Re: 2,5-vägshögt. Ett försök av en nybörjare.Nu byggs den.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-14 22:29

Då har det blivit dax att börja redovisa lite. Har en tid haft planer på att försöka mig på en egen konstruktion. Har 2st Seas 25TAF/D och 4st P14RCY samt en del delningsfilterkomponenter liggande som jag tänkte man kunde experimentera lite med. Med fyra bas-mellanregister och två diskanter är det ju som upplagt för en 2,5- vägare även om detta kanske inte är det lättaste att ge sig i kast med som ett första projekt. Men brukar man inte säga friskt vågat hälften vunnet eller nåt sånt. Det kostar ju inte så mycket att misslyckas när högtalarelementen ju redan finns och bara ligger och samlar damm.
Jag har varit väldigt skeptisk när det gäller P14RCY:s förmåga att spela bas. När jag simulerat detta element i Basta har det alltid blivit en alltför starkt fallande kurva i basen. Det var detta som fick mig att fundera på om en 2,5- vägare skulle kunna lösa detta. Jag har ägnat en hel del tid åt att simulera den här konstruktionen. Den mesta tiden gick nog till att försöka få till ett filter. Jag kan väl säga så här med facit i hand att simulera fram ett färdigt filter i Basta kan i alla fall inte jag göra. Frågan har ju ställts här på forumet. Kan man simulera en högtalare i Basta, bygga och få en väl fungerande högtalare. Mitt svar: när det gäller lådan går det nog bra, men inte när det gäller filtret.
Så här ser min simulering ut.
Bild
Och det simulerade filtret.
Bild

Jag byggde nu en provlåda på 9 liter och monterade en diskant och ett bas-mellanregisterelement, samt kopplade ihop ett filter enligt ovan förutom LP-delen till 0,5-basen och mätte.
Så här såg det ut.
Bild

Inte så lysande direkt. ( Mik. avst. ca 18cm vilket motsvarar baffelbredden)

Nu vidtog ett omfattande prova och mäta förfarande för att försöka få fram ett användbart filter. Efter som jag inte har den kunskapen att jag kan beräkna ett filter får jag lita till trial and error metoden. Det tog sin lilla tid. Jag provade ca fyra olika filter med variationer innan jag fick till något som verkade användbart. Dessutom provade jag ut ett filter för 0,5-basen.
Så här långt kommen var det dags att bygga en ny provlåda för en komplett högtalare, den är på 18 liter netto. Nu vidtog ett omfattande prova mäta lyssna. Jag har ägnat åtskilliga timmar åt monolyssnande av denna högt. Har skiftat mellan ett par av dom filter jag testat fram. Mycket tid har gått åt att bestämma nivån på diskanten t ex.
Har nog kommit så långt jag kan med mina kunskaper med den här högt. Jag känner mig ganska nöjd med resultatet. Den låter faktiskt riktigt bra. Skall nu bygga dom riktiga lådorna i "rått" utförande till att börja med för att kunna lyssna på ett stereopar. Då kanske ytterligare justeringar behöver göras. Kommer nu att avsluta med att presentera dom senaste mätningarna jag gjort. Jag hoppas på kommentarer och förslag som kan göra min konstruktion ännu bättre. Detta är ju ett nybörjarprojekt så det finns nog utrymme för det.
Så här ser det tjusiga filtret ut.
Bild
Så här ser schemat ut.
Bild
Så här mäter det mik. avs. 18 cm (baffelbredd)
Bild
Här med 50 dB skala för dom som föredrar det. Det blir bara denna för övrigt vill jag ha ung. samma höjd som övriga mätningar. Det finns dom som kräver mer plats på höjden än 50 dB, och jag vill att mina mätningar skall vara någorlunda jämförbara med varandra.
Bild
Mätning på basmellanreg. och diskant. Närfält.
Bild
Närfält port.
Bild

Port och baselement mik. avst. 10 cm.
Bild

Omvänd polaritet på diskanten ger den här kurvan. Urfasningen är ju inte så djup som man kan se på andra mer professionellt konstruerade högtalare så jag misstänker något inte är helt ok med filtret.

Bild

Imp. mätning ser ut så här.

Bild

Har också gjort en mätning i STEPS som mäter med sinuspulser. Denna mätning visar även en faskurva som jag hoppas någon kunnig kan tolka åt mig.

Bild

Så här ser provlådan ut.

Bild

Och så här är den dämpad. Försöker ha så lite dämpmaterial som möjligt och placera den där jag tror den gör mest nytta. Kommentera gärna.

Bild

Jag hoppas på goda råd och synpunkter från forumets samlade expertis.
Senast redigerad av Eri 2014-08-14 21:44, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-14 23:12

Ser väl bra ut! :)

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2011-11-14 23:15

tänk om man fick tummen ur och gjorde samma sak själv.. mina filter behöver det x]
Något jag funderar över, om man har tillgång till Sirp och Basta, kan man då mäta upp elementen i en färdig låda och räkna mer precis ut ett filter eller är det metoden trial and error som gäller?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 07:32

Är det inte lite väl fattigt i området under 200Hz ?
Du skulle behöva placera dessa rmare bakvägg och 100mm glasfiber som absorbtion eller något i den stilen.

Eller hur va dom placerade vid mätningen ?

Annars ser det väll rätt bra ut tycker jag :)

Hur är det med 30 och 45* vertikal och horisontel spridning ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-15 09:09

Det är väl närfältsmätningar allihopa, då vi har inte sett någon kurva där basporten summerats ihop med det högre registret. Skulle vara intressant med en mätning gjord på några meters avstånd också, förhoppningsvis ser den bättre ut i botten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-15 12:35

Men vilka krav ställer ni på de baselementen? Är de inte rätt små för att ge ordentlig botten?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 13:02

va det riktat till mig och nattlorden ?

om så blir svret att responsen vill man oavsett ibte ha fallande från 200Hz och ner.
Det ska inte vara nåra problem med dessa 5" stora element.

Men som nattlorden också kommenterat så va det ju närfälltmätningar alltihopp med jag missade detta... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-15 20:27

DVD-ai skrev:Är det inte lite väl fattigt i området under 200Hz ?
Du skulle behöva placera dessa rmare bakvägg och 100mm glasfiber som absorbtion eller något i den stilen.

Eller hur va dom placerade vid mätningen ?

Annars ser det väll rätt bra ut tycker jag :)

Hur är det med 30 och 45* vertikal och horisontel spridning ?

Om man tittar på kurvorna som är mätta på 18 cm så är det riktigt att dom faller från ca 200 Hz till ung. minus 5-6 dB vid 50 Hz. Men dom här kurvorna är inte rättvisande för hur högt. återger det området.
Det finns en annan kurva som är upptagen med mikrofonen 10 cm från 0,5-basen och portmynningen. Den kurvan skulle jag vilja påstå är mer representativ för frekvensåtergivningen i området under 200 Hz.
Här har kurvan fallit 3-4 dB vid 40 Hz och ca 12-13 dB vid 30 Hz. Mätningarna är gjorda med högt. stående på golvet fritt från väggar i ett relativt litet väldämpat rum. Dessa mätningar är inte att betrakta som närfältsmätningar. Sådana görs med mikrofonen med bara någon cm från högtalarkonen. Att mäta som jag har gjort visar ju högtalarens prestanda utan alltför mycket inverkan av rummet. Jag har även gjort mätningar på dubbla baffelbredden vilket ju brukar förespråkas av en del här på forumet, det ger ungefär samma kurvor men mer "taggiga".
Apropå den mätning på 10 cm av den gemensamma utstrålningen från port och bas har jag för mig att IÖ har talat om den typen av mätning.

Jag har ju lyssnat ett antal timmar på den här högtalaren och dom är definitivt inte fattiga i basområdet och detta vid samma placering som vid mätningarna, alltså med närmaste vägg nästan en meter bort.
Dom behöver då inte hjälp av väggnära placering för att prestera i basen. Frågan är snarare hur det blir med två lådor och med placering framför vägg så som jag tänkt använda dom. Det finns en liten oro för att det kanske blir för mycket bas då.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-15 20:32

RogerGustavsson skrev:Men vilka krav ställer ni på de baselementen? Är de inte rätt små för att ge ordentlig botten?

Det är ju 2 st 5 tummare. Dom motsvar väl ungefär ett 7 tumselement tllsammans. Och ett sådant brukar väl kunna spela hyfsad bas.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-15 20:34

Här kommer en mätning på spridningen.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-11-16 00:51

Hur vore det att minska R1 något? Jag tror att du kommer få en väl tunn topp annars. Hursomhelst: kul att du bygger eget! :)

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-16 01:02

DVD-ai skrev:om så blir svret att responsen vill man oavsett ibte ha fallande från 200Hz och ner.P

Är inte piP konstruerade just så, de har svagt fallande respons från 200 Hz och nedåt men tar hjälp av väggen och rummet för att räta upp det?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 07:52

Jepp :)

Undrade om han konstruerar dessa efter väggnära placering ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-16 19:26

Mr_Ekan skrev:Hur vore det att minska R1 något? Jag tror att du kommer få en väl tunn topp annars. Hursomhelst: kul att du bygger eget! :)

//Ekan

Jag vet inte om jag missförstår dig nu. Men menar du att jag skall minska dämpningen av diskanten? Det blir ju följden av att minska värdet på R1.
Det har varit många ändringar av R1 sedan jag började med provlyssningarna. Ena stunden har det varit för mycket diskant. Nästa stund för lite. Jag tycker jag har hittat en lagom nivå nu som passar dom olika skivor jag lyssnar till. Men det kan säkert bli ytterligare justeringar innan det hela är färdigt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-16 19:41

DVD-ai skrev:Jepp :)

Undrade om han konstruerar dessa efter väggnära placering ;)

Det här är något som jag inte har funderat över faktiskt. Bra att du ställer frågan för detta måste jag titta närmare på. Dom är ju tänkta att stå framför en vägg så det måste jag nog ta hänsyn till. Jag håller på att ställa i ordning ett stereopar för lite mer realistisk utvärdering. Får se vad det leder fram till.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-11-16 22:57

Eri skrev:
Mr_Ekan skrev:Hur vore det att minska R1 något? Jag tror att du kommer få en väl tunn topp annars. Hursomhelst: kul att du bygger eget! :)

//Ekan

Jag vet inte om jag missförstår dig nu. Men menar du att jag skall minska dämpningen av diskanten? Det blir ju följden av att minska värdet på R1.
Det har varit många ändringar av R1 sedan jag började med provlyssningarna. Ena stunden har det varit för mycket diskant. Nästa stund för lite. Jag tycker jag har hittat en lagom nivå nu som passar dom olika skivor jag lyssnar till. Men det kan säkert bli ytterligare justeringar innan det hela är färdigt.

Ja du skulle testa 3.9 t ex där. Men är du nöjd så ska du såklart inget ändra. Du har även en knyck i basen strax över 1 kHz som ger ett litet tapp i den regionen - jag vet inte riktigt vad den beror på, eventuellt kantdiffraktion.
11010000

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-17 08:34

Diskantnivån känns rätt just nu i alla fall. Kan kanske bli aktuellt med justeringar när jag börjar lyssna på ett stereopar.
Den där lilla sänkan strax ovanför 1 kHz beror på P14RCY har en svacka i frekvensgången där följt av en bulle med centrum vid 2 kHz. Du kan se resterna av dessa på närfältsmätningen av basmellan och diskant med delningsfilter.
Jag har stört mig lite på den där svackan men klarar inte av att få bort den. Den är ju inte så stor och jag vet inte hur mycket den påverkar återgivningen kanske inte så mycket. Kan ju tillägga att jag mätt alla fyra elementen i den första 9 liters lådan och alla har exakt samma frekvensgång upp till ungefär 5-6 kHz.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-17 20:35

Har ett par nya mätningar med högtalaren placerad framför en vägg i ett större rum. Det ger lite annat resultat under 200 Hz och ett jämnare förlopp även längre upp. Svackan strax ovanför 1 kHz är inte lika påtaglig längre. En mätning med Tombstone och en med STEPS. Båda mätningarna är gjorda med högtalare och mikrofon i samma position.

Bild

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-17 21:31

Här kommer en mätning till. Mätt med ARTA mik. avst. 36cm (dubbla baffelbredden). Samma uppställning som dom två föregående. Mätningen är här gjord med rosa brus.

Bild
Dippen mellan ca 150 och 200 Hz härrör förmodligen från golvreflexen.

Vill passa på att tacka er som har kommenterat och haft synpunkter på mitt konstruktionsförsök så här långt. Hade väl hoppats på att några fler av dom kunniga på det här forumet skulle titta in och komma med synpunkter och goda råd.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-14 21:42

Dags att återuppväcka den här tråden. För nu blir 2,5-vägaren byggd fast det inte var meningen. La ju ner hela projektet trots att konstruktionen var i princip färdig. Satsade ju på 3-vägaren i stället. Som finns beskriven här. viewtopic.php?f=3&t=49952
En bekant blev intresserad av konstruktionen så jag beslutade att bygga den. Jag hade ju lyssnat en hel del på provlådorna och de lät faktiskt riktigt bra. Iden till bygget var ju att jag hade några lämpliga element liggande. 4 st Seas P14RCY H393 och 2 st. Seas 25TAF/D H534 (Samma diskant som användes i LTS F1 ).
Bild

Jag börjar väl som vanligt med materialet till lådorna.
Bild
19 mm mdf till baffel,topp, botten och bakstycke samt 16 mm stavlimmad ek till sidorna.
Det största problemet med det här bygget är ju att försänka bas-mellanregister elementen då de ju inte är runda. Jag var därför tvungen att tillverka en fräsmall med hjälp av högtalarelementet. Med denna kan jag sedan med en kopieringshylsa fräsa en försänkning som överensstämmer med högtalarelementets form. Problemet var att hitta ett distansmaterial 4mm tjockt som jag kunde applicera runt högtalarkorgens yttre kontur. Detta behövdes för att kompensera skillnaden mellan kopieringshylsans yttre diameter och det använda frässtålets diameter. Jag hittade en 2mm tjock plastmatta i en golvaffär som jag kunde skära ca 10mm breda remsor av och lägga två lager runt elementet. Dessa fixerades sedan genom att linda ett lager eltejp runtom.

Bild
Här är högt. elementet monterat på en 12mm plywoodskiva som skall bli fräsmallen. Man ser den gråa plastmattan vid den röda pilen upp till höger.
Fäster sedan det hela med smältlim.

Bild

När limmet stelnat lyfter jag bort högtalarelementet.
Bild

Sen kommer det svåra att plocka bort plastdistansen och eltejpen speciellt den senare var besvärlig att få bort. Med dessa borttagna så är det bara smältlimmet kvar och det ser ok. ut.

Bild

Nästa moment blir att såga bort så mycket som möjligt av materialet innanför smältlimmet vilket lämpligen görs med en sticksåg.

Så här.
Bild

Sedan fräser jag med en kantfräs upp resten av hålet. Då är det smältlimskanten som styr fräsen.

Så här blev det.

Bild

Här har vi den ena baffeln färdig.

Bild

Fortsättning följer.
Medlem i MEK

niclas

Inläggav niclas » 2014-08-14 21:47

Snitsigt!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-08-15 07:00

Schysst!
Men har du dammsugare kopplad till fräsen? Ser för rent och prydligt ut! ;-)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-15 08:36

Givetvis har jag det. Helt nödvändigt enligt mig. Finns inget elverktyg som sprider så mycket damm som en handöverfräs. Specielt när man fräser i MDF.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-15 18:34

Islagsmuttrar monterade samt lite avrundning för lite friare "luftväg". Skulle egentligen varit avfasning men hade inte lust att göra om.

Bild

Kan åter igen visa hur jag monterar islagsmuttrarna. Alltså genom att dra fast dem med en insexnyckel och skruv. Trots att de heter islagsmuttrar vill jag avråda från att försöka slå i dem. Det blir inte bra.

Bild

Limning av baffel över och underdel samt ett par stödväggar.

Bild

Efter att limmet torkat har turen kommit till baksidan.

Bild

Under väntetiderna medan limmet torkar har jag sågat till några bitar som skall bli en sockel under högtalaren i denna skall sedan en fotplatta skruvas som högtalaren skall stå på. Sockeln skall också inhysa delningsfiltret vilket då blir åtkomligt genom att man skruvar av fotplattan.

Bild

Ja det var allt för idag, fortsättning följer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-16 11:08

Har kapat till basreflexrören av 50 mm avloppsrör samt tillverkat inre bafflar till dessa.

Bild

Sidorna av stavlimmad ek provmonteras. Verkar passa bra.

Bild

Sidornas kanter frästa.

Bild
Bild

Har också sågat till ramar för tygfronter och lackat dessa.

Bild
Bild

Nu pågår lackning av högtalarna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-19 17:08

Då var lackningen av lådorna klar. Ett lager grundfärg och fyra lager svart halvmatt ovanpå.

Bild

Därefter har jag monterat internkablaget, basreflextunneln och limmat den ena sidan av lådan. Har även limmat fast sockeln under högtalaren.

Bild

Nästa moment blir att applicera dämpmaterialet i lådan. Så här ser det ut.

Bild

Då är lådan klar för limning av den andra sidan. Därefter skall sidorna betsas och behandlas med hårdvaxolja.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-19 17:14

Eri skrev:Därefter skall sidorna betsas och behandlas med hårdvaxolja.

Pust... Var rädd du skulle svartlacka allt det fina träet....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-19 21:12

Riktigt så illa blir det inte. Men ska väl förvarna om att även sidorna kommer att bli mörka. Önskemålet från den som skall ha högtalarna är svart. Men helt svart kommer det nog inte bli med kännedom om den oljebets jag kommer använda. Jag tror det kommer bli bra.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-20 11:40

Då är lådorna färdiga för ytbehandling av sidorna.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-23 10:14

Då är lådorna betsade med tre lager Zar oljebets med färgen Black Onyx. Därefter två lager med Ronseal hårdvaxolja.

Bild

Jag har också byggt färdigt delningsfiltren.

Bild

Nu återstår bara monteringen av högtalarelementen. Skruvarna som håller två av spolarna är av icke magnetiskt rostfritt stål ifall någon skulle undra.
Medlem i MEK

Nästa

Återgå till DIY-forum