Erfarenheter av stegs djupperspektiv- lista dem nu!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-16 20:41

Tycks som Wilson får passa sig för Magico med andra ord. Jag gissar att Devialet inte används som drivning av Q3 i vanliga fall hos din bekant?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-11-17 22:34

Spelar det där Pass-steget än? Är lite nyfiken vad du tycker om det. Har ju själv haft både X250 och X350
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-18 00:07

Rydberg skrev:Spelar det där Pass-steget än? Är lite nyfiken vad du tycker om det. Har ju själv haft både X250 och X350

Hade du .5 av X-serien? Har hört att dessa samt naturligtvis XA-serien skall vara en stor förbättring från X.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-18 09:10

Pass xa 30.5 spelar, och spelar väldigt bra med ett underbart mellan register. Basen är bättre än jag väntade mig och duger bra. Passen slipper ju belastning under 80Hz, men det finns mycket bas över 80Hz också. Den är inte klass med punchen som levererades med Linnstegen , utan snarare varmare, rundare.
De övre registren spelar rent och klart utan att man noterar någon avmjukning, eller avrundning, men jag saknar lite energi i stråkar, och kanske lite energi i transienter överlag. Jag vill gärna dra på lite extra och det går fint utan att låta hårt i onödan.
Röster excellerar den på, viktigt för mig. Det känns äkta med bra kontakt mellan mig och ljudet som presenteras. Jag är inte helt säker ännu, men upplever att röster flyter ut i ljudbilden något, de blir till ytan större än Micromegan och är inte lika punktformiga. De presenteras lite mjukare, men absolut utan några tendenser till "tratt" upplevelse. Jag är allergisk mot dessa röster som kommer ut ur trattar. :)
Jag tycker jag får bäst upplevelse utan Pass eget försteg xp-10, alltså direkt från Lavry da-10 till xa 30.5.
Presentationen i djupled med "lokalkännedom" är bra, inte i klass med ASR men ganska nära med Bryston 4 B-ST i alla fall, och bättre än Micromegan.
Micromegan är slankare i presentationen, men med mera klipp i transienterna, och jag kan konstatera att den gör ett gott jobb i konkurrensen med mångdubbelt dyrare steg.
Xa 30.5 är ett väldigt bra steg som jag lätt kan leva med, det är roligt och njutbart att lyssna genom. Med min prioritering på musiknjutande och "flyt" i musiken samt bra kontakt med artisterna, liv och nerv, så passar det fint. ( Ursäkta!) Jag är inte ufter att detaljanalysera innehållet på albumet, jag vill ha det gött.
Andra steg kan vara duktiga på att redovisa detaljer på albumen men förmår inte förmedla driv, nerv eller kontakt med musikerna. Det är inte min prioritet.
Jag har inte lyssnat på de tidigare Pass-stegen men enligt andra som gjort det så är de nyare stegen inte lika softa som de äldre, med bättre bas. Jag har ingen aning som sagt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Pass XA30.5

Inläggav lennartj » 2011-11-18 11:54

Jag håller med om de flesta av Sprudels iakttagelser om återgivningen med Pass labs XA30.5 i hans anläggning och hade dessutom bara tid att lyssna en knapp timma.
Med min lyssning på Devialet-förstärkaren drivande Magico Q3 högtalare i realtivt färskt minne upptäckte jag att XA30.5 utan försteg var extremt dålig på att förmedla "tystnad mellan tonerna". Sprudel saknade lite energi i transienter och det gjorde jag också, men stördes mer av att avslutningen på transienter var avrundad och landade i "vitt fluff" istället för svart tystnad i gles musik. Fenomenet blev underligt nog mindre uppenbart med Pass labs XP-10 försteg och än mindre med Holographic Audio 25, men med det senare inträffade något mycket märkligt. Musiken tappade sin riktning, det "liv och driv" som Linn-prylarna excellerar i var helt borta. På något sätt droppades tonerna utan sammanhang och jag blev vilse när jag liksom inte längre uppfattade musikaliska fraser med början, höjdpunkt och avslutning.
Liknande har jag bland annat upplevt i några anläggningar med elektronik från Electrokompaniet som haft god svärta och tystnad mellan tonerna, men de har saknat sammanhang.

Det här med psykoakustik är för mig ett mysterium, jag tror inte att Pass labsförstärkarna ger så olika impulssvar på oscilloskopbilder jämfört med t.ex. Linn att jag skulle kunna korrelera dem med upplevelserna jag just beskrivit.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Pass XA30.5

Inläggav Harryup » 2011-11-18 12:00

lennartj skrev:Jag håller med om de flesta av Sprudels iakttagelser om återgivningen med Pass labs XA30.5 i hans anläggning och hade dessutom bara tid att lyssna en knapp timma.
Med min lyssning på Devialet-förstärkaren drivande Magico Q3 högtalare i realtivt färskt minne upptäckte jag att XA30.5 utan försteg var extremt dålig på att förmedla "tystnad mellan tonerna". Sprudel saknade lite energi i transienter och det gjorde jag också, men stördes mer av att avslutningen på transienter var avrundad och landade i "vitt fluff" istället för svart tystnad i gles musik. Fenomenet blev underligt nog mindre uppenbart med Pass labs XP-10 försteg och än mindre med Holographic Audio 25, men med det senare inträffade något mycket märkligt. Musiken tappade sin riktning, det "liv och driv" som Linn-prylarna excellerar i var helt borta. På något sätt droppades tonerna utan sammanhang och jag blev vilse när jag liksom inte längre uppfattade musikaliska fraser med början, höjdpunkt och avslutning.
Liknande har jag bland annat upplevt i några anläggningar med elektronik från Electrokompaniet som haft god svärta och tystnad mellan tonerna, men de har saknat sammanhang.

Det här med psykoakustik är för mig ett mysterium, jag tror inte att Pass labsförstärkarna ger så olika impulssvar på oscilloskopbilder jämfört med t.ex. Linn att jag skulle kunna korrelera dem med upplevelserna jag just beskrivit.

Med detta i bakhuvudet, känns det viktigt att man kan skilja förstärkare åt med hur dom kan förmedla en svirp, chirp eller vilken testton man nu vill skicka igenom apparaten för att konstatera färgning?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-18 12:02

En liten fråga, har ni testat vad ni hör av skillnaderna om ni byter väldigt kvick och repeterar en snutt, jämfört med en längre lyssning på respektive apparat en i taget?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-11-18 12:35

Harryup skrev:Med detta i bakhuvudet, känns det viktigt att man kan skilja förstärkare åt med hur dom kan förmedla en svirp, chirp eller vilken testton man nu vill skicka igenom apparaten för att konstatera färgning?

mvh/Harryup

Nej, inte alls, men jag uppskattar "liv och driv" samt musikaliskt sammanhang och gärna kombinerat med trovärdig återgivning av djupledsperspektiv.

Vi har ingen högtalarväxel, så det tar kanske bortåt en minut att byta slutsteg.
Man vill inte riskera att "blåsa" lånta prylar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-18 12:41

Hur länge lyssnar ni mellan bytena, förstår att det kan vara olika men kanske något uppskattning?

Tycker den här tråden är bland det roligaste jag läst på faktiskt. Känns som musikintresset och egna upplevelser fått största platsen i denna test.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-11-18 13:00

Sällan mindre än en timma mellan slutstegsbyten, tror jag.
Jämförelser utan/med olika försteg har ibland gjorts med bara några minuters lyssning på något alternativ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-18 13:16

lennartj skrev:Sprudel saknade lite energi i transienter och det gjorde jag också, men stördes mer av att avslutningen på transienter var avrundad och landade i "vitt fluff" istället för svart tystnad i gles musik.

Undra om det är samma fenomen som gör att röster blir lite utsmetade?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-11-18 13:29

Panelguy skrev:
Rydberg skrev:Spelar det där Pass-steget än? Är lite nyfiken vad du tycker om det. Har ju själv haft både X250 och X350

Hade du .5 av X-serien? Har hört att dessa samt naturligtvis XA-serien skall vara en stor förbättring från X.

Det var de versioner jag listade, dvs inte .5 :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-11-18 14:31

sprudel skrev:
Burmester 956 mk II 3-4, bråttom, bråttom, kraft
...

Burmester blev inte långvarig, två dygns värme och sedan lyssning.
Forcerat steg med presentationen i ansiktet, stressad återgivning men tonalt OK. Framflyttat mellanregister. All musik lät som om den hade bråttom till bussen. Inte min cup of tea i min setup.

Lät det som steget höjde tempot på all musik?
Det är normalt ett dåligt tecken. Jag tor det beror på att hjärnan får svårt att hinna med att tolka alla ljud som kommer, dvs man uppfattar att man inte hinner med = det går fortare.

Otroligt spännande läsning i denna tråd!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-18 18:17

sprudel skrev:Pass xa 30.5 spelar, och spelar väldigt bra med ett underbart mellan register. Basen är bättre än jag väntade mig och duger bra. Passen slipper ju belastning under 80Hz, men det finns mycket bas över 80Hz också. Den är inte klass med punchen som levererades med Linnstegen , utan snarare varmare, rundare.
De övre registren spelar rent och klart utan att man noterar någon avmjukning, eller avrundning, men jag saknar lite energi i stråkar, och kanske lite energi i transienter överlag. Jag vill gärna dra på lite extra och det går fint utan att låta hårt i onödan.
Röster excellerar den på, viktigt för mig. Det känns äkta med bra kontakt mellan mig och ljudet som presenteras. Jag är inte helt säker ännu, men upplever att röster flyter ut i ljudbilden något, de blir till ytan större än Micromegan och är inte lika punktformiga. De presenteras lite mjukare, men absolut utan några tendenser till "tratt" upplevelse. Jag är allergisk mot dessa röster som kommer ut ur trattar. :)
Jag tycker jag får bäst upplevelse utan Pass eget försteg xp-10, alltså direkt från Lavry da-10 till xa 30.5.
Presentationen i djupled med "lokalkännedom" är bra, inte i klass med ASR men ganska nära med Bryston 4 B-ST i alla fall, och bättre än Micromegan.
Micromegan är slankare i presentationen, men med mera klipp i transienterna, och jag kan konstatera att den gör ett gott jobb i konkurrensen med mångdubbelt dyrare steg.
Xa 30.5 är ett väldigt bra steg som jag lätt kan leva med, det är roligt och njutbart att lyssna genom. Med min prioritering på musiknjutande och "flyt" i musiken samt bra kontakt med artisterna, liv och nerv, så passar det fint. ( Ursäkta!) Jag är inte ufter att detaljanalysera innehållet på albumet, jag vill ha det gött.
Andra steg kan vara duktiga på att redovisa detaljer på albumen men förmår inte förmedla driv, nerv eller kontakt med musikerna. Det är inte min prioritet.
Jag har inte lyssnat på de tidigare Pass-stegen men enligt andra som gjort det så är de nyare stegen inte lika softa som de äldre, med bättre bas. Jag har ingen aning som sagt.

Intressant. Ett annat steg, om man nu törs lägga till något till den redan digra listan, är Spectral som sägs vara extremt bra. Jag mejlade Robert Harley på TAS och frågade om skillnaderna mellan DMA360 MKII och XA 100.5 då han testat båda.

"The Spectral is more powerful (300W vs 100W), is faster sounding, has a much bigger and deeper soundstage, is more detailed and incisive, and has tighter bass. The Pass has a warmer, richer midrange that sounds a lot like tubes. The Pass has more ease, the Spectral greater resolution and soundstaging. In fact, the Spectral's sense of depth is unmatched by anything I've heard. The Pass' midrange liquidity, tone color, and sense of ease is the best I've heard. If you play the 3.6s at a high level, the Spectral's greater power output might be an advantage."

"Problemet", som jag ser det med Spectral, är att de bör kombineras med deras eget försteg och kablar, eller MIT. Anders på Stället hade åtminstone tidigare deras 360 steg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Devialet

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-18 20:30

lennartj skrev:I kväll har jag lyssnat 4 timmar på Devialet-förstärkaren hemma hos en bekant, som dessutom gjort sig av med ett par Wilson MAXX-2 och 20 av sina 24 Svanå basabsorbenter när de ersatts av ett par Magico Q3.

De högtalarna är magiskt bra, fullständigt ofärgade, med både god rumslig återgivning och spelglädje, trots att de spelar kliniskt rent.
Efter fika rockade vi loss med Rammstein, Trentemöller mm. och jag måste säga att de producerade den grymmetightaste basåtergivning jag någonsin hört, alla kategorier - hifi och PA. De senare kan prestera högre nivåer, men tightare - no way, en bergvägg är mycket mjukare än dessa 2 x 112 kg flygplansaluminium.
http://www.ultraaudio.com/index.php?opt ... &Itemid=37

Devialeten ersätter klämbox, dac, försteg, ino-filtret och slutsteg till dina i16s.
Den kan alltså konfigureras att aktivt dela med mycket flexibla parametrar.
Risken är väl att subbarna upplevs för otighta om inte de också får högklassigare drivning.
Förhoppningsvis levererar de allt som Linn Klimax gör + mer djupledsinformation.

Bör definitivt provlyssnas med gott om tid att utforska alla faciliteter inklusive att göra cr80es öveflödigt!

I senaste numret av Fidelity (6 , 2011 nov/dec) testar de Devialeten som deras huvudnummer. Det är hela 9 sidor inklusive bilder (som iofs är rätt stora).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Devialet

Inläggav sprudel » 2011-11-18 20:41

Johan_Lindroos skrev:
I senaste numret av Fidelity (6 , 2011 nov/dec) testar de Devialeten som deras huvudnummer. Det är hela 9 sidor inklusive bilder (som iofs är rätt stora).

Kanske något för LTS att sätta tänderna i också? Liksom O&G. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2011-11-18 21:43

Det här kanske vore något att testa....
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=31781
Rätt bra pris :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-18 23:28

sportbilsentusiasten skrev:
sprudel skrev:
Burmester 956 mk II 3-4, bråttom, bråttom, kraft
...

Burmester blev inte långvarig, två dygns värme och sedan lyssning.
Forcerat steg med presentationen i ansiktet, stressad återgivning men tonalt OK. Framflyttat mellanregister. All musik lät som om den hade bråttom till bussen. Inte min cup of tea i min setup.

Lät det som steget höjde tempot på all musik?
Det är normalt ett dåligt tecken. Jag tor det beror på att hjärnan får svårt att hinna med att tolka alla ljud som kommer, dvs man uppfattar att man inte hinner med = det går fortare.

Otroligt spännande läsning i denna tråd!

Dessa Burmester driver vanligtvis ett par Quad 2905 och de behöver sannolikt ganska mycket driv från slutstegen.
Jag vill gärna låna dina egna steg någon gång, nu prövade vi ju de senaste, men det hade varit kul om vi kunde lyssna på de som finns mer av på begagnatmarknaden.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-19 10:13

Spännande helgläsning av person som också intresserat sig för olika kvalitetsaspekter. Jösses vilken lyssningserfarenhet, MM ligger i lä där. :)
Jag tycker hans försök till strukturering av krav på olika slutsteg är intressant. Rekommenderas. :)
http://www.high-endaudio.com/RC-Frankenstein.html

I denna länk skriver han om det steg han kallar det bästa någonsin:

M300B FRANKENSTEIN MK II

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-19 11:02

300B? Han skulle behöva göra en resa med Drömmen.
Det skulle du också, tror jag. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-19 11:05

KarlXII skrev:300B? Han skulle behöva göra en resa med Drömmen.
Det skulle du också, tror jag. :)

Nä! Det var du som skulle resa med Drömmen hit. :D
Vi får ta nya tag med din drömresa. Ujuj! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-11-20 14:41

sprudel skrev:Jag vill gärna låna dina egna steg någon gång, nu prövade vi ju de senaste, men det hade varit kul om vi kunde lyssna på de som finns mer av på begagnatmarknaden.

Inga problem.
för info. Mina steg är ca 12år och jag har haft samma steg som du testade hemma hos mig.
Hade då även andra slutsteg hemma samtidigt och jämförde emellan dessa. Mest Linnsteg men även andra.

Slutsats; skillnaden mellan olika par årgångar Solos är liten jämfört med skillnaden till alla andra slutsteg. Gillar mina grymt mycket!
(även om jag vill uppgradera till de senaste, för bättre ÄR de, men som sagt den stora skillnaden är Solo vs andra steg)
De passar min smak perfekt!
Som du vet är ju det mesta har i värden en kompromiss.

Jag hoppas kunna få hem en dröse akustikplattor i närtid, sedan får du kommma hem o lyssna. Tror du skulle TOKgilla hur Linns nätverksspelare funkar ihop med deras steg :D

Har nu bytt högtalare till något bättre dessutom...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-21 22:14

lech skrev:Sprudel !!

Ju längre du håller på ( bara bra ) ju närmare kommer du :P :wink:

Nästa steg är att göra om som samma resa med högtalare och på slutet rummet.
Jag själv hade börjat i andra ändan. Först rummet ( som du redan har ) Waf faktorn fick bestämma högtalarvalet ( Som vanligt ) sedan hade jag gett mig i kast med det du gör nu.. ( men du har säkert passerat steg 1 & 2 redan )

Du hamnar i träsket ,mina 5 cent på det . :wink:

//
Lech :wink:

Kanske blir jag skyldig dina 5 cent, till slut.
Jag har kontakt med Sveriges connoisseurskonstruktör (fint ord) för att se vad vi kan hitta på. Jag har för mig att du har smak för hans grejor också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-11-29 07:57

Karan.... :?: :lol:

Här är en lämplig förstärkare http://www.karanacoustics.com/ka-s-600

Som RS2000 ungefär... fast mycket dyrare :P
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-29 11:23

Wolfie skrev:Karan.... :?: :lol:

men denna i svart va ju riktigt, riktigt snygg :)

2st sådanna till mina i6 skulle sitta fint... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-29 12:18

Wolfie skrev:Karan.... :?: :lol:

Jag väljer en annan väg. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-05 22:08

Nu har jag provlyssnat två olika rörsteg i setupen.
Dels har jag gett Lennart js steg lite mer tid och så har jag lånat en JJ triod av Lech.
Tyckte det kunde vara kul att lyssna på två olika principer. :)
Tyvärr räcker de inte till effektmässigt, disten blir påtaglig. Så mer än 20-25 watt behövs onekligen.
Basen blir för mjuk med 300b, något bättre med KT 88, men inte tillfyllest.
Det finns säkert andra rörsteg att prova men jag måste ha effekt också.
Presentationen i djupled är kanske aningens, aningens bättre än Micromegan men det är inget jag vågar slå vad om.
Micromegan gör fortfarande ett gott jobb, bra punch i basen med hyfsat naturtrogna transienter utan alltför mycket markerade kontraster. Pass Aleph och ASR är bättre vad avser upplösning, men inte samma klipp. Passen tangerar nästan Micromegan där, men bara nästan.
Devialet måste in i setupen också. Vi får se hur vi löser det. Nästa fundering gäller ju dess nackdelar. Väldigt mycket pengar när jag enbart är intresserad av slutsteget, och inte alla de andra tillgångarna som man betalar för.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-05 22:19

sprudel skrev:Det finns säkert andra rörsteg att prova men jag måste ha effekt också..

http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=199&artnr=296-6&visa=1-80&Sort=Beskr&Visn=Std
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-05 22:54

Objektivisten skrev:
sprudel skrev:Det finns säkert andra rörsteg att prova men jag måste ha effekt också..

http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=199&artnr=296-6&visa=1-80&Sort=Beskr&Visn=Std

Ja du! Det var kanske att ta i. :)
Men mer än 20-25 watt behövs allt för att det ska fungera som jag vill.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-12-06 14:39

Du har ju Akkelis Audio i Gbg.
De säljer mycket rörförstärkare, dessutom är Stefan en trevlig kille :)

Både BAT och EAR har rörsteg på över 25 W :D
Inga anknytningar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi