Har du någongång upplevt en för dig realistisk återgivning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-15 11:12

shifts skrev:I övrigt känner jag mig svårlurad,

:D

Så känner jag också ungefär, annars +1 på Carpelux; för mig går upplevelsen som själva musiken ger alltid före upplevelsen av närvaro; hifi är för mig mest att inget direkt saknas eller stör musiken i sig. Vad gäller närvaro räcker lite applåder och publikljud för att lura mig bort :) Edit: även om jag egentligen vet att det inte alls låter som "paw rikthigt" menar jag :)

Med reservation för lite "Surt sa räven...", jag behöver kanske bättre hifi för att bli närvarojunkie ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-15 12:35

Oavsett musik nej aldrig. Anläggningar som gett realistiska framförande av viss musik har inte klarat andra musiktyper.
Den mest realistiska återgivningen jag har hört är nog ifrån Bosse Hanssons horn.
Har en känsla av att det som inte lurar en så lätt är trycksättningen i ett normalt vardasgrum kontra lokal. Basen låter normalt aldrig så tung och samtidigt obesvärat luftig som i verkligheten, den kan låta ren och tung men den lätta luftiga basen vill aldrig infinna sig i små rum.
Sen har dom flesta anläggningar ihop med inspelningarna för mycket diskant. I verkligheten kan det ju ibland låta närmast "instängt" och difusst vilket man aldrig skulle acceptera ifrån en stereo som skall likna verkligheten.
Att efterlikna popmusik live är ju ett helt annat kapitel eftersom den inte finns utan förstärkning och högtalare så då duger ju vad som helst som man tycker låter bra. Live på Råsunda,Globen, Wembley eller var som helst varierar ju dag från dag och även under konserten då man i regel spelar klart högra i slutet. Och det beror ju också på vem som rattar PA't.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-11-15 12:38

Första gången som jag illusionerades nämnvärt måste varit för ett antal år sedan i en viss källare där anläggningens ägare fick för sig att släcka ljuset så mörkret i rummet blev totalt. Innan hade jag alltid haft någon form av ljuskälla då jag lyssnat på musik. Numera så brukar jag ta för vana att blunda då seriös musiklyssning pågår, då mitt lyssningsrum inte medger total mörkläggning, och då infinner sig faktist illusionen där igen ibland på vissa skivor.
Dock har jag upptäckt en fascinerande detalj, nämligen att på skivor som innehåller musik som om den spelas live framförs genom en PA-anläggning så krävs det att man höjer till en viss, väldigt väldefinierad nivå innan det "släpper" och börjar låta som om bandet är där framme någonstans (10 meter bakom högtalarna). En spekulation från min sida är att den erfarenhet av live med PA som jag har innefattar en viss mängd dist från anläggningen och för att återskapa illusionen av verkligheten hemma måste jag höja till förstärkarens smärtgräns, dvs då den börjar dista lite lätt...

Fick även en annan uppenbarelse i somras; innan har jag tyckt att klassisk musik av olika slag låtit overkligt återgivet genom en anläggning, men så var jag på en helt oförstärkt konsert med flygel, tenor och sopran i ett hemskt dåligt rum, och där lät det precis som många klassiska inspelningar låter med samma typ av dist och defekter, så det som jag tolkat som brister i anläggningen kan i själva fallet i verkligheten vara brister i inspelningsmiljön.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-15 13:57

Ofatst när jag varit på konsert eller har haft förmånen att någon spelat/sjungit för mig live så har varken min position varit i Sweetspot eller mijön varit helt optimal. Om det sedan är rummet i sig eller störmoment ifrån andra medlyssnare har varierat från gång till gång men kort sagt så tycker jag att live-spelningar ofta tenderar till att innehålla en del störmoment.

Det låter oftast bättre/mer korrekt i hemmamiljö där jag kan ha kontroll på musiken och miljön. Det är väl oftast det som sätter käppar i hjulen för en "realistisk upplevelse" för mig.

Jag upplever generellt närhet/realism i ffa akustiska/jazz/singer songwriter live-spelningar på medelhög nivå. Inspelningen skall vara av karaktären att jag som lyssnare sitter ungefär där jag sitter i mitt rum med ett avstånd fram till scen något längre än till mina högtalare, det är viktigt att stereoperspektivet är kvar och att jag enkelt kan peka ut exakt var varje musiker i bandet befinner sig. jag brukar ofta leka med att titta/blunda för att avgöra skillnader och visst finns de där. Jag är typen av lyssnare som oftare tänker mig att jag vill vara där på plats, snarare än att jag bjuder hem dem i mitt vardagsrum men ofta när jag sluter ögonen kan jag se mitt rum förlängt och utbreddat med en scen längst fram där musikrna befinner sig. Alltså, någon form av fiktiv scen och då låter det ofta ganska eller mycket verkligt.

Det är oftare att det är just audiofilmusik som ger mig denna känslan. Vanlig producerad musik känns inte framtagen för att den skall måla upp orkestern/bandet realistiskt framför lyssnaren.

Alisson Krauss/Sophie Zelmani mfl har varit närvarande på scen i mitt fiktiva vardagsrum vid ett antal tillfällen. :)
Senast redigerad av mangs 2011-11-15 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-15 14:18

Modigt inlägg, att man kan komma närmare musiken framför anläggningen än
man kommit då och då live.

Jag håller med dig. Jag vill ju också vara modig. ;)

- - -

Tycker faktiskt att hela konceptet att man kan spela in musik och sen höra
den, inte bara att man kan göra det i hemmets vrå - utan även gång på gång,
är en av de största resolutionerna i musikens historia. Plötslig blev inte bara
notskriften utan även enskilda framföranden möjliga att fördjupa sig i och att
försöka förstå vad som egentligen hände.

Innan inspelningen entrade historien var varje musikframförande undflyende.
När det spelats färdigt var det färdigt - för alltid.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-15 14:55

Intressant iaktagelse.

När jag blir presnterad för en ljudupplevelse som jag har väl invand, dvs en som jag hört vid ett flertal tillfällen tidigare bär jag med mig tidigare lyssningsupplevelser som någon form av jämförande sanity check på om det låter rätt (enligt mig) eller färgat.

Om jag återknyter till mitt lyssningsrum så ger jag mig själv oftast tre alternativ:

1. Jag tänker mig att musikerna är där i mitt faktiska rum.
2. Jag tänker mig bort till den plats där jag förställer mig att det spelats in.
3. Jag tar fram en hybrid i huvudet där scenen monteras in i mitt lyssningsrum.

1. har jag väldigt bra kontroll på men när jag tänker på detta ställer hjärnan oftast till det med tanke på det begränsade utrymmet både i djup och bredd. bandet får helt enkelt inte plats. Tänkar jag istället på två blir jag istället påmind om att den platsen är en plats som jag mest troligt inte sett eller besökt och därmed inte i verkligheten kan bilda mig en uppfattning om. Det är väl här någonstans jag tagit mig hjälp av 3. jag befinner mig då i mitt rum som jag har god vana och kontroll på medan framför mig målas min fantasibild upp över hur bandet står där på scen. När jag gör på detta vis har jag större chans att uppleva det jag hör som realistiskt (om inspelningen medger detta såklart).

I en ny och för mig ovan lyssningsmiljö är det för mig svårt att omedelbart få till både 2 och 3 vilket gör att jag ofta stannar i fas 1, dvs, musiken finns där i det aktuella rummet. För att detta skall kännas realistiskt måste alltså rummet/miljön kännas trolig att inneha de aktuella musikerna.

I väldigt många situaioner väljer jag helt att förbise detta ovan och lyssnar bara på musiken som en kuliss där jag fokuserar på andra saker än realism. tex när jag lyssnar på musik i köket mm

Om förutsättningar finns där för att i alla fall kunna matcha en realistisk återgivning är jag säker på att jag undermedvetet går igenom processen ovan.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-11-15 15:23

IngOehman skrev:Modigt inlägg, att man kan komma närmare musiken framför anläggningen än
man kommit då och då live.

Jag håller med dig. Jag vill ju också vara modig. ;)

...

Visst kan man många gånger oftare uppleva närhet till musiken, och musikerna, när man sitter hemma och lyssnar än live. Man får illusionen av att vara i samma rum alldeles intill musikerna. Det är onekligen mycket lättare än när man har dem framför sig 100 m bort i en arena eller kanske bara 10 m bort i en intimare konsertlokal.

Det kan vara jättehäftigt. Men inte är det samma sak som realism, som jag uppfattade att frågan gällde.

Ett exempel: EST i Hamburg, en liveskiva. När jag lyssnar på den får jag en illusion av att befinna mig på scenen tillsammans med musikerna. Medan publiken befinner sig längre bort. Det är härligt att lyssna på den skivan, musiken är väldigt bra och ljudet likaså, men inte är det särskilt realistiskt. Det är ju sällan man som publik befinner sig på scenen.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-15 15:59

Det kanske är just därför att jag känner realism lättare när musiken som spelas upp är från en mindre orkester eller gärna ett litet band.
Som sagt upplever jag enklare realism med sunger songwriter och enklare jazz där jag upplever det som att musikerna är där på min scen i vardagsrummet.

Ibland kan jag även få en känsla av att befinna mig på en riktig konsert men det faller ofta på att jag inte behöver stå upp, trängas, sikten skyms och att jag störs av grannen mm mm. Desutom värme och luktintryck mm. Det är jju liksom inte bara hörseln som är med på konsert. Enligt mig räcker inte realistiskt ljud för att ge en realistisk upplevelse om det nu inte är så att de övriga sinnena lämnas opåverkade i de olika miljöerna.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-11-15 16:20

Har varit med om det många gånger :D
I två olika rum med två olika inspelningar.

Dels den redan omtalade Live in Paris med Diana Krall men även med
Patricia Barbers A Fortnight in France.

Rum: Mitt eget förra och IÖ:s demorum.

En rätt bisarr upplevelse i ett helt mörklagt rum.
Man kunde gå runt i rummet och ändå uppfatta att människan stod där
på golvet och sjöng 8O

Gå runt i rummet fallet gällde mitt eget förra rum, inte IÖs för där kan
man inte gå runt i mörkret utan att riskera att snubbla på något :lol:
Inget illa ment Ingvar :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-15 16:35

mangs skrev:Inspelningen skall vara av karaktären att jag som lyssnare sitter ungefär där jag sitter i mitt rum med ett avstånd fram till scen något längre än till mina högtalare, det är viktigt att stereoperspektivet är kvar och att jag enkelt kan peka ut exakt var varje musiker i bandet befinner sig. jag brukar ofta leka med att titta/blunda för att avgöra skillnader och visst finns de där.

Jag tycker det är svårt att peka ut var varje musiker befinner sig när jag blundar, vare sig live (utan PA) eller hemma. I verkligheten är perspektivet större, det går i regel inte in hemma i rummet. Hemma blir det en förminskad scen. Eftersom nästan alla inspelningar är panorerad multimono blir det ofta en lite falsk bild av ett verkligt framförande. Det kan ändå låta trevligt men sakna realism.

mangs skrev:Jag är typen av lyssnare som oftare tänker mig att jag vill vara där på plats, snarare än att jag bjuder hem dem i mitt vardagsrum men ofta när jag sluter ögonen kan jag se mitt rum förlängt och utbreddat med en scen längst fram där musikrna befinner sig. Alltså, någon form av fiktiv scen och då låter det ofta ganska eller mycket verkligt.

Ja, som att rummet ansluter till ett annat rum. Att ha dem spelandes i mitt rum skulle ge ett helt annat ljud.... Har också hört det när några musicerar där hemma och det krävs större rum med en annan akustisk signatur för att komma till sin rätt. Brukar lyssna när min son spelar i ett mindre storband. Är klart bäst när de repar och inte använder PA. Det blir i regel mer än tillräckligt högt och det blir högupplöst och distorsionsfritt. Det är så man vill ha det, inte manglat genom ett långt mixande och sedan utpysat via ett PA. Många inspelningar saknar också att musikerna kommunicerar med varandra som de gör vid ett framträdande. Liveinspelat i studio kan ge större realism av en verklig händelse.

mangs skrev:Det är oftare att det är just audiofilmusik som ger mig denna känslan. Vanlig producerad musik känns inte framtagen för att den skall måla upp orkestern/bandet realistiskt framför lyssnaren.

Misstänker att det blir mera kvar av realismen när det är enkelt/rakt inspelat. Har ibland fuskat och gjort egna inspelningar, det är lärorikt. Inte minst blir man lite förvånad av att nästan alla musikkonserver på vinyl/CD/DVD låter så odynamsikt. Antar det används mycket kompressorer på det vi hör till vardags och vi har vant oss vid att det ska låta så. I verkligheten tycker jag att man i många fall lyssnar runt diverse störningar, som opassande akustik eller att trafiken utanför stör. Kan det handla om att upplösningen är en annan i verkligheten?

Visst kan man ibland komma musiken närmare hemma på kammarn! I en livesituation kan det finns annat som tilldrar sig uppmärksamhet, ett samtalande par på raden bakom vi en konsert med akustiska instrument går bara inte att koppla bort. Känsligaste konserten jag har bevistat var med Göran Söllscher på ensam klassisk gitarr. Var överraskande ljudsvagt även på första raden där jag satt. Annat är det förstås på arenaframträdanden men där tycker jag nog man hamnar längre från musiken och mera blir en del av en happening.

mangs skrev:Det kanske är just därför att jag känner realism lättare när musiken som spelas upp är från en mindre orkester eller gärna ett litet band.
Som sagt upplever jag enklare realism med sunger songwriter och enklare jazz där jag upplever det som att musikerna är där på min scen i vardagsrummet.

Jag tycker inte riktigt om det där men en mikrofon för sången, en för gitarren och på med efterklang. Vill ha riktigt stereo.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-15 17:30

mangs skrev:
Det är oftare att det är just audiofilmusik som ger mig denna känslan. Vanlig producerad musik känns inte framtagen för att den skall måla upp orkestern/bandet realistiskt framför lyssnaren.

Alisson Krauss/Sophie Zelmani mfl har varit närvarande på scen i mitt fiktiva vardagsrum vid ett antal tillfällen. :)

Alison låter helt makalöst bra i min anläggning när hon framför "It Doesn´t Matter" men hur bra det än låter skulle jag inte missta det för att vara live :wink:

RogerGustavsson skrev:Ja, som att rummet ansluter till ett annat rum. Att ha dem spelandes i mitt rum skulle ge ett helt annat ljud.... Har också hört det när några musicerar där hemma och det krävs större rum med en annan akustisk signatur för att komma till sin rätt. Brukar lyssna när min son spelar i ett mindre storband. Är klart bäst när de repar och inte använder PA. Det blir i regel mer än tillräckligt högt och det blir högupplöst och distorsionsfritt. Det är så man vill ha det, inte manglat genom ett långt mixande och sedan utpysat via ett PA. Många inspelningar saknar också att musikerna kommunicerar med varandra som de gör vid ett framträdande. Liveinspelat i studio kan ge större realism av en verklig händelse.

Att tänka sig musikerna spelandes i lyssningsrummet fungerar väl i stort sett bara med en ensam sångare med gitarr eller liknande. En symfoniorkester framförandes Våroffer skulle nog inte fungera lika bra :wink:

RogerGustavsson skrev:Annat är det förstås på arenaframträdanden men där tycker jag nog man hamnar längre från musiken och mera blir en del av en happening.

Arenaframträdanden var, när jag för rätt många år sedan nu gick på Bowie, Stones, m.fl på Ullevi, enbart en happening. Konsertupplevelser av den här typen tycker jag Ola Magnell beskrev bra; "Det är som att ställa ut en transistorradio på en åker" :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-11-15 23:22

Jag har förmodligen livligare fantasi, eller lägre krav än flertalet skribenter i tråden. Jag tycker nämligen titt som tätt att det låter "som om jag var där".
:D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-16 00:42

Tycker att vi uttrycker oss olika. Vet inte om det har någon praktisk betydelse.

Jag uttrycker inte att realism är att få det att låta live. Jag uttrycker att jag vill att det upplevda ljudet skall vara i rummet. Alltså lite ut i rummet och klangen och upplevd dynamik skall vara ok o s v. Blir gärna KT88orna i ultralinjär drift. Som kanske jämförelsevis är lite aggressivt i grunden. Lite mera på. Detta skapar enligt min uppfattning en aningen framåtlutad spelstil med ibland realistiska ljud. En aningen diffusion hjälper också till. Sedan frånvaro av fel som kan irritera. Fast efter ett högtalarebyte har en del parametrar blivit mera finlemmade men basen kanske lite mera svullen. Men det skall nog gå att rätta till på sikt är förhoppningen. Sådant kan ju påverka upplevelsen av realism. Min upplevelse av realism är också beroende på att ljudbilden är tillräckligt exakt och stabil i sina positioner.

För mig hänger inte heller ordet realism enbart ihop med uppspelad akustisk musik. Exempelvis kan välproducerad electronica vara nästan mera realistisk i sitt uttryck än inspelat akustisk musik. För mig så är det ju inte så enkelt att man måste ha en referens utan det handlar om att det blir en upplevd gestalt som låter sig vara i rummet. Lite svårt att lycksas men vissst finns det sådana korta stunder där det faller på plats.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-16 09:32

med vissa inspelningar tycker jag det låter extremt realistiskt hemma, jag har som ett litet mål att få trumljud att låta riktigt, men tyvärr låter väldigt mycket musik direkt uselt närmast olyssningsbart, jag mottager gärna förslag på realistiska inspelningar att testa
Bikinitider

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-11-16 09:47

Panelguy skrev: ...Att tänka sig musikerna spelandes i lyssningsrummet fungerar väl i stort sett bara med en ensam sångare med gitarr eller liknande. En symfoniorkester framförandes Våroffer skulle nog inte fungera lika bra :wink:

...

Nä just det. Därför är realism i såna sammanhang knappast att ha musikerna i sitt eget rum. Så små musiker finns inte. Ofta när man försöker beskriva realism vid återgivning av stora orkestrar brukar det i stället beskrivas som om väggen bakom högtalarna öppnar sig och ett mycket större ljudlandskap återskapas. Och ibland, vid goda inspelningar, kan jag uppleva något ditåt. Det rör sig då alltid om fåmikrofoninspelningar. I många inspelningar av klassisk musik mixas en massa mikar ihop och solisten lyfts ofta fram ur ljudbilden. Det är ju trevligt att höra raspet av stråken mot strängarna och ha solisten en meter från sig, men konsertillusionen försvinner.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-11-16 19:47

Har du någongång upplevt en för dig realistisk återgivning? : det måste ha varit den gången då jag nyss uppgraderat rummet och stod på halvsniskan o försökte hångla upp norah jones :oops:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-16 19:54

mapem skrev:
Panelguy skrev: ...Att tänka sig musikerna spelandes i lyssningsrummet fungerar väl i stort sett bara med en ensam sångare med gitarr eller liknande. En symfoniorkester framförandes Våroffer skulle nog inte fungera lika bra :wink:

...

Nä just det. Därför är realism i såna sammanhang knappast att ha musikerna i sitt eget rum. Så små musiker finns inte. Ofta när man försöker beskriva realism vid återgivning av stora orkestrar brukar det i stället beskrivas som om väggen bakom högtalarna öppnar sig och ett mycket större ljudlandskap återskapas. Och ibland, vid goda inspelningar, kan jag uppleva något ditåt. Det rör sig då alltid om fåmikrofoninspelningar. I många inspelningar av klassisk musik mixas en massa mikar ihop och solisten lyfts ofta fram ur ljudbilden. Det är ju trevligt att höra raspet av stråken mot strängarna och ha solisten en meter från sig, men konsertillusionen försvinner.

Hemma hos mig så blir avståndet till en "en klassisk scen" beroende av volymen. Lågt blir för mig perceptuerat på avstånd medan högt blir närmare. Spelar "n Vintersaga". Visst blir det ett fönster som åtminstone delvis öppnar sig mot konsersalen. Höjer jag så blir ju inte musikerna mindre utan just närmare och i den inre bilden faktiskt större.

Skulle definitivt misstänka att musiken inspelad 76-77 inte är vådligt närmickad men att mikrofonera ända stod hyggligt nära.

Men jag strävar inte heller här mot någon live-konserljud även om jag förr kunde lyssna på radions direktsändningar på kvällarna och njöt av det.

Men nu spelas svamparna. Gestaltningen av något som aldrig har hänt är mycket bra. De olika ljuden gestaltas i tid och rum så de är minst lika upplevt verkliga som något som faktisk hänt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-16 20:33

celef skrev:med vissa inspelningar tycker jag det låter extremt realistiskt hemma, jag har som ett litet mål att få trumljud att låta riktigt, men tyvärr låter väldigt mycket musik direkt uselt närmast olyssningsbart, jag mottager gärna förslag på realistiska inspelningar att testa

Finns en tråd som innehåller några förslag, här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1161256

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2011-11-16 22:12

Det har hänt några gånger att jag suttit i soffan och lyssnat med slutna ögon. När musiken slutar öppnar jag ögonen och stirrar förvånat in i bokhyllan bakom högtalarna :)

Det har nog inte varit så mycket analyserande vid de tillfällena.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-17 01:54

Ja, i en stor TV-studio i Orlando, Florida.

Mäktig upplevelse, men rummet var så stort att det nästan inte kan räknas som ett rum kanske.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-11-17 01:59

Jupp, ständigt, ju sämre inspelning desto större realism dessutom. Behöver jag tillägga att jag är mkt nöjd? 8)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-11-17 07:51

mapem skrev: Ofta när man försöker beskriva realism vid återgivning av stora orkestrar brukar det i stället beskrivas som om väggen bakom högtalarna öppnar sig och ett mycket större ljudlandskap återskapas. Och ibland, vid goda inspelningar, kan jag uppleva något ditåt. Det rör sig då alltid om fåmikrofoninspelningar. I många inspelningar av klassisk musik mixas en massa mikar ihop och solisten lyfts ofta fram ur ljudbilden. Det är ju trevligt att höra raspet av stråken mot strängarna och ha solisten en meter från sig, men konsertillusionen försvinner.

Tänk, exakt så tycker jag också! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-11-17 07:59

Det finns oerhört många fina inspelningar. Skivbolag som jag tycker lyckas ofta är Opus3 och Bis. Ett (här i Sverige) litet mer udda bolag är Hungaroton som jag har flera riktigt illusoriska inspelningar av.

Även om jag inte har några som helst problem att - under rätt förutsättningar - låta mig dras med av 2 kanal, så lyfter välgjorda musik-DVDer i surround illusionen ett snäpp till. Två exempel ur högen: Remeber that night med David Gilmour och Diana Krall i Rio de Janeiro.

Hälsn. Michael

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-11-17 09:42

Blev lurad en gång med min första hembio när jag fortfarande bodde hemma. Hade en klen Sony receiver av enklaste modellen som klarade dts och högtalare av märket gentex eller liknande. I samma prisklass som några öl på krogen.
Kommer ihåg det väl. Jag och en kompis satt i min soffa på mitt rum och kollade på Me, myself och Irene, tror jag den heter, och i en scen knackar det på dörren och jag skriker "kom in!" Jag blir tämligen omgående avslöjad av filmen och att ingen kommer in varvid jag och kompisen har roligt åt detta någon dag fram över :)

Annars tycker jag det är rätt lätt att få folk utbrista hur realistiskt det låter, i kontext då dom faktiskt inte blir lurade, om man spelar musik som ett: inte är rörigt, dvs man kan lätt höra enskilda instrumenten (eller tro det iaf). Två: Akustiskt rent om man kan säga så..? Jag menar musik som faktiskt låter som instrumentet gör på riktigt, ingen dist eller efterbehandling.
Inte sällan brukar det vara sådan musik som spelas i tv om man vill simulera välljud och inte minst när du besöker olika hifi butiker.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-17 10:03

Faktiskt den enda gång jag kan påminna mig blivit lurad på riktigt är en kväll då jag lyssnar på Pink Floyd och det plötsligt blir en massa skällande grannhundar ute bakom huset. Flera grannar har hundar så det är ju fullt möjligt, sänker ljudet och tittar ut och hundarna slutar skälla. Låten heter Hounds.
Annars så har jag aldrig trott att några musiker spelar hemma eftersom jag vet att dom inte gör det. Däremot kan vissa skivor ibland kännas magiska men man tror ju inte att orkestern är hemma för det. Det känns ju mer som att så här kanske det skulle kunna låta om dom var här och spelade.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-11-17 11:03

Genom åren har det ju gjorts en massa 'live vs recorded' demos där några musiker spelar live akustiskt och sen får man omelbart höra samma sak inspelad genom högtalare. Jag har inte upplevt det själv, men det brukar tydligen ge positivt resultat. D.v.s. det låter 'nästan' lika.
Kanske för att det är samma rum?

En omvänd upplevelse. I Skara domkyrka, em koncert en nyårsafton. Vi satt mot högra sidan av lokalen. Det lät som en typisk bilstereo, ni vet, man hör nästan bara den högtalaren man sitter närmast. Det mesta ljudet kom, nästan helt monofoiskt, snett från vänster. Vissa ljud reflekterades i höger vägg och kom alltså från höger. Ljudet från höger vägg lät desutom, enligt ett gammalt HiFi-öra, rätt illa, typ billig bilhögtalare :(

JohanR

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-17 15:06

Wolfie skrev:Har varit med om det många gånger :D
I två olika rum med två olika inspelningar.

Dels den redan omtalade Live in Paris med Diana Krall men även med
Patricia Barbers A Fortnight in France.

Rum: Mitt eget förra och IÖ:s demorum.

En rätt bisarr upplevelse i ett helt mörklagt rum.
Man kunde gå runt i rummet och ändå uppfatta att människan stod där
på golvet och sjöng 8O

Gå runt i rummet fallet gällde mitt eget förra rum, inte IÖs för där kan
man inte gå runt i mörkret utan att riskera att snubbla på något :lol:
Inget illa ment Ingvar :)

:lol:

Min självinsikt är det inget fel på. Jag tar aldrig illa upp när någon säger
något som är sant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2011-11-17 15:38

Tror det var 2002, kanske 2001, jag satt i ett, för mig nytt, rum och lyssnade på lite olika typer av musik. Så sattes det på en skiva med flamenco-musik. Det lät mycket bra innan, men nu hände något magiskt. Jag "såg" och upplevde verkligen att de satt där och spelade.

Magiskt! :D

Annars blir jag lurad ganska ofta när det ringer på dörren eller med vissa telefonsignaler när jag ser på film här hemma.

Användarvisningsbild
grimmer

Re: Har du någongång upplevt en för dig realistisk återgivni

Inläggav grimmer » 2011-11-17 15:53

Jag håll med dig.
Har själv aldrig heller, oavsett hur fina HiFi butiker man gått in i. Upplevt en anläggnin som kan återge ljudet så att det låter precis som verkligheten.
Givetvis har ju sådant mycket med hur inspelningen, mixningen och mastringen att göra också. Det är ju en hel lina av saker som måste vara perfekt.

Jag brukar tänka att om jag spelar in t.ex. min flickvän säga en kommentar, och sen spelar upp det. Blundar och får inte veta om det är hon som pratar till vänster/höger eller om det är inspelningen.
Kan jag inte skilja på det, om det är hon som pratar från höger eller inte, då har man en anläggning som åtminstone kan återge röster förbaskat bra (och det är väl en bra början). Samt att man förmodligen har en väldigt bra mic.

Men i dagsläget så hör man direkt om det är inspelning eller inte.
Vissa anläggningar låter ju förstås väldigt bra, man kan ju få det att låta tydligare, närme och kraftigare än verkligheten. Men när det kommer till att låta riktigt verkligt då är det svårare.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-18 23:28

Joo det har faktiskt hänt. Oftast delar av låtar har låtit otroligt verkligt. Har ibland suttit i rummet bredvid och nästan upplevt att fan det står någon och spelar i vardagsrummet.

Men häftigaste upplevelsen fick jag nyss med keith dont go (uttjatad låt jag vet). Körde den nyss och det lät fan som man var där. Otroligt verkligt. (har nyligen möblerat om och fick för mig att testa just denna låt då)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi