Jag har varit väldigt skeptisk när det gäller P14RCY:s förmåga att spela bas. När jag simulerat detta element i Basta har det alltid blivit en alltför starkt fallande kurva i basen. Det var detta som fick mig att fundera på om en 2,5- vägare skulle kunna lösa detta. Jag har ägnat en hel del tid åt att simulera den här konstruktionen. Den mesta tiden gick nog till att försöka få till ett filter. Jag kan väl säga så här med facit i hand att simulera fram ett färdigt filter i Basta kan i alla fall inte jag göra. Frågan har ju ställts här på forumet. Kan man simulera en högtalare i Basta, bygga och få en väl fungerande högtalare. Mitt svar: när det gäller lådan går det nog bra, men inte när det gäller filtret.
Så här ser min simulering ut.

Och det simulerade filtret.

Jag byggde nu en provlåda på 9 liter och monterade en diskant och ett bas-mellanregisterelement, samt kopplade ihop ett filter enligt ovan förutom LP-delen till 0,5-basen och mätte.
Så här såg det ut.

Inte så lysande direkt. ( Mik. avst. ca 18cm vilket motsvarar baffelbredden)
Nu vidtog ett omfattande prova och mäta förfarande för att försöka få fram ett användbart filter. Efter som jag inte har den kunskapen att jag kan beräkna ett filter får jag lita till trial and error metoden. Det tog sin lilla tid. Jag provade ca fyra olika filter med variationer innan jag fick till något som verkade användbart. Dessutom provade jag ut ett filter för 0,5-basen.
Så här långt kommen var det dags att bygga en ny provlåda för en komplett högtalare, den är på 18 liter netto. Nu vidtog ett omfattande prova mäta lyssna. Jag har ägnat åtskilliga timmar åt monolyssnande av denna högt. Har skiftat mellan ett par av dom filter jag testat fram. Mycket tid har gått åt att bestämma nivån på diskanten t ex.
Har nog kommit så långt jag kan med mina kunskaper med den här högt. Jag känner mig ganska nöjd med resultatet. Den låter faktiskt riktigt bra. Skall nu bygga dom riktiga lådorna i "rått" utförande till att börja med för att kunna lyssna på ett stereopar. Då kanske ytterligare justeringar behöver göras. Kommer nu att avsluta med att presentera dom senaste mätningarna jag gjort. Jag hoppas på kommentarer och förslag som kan göra min konstruktion ännu bättre. Detta är ju ett nybörjarprojekt så det finns nog utrymme för det.
Så här ser det tjusiga filtret ut.

Så här ser schemat ut.

Så här mäter det mik. avs. 18 cm (baffelbredd)

Här med 50 dB skala för dom som föredrar det. Det blir bara denna för övrigt vill jag ha ung. samma höjd som övriga mätningar. Det finns dom som kräver mer plats på höjden än 50 dB, och jag vill att mina mätningar skall vara någorlunda jämförbara med varandra.

Mätning på basmellanreg. och diskant. Närfält.

Närfält port.

Port och baselement mik. avst. 10 cm.

Omvänd polaritet på diskanten ger den här kurvan. Urfasningen är ju inte så djup som man kan se på andra mer professionellt konstruerade högtalare så jag misstänker något inte är helt ok med filtret.

Imp. mätning ser ut så här.

Har också gjort en mätning i STEPS som mäter med sinuspulser. Denna mätning visar även en faskurva som jag hoppas någon kunnig kan tolka åt mig.

Så här ser provlådan ut.

Och så här är den dämpad. Försöker ha så lite dämpmaterial som möjligt och placera den där jag tror den gör mest nytta. Kommentera gärna.

Jag hoppas på goda råd och synpunkter från forumets samlade expertis.