nu?

Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på. Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 18:58

metheny skrev:
DVD-ai skrev:Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.

Jag har för mig (läst/hört någonstans?) att Ingvar kört ett blindtest där folk trott att det var pi60 som spelade fast det var piP. Men jag kan ha helt fel.

I Ingvars källare har jag två senast gångerna haft rätt irekt på vilken av dom som spelar ;)
Jag tycker att skillnaden är mycket stor i dom föesta rum, i Ingvart källare är inte skillnaden sådär Jätte tydlig på låg ljudnivå, Men jag plockade dom i alla fall.
På typ normal lyssningsnivå och allt där över så jörs det tydligt att piP spelar mindre musik än pi60 (alltså gör att sämre jobb).

Men, Just piP och Pi60 tycker jag är tämligen "lätta" att pricka då som enligt mig låter väldigt olika på många sätt, Samma "stil" på ljudet men pi60 låter mer levande och änkta då dom är så avslappnade.

Edit: går fan inte att skriva på Ifån... och extra jobbigt när den laggar som ett jäkla #%]}%*#}!!!!
Värdelös telefon...
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-15 19:08, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 19:03

Eldare skrev:
DVD-ai skrev:
metheny skrev:

förtydligande:

Profundus X-2 för klent i 10-12 kvadrat?
Jädrar... Jag misstänker starkt att jag skulle se det som överkapacitet i mina mer än 25 kvadrat..

Jaaa, alltså det är inte så att dom är hopplöst klena på något sätt, Dom trycker på ganska bra.
Men jag vill helt klart ha mer kapacitet då dom bottnar på tok för lätt i dagsläget, 4st skulle sitta dom en smäck i mitt rum !
Och jag har tanker åt det hållet ;)
4st helt nya moduler, Super duper nya är dom :)

Med egen vald formfaktor som medger perfekt placering i rummet, Det borde bli en otroligt bra bas, både kvalitativt och kvantitativt sett!
Redan nu låter det mumma då jag grejat en hel del, Men med 4st fullsize, Jahhh det vore något :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 19:31

Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-16 02:24

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

...de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.

Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade...

Tycker jag.

Förutom att du har fel så var mitt inlägg snarare ett inlägg som skulle få dig och andra att inse att vad som är bäst är något subjektivt.

subjektivt".

- - -

- - -

är något subjektivt?

ser ut som?

Vh, iö

Jag tänker ta det tydligaste exemplet på vad som är fel. Ska man döma ut en hel högtalartyp kan det knappast vara bra att inte ens ha koll på modellerna.

Det kan aldrig anses vara subjektivt rätt att påstå att en modell (Magnepan 2.2) som inte existerar är betydligt bättre.

Förstår du nu?

Jag förstår inte varför du antydde att han inte förstod att åsikter är något
subjektivt, och jag förstår inte varför du inte skrev att det finns en 2.5 som
nog är den modell han menade.

Vinylcalle skrev:Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på.

Jag har inte skrivit någonting dylikt, men du gjorde ju det, så då kanske du
vill förklara varför du gjorde det? (Om du vill, men inte för min skull, jag har
inga synpunkter på vilka synpunkter du vill förmedla med avseende på vad
du tycker om olika högtalare. Tycker bara det var konstigt att du klagar på
att någon gör som du själv gjorde.)

Vinylcalle skrev:Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.

Det tror jag också, liksom alla andra.

Så vad är problemet? Du berättade ju om vad du tyckte om Magnepan 1,6.
Och ingen har väl klagat på dig för att du gjorde det, bara anmält avvikan-
de uppfattningar, och det hoppas jag du tycker de får ha.

- - -

Oavsett allting, så hoppas jag att alla de som verkligen bryr sig, väljer hög-
talare genom att lyssna själva. Och det tror jag faktiskt att trådskaparen
tycker också. Men det hindrar ju inte att det kan vara intressant att läsa
vad någon tycker.

Det enda jag tycker är riktigt trist att läsa är när någon skriver något bara
för att racka ned på produkter. Undantar då självklart produkter som är rent
bedrägeri.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 02:37

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

Tycker jag.

subjektivt".

- - -

- - -

är något subjektivt?

ser ut som?

Vh, iö

Förstår du nu?

Jag förstår inte varför du antydde att han inte förstod att åsikter är något
subjektivt, och jag förstår inte varför du inte skrev att det finns en 2.5 som
nog är den modell han menade.

Vinylcalle skrev:Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på.

Jag har inte skrivit något dylikt, men det gjorde du, så då kanske du vill
förklara varför?

Vinylcalle skrev:Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.

Det tror jag också, liksom alla andra.

Så vad är problemet?

Vh, iö

Problemet verkar vara att du inte förstod ironin i att jag postar ett liknande inlägg som det Richard hade gjort.

Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 02:39

Ser att du fyllt på ditt inlägg med mer text. Du verkar inte förstått ironin. Då förstår jag att du reagerar. Det var ju just det jag gjorde.

Frågan är värför det är mitt agerande di ifrågasätter och inte Richards? :roll:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-16 02:43

Richard skrev sin ärliga uppfattning. Du gjorde det (enligt egen utsago)
inte, och dessutom så klagade du på att han gjorde det. En viss skillnad
kan jag tycka.

Vinylkalle skrev:Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?

Världen är inte så svartvit att frågan går att svara på. Du får inget svar
av mig i varje fall. Annat än möjligen att jag tycker det är onödigt att du
sätter dig som domare att bestämma när andra skall skriva det ena eller
andra.

Och sen tycker jag du kan skippa ironin också, eller berätta att du är det
när du är det. Ironi är inget vidare i tryck. Det är bättre att du skriver det
du menar, än motsatsen.

Folk (många) påstår att de vet vad som är ironi och inte, men jag har ju
många gånger blivit tolkad som varandes ironisk när jag inte har varit det.
Tycker det är bättre att skriva det man menar, så slipper folk gissa, men
gissa gör de ändå... ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 02:55

IngOehman skrev:Richard skrev sin ärliga uppfattning. Du gjorde det (enligt egen utsago)
inte, och dessutom så klagade du på att han gjorde det. En viss skillnad
kan jag tycka.

Vinylkalle skrev:Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?

Världen är inte så svartvit att frågan går att svara på. Du får inget svar
av mig i varje fall. Annat än möjligen att jag tycker det är onödigt att du
sätter dig som domare att bestämma när andra skall skriva det ena eller
andra.

Och sen tycker jag du kan skippa ironin också, eller berätta att du är det
när du är det. Ironi är inget vidare i tryck. Det är bättre att du skriver det
du menar, än motsatsen.

Folk (många) påstår att de vet vad som är ironi och inte, men jag har ju
många gånger blivit tolkad som varandes ironisk när jag inte har varit det.
Tycker det är bättre att skriva det man menar, så slipper folk gissa, men
gissa gör de ändå... ;)

Vh, iö

Okej så nu när du fick reda på att det var ironiskt så är det alltså det som var fel?

Alla andra som läst tråden verkar ha förstått att det var ironi.

Världen är inte svar vit nej.

Du anser att jag tar på mig rollen att avgöra vad man får skriva och inte. Men du har ju precis skrivit att du anser att man inte ska skriva illa om produkter, förutom bedrägliga. Då har ju du satt agendan.

Min reaktion berodde på att det som Richard skrev inte har med tråden att göra. Jag tycker helt enkelt inte den typen av inlägg hör hemma i en vanlig diskussions tråd. Hade däremot TS frågat efter tips på högtalare eller om det fanns några andra högtalare som var bättre hade det däremot varit perfekt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 07:07

metheny skrev:Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..

Men det har ju inte mycket med det kag pratade om att göra ?
detta handlar mer om utsträckning ner i frekvens medan jag talar om kapaciteten.
Det är kapaciteten som är, för mig, alldeles för liten hoss piP.

Djupt spelar dom för sin storlek och låter jätte bra om man har en del dämpning bakom och låg efterklang i rummet dom ska spela.
Men tillräckligt högt för att vara "okey" spelar dom fortfarande inte i ett normalt rum, med mina mått mätt... :/

Edit: Menar då att dom börjar förändra karaktär för mycket vid dom nivåer som jag vill lyssna på.
Dom "klarar" alltså det utan att gå sönder, Men låter inte längre som jag vill och jag anser dom därför inte klara uppgiften.
Mvh//David

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-16 08:50

DVD-ai skrev:
metheny skrev:Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..

detta handlar mer om utsträckning ner i frekvens medan jag talar om kapaciteten.

Djupt spelar dom för sin storlek och låter jätte bra om man har en del dämpning bakom och låg efterklang i rummet dom ska spela.
Men tillräckligt högt för att vara "okey" spelar dom fortfarande inte i ett normalt rum, med mina mått mätt... :/

Edit: Menar då att dom börjar förändra karaktär för mycket vid dom nivåer som jag vill lyssna på.
Dom "klarar" alltså det utan att gå sönder, Men låter inte längre som jag vill och jag anser dom därför inte klara uppgiften.

,
Jag tror att de flesta blir lurade just för att de inte upplever några begränsningar i ljudtryck eller utsträckning i lägre frekvenser. Alla högtalare ändrar väl karaktär om de pressas för hårt men uppenbarligen räcker piP till för de flestas behov innan detta sker. Men ditt påpekande att du tycker i6 + 2 px moduler också är för lite i ett 11 kvm rum tyder väl snarare på att dina krav är extremt extrema än att piP skulle vara klena, ställt mot mer "normala" krav.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 09:53

metheny skrev:
DVD-ai skrev:

,
Jag tror att de flesta blir lurade just för att de inte upplever några begränsningar i ljudtryck eller utsträckning i lägre frekvenser. Alla högtalare ändrar väl karaktär om de pressas för hårt men uppenbarligen räcker piP till för de flestas behov innan detta sker. Men ditt påpekande att du tycker i6 + 2 px moduler också är för lite i ett 11 kvm rum tyder väl snarare på att dina krav är extremt extrema än att piP skulle vara klena, ställt mot mer "normala" krav.

Haha, Ja och dte är också utifrån mina egna krav som jag skriver ;)
Och jag sa också att JAG tycker att F1 är mer lämpade i normalstora vardagsrum mot piP/piPs.

Men piP/piPs begränsas klart kraftigare av sin diskant än av basen faktiskt, (speciellt i fallet med piPs !) även vid normala/ halvlåga ljudnivåer så föredrar jag pi60 framför piPs av redan nämnda orsaker som har med diskanten och avslappnad återgivning att göra :)

Jo, det är sant att alla högtalare ändrar karaktär om man pressar dom, och det är just det som är grejen att piP blir väldigt snabbt "pressade" (piPs liiite senare) på ett lite annat sätt än dom större högtalarna som till skillnad låter näst intill helt oförändrade tills dom brinner upp.
Vilket är en egenskap som jag personligen föredrar, det betyder att det låter så väldigt mycket bättre hela tiden !

piP börjar ganska tidigt att "gnälla" och gör det mer och mer ju mer man höjer, medan dom stora högtalarna inte beter sig på detta sätt och det är vad jag gillar med t.ex i6 som faktiskt mindre till måtten än piP om man nu kör mot moduler med även piP :)

Så, detta är inget som har bara med maximal SPL att göra, utan oavsett ljudnivå i stort sätt...
Men blir såklart mer och mer tydligt ju mer man höjer och ändå ligger väl inom ramarna för vad piP klarar.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 10:01

Detta var lite väl drygt inlägg. Vill man bestrida ett inlägg så får man argumentera emot. Dumförklaringar gör inte klimatet bättre.

//V8

Detta var lite väl drygt modererande. Humorslöshet gör inte klimatet bättre.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-16 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 11:46

Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.
MEN som låter vansinnigt mycket SÄMRE än pi60 på samma ljudnivå, när nu nivån går upp lite över "mys lyssningsvolym".
Inte så att piP är dålig eller låter dåligt, inte om jag jämför med mycket annat...

Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.
Då är dom nästan helt okey i fråga om ren kapacitet och inte disst räknat.

Och om vi ska tala om disst så upplever jag att piP ger upp snabbt och detta är ju något som mer handlar om krav.
Jag vill inte sitta och lyssna på disstande diskanter, och jag tycker att piP's diskanter börjar dissta klart störande ganska tidigt ÄVEN på 1,5m lyssningsavstånd och den ljudtryckskapacitet som det medger!
Man behöver inte spela speciellt högt för att det ska märkas att dom inte är lika rena i ljduet som dom större högtalarna.
(och åter igen, INTE så att dom nödvändigtvis låter riktigt dåligt för det( även om dom ofta gör äver det förstoss..) utan "bara sämre" än t.ex. pi60 eller F1 som vi talar om här)

Om man inte hör detta betende så är det ju klart att mitt "tidigt" och "väldigt snabbt" framstår som konstigt.
Eftersom piP vid dessa ljudnivåer jag nu talar om, faktiskt INTE är påväg att gå sönder på något vis (inte ens nära att bottna..) utan bara låter klart mycket sämre än i6 och upp i storlek.
Jag förutsätter inte att alla stör sig på detta disstbetende, men jag gör det och tycker därför att dom just ger upp för tidigt.

Så, om någon mer nu har något mer att ifrågasätta om min syn på piP's oövervinnerliga ljudtrycks prestanda och extremt låga disstorsion så kan ni helt enkelt läsa det jag redan skrivit.

Edit: Är det verkligen någon av er som anser att piP skulle vara mer kapabel än t.ex. F1 ?! 8O

i fråga om låg disst på lite högre ljudnivåer och ren ljudtrycksprestanda ?!

Eller att piP skulle vara likvärdiga pi60 ljudmässigt och att pi60 ENDAST är till fördel om man spelar så att piP rent mekaniskt håller på att gå sönder ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 12:15

DVD-ai skrev:Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.
MEN som låter vansinnigt mycket SÄMRE än pi60 på samma ljudnivå, när nu nivån går upp lite över "mys lyssningsvolym".
Inte så att piP är dålig eller låter dåligt, inte om jag jämför med mycket annat...

Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.

Jag har ett ganska stort vardagsrum som öppnar upp mot både kök och trappuppgång och jag lyckades aldrig spela dem så högt vid kontinuerligt lyssnande att de inte räckte till. Snarare att demas för vanligt folk så att de höll för öronen av volymen när man drog på ett par sekunder för att visa att de klarade att spela högt också.

Att du har en personlig referensnivå som är 10-20dB högre upp än de flesta musiklyssnare SAMT en musiksmak som är bland det mest krävande som finns tycker jag du bör ta hänsyn i när du uttalar dig till andra. Du är helt enkelt inte användbara som normalreferens. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 12:49

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.

Jag har ett ganska stort vardagsrum som öppnar upp mot både kök och trappuppgång och jag lyckades aldrig spela dem så högt vid kontinuerligt lyssnande att de inte räckte till. Snarare att demas för vanligt folk så att de höll för öronen av volymen när man drog på ett par sekunder för att visa att de klarade att spela högt också.

Att du har en personlig referensnivå som är 10-20dB högre upp än de flesta musiklyssnare SAMT en musiksmak som är bland det mest krävande som finns tycker jag du bör ta hänsyn i när du uttalar dig till andra. Du är helt enkelt inte användbara som normalreferens. :wink:

Men du läste alltså inte vad jag skrev... :lol:

Så jag måste få bara lite dryg tillbaka och be dig göra det ;)

Talar inte om några maxvolymer, utan om hur dom låter vid allt annat än "samtalsvolym" om så vill kalla det...

Och detta oavsett musik som spelas i stort sätt, men klart att med musik med mycket energi vid höga rekvenser så uppträder detta "problemet" tidigare.

Edit: min musiksmak kan man väll dela upp i 70% metal och elektroniskt och 30% av nästan allt annat som finns.
Så "min musiksmak" är alltså all musik som finsn i stort sätt och således utgår jag från all musik när jag ger mina omdömmen ;)

Och jag anser inte någon person på hela världen vara lämplig som "normalreference" i någon sammanhang faktiskt, och det gällr även mig.
Jag är bara en bra reference "för mig själv" så att säga...

Men jag kan på rak arm komma med flera personer som, i alla fall delvis, delar min uppfattning om piP och dessa diskant.
så jag är ju långt ifrån något extrem fall...

Edit2: Haha Ja de är klart att folk höll för öronen... jag kan lyssna 15dB högre med i6 än med iPs och fortfarande låter piPs "högre" och är jobbiga att lyssna på i jämförelse...
Så jag förstår att dom höll för öronen ;)

Du måste ju ha märkt "viss" skillnad nu när du själva har i28, att det är liksom "hela andra djur" i fråga om kontroll och avslappnad återgivning mot piP.
ÄVEN när man spelar på ljudnivåer som piP klarar av fullrange så begränsar diskanten genom att börja dissta fult, på i stort sätt all musik förutom dubstep och hardstyle m.m. där basen bottnar före...
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-16 13:06

Jag känner inte riktigt igen beskrivningen av piP som speciellt dåliga i diskanten. Kan ju bero på att jag huvudsakligen lyssnar på akustiskt musik, där är ju nivån i diskanten i regel på en helt annan nivå. Stressar heller varken högtalare eller öron med att spela överdrivet starkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:11

Som sagt redan några gånger: Inte dålig, sämre än hos pi60 !

men nu va det sagt igen ;)

Eftersom diskussionen är piP vs pi60 nu tydligen så ska allting jag skriver läsas som piP vs pi60.
Så när jag "skriver ner" piP så är det med pi60 som referens för hur det ska låta.
Sedan att det finns en hel del andra högtalare som jag även anser ha nättre diskant än piP är ju en annan sak :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:15

DVD-ai skrev:Talar inte om några maxvolymer, utan om hur dom låter vid allt annat än "samtalsvolym" om så vill kalla det...

Och detta oavsett musik som spelas i stort sätt, men klart att med musik med mycket energi vid höga rekvenser så uppträder detta "problemet" tidigare.

Jag känner inte till det problemet, det är inget jag haft. Har kört hemmabion på thx-referensnivå och det sitter samma diskant i alla kanalerna och jag hittade inget som lät illa för det.

Och jag anser inte någon person på hela världen vara lämplig som "normalreference" i någon sammanhang faktiskt, och det gällr även mig.
Jag är bara en bra reference "för mig själv" så att säga...

Jo, men det framgick inte så bra från de, i mitt tycke, ganska kategoriska uttalandena innan. Det är bara det som jag ville förtydliga.

Du måste ju ha märkt "viss" skillnad nu när du själva har i28, att det är liksom "hela andra djur" i fråga om kontroll och avslappnad återgivning mot piP.

Största skillnaden på normala lyssningsvolymer (75dB eller så) är att det är mycket lättare att hitta sweetspot med piP.

ÄVEN när man spelar på ljudnivåer som piP klarar av fullrange så begränsar diskanten genom att börja dissta fult, på i stort sätt all musik förutom dubstep och hardstyle m.m. där basen bottnar före...

Som sagt, jag har inte hört någon ful dist från mina. Säker på att du inte spelade högre än deras spec? Eller hade klippning från stegen? (Jag körde ju trots allt bryggade 208or när jag hade dem där nere.) Annars måste det vara en distform jag är okänslig för. :)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-11-16 13:21

DVD-ai skrev:Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.

Jag tror att det är väldigt få av alla hundratals piP(s)-ägare som tycker som du.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:28

nattlorden:

Låter helt enkelt "orenare" på samma ljudnivå, och när man skruvar upp lite så blir diskanten tråkig...
piP låter helt enkelt mindre "verkliga" och allting som händer är lite mindre "äkta" på grund av något som dom gör konstigt i diskanten vid lite högre ljudnivåer än "myslyssning".
Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.

Men, som också redan sagt, piPs (som jag har) låter jätte bra även över dessa ljudnivåer, bara inte lika bra som i6 eller större.
Även om man ser till att inte spela högre än vad piPs klarar av själva utan några mekaniska problem.

Till metal så blir det förjävligt...
i jämförelse med pi60.

Det är min sammanfattning då, eftersom du inte hör det problemet som jag hör på piP så blir det svårt då att diskutera skillnaden.

Men om vi ska återgå till potic nu då...

Jag står fast vid att piP/piPs är super bra högtalare för storleken och bra till lyssning i närfällt (1,5m) men INTE LIKA BRA som F1 i ett vardagsrum.
Dom är liksom två högtalare med helt olika starka områden...

Jag förstår inte varför det blir sådan rabalder på det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:35

30Hzbone skrev:
DVD-ai skrev:Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.

Jag tror att det är väldigt få av alla hundratals piP(s)-ägare som tycker som du.

Ja, så är det säkerligen och dessutom helt irellevant då jag redan sagt att detta är vad jag tycker och inget som jag påstår är någon absolut sanning för alla andra.

Diskussionen va inte ens om detta från början, men seglade iväg då jag tydligen inte fick tycka att LTS F1 var mer lämpad än piP i stora rum då F1 är med kompetent i fråga om ljudtryck än piP.

Men det är inte okey att tycka så... ;)

Det jag skrev och du nu citerade är som sagt min åsikt, Jag vill ha låg disst även vid ganska höga ljudnivåer (90dB A) och det fixar inte piP i ett större rum.
Inte F1 heller, Men dom gör det bättre än piP, och pi60 gör det ytterligare bättre än någon av dessa nämda.
Sedan blir skillnaden så liten att pi60 duger helt klart till :)

Och nu talar jag 25kvm rum typ...

i mitt lilla rum fungerade piPs ganska bra, kunde spela 90dB med låg disst då jag satt 1,7m från.
Men ibland så va dom inte nog... och dom disstade tråkigt till framförallt metal...
nu med i6 och moduler så är 90dB en fröjd oavsett material !
100dB lika så och varför inte 110dB om man så vill.
Då hårdnar det en anings tycker jag mig märka, Men om det är hörseln eller högtalarna är en annan fråga ?!

Oavsett, vid normala lyssningsnivåer så låter i6 så fantastisk oansträngt precis som pi60, det gör inte piP!
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-16 13:42, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:38

DVD-ai skrev:Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.

85dB vid 2 meters avstånd och material med vettig dynamik så spelar du över högtalarens spec. Användarfel alltså. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:40

DVD-ai skrev:Jag förstår inte varför det blir sådan rabalder på det...

Var hittar du något rabalder? :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-16 13:43

RogerGustavsson skrev:Jag känner inte riktigt igen beskrivningen av piP som speciellt dåliga i diskanten. Kan ju bero på att jag huvudsakligen lyssnar på akustiskt musik, där är ju nivån i diskanten i regel på en helt annan nivå. Stressar heller varken högtalare eller öron med att spela överdrivet starkt.

Det gjorde inte jag heller när mina vänner påpekade det för mig, när jag själv
endast körde piP hemma. Nu när jag fått in i14 så förstår jag vad de menade
faktiskt. Trodde inte det skulle vara sådan markant skillnad som jag upplever
på även mina väldigt sansade nivåer. Däremot tror jag en del av det där går
att härleda till den inte lika bredspridande diskanten i pi60-modellerna och
mitt odämpade rum.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi