JAG tycker att du ska placera elementet som så i lådorna att när dom är på sin plats så är centrum på elementen 0,85m från sidoväggarna och alltså 1,7m mellan varandra.
Det har potetial att låta bäst, om nu det är viktigt...

Moderator: Redaktörer
LzM skrev:Såhär stagade jag mina lådor, om det kan var till nån hjälp.
22mm MDF förutom på baffeln där det är 44mm.
DVD-ai skrev:Backerman:
JAG tycker att du ska placera elementet som så i lådorna att när dom är på sin plats så är centrum på elementen 0,85m från sidoväggarna och alltså 1,7m mellan varandra.
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:Backerman:
Av placeringsmässiga skäl är det givetvis bäst att placera elementet på sidan.
Min fundering var mer om det finns någon ljudmässig skillnad på själva lådan beroende på var elementet placeras ?
Ifall det är större risk för resonanser eller stående vågor om elementet t.ex placeras helt centrerat mellan väggarna, men så är det kanske inte ?
Det räcker alldeles utmärkt.bakerman22 skrev:Tänker också att det inte finns någon anledning att köra hela baffeln dubbel, eftersom lådorna kommer bli hiskeligt tunga ändå, utan bara köra tillräckligt stor dubbel baffel invändigt ? Resten blir ju ändå stagat ?
Ragnwald skrev:Ska man staga på detta vis, blir ju lådorna ohemult stora, enär stagningen tar upp minst halva interna lådvolymen.
Ragnwald skrev:Ska man staga på detta vis, blir ju lådorna ohemult stora, enär stagningen tar upp minst halva interna lådvolymen.
DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:Backerman:
Min fundering var mer om det finns någon ljudmässig skillnad på själva lådan beroende på var elementet placeras ?
Ifall det är större risk för resonanser eller stående vågor om elementet t.ex placeras helt centrerat mellan väggarna, men så är det kanske inte ?
Jag menade inte placeringen i lådan som sådan utan hur elementet hamnar i rummet
Alltså, lådorna kommer ju att bli så att dom precis får plats mellan frontar och center.
När lådorna står på sin plats där som får plats så ska elementen ha en plats i lådan som medger att centrum på elementet hamnar så nära dessa rumsmått jag angav som bara möjligt.
Då hamnar elementen fördelanktigt i rummet
I fallet med slutna lädor så är det väll inte hur petigt som helst med hur elementet sitter i förhållande till lådans dimensioner.
Så placera elementet där det antagligen kommer att vara lämpligast i rummet i stället
Sedan placerar du dom andra två lådorna bakom dig hade du tänkt eller ?
MagnusÖstberg skrev:Det räcker alldeles utmärkt.bakerman22 skrev:Tänker också att det inte finns någon anledning att köra hela baffeln dubbel, eftersom lådorna kommer bli hiskeligt tunga ändå, utan bara köra tillräckligt stor dubbel baffel invändigt ? Resten blir ju ändå stagat ?
Komorok skrev:Det där med resonanser och stående vågor spelar nog inte så stor roll i
basmoduler fyllda med dämpmaterial. 160 Hz har våglängden 2,125m och
en fjärdedels våglängd är 0,53m. Kanske kan du får en resonans vid någon
frekvens i närheten som då motsvarar något mått på din låda, men då har
ditt filter redan fallit med 18 (?) dB.
Var du placerar elementet på lådan spelar nog inte heller så stor roll.
Var elementet spelar i rummet spelar däremot mycket stor roll. Garanterat.
bakerman22 skrev:Komorok skrev:Det där med resonanser och stående vågor spelar nog inte så stor roll i
Låter logiskt.![]()
Då blir elementet placerat på sidan.
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:Backerman:
Jag menade inte placeringen i lådan som sådan utan hur elementet hamnar i rummet
Alltså, lådorna kommer ju att bli så att dom precis får plats mellan frontar och center.
När lådorna står på sin plats där som får plats så ska elementen ha en plats i lådan som medger att centrum på elementet hamnar så nära dessa rumsmått jag angav som bara möjligt.
Då hamnar elementen fördelanktigt i rummet
I fallet med slutna lädor så är det väll inte hur petigt som helst med hur elementet sitter i förhållande till lådans dimensioner.
Så placera elementet där det antagligen kommer att vara lämpligast i rummet i stället
Sedan placerar du dom andra två lådorna bakom dig hade du tänkt eller ?
Jag förstod hur du menade.![]()
Men jag undrar om risken för ett helt centrerat element ökar risken för resonanser eller stående vågor ? Rent logiskt tycker jag att ett element som inte sitter centrerat borde vara mer safe, men det kanske bara är något jag får för mej...?
Adhoc skrev:bakerman22 skrev:Komorok skrev:Det där med resonanser och stående vågor spelar nog inte så stor roll i
Låter logiskt.![]()
Då blir elementet placerat på sidan.
Neh, placera elementet förskjutet mot ett hörn, då får du störst frihet att laborera med elementplacering kontra omgivande reflekterande rumsytor.
Paa lade in ett gammal LTS-byggråd med NHT 1259-baselementen för ett tag sedan, i den togs detta upp av IÖ (om jag minns rätt men det gör jag inte alltid)
bakerman22 skrev:Hehe.. Sluta sura nu. Det var inte så jag menade.![]()
Jag menade bara att med en låda på 60 centimeter, med ett element på 47 cm, och elementet ska sitta monterat på ena sidan, då blir det inte så mycket utrymme att placera det i ett hörn.
Ska jag dessutom köra dubbla lådväggar invändigt försvinner ännu mer.
En dragning av elementet fem cm uppåt eller nedåt ena hörnet gör kanske inte speciellt mycket ljudmässigt ?
Som jag skrev när jag postade bilden så gjorde jag den på 10 sekunder i paint. Den är ju inte direkt skalenlig...
boom skrev:bakerman22 skrev:Hehe.. Sluta sura nu. Det var inte så jag menade.![]()
Jag menade bara att med en låda på 60 centimeter, med ett element på 47 cm, och elementet ska sitta monterat på ena sidan, då blir det inte så mycket utrymme att placera det i ett hörn.
En dragning av elementet fem cm uppåt eller nedåt ena hörnet gör kanske inte speciellt mycket ljudmässigt ?
Som jag skrev när jag postade bilden så gjorde jag den på 10 sekunder i paint. Den är ju inte direkt skalenlig...
Om du skall köra dubbla låd väggar invändigt varför inte gå på tjockare mdf i ställer för papier-maché och hönsnät
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Hehe.. Sluta sura nu. Det var inte så jag menade.![]()
Om du skall köra dubbla låd väggar invändigt varför inte gå på tjockare mdf i ställer för papier-maché och hönsnät
För att jag inte kan staga vettigt runt om elementet om jag placerar det på ena sidan ?
Med tjockare mdf slipper jag ju ändå inte undan stagning, men kan ändå inte staga runt elementet ?
Det känns som att enkel 22 mdf där det går bra att staga, men dubbel 22 mdf där det inte går att staga, känns som en bra kompromiss ?
Rätta mej gärna om jag tänker tokigt.
Ragnwald skrev:Vad är det för skillnad på dubbla lådväggar inne och ute, om innervolymen är den samma?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster