Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Wendy Carlos, tidigare vid namn Walter Carlos, som gjorde storsäljaren Switched-On Bach med hjälp av en Moogsynt.
Köp originalinspelningen från 1968, den finns tillgänglig på CD, superljud.
Undvik den senare nyinspelade varianten från 2000, skitljud.
Lite OT, men ändå, apropå länken ovan.
Jag har upplevt detta med bland annat band förpackade som RODEX, Shamrock, mfl, som såldes kring 1980, det var frågan om nedklippta AMPEX-studioband, (från 2", fick tillverkaren av dessa återvunna rullar ut 8 st 1/4" taper)
sanoj66 skrev:Det highfive refererar till kallas "sticky shed syndrome" Googla på detta och du för massa info. ....
STDI skrev:Jag har inte gjort något alls. Tyvärr. Som jag skrev i första inlägget har jag fått uppfattningen att det funkar bättre ju högre luftfuktigheten är så jag har tänkt att mitt första försök ska vara att lagra kassetterna i källaren istället. Men inte ens det har skett än.
Nästa steg om det inte funkar är att prova baka några kassetter.
Tyvärr blir det förmodligen sämre med tiden så jag borde ju sätta fart.
n3mmr skrev:Läs Richard Hess alla sidor om bandavspelning! Han vet nog mest om det här just nu.
lennartj skrev:Det är kanske lite långsökt att du skulle ha samma bandspänningsproblem både på rull- och kassett-bandspelarna, men på rullbandspelaren är det lätt att kolla.
Spela ett band, sätt ett finger på avlämnarspolen, följ med och veva runt, börja veva aningen snabbare så att du hör att bandet nästan förlorar kontakten med avspelningshuvudet, försvinner skriket?
Kan du hitta ett mellanläge när du matar på lite mindre och får fullgod ljudåtergivning utan bandskrik, ligger sannolikt bromsen för avlämnarspolen på för hårt.
Är du bra på att klura ut hur mekaniska ting fungerar bara genom att titta på dem och känna dig fram löser du resten själv, annars får du söka efter en servicemanual eller hitta någon som kan.
Några varningens ord, TC-377 har väl bara en motor och en eller flera remmar? Lättar du på bromsen för avlämnarspolen kan det påverka bromsen vid snabbspolning framåt, så testa först en kort framspolning så att den inte hinner upp i full hastighet och var beredd på att bromsa avlämnarspolen med handen, så slipper du stå med en härlig bandsallad
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster