Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Spelar det där Pass-steget än? Är lite nyfiken vad du tycker om det. Har ju själv haft både X250 och X350
lennartj skrev:Jag håller med om de flesta av Sprudels iakttagelser om återgivningen med Pass labs XA30.5 i hans anläggning och hade dessutom bara tid att lyssna en knapp timma.
Med min lyssning på Devialet-förstärkaren drivande Magico Q3 högtalare i realtivt färskt minne upptäckte jag att XA30.5 utan försteg var extremt dålig på att förmedla "tystnad mellan tonerna". Sprudel saknade lite energi i transienter och det gjorde jag också, men stördes mer av att avslutningen på transienter var avrundad och landade i "vitt fluff" istället för svart tystnad i gles musik. Fenomenet blev underligt nog mindre uppenbart med Pass labs XP-10 försteg och än mindre med Holographic Audio 25, men med det senare inträffade något mycket märkligt. Musiken tappade sin riktning, det "liv och driv" som Linn-prylarna excellerar i var helt borta. På något sätt droppades tonerna utan sammanhang och jag blev vilse när jag liksom inte längre uppfattade musikaliska fraser med början, höjdpunkt och avslutning.
Liknande har jag bland annat upplevt i några anläggningar med elektronik från Electrokompaniet som haft god svärta och tystnad mellan tonerna, men de har saknat sammanhang.
Det här med psykoakustik är för mig ett mysterium, jag tror inte att Pass labsförstärkarna ger så olika impulssvar på oscilloskopbilder jämfört med t.ex. Linn att jag skulle kunna korrelera dem med upplevelserna jag just beskrivit.
Harryup skrev:Med detta i bakhuvudet, känns det viktigt att man kan skilja förstärkare åt med hur dom kan förmedla en svirp, chirp eller vilken testton man nu vill skicka igenom apparaten för att konstatera färgning?
mvh/Harryup
lennartj skrev:Sprudel saknade lite energi i transienter och det gjorde jag också, men stördes mer av att avslutningen på transienter var avrundad och landade i "vitt fluff" istället för svart tystnad i gles musik.
Panelguy skrev:Rydberg skrev:Spelar det där Pass-steget än? Är lite nyfiken vad du tycker om det. Har ju själv haft både X250 och X350
Hade du .5 av X-serien? Har hört att dessa samt naturligtvis XA-serien skall vara en stor förbättring från X.
sprudel skrev:
Burmester 956 mk II 3-4, bråttom, bråttom, kraft
...
Burmester blev inte långvarig, två dygns värme och sedan lyssning.
Forcerat steg med presentationen i ansiktet, stressad återgivning men tonalt OK. Framflyttat mellanregister. All musik lät som om den hade bråttom till bussen. Inte min cup of tea i min setup.
sprudel skrev:Pass xa 30.5 spelar, och spelar väldigt bra med ett underbart mellan register. Basen är bättre än jag väntade mig och duger bra. Passen slipper ju belastning under 80Hz, men det finns mycket bas över 80Hz också. Den är inte klass med punchen som levererades med Linnstegen , utan snarare varmare, rundare.
De övre registren spelar rent och klart utan att man noterar någon avmjukning, eller avrundning, men jag saknar lite energi i stråkar, och kanske lite energi i transienter överlag. Jag vill gärna dra på lite extra och det går fint utan att låta hårt i onödan.
Röster excellerar den på, viktigt för mig. Det känns äkta med bra kontakt mellan mig och ljudet som presenteras. Jag är inte helt säker ännu, men upplever att röster flyter ut i ljudbilden något, de blir till ytan större än Micromegan och är inte lika punktformiga. De presenteras lite mjukare, men absolut utan några tendenser till "tratt" upplevelse. Jag är allergisk mot dessa röster som kommer ut ur trattar.![]()
Jag tycker jag får bäst upplevelse utan Pass eget försteg xp-10, alltså direkt från Lavry da-10 till xa 30.5.
Presentationen i djupled med "lokalkännedom" är bra, inte i klass med ASR men ganska nära med Bryston 4 B-ST i alla fall, och bättre än Micromegan.
Micromegan är slankare i presentationen, men med mera klipp i transienterna, och jag kan konstatera att den gör ett gott jobb i konkurrensen med mångdubbelt dyrare steg.
Xa 30.5 är ett väldigt bra steg som jag lätt kan leva med, det är roligt och njutbart att lyssna genom. Med min prioritering på musiknjutande och "flyt" i musiken samt bra kontakt med artisterna, liv och nerv, så passar det fint. ( Ursäkta!) Jag är inte ufter att detaljanalysera innehållet på albumet, jag vill ha det gött.
Andra steg kan vara duktiga på att redovisa detaljer på albumen men förmår inte förmedla driv, nerv eller kontakt med musikerna. Det är inte min prioritet.
Jag har inte lyssnat på de tidigare Pass-stegen men enligt andra som gjort det så är de nyare stegen inte lika softa som de äldre, med bättre bas. Jag har ingen aning som sagt.
lennartj skrev:I kväll har jag lyssnat 4 timmar på Devialet-förstärkaren hemma hos en bekant, som dessutom gjort sig av med ett par Wilson MAXX-2 och 20 av sina 24 Svanå basabsorbenter när de ersatts av ett par Magico Q3.
De högtalarna är magiskt bra, fullständigt ofärgade, med både god rumslig återgivning och spelglädje, trots att de spelar kliniskt rent.
Efter fika rockade vi loss med Rammstein, Trentemöller mm. och jag måste säga att de producerade den grymmetightaste basåtergivning jag någonsin hört, alla kategorier - hifi och PA. De senare kan prestera högre nivåer, men tightare - no way, en bergvägg är mycket mjukare än dessa 2 x 112 kg flygplansaluminium.
http://www.ultraaudio.com/index.php?opt ... &Itemid=37
Devialeten ersätter klämbox, dac, försteg, ino-filtret och slutsteg till dina i16s.
Den kan alltså konfigureras att aktivt dela med mycket flexibla parametrar.
Risken är väl att subbarna upplevs för otighta om inte de också får högklassigare drivning.
Förhoppningsvis levererar de allt som Linn Klimax gör + mer djupledsinformation.
Bör definitivt provlyssnas med gott om tid att utforska alla faciliteter inklusive att göra cr80es öveflödigt!
Johan_Lindroos skrev:
I senaste numret av Fidelity (6 , 2011 nov/dec) testar de Devialeten som deras huvudnummer. Det är hela 9 sidor inklusive bilder (som iofs är rätt stora).
sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:
Burmester 956 mk II 3-4, bråttom, bråttom, kraft
...
Burmester blev inte långvarig, två dygns värme och sedan lyssning.
Forcerat steg med presentationen i ansiktet, stressad återgivning men tonalt OK. Framflyttat mellanregister. All musik lät som om den hade bråttom till bussen. Inte min cup of tea i min setup.
Lät det som steget höjde tempot på all musik?
Det är normalt ett dåligt tecken. Jag tor det beror på att hjärnan får svårt att hinna med att tolka alla ljud som kommer, dvs man uppfattar att man inte hinner med = det går fortare.
Otroligt spännande läsning i denna tråd!
KarlXII skrev:300B? Han skulle behöva göra en resa med Drömmen.
Det skulle du också, tror jag.
sprudel skrev:Jag vill gärna låna dina egna steg någon gång, nu prövade vi ju de senaste, men det hade varit kul om vi kunde lyssna på de som finns mer av på begagnatmarknaden.
lech skrev:Sprudel !!
Ju längre du håller på ( bara bra ) ju närmare kommer du![]()
![]()
Nästa steg är att göra om som samma resa med högtalare och på slutet rummet.
Jag själv hade börjat i andra ändan. Först rummet ( som du redan har ) Waf faktorn fick bestämma högtalarvalet ( Som vanligt ) sedan hade jag gett mig i kast med det du gör nu.. ( men du har säkert passerat steg 1 & 2 redan )
Du hamnar i träsket ,mina 5 cent på det .![]()
//
Lech
Wolfie skrev:Karan....![]()
Här är en lämplig förstärkare http://www.karanacoustics.com/ka-s-600
Som RS2000 ungefär... fast mycket dyrare
Wolfie skrev:Karan....![]()
Här är en lämplig förstärkare http://www.karanacoustics.com/ka-s-600
Som RS2000 ungefär... fast mycket dyrare
sprudel skrev:Det finns säkert andra rörsteg att prova men jag måste ha effekt också..
Objektivisten skrev:sprudel skrev:Det finns säkert andra rörsteg att prova men jag måste ha effekt också..
http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=199&artnr=296-6&visa=1-80&Sort=Beskr&Visn=Std
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 100 gäster