OA116 med fjong i basen - byggtråd

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro

OA116 med fjong i basen - byggtråd

Inläggav grafpro » 2011-11-19 18:32

Den som följt trådarna om avstämning här ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46022 ) och på carlssonplanet ( http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5305 ) har möjligen blivit intresserad av ett byggprojekt för att få till bättre bas i OA116. Bakgrunden, mycket kort, består i att det allmänt anses att brant avstämning i en basreflexlåda ändrar klangen i transienta basljud så att de låter kraftlösa. Det brukar rent av påstås att en högre men flackare avstämning ger en bättre skjuts i basen än en djupare men brantare. Åtskilliga resonemang och exempel i de två trådarna stöder det påståendet.

En snabb titt på impedanskurvan för OA116 visar att den är avstämd till ca 28Hz. Mycket lågt för det elementet och mycket brant. Linjen med två toppar är impedans för baselementet (utan filter) och resonansfrekvensen är vid lägsta punkten mellan dem. Kurvan med en enda topp är motsvarande men med porten pluggad. Notera att min mätförstärkare är lite trött och faller med 1dB vid 20Hz och 4dB vid 10Hz. Tänk alltså upp kurvan så mycket i den änden. Av dessa två kurvor och lite läsning i läroböcker kan man dra en hel del slutsatser.

Bild

Om man i simuleringsprogrammet Basta! lägger in lådvolym 45 liter och avstämning 27Hz, samt alla T/S-parametrar för SC165 får man se en ganska förskräcklig bild. (Edit: justerade simuleringen lite så att den ännu bättre återspeglar den uppmätta impedanskurvan.)

Bild

I en tidigare tråd för ett par år sedan gjorde Naqref och Peter Steindl ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23128 ) ett ambitiöst försök att ge OA116 en total remake med alla element och filter utbytta. Av lite oklara skäl blev det inte riktigt slutfört men jag tar mig friheten att sno deras research när det gäller val av bättre baselement och gör ett nytt försök med SEAS L22RN4X/P ( http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=135 ).

Då är det bara att sätta igång. Det är tre steg som jag tar ett i sänder och ser fram emot många goda råd längs vägen. Steg ett är att bygga en ny bottenplatta. Steg två är att göra en optimal avstämning. Steg tre är att designa delningsfilter som anpassar alla element till den nya situationen.

Bottenplattan ska vara 250x443mm i 23mm MDF eller spånskiva. För att göra stora försänkta hål behöver man en överhandsfräs och en LP-skiva. Jag valde Tonix orkester från Mönsterås, en inspelning från 1975 vilken alltså är samtida med OA116. Den kostade fem kronor på Erikshjälpen. I dess mitt skär man ut ett hål som motsvarar hålet i fräsens stödplatta. Sedan kan man borra små hål för en styrpinne i LP-skivan på olika avstånd från fräsen och fräsa fina hål i vilka dimensioner man vill.

Bild

Bild

Hålet för basreflexröret ska vara 84mm om man använder HifiKits tretumsrör med ett rundat ändstycke, vilket ju är bra. Så små hål kan man normalt inte göra med en fräs, men med en hålsåg för eldosor, 84mm. Vidare behövs fyra hål för hjulen. Jag tänker mig att hjulen flyttas över från den gamla bottenplattan. De går lätt att knacka ur från baksidan eftersom de är lite koniska och sitter i ett hål som är 11mm. Bara att knacka i dem i den nya plattan. Hålen ska sitta 25mm från kanterna i alla fyra hörnen. Slutligen behövs hål för skruvarna. Det är lite knepigt eftersom de precis måste matcha hålen i lådan. Bästa sättet är att tejpa ett stort papper över lådans botten (med bottenplattan avskruvad) och markera hålens position med en penna så att man kan flytta över positionerna till den nya plattan. De hålen ska vara 4mm, tolv stycken. Det behövs också hål för anslutningen, antingen för ett kontaktdon av något slag eller för kablarna. Jag har ännu inte bestämt mig och därför skjutit upp problemet. Tills vidare dras alla kablar genom basreflexröret.

Bild

Spraymåla och sätt eventuellt någon kantlist. Sedan är det bara att skruva i elementet och ändstycket för basreflexröret samt - viktigt - tätningslist överallt. Det kan verka underligt att man måste vara så noga med att en låda som har ett stort hål måste vara supertät överallt annars, men så är det. Luftproppen i röret kommer i självsvängning i motfas mot elementet och därmed uppstår ett kraftigt över-/undertryck i lådan. Det får inte pysa luft i några springor, det skapar missljud och rubbar avstämningen ganska mycket.

Bild

Basreflexröret ska alltså vara ett standard tretumsrör och det ska slutligen limmas fast i ändtycket, men först måste dess längd beslutas. Den avgör avstämningsfrekvensen. Det får bli nästa kapitel.

Bild

Gammalt och nytt.
Senast redigerad av grafpro 2011-11-23 11:58, redigerad totalt 2 gånger.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-11-19 19:42

Ser intressant. Detta skall jag följa med nöje.

:P
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-11-19 19:59

Verkligen kul :D
Jag kanske kan göra något något riktigt bra av dessa:
Bild
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2011-11-20 12:22

Äntligen!!! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-20 14:46

Kul/spännande detta! :)

( Hade du satt skivan under fräsen så hade du kunnat fräsa det lilla hålet också. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2011-11-21 21:57

Äntligen, ser med stort intresse fram mot fortsättningen.
Från ord till handling, heder åt dig Grafpro :)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-11-23 12:31

Steg två: avstämning.

Tretumsröret från HifiKit är 40cm långt. Det råkar också vara längden på originalröret och det råkar också vara den största längd man får plats med. Röret mynnar ganska nära den övre baffeln och bör inte vara längre.

Då kan man ju börja med att se vad det ger för resultat att köra det oavkortat: (Obs igen att min mätförstärkare dämpar 4dB vid 10Hz).

Bild

22Hz - nackhåren reser sig. Simulerat i Basta! med lite justeringar för att så väl som möjligt återspegla den uppmätta kurvan:

Bild

Ser mycket bra ut, tycker jag. I alla de avseenden man kan mäta och bedöma transientförmåga i basen är detta påtagligt bättre än originalet. Grupplöptid (som nog inte i sig är ett problem men som kan användas som en indikator) minskar från 45 till 30ms och hamnar väl under rekommenderad gräns. Brantheten i första oktaven under resonansfrekvensen minskar från 25dB till 19dB. Nivå vid 20Hz ökar från -8dB till -2dB, vid 15Hz från -18dB till -8dB. Höjningen vid resonansfrekvens minskar från 4dB till noll. Jag tycker det ser ut som en win-win-situation, både lägre och flackare avstämning.

Vad tror ni? Finns det något att vinna på att sätta sågen i röret?

En sak att fundera över är också om man inte skulle ta bort det dämpmaterial som utgör "strömningsmotstånd" och var en av Carlssons patenterade tricks. Jag tror inte det gör någon nytta här, men då är man inne på känsliga frågor...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-23 12:50

Antar du redan simulerat annat och inte skulle ta omvägen att publicera ovanstående för att behöva göra om det längre ned... så det är väl bra så. :wink:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-11-23 14:41

Ser spännande ut det här! :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-11-23 17:33

Jag blir förfärad över att se dig förstöra en sån fin LP-skiva.
Hade du inte någon gammal rutten Beatles-skiva istället?
Jag hade kunnat skicka min Pink floyd - The wall så hade du sluppit paja kvalitetsmusiken. 8)

Lite spännande det här, jag har ett par OA-116 själv. Men jag är osäker på ifall jag vill såga dom i bitar ... :roll:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-23 17:36

Man behöver inte såga dom i bitar. Man kan komplettera dom med nya! :D

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=oa116
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-11-23 20:24

Precis. Inget befintligt sågas i bitar, det är en ny bottenplatta och ett nytt rör. Jag är nu just i samma fas som du var i början av din gamla tråd. Men du sågade av en bit på röret - vad var skälet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-23 20:38

Han ville testa sågen :P 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-23 20:39

Tycker inte det ser ut som ni har samma portdiameter, så det går nog inte att bara kika på längden som parameter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-24 13:00

Grafpro, jag funderar lite över din översta simulering. Den ser inte så bra ut så som du skriver. Men, Stig var ju förtjust i (med goda skäl) att nyttja resistiv dämpning bakom element vilket minskar dess Q-värde, det skriver du också om ovan. Därmed torde puckeln du visat minska, vilket i så fall borde se (och låta) betydligt bättre. D.v.s. verklighetens högtalare i original kan se betydligt bättre ut än det framgår av ditt första inlägg. Det allra bästa vore ju att mäta upp dem, t.ex. utomhus. Jag är inte helt övertygad om att simulerade kurvor visar verkligheten korrekt. :idea: Alternativt skulle du kunna visa på simuleringar med elementet odämpat och med resistiv dämpning. Det brukar i praktiken vara rätt stor minskning av Q-värde på element med resistiv flödesdämpning.

Jag bör även tillägga att jag inte läst de trådar som det länkas till här. Jag har baserat mitt inlägg endast på informationen i översta inlägget.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-11-24 13:37

"Fjong i baken" - vad är det här för jävla porr-tråd?? 8O 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-11-24 14:34

Johan_Lindroos skrev:Grafpro, jag funderar lite över din översta simulering. Den ser inte så bra ut så som du skriver. Men, Stig var ju förtjust i (med goda skäl) att nyttja resistiv dämpning bakom element vilket minskar dess Q-värde, det skriver du också om ovan. Därmed torde puckeln du visat minska, vilket i så fall borde se (och låta) betydligt bättre. D.v.s. verklighetens högtalare i original kan se betydligt bättre ut än det framgår av ditt första inlägg. Det allra bästa vore ju att mäta upp dem, t.ex. utomhus. Jag är inte helt övertygad om att simulerade kurvor visar verkligheten korrekt. :idea: Alternativt skulle du kunna visa på simuleringar med elementet odämpat och med resistiv dämpning. Det brukar i praktiken vara rätt stor minskning av Q-värde på element med resistiv flödesdämpning.

Jag bör även tillägga att jag inte läst de trådar som det länkas till här. Jag har baserat mitt inlägg endast på informationen i översta inlägget.

Jodå, detta har stötts och blötts åtskilligt i de båda tidigare trådarna om avstämning. Det har påståtts att man inte alls kan simulera den sorts komplicerade lådor som Carlsson är, och det har omvänt påståtts att om man justerar simuleringen för strömningsmotståndet så är det ganska lite och det ser man i impedanskurvan. Jag litar mer på de sistnämnda. En kort resumé av denna fråga är ändå på sin plats eftersom inläggen är så utspridda:

Som jag förstår det ger dämpmaterial mellan elementets baksida och basreflexröret två ändringar.
1. Lådan sedd från elementet uppför sig som om den vore större.
2. Elementet sett från lådan uppför sig som om det hade högre Rms, därmed lägre Qms och därmed lägre Qts.

Detta är min egen sammanfattning, och det är märkligt hur svårt det är att finna klara besked. Poängen är att man kan göra snygg avstämning i en låda som egentligen är för liten för elementet. Så beskrivs avsikten i Carlssons patentansökan.

Till de som säger att man inte alls kan simulera Carlsson-lådor har jag då ställt frågan "Finns det någon effekt av strömningsmotstånd som inte syns i uppmätt impedanskurva?" - utan att få svar. Jag gissar att rätt svar är nej.

Därmed gör jag på sistone simuleringarna så att de först sker utifrån lådans och rörets mått samt T/S för elementet. Därefter justeras lådans simulerade volym och avstämning så att frekvensen vid resonanstoppar och -botten stämmer med uppmätt impedanskurva.

Slutligen ändras elementets Rms i simuleringsprogrammet så att impedansens absolutnivå vid toppar och dalar i den simulerade impedanskurvan stämmer med den uppmätta. Därmed lägger man in strömningsmotståndet i ekvationen och det ger precis de konsekvenser man kan förvänta. Så har jag gjort med simuleringen i första inlägget.

Intressant är då att för de stora lådorna (OA14/OA116 och OA2212) blir bilden ännu sämre efter dessa justeringar. För OD11 och OA51 blir den lite bättre. Det verkar också rimligt - bortsett från att man då undrar varför i hela friden OA116 alls har strömningsmotstånd. Dess problem är ju det omvända och strömningsmotståndet verkar rent kontraproduktivt. Någon som kan förklara?

Apropå puckeln kring 30Hz i den simulerade tonkurvan har jag en liten reflektion som kommer i ett senare skede...

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-11-24 21:14

Hurra!

Bra jobbat Grafpo. Låt detta bli en byggtråd med lite resonemang i, men
det spännande ska bli att få se och höra dina resultat.

Är absolut intresserad av denna tråd! Kör på och lycka till!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-24 21:26

Feelgood ökar om man försänker basporten. Inte för att det syns. Men ändå.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-24 21:49

Tack för info, Grafpro. Det märks att du har funderat ett slag på detta. Jag frågade ju eftersom det verkade inte framgå av ditt första inlägg om resistivt flödesmotstånd ingick i tänket.

Det jag däremot funderar på är:
Varför ägna så mycket kraft till att simulera hur konstruktionen beter sig? Jag kan tycka att det vore ju mycket enklare att helt enkelt mäta upp dem utomhus. Sedan skulle du kunna jämföra om din egen simulering stämmer med verkligheten. Personligen är jag inte helt van att gå via impedansmätningar, men det borde ju gå bra som du har gjort. Dock gillar jag "bevis" i form av uppmätta verkliga frekvensgångskurvor.

Finns det någon som kan bekräfta dessa lådors "baspuckliga" beteende i verkligheten? Eller subjektivt, är det så de i praktiken låter?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-11-24 23:23

Ute är mörkt och kallt. Dessutom - om man kör tonsvep några gånger så ringer grannarna efter polisen (utom närmaste grannen som är polis). Simuleringar är mycket bekvämare, men jag ska förstås slutligen verifiera det hela med några mätningar ute.

Apropå mätningar och den fula puckeln: i OA116-broschyren finns en tonkurva mätt utomhus mot vägg. I den syns ingen puckel, bara en långsam dämpning ner mot 30Hz och därunder ett stup. Om man simulerar utan rumseffekt påslagen, respektive med rumseffekt påslagen (som i bilden i första inlägget) så ligger broschyrens kurva mitt emellan, som väntat. En halv rumseffekt, ungefär. Men ingen puckel.

I den ursprungliga tråden på carlssonplanet var det någon som påpekade detta och jag hade inget svar. Nu har jag inför nästa fas (delningsfilter) mätt upp originalfiltret. Se här:

Bild

Kolla vad som händer runt 30Hz. Där dämpar filtret 2-3dB! Det är i själva verket seriespolens resistans man ser. Elementet har ju just där en mycket låg impedans, ca 5ohm, och spolen har trots ganska grov tråd tillräcklig resistans för att ge en svacka där. Jag tror konstruktören hade lite tur - därmed försvann en stor del av den puckel som den överdrivna resonansen annars skulle ge.

Mot bakgrund av denna upptäckt undrar man hur de som bestämt påstår att en jättestor och dyr spole kan förbättra basen resonerar.

Det som nu är målet är en jämn dämpning av tonkurvan när den mäts utomhus. Den ska falla ungefär som originalets, men utan ett stup längst ner och utan en resonans som måste dämpas med filter.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-24 23:38

Tur?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2011-11-24 23:38

Riktigt intressant projekt. Och jag som har lagt HiFi-hobbyn på hyllan och krängt av en massa högtalare. Kanske dags att återuppta detta igen?

Jag var själv inne på något liknande för ett år sedan ungefär och fick då rekommendationen av någon att använda Ino W87 (tror jag att den hette). Enligt "någon" skulle detta element vara bättre lämpat än det Seas-element som du nu använder...??? Varför det skulle vara så har jag ingen aning om.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-24 23:43

Jättekul att se filterkurvorna! Jag tror att Stig haft väldigt bra koll och gjort högtalaren precis så bra den kan bli för de givna förutsättningarna som gissningsvis var att den inte skulle kosta alltför mycket.

Jag tror att du kan mäta upp dem ute utan att grannarna börjar klaga. Såhär års har de ju stängda fönster, och gör du det på natten så har du inte så mycket buller ute heller, och du behöver inte kräma på slltför mycket heller. Svept sinus brukar ge bra signal/brus-förhållande.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-11-25 00:07

Vi lägger in den omtalade kurvan:
Bild

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-11-25 18:13

Fas 3. Är inte det de arbetslösas sista hållplats? Då kan jag ta några och sätta i arbete, för nu tror jag det blir ganska besvärligt.

Ett par utgångspunkter:

Bild

Mellanregisterfiltret, med den modifierade varianten från 1979 i röd kurva. Har man inte läst någonstans att den kom till för att höja lägre mellanregistret lite och ge en varmare ton? Jag kanske minns fel, men här ser man att det den gör är tvärtom. I modden ingick också att ändra en konding i diskantfiltret så att delningsfrekvensen flyttas lite lite uppåt. Vore ju bra om man kan behålla detta som det är.

Bild

LL22RNX4/P är en plåttratt och över 1kHz låter den också så. De hemska uppbrytningarna vid 4 och 5,5kHz finns också i Seas datablad, men tredjetonsdistorsionen vid 1300Hz och däröver är en obehaglig upptäckt. Här måste alltså delas brant. Originalfiltrets ensamma spole är inte att tänka på.

Dags alltså att börja tänka.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-11-25 18:44

När du har tänkt färdigt så plankar jag kanske dina tankar till mina hottade 116 som aldrig verkar bli färdiga .... 8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-25 19:11

grafpro skrev:Fas 3. Är inte det de arbetslösas sista hållplats? Då kan jag ta några och sätta i arbete, för nu tror jag det blir ganska besvärligt.

Ett par utgångspunkter:

Bild

Mellanregisterfiltret, med den modifierade varianten från 1979 i röd kurva. Har man inte läst någonstans att den kom till för att höja lägre mellanregistret lite och ge en varmare ton? Jag kanske minns fel, men här ser man att det den gör är tvärtom. I modden ingick också att ändra en konding i diskantfiltret så att delningsfrekvensen flyttas lite lite uppåt. Vore ju bra om man kan behålla detta som det är.

Dags alltså att börja tänka.

Det var alltså så att mellanregistret och basen låg ur fas med varandra på direktljudet i ett stort område mellan mellan 200-400 Hz. Då blev det en dip i direktljudskurvan. Stig Carlsson valde att åtgärda detta genom att polaritetsvända mellanregistret och även polaritetsvända diskanten så att diskantens fas inte ändrades i jämförelse med mellanregistrets fas. För att få en homogenare och snyggare delning så modifierades filtren så att mellanregistrets delningsfrekvens blev högre upp i frekvens så att mellanregistret inte längre överlappade basen i för stort frekvensområde såsom den gör i original.

Med den modifikationen undvek Stig Carlsson den dip mellan 200-400 Hz som OA-116 och OA-2212 hade på direktljudet i originalutförande.

Högtalarna blev både fylligare och distinktare efter modifikation.

Vad gäller delningen till diskanten så var högtalarnas energi för hög vid 2-3 kHz. Detta åtgärdades i delningsfiltret med att minska värdet på en kondensator.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-25 19:57

petersteindl skrev:Stig Carlsson valde att åtgärda detta genom att polaritetsvända mellanregistret och även polaritetsvända diskanten

på vilket sätt gör detta något bättre än att polaritetsvända basen? (om nej, jag märker inte ord, jag undrar faktiskt på allvar om det är någon skillnad på de två förfarandena)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-11-25 20:07

Filtret börjar ta form. Vad tror ni? Visst ser det bra ut!

Bild

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati