Skrikande tonband

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Skrikande tonband

Inläggav STDI » 2009-12-05 20:50

Varför skriker mina tonband.
Jag har en gammal Sony TC-377 nerpackad. Den köptes ny 1973. Och till den har jag en hel del band eftersom jag spelade in allt jag kom över. 1976 blev det istället kassetter som gällde på en Akai GXC-46D. Den har jag inte kvar men däremot en annan Akai, två Denon och en Pioneer. Alla av lite modernare snitt. Jag har även kassettspelare i bilen. Totalt har jag nog ca 500+500 timmar musik inspelad på tonband. Rullbanden har jag faktisk för ca 15 år sedan överfört till videoband (en stereovideo har ju bra ljud). Kassetterna har jag däremot inga "kopior" på. Nu vore det dags att digitalisera allt. Men jag har problem. De flesta av mina band skriker när de spelas. Jag uppfattar det som om oxiden på banden släpper och sätter sig på tonhuvudet efter en liten stund. Sen börjar mekaniska vibrationer som hörs direkt, och som dessutom fortplantar sig via tonhuvudet ut med ljudet.
Jag har naturligtvis tvättat tonhuvud, kapstanaxlar mm. Inget hjälper. Egentligen uppfattar jag det som om det skulle behövas någon slags smörjning istället.
Jag har fått uppfattningen att det kan vara lite bättre ju högre luftfuktigheten i rummet är.
Hjälp mig att rädda min musikskatt.

STDI

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-05 22:08

Jag kommer inte ihåg om TC-377 har en tryck-kudde som pressar bandet mot tonhuvudet.
Om så är fallet är den vanligtvis av något filtmaterial som blir sammanpressat, hårt och blankt med tiden.
Då kommer skriket, oftast värst på band med matt baksida.
Det är nog inte lätt att få tag på en utbyteskudde idag.
En temporär lösning är att luckra upp den gamla filtkudden genom att hacka i den med en nål.
Du kan testa om mitt förslag hjälper med att hacka lite och prova om skriket minskar eller försvinner, men ska den hålla sig tyst över flera bandsidor måste du luckra upp kudden grundligt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2009-12-05 22:27

Nej den har ingen tryck-kudde. Och problemet gäller alltså även mina kassettband. Som jag skrev så släpper banden oxid, som jag uppfattar pga att bandet glider för trögt över tonhuvudena. Eller är helt enkelt banden för gamla och "sköra"?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-12-05 23:01

Låter skumt (i dubbel bemärkelse) det där att banden släpper oxid. :? Hur har du förvarat banden? Bra magnetband ska överleva ganska länge om de förvaras rätt.

Hur mycket slirar remmarna i spelaren? De lär vara hårda som kvarglömda metmaskar om de legat still i några år.
Back in black!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2009-12-05 23:09

Förvarade i normalt rumsklimat. Rullbanden är Sony SLH tror jag de heter. Och de skrek redan för 15 år sedan. Kassettbanden är mest TDK AD och SA. De äldre är Maxell UD. Alltså hyfsad kvalitet.
Det är ingen tvekan om att det är oxid som lägger sig som avlagring på tonhuvudena. Det blir snabbt en brun/svart beläggning. Så det har inget med remmarna att göra.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-12-05 23:11

Är det inte magnet-klet då?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-12-05 23:18

Endel spelare har gummirullar, kan det vara klet från en sådan i upplösningstillstånd? Sådana kan man svava till själv, om man måste.
Back in black!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2009-12-05 23:26

Jag vet inte vad Falkis menar med magnet-klet. Jag har avmagnetiserat regelbundet. I vilket fall som helst uppträder problemet på både min rullbandspelare (eller gjorde för 12-13 år sedan jag använde den senast) och på alla mina kassettspelare. Jag har regelbundet tvättat tonhuvudena, med sprit (eller vad det nu är) som är gjord för tonhuvudstvätt. Skriket kan variera mellan olika band och olika tillfällen. Ibland kan jag spela en timme och ibland bara några minuter.
På grund av problemen har jag inte spelat kassetter på flera år men nu skulle jag vilja rädda genom att digitalisera.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-06 00:12

Det är kanske lite långsökt att du skulle ha samma bandspänningsproblem både på rull- och kassett-bandspelarna, men på rullbandspelaren är det lätt att kolla.
Spela ett band, sätt ett finger på avlämnarspolen, följ med och veva runt, börja veva aningen snabbare så att du hör att bandet nästan förlorar kontakten med avspelningshuvudet, försvinner skriket?
Kan du hitta ett mellanläge när du matar på lite mindre och får fullgod ljudåtergivning utan bandskrik, ligger sannolikt bromsen för avlämnarspolen på för hårt.
Är du bra på att klura ut hur mekaniska ting fungerar bara genom att titta på dem och känna dig fram löser du resten själv, annars får du söka efter en servicemanual eller hitta någon som kan.

Några varningens ord, TC-377 har väl bara en motor och en eller flera remmar? Lättar du på bromsen för avlämnarspolen kan det påverka bromsen vid snabbspolning framåt, så testa först en kort framspolning så att den inte hinner upp i full hastighet och var beredd på att bromsa avlämnarspolen med handen, så slipper du stå med en härlig bandsallad 8O

Användarvisningsbild
highfive

Om band som "skriker"

Inläggav highfive » 2009-12-06 00:33

Hej

Troligen har banden åldrats, så att "klistret" som håller fast oxidskiktet på plastbandet har tappat sin kemiska stabilitet.

Jag har upplevt detta med bland annat band förpackade som RODEX, Shamrock, mfl, som såldes kring 1980, det var frågan om nedklippta AMPEX-studioband, (från 2", fick tillverkaren av dessa återvunna rullar ut 8 st 1/4" taper)

Bandspelaren börjar tjuta då en liten del av magnetskiktet släpper och fastnar på metalldelar i bandtyrningen och på tonhuvuden.

På bara några minuter så har ett skikt byggts upp och det fastnar mer och mer.

En åtgärd som kan hjälpa är "tape baking", har inte haft tid att utforska det själv men det finns fullt av referenser på nätet, bland annat denna artikel på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tape_baking

Den artikeln refererar vidare till flera artiklar i detta ämne och hur man går till väga!

Temperatur och tid är kritiska variabler, inte för varmt, då smälter plasten, en artikel säger att 65 Fahrenheit = 73.8Celsius fungerar bra.

Jag har själv ingen erfarenhet, men vid tillfälle skall jag pröva!

Lycka till med tape-restaureirngen.

Med vänlig hälsning highfive

:)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2009-12-06 08:03

Tack alla för idéer och synpunkter men framför allt tack till highfive som säkerligen har hittat den rätta orsaken till problemet. Jag har inte läst alla länkar mm i artikeln än men det ska jag göra.
Även jag har några lågpris Shamrock och det var dåliga redan tidigt.
Jag ser fram emot fler inlägg om andra har erfarenheter och synpunkter.

MP

Inläggav MP » 2009-12-07 10:19

Min erfarenhet är att en del kassetter kan vara för hårt åtdragna och orsaka ett hemskt skrikande när bandkakorna ligger hårt an mot plasten innanför skalet.
Lösningen är att lätta på de 5 skruvarna något halvt varv.
Ojämnt uppsnurrade kakor brukar också kunna låta en del.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2009-12-07 16:43

Det highfive refererar till kallas "sticky shed syndrome"
Googla på detta och du för massa info.
Jag lider med dig, 500 timmar rullband med detta. Det enda du kan göra är att baka banden (SVT kanske kan lämna tips, de har utfört bakningsproceduren i en speciell ugn för att rädda TV material) och sedan snabbt spela av dem inom någon dag. Sedan tar de upp fukt och du har återigen klibbiga band.....

Användarvisningsbild
golodhir

Inläggav golodhir » 2009-12-13 09:25

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-13 15:10

Wendy Carlos, tidigare vid namn Walter Carlos, som gjorde storsäljaren Switched-On Bach med hjälp av en Moogsynt.

Köp originalinspelningen från 1968, den finns tillgänglig på CD, superljud.
Undvik den senare nyinspelade varianten från 2000, skitljud.

Lite OT, men ändå, apropå länken ovan. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
golodhir

Inläggav golodhir » 2009-12-13 22:17

Ragnwald skrev:Wendy Carlos, tidigare vid namn Walter Carlos, som gjorde storsäljaren Switched-On Bach med hjälp av en Moogsynt.

Köp originalinspelningen från 1968, den finns tillgänglig på CD, superljud.
Undvik den senare nyinspelade varianten från 2000, skitljud.

Lite OT, men ändå, apropå länken ovan. :)

Jag nöjer mig med originalinspelningen på LP jag har. ;-)
Har allt hon gjort fram t o m Digital Moonscapes på vinyl.

Ber om ursäkt för OT. Nu tillbaks till baket!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2009-12-17 14:38

Jag har upplevt detta med bland annat band förpackade som RODEX, Shamrock, mfl, som såldes kring 1980, det var frågan om nedklippta AMPEX-studioband, (från 2", fick tillverkaren av dessa återvunna rullar ut 8 st 1/4" taper)

Hehe! Man lär sej nåt nytt varje dag!

JohanR

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-12-31 06:51

sanoj66 skrev:Det highfive refererar till kallas "sticky shed syndrome" Googla på detta och du för massa info. ....

Ja, det brukar kallas så. Den här websidan:
http://richardhess.com/notes/2007/03/21 ... -syndrome/
skiljer på det och "soft binder syndrome" och ger även en lista på vilka band som är utsatta för vilket fenomen. Båda ger symptomet att bandet klibbar och skriker tills det slutligen sitter helt fast! Men det tycks vara skillnad på om det är bindemedlet som kryper ut och avsätter sig eller oxiden p.g.a. otillräcklig smörjning. I första kategorin hjälper uppenbarligen värmebehandlingen i den andra inte eller kan t.o.m. förvärra det. För den senare finns det de som förespråkar avspelning av banden i kyla (men i torr atmosfär, då!) eller att tillföra en smörjande (och kylande?) vätska!
Jag har hittills drabbats vid några få av de Shamrock-band, som jag köpte billigt på Broddmann på 80-talet. De har typiskt nog en mörkare oxidblandning än övriga, hittills(!) felfria band. Ännu har jag inte investerat i någon vetenskaplig undersökning, utan bara konstaterat att det är värre på sommaren än på vintern. Så jag vet alltså inte om det beror på mer absorption av vatten på sommaren eller eventuellt lägre temperatur på vintern. Men i lindrigare fall (på vintern alltså!) kan det räcka med att några gånger spola bandet fram och tillbaka mellan torrt(!) hushållspapper som man ständigt rör på, så att "skiten" får avsätta sig på papperet i stället för i bandspelaren. (Hittills har jag nöjt med med det, för att inte riskera något. Men något radikalt måste göras, för att digitalisera de värdefullare av banden.)
Vad gäller kassetter vet jag inte mer än att det kan förekomma även på digitalkassetter av Compact-kassetttyp, som man ju trott skulle vara av beständigare kvalitet än amatör-MC. Men de har en tryckkudde som fjädrar m.h.a. en skumgummibit i stället för en fjäder ... och det är något skumt med den ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-11-16 21:47

Hur gick det STDI?

Provade du bakning? Vad blev utfallet, och hur gick du tillväga?

Hur långt i digitaliseringen har du kommit? :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-11-16 22:06

Jag har inte gjort något alls. Tyvärr. Som jag skrev i första inlägget har jag fått uppfattningen att det funkar bättre ju högre luftfuktigheten är så jag har tänkt att mitt första försök ska vara att lagra kassetterna i källaren istället. Men inte ens det har skett än.
Nästa steg om det inte funkar är att prova baka några kassetter.
Tyvärr blir det förmodligen sämre med tiden så jag borde ju sätta fart.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-11-17 18:56

STDI skrev:Jag har inte gjort något alls. Tyvärr. Som jag skrev i första inlägget har jag fått uppfattningen att det funkar bättre ju högre luftfuktigheten är så jag har tänkt att mitt första försök ska vara att lagra kassetterna i källaren istället. Men inte ens det har skett än.
Nästa steg om det inte funkar är att prova baka några kassetter.
Tyvärr blir det förmodligen sämre med tiden så jag borde ju sätta fart.

Man kan baka m h a en OBH Nordica Svamptork, hör av dig för närmare upplysningar.
Förvara TORRT och KALLT, ca 2-3 grader, 30-40% RH
Läs Richard Hess alla sidor om bandavspelning! Han vet nog mest om det här just nu.
Droppa isopropanol på bandet under avspelning funkar bra, men är giftigt.

Bandspelaren är viktig! använd spelare med rullar enbart, man ska inte ha någon stillastående pinne nånstans, bara rullar, och helst utan kantflänsar.

TASCAM 34 fungerar ganska bra. Det är min vardagsbandspelare
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-17 21:06

n3mmr skrev:Läs Richard Hess alla sidor om bandavspelning! Han vet nog mest om det här just nu.

Dessvärre ser det ut saknas information om kassettband från TDK, Maxell, Agfa och Basf, de var vanliga.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2011-11-19 21:01

lennartj skrev:Det är kanske lite långsökt att du skulle ha samma bandspänningsproblem både på rull- och kassett-bandspelarna, men på rullbandspelaren är det lätt att kolla.
Spela ett band, sätt ett finger på avlämnarspolen, följ med och veva runt, börja veva aningen snabbare så att du hör att bandet nästan förlorar kontakten med avspelningshuvudet, försvinner skriket?
Kan du hitta ett mellanläge när du matar på lite mindre och får fullgod ljudåtergivning utan bandskrik, ligger sannolikt bromsen för avlämnarspolen på för hårt.
Är du bra på att klura ut hur mekaniska ting fungerar bara genom att titta på dem och känna dig fram löser du resten själv, annars får du söka efter en servicemanual eller hitta någon som kan.

Några varningens ord, TC-377 har väl bara en motor och en eller flera remmar? Lättar du på bromsen för avlämnarspolen kan det påverka bromsen vid snabbspolning framåt, så testa först en kort framspolning så att den inte hinner upp i full hastighet och var beredd på att bromsa avlämnarspolen med handen, så slipper du stå med en härlig bandsallad 8O

Är nog rätt taktik för bromsar rullen som lämnar band så tvångsdras banden genom tonhuvuden. Eller om rullen som samlar upp banden drar onormalt hårt, så blir det samma fenomen.

Återgå till Vintage-hifi