L26 ROY vs allt möjligt annat !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 14:37

Portade, men kan pluggas.

Du skall ju bara testa..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 14:42

Fördelen med portade, man kan ju alltid plugga dem om man vill. Ett basreflexrör kostar 100kr så skadar ju inte att ha den i imo.

Eller finns det några nackdelar med att göra så?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 15:16

Adzer:

Du skulle inte ha lust att göra en simulering på följande

bxhxd = 340x540x400mm ca 53 Liter - stag och element

49-50Liter alltså kvar, Så 50 Liter slutet och se vad det ger ?! :)
Hur mycket Iso tycks det behövas för att hålla Q förhållandevis lågt.
0,55-0,6.
Har du även lust att kolla vad som händer om du har i ganska "lite" (50-40%) Iso hur blir resultatet då ?

Jag har för övrigt nu mer eller mindre bestämt mig för att ROY blir det, och slutet blir det.
Exakta lådan har jag inte bestämt än dock !

men just dessa mått bxhxd 340x540x400 har jag kollat på nu för det ger 50liter och det är väll inte fel.
Håller ju låddissten nere lite extra genom större låda än InfraX lådan som hade hade tänkt från början.

Eller bör jag tänka om ?
Är 45liter nyttovolym bättre att satsa på som InfraX modulerna's dimmensioner skulle ge mig med sin 320x520x400 ?

en graf med 45 och en med 50liter vore grymt ! :D
och med respektive optimal Iso!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 15:30

Absolut du har mail.

De simuleringarna ser faktiskt väldigt bra ut. L26 spelar väldigt djupt i basen för att vara i såpass små slutna lådor.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-18 15:33

Du får väldigt hemskt gärna dela med dig av simuleringarna adzer!
Jag har fått mersmak för ROY :)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 16:01

Adzer:

Ser fin fint ut :)

den som knäar tisigare är 45 liter och den andra 50 liter antar jag :)

Vad e det för mängd Iso i dom båda fallen ?

edit: EQ kommer ju att bli ganska lite ser det ut som, behövs inte vansinnigt mycket eq för att få en helt stört bra djupbasrespons :twisted:

Är den grafen i rum med vilken rumsförstärkning medräknad ?

edit2: varför står det 100% iso i grafen för ? 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 16:45

Hoppas ni simulerar med rejält varm talspole
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 16:53

ja det vore mysigt om en simulering på 100*C kunde ordnas :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 16:57

MagnusÖstberg skrev:Hoppas ni simulerar med rejält varm talspole

När spolen temperatur ökar så får man väll slutligen lägre utnivå i området runt 40-70hz oftast som resultat av den ökade DCR i spolen.

Magnus, har du några handfasta och bra tips att komma med ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 17:10

Q-värdet åker upp som följd av ökad talspoleresistans.

Nä, några direkta handfasta tips som har bäring i vetenskapliga kretsar har jag inte, men jag brukar designa för q=0,5 eller något under det med kall talspole.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 17:22

ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.
allternativt ganska lite Iso i lådan.

Du menar alltså att 50liter kan vara lite för stort i stället då ?
och att 45liter kan vara mer lämpligt för 45liter är vad jag får med en låda av exakt samma dimmensioner som InfraX modulerna.

Att det då skulle ge mer marginal ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-11-18 18:07

Kul att du är i byggtagen!
Ska bli kul att följa :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-18 18:15

DVD-ai skrev:ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.

och att 45liter kan vara mer lämpligt för 45liter är vad jag får med en låda av exakt samma dimmensioner som InfraX modulerna.

Q 0.46 :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-18 18:46

DVD-ai skrev:ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.

Jag har svårt att se att q-värdet skulle vara så kritiskt när du ändå måste använda eq. Vid q=.707 finns det ju fortfarande ingen tonkurvemässig betoning kring resonansen. Jag tycker detta med överdämpade q-värden i slutna lådor börjar gå lite till överdrift på faktiskt. Man kan inte automatiskt sluta sig till att man får en "artikulerad och kontrollerad djupbas" bara för att man har ett element med lågt q i lådan". Att titta på sqrt(1/q) och Fs kan ju vara bra att ta med för att se hur långt ned i frekvens man kan lägga på eq. Och hur högt upp i frekvens för den delen.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-18 19:23

Tror man ska rent mekaniskt försöka komma så nära idealet som möjligt, sedan kan DSP justera både det ena och det andra, även Q i angreppspunkterna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 20:16

DQ-20 skrev:

Jag har svårt att se att q-värdet skulle vara så kritiskt när du ändå måste använda eq. Vid q=.707 finns det ju fortfarande ingen tonkurvemässig betoning kring resonansen. Jag tycker detta med överdämpade q-värden i slutna lådor börjar gå lite till överdrift på faktiskt. Man kan inte automatiskt sluta sig till att man får en "artikulerad och kontrollerad djupbas" bara för att man har ett element med lågt q i lådan". Att titta på sqrt(1/q) och Fs kan ju vara bra att ta med för att se hur långt ned i frekvens man kan lägga på eq. Och hur högt upp i frekvens för den delen.

DQ-20
Nä, man vill nog inte vid praktisk användning ligga under 0,5 - men inte så mycket över heller kanske. Om elementets parametrar pekar mot en liten låda är det ju bra om man ser till att lådan är så stor som möjligt utan att bli för stor.

ROY har ju större slaglängd än te x Ino Profundus-X som snämts i tråden som alternativ, men småsignalsparametrarna luras kanske lite så man tror att lådan skall vara liten. Jag tycker Petter verkar ha designat sin lagom.

Jag tycker det vore dumt att bygga en låda som måste kompenseras elektroniskt, när man kan göra en som kanske klarar sig utan det och isåfall se ev kompensering som pricken över det lilla i:et.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-18 20:26

Nån som har en STEP-fil eller liknande på en L26ROY att dela med sig av?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 23:29

dvd-ai: Den som faller tidigast är den lilla lådan ja.
Varför det står 100% är för att det var det jag körde med. Ju mer dämp destå bättre kurva. Enda skillnaden om man byter mot 50% är att de faller några Hz tidigare.

Simuleringarna är gjorda med 80grader talspole.

Och ja det är i rum med bastas standard rumsgain.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-11-19 00:30

Lägg gärna upp kurvorna här också :)

/S

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 01:04

Ok då gör jag det.

Här kommer den:

Bild

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-11-19 01:41

adzer skrev:Ok då gör jag det.

Här kommer den:

Bild

Tack :)

Det där är för 8 lådor och inte en hoppas jag?

/S

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 01:56

Nej det är för en låda.

Ingen aning hur man simulerar flera lådor samtidigt i basta.

Och varför hoppas du att det inte är för en? Den känsligheten och MOL på 8lådor hade ju varit enormt dåligt.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-11-19 02:15

adzer skrev:Nej det är för en låda.

Ingen aning hur man simulerar flera lådor samtidigt i basta.

Och varför hoppas du att det inte är för en? Den känsligheten och MOL på 8lådor hade ju varit enormt dåligt.

OJ! Ser inte så noga på mobilen men.. För att kurvan ser sjukt bra ut! Tycker jag iaf :) Jag tar nog och bygger ett par lådor till mig också isåfall :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 02:23

Ja visst gör den. Den har -3dB vid ca 23Hz. För en sluten 50l låda är ju det fenomenalt.
MOL är dock bara 105dB vid 20Hz.

Jämfört med mina 87l 15Hz avstämningslådor där -3dB ligger vid 14Hz och MOL vid 20Hz är 110dB.

Du får ju ut mer av varje element sas med den konfigurationen. Sen så kan det ju finnas en en massa andra faktorer som är viktigare vilket gör att man hellre går med fler små slutna lådor. Men kostnaden blir alltid högre om man går den vägen.
Du behöver ju dubbelt så många för att få samma MOL vid 20Hz.

Så för mig som är fattig student och inte tycker att stora basar är något problem så är stora portade lådor det absolut bästa valet.

Men jag får faktiskt säga att simuleringarna på små slutna lådor verkligen imponerar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-11-19 05:09

Vilket element ger -3dB@23Hz i 50 liter? ROY? Misstänker fel i simuleringen isf.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 10:31

Piotr skrev:Vilket element ger -3dB@23Hz i 50 liter? ROY? Misstänker fel i simuleringen isf.

/Peter
Det måste vara med rumsbidraget inkluderat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 10:35

Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 11:13

adzer skrev:Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.

Man kan fundera lite på hur kurvorna "ska" se ut. Dels är ju rum bashöjande, så man kanske får tänka sig att den resulterande tonkurvan med rumsbidrag snarare skall luta lite uppåt, än nedåt. Med så låga q-värden som vi har med denna kombination av element och låda börjar fallet ganska tidigt upp i frekvens.

Vad gäller indata. När jag har tittat på vad IÖ har skrivit om hur mycket man kan öka den akustiska volymen medelst bruk av dämpmaterial har jag i artikeln om LTS baslådor hittat sifforna +13% för en praktisk basreflexlåda och +26% för en praktisk sluten låda. Man kan sannolikt nå lite högre i en låda där man kan mosa in mer dämpmaterial samtidigt som man mäter att man inte höjer Fb. Men då kommer man att tappa ännu mer i nivå eftersom man tillför mekanisk resistans. Inte jättemycket men tillräckligt, tycker jag, för att det skall vara onödigt med tanke på elementets redan låga q-värden. För att får dessa värden i I Basta! ställer man alltså in viso=33% respektivt viso=66% (ungefär) för att komma "rätt" på den akustiska volymen. När det gäller Qb för slutna lådor får man dra ned den lite från default. Iallafall gör jag det. Eftersom 7 är ett magiskt tal så kör jag med det, men som sagt jag har inget annat skäl för detta än magi. Bäst skulle vara om någon mätte och jämförde.

Vad gäller q-värden ligger min Basta!-simulering på ca 0.55 vid 33 Hz när talspolen är 100 grader C (50l/66% viso/Qb=7). Vi får alltså alltid en F -3dB som alltid ligger över Fb.

Att det här elementet skulle kunna få en psykoakustiskt rak tonkurva i ett typiskt verkligt rum ser jag som uteslutet. Med eq, ja, och då tycker att man kan ta med det i beräkningen när man konstruerar lådan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 11:17

Ja fast hur mycket skall kurvan öka för att den skall upplevas som rak undrar jag då?

Nu har jag gått efter att man vill ha en platt mätkurva i mina simuleringar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 11:36

adzer skrev:Ja fast hur mycket skall kurvan öka för att den skall upplevas som rak undrar jag då?

Nu har jag gått efter att man vill ha en platt mätkurva i mina simuleringar.

Jag vet inte. Det är en empirisk fråga och det här med högtalare är inte min starka sida. Jag tyckte att din simulering av en portad låda såg "bra" ut men den har andra problem som gör att jag tycker den är olämplig. Om man tittar på de konstruktioner som IÖ har gjort publika (LTS 3v-f2, LTS B1 och till viss del Morellos 3-vägare) kan man se två saker. LTS 3v-f2/Morello (portade) har en kurva som sluttar något uppåt (i Basta! med rumsbidrag påslaget) och B1 (sluten) har en kurva med påtagligt större lyft i lågbasen kring 30 Hz än vad simuleringarna på L26 ger för handen. Mitt resonemang bygger alltså inte på egen empiri utan utgår från tillgänglig empirisk sekundärdata. Chansen för att jag är ute och cyklar ligger någonstans mellan "inte osannolikt" och "sannolikt".

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum