En snabb titt på impedanskurvan för OA116 visar att den är avstämd till ca 28Hz. Mycket lågt för det elementet och mycket brant. Linjen med två toppar är impedans för baselementet (utan filter) och resonansfrekvensen är vid lägsta punkten mellan dem. Kurvan med en enda topp är motsvarande men med porten pluggad. Notera att min mätförstärkare är lite trött och faller med 1dB vid 20Hz och 4dB vid 10Hz. Tänk alltså upp kurvan så mycket i den änden. Av dessa två kurvor och lite läsning i läroböcker kan man dra en hel del slutsatser.

Om man i simuleringsprogrammet Basta! lägger in lådvolym 45 liter och avstämning 27Hz, samt alla T/S-parametrar för SC165 får man se en ganska förskräcklig bild. (Edit: justerade simuleringen lite så att den ännu bättre återspeglar den uppmätta impedanskurvan.)

I en tidigare tråd för ett par år sedan gjorde Naqref och Peter Steindl ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23128 ) ett ambitiöst försök att ge OA116 en total remake med alla element och filter utbytta. Av lite oklara skäl blev det inte riktigt slutfört men jag tar mig friheten att sno deras research när det gäller val av bättre baselement och gör ett nytt försök med SEAS L22RN4X/P ( http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=135 ).
Då är det bara att sätta igång. Det är tre steg som jag tar ett i sänder och ser fram emot många goda råd längs vägen. Steg ett är att bygga en ny bottenplatta. Steg två är att göra en optimal avstämning. Steg tre är att designa delningsfilter som anpassar alla element till den nya situationen.
Bottenplattan ska vara 250x443mm i 23mm MDF eller spånskiva. För att göra stora försänkta hål behöver man en överhandsfräs och en LP-skiva. Jag valde Tonix orkester från Mönsterås, en inspelning från 1975 vilken alltså är samtida med OA116. Den kostade fem kronor på Erikshjälpen. I dess mitt skär man ut ett hål som motsvarar hålet i fräsens stödplatta. Sedan kan man borra små hål för en styrpinne i LP-skivan på olika avstånd från fräsen och fräsa fina hål i vilka dimensioner man vill.
Hålet för basreflexröret ska vara 84mm om man använder HifiKits tretumsrör med ett rundat ändstycke, vilket ju är bra. Så små hål kan man normalt inte göra med en fräs, men med en hålsåg för eldosor, 84mm. Vidare behövs fyra hål för hjulen. Jag tänker mig att hjulen flyttas över från den gamla bottenplattan. De går lätt att knacka ur från baksidan eftersom de är lite koniska och sitter i ett hål som är 11mm. Bara att knacka i dem i den nya plattan. Hålen ska sitta 25mm från kanterna i alla fyra hörnen. Slutligen behövs hål för skruvarna. Det är lite knepigt eftersom de precis måste matcha hålen i lådan. Bästa sättet är att tejpa ett stort papper över lådans botten (med bottenplattan avskruvad) och markera hålens position med en penna så att man kan flytta över positionerna till den nya plattan. De hålen ska vara 4mm, tolv stycken. Det behövs också hål för anslutningen, antingen för ett kontaktdon av något slag eller för kablarna. Jag har ännu inte bestämt mig och därför skjutit upp problemet. Tills vidare dras alla kablar genom basreflexröret.
Spraymåla och sätt eventuellt någon kantlist. Sedan är det bara att skruva i elementet och ändstycket för basreflexröret samt - viktigt - tätningslist överallt. Det kan verka underligt att man måste vara så noga med att en låda som har ett stort hål måste vara supertät överallt annars, men så är det. Luftproppen i röret kommer i självsvängning i motfas mot elementet och därmed uppstår ett kraftigt över-/undertryck i lådan. Det får inte pysa luft i några springor, det skapar missljud och rubbar avstämningen ganska mycket.
Basreflexröret ska alltså vara ett standard tretumsrör och det ska slutligen limmas fast i ändtycket, men först måste dess längd beslutas. Den avgör avstämningsfrekvensen. Det får bli nästa kapitel.
Gammalt och nytt.