Akustik i Hifi-press?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-27 13:25

Spörsmålet kompliceras ytterligare av att dagens inredningsmode innebär sparsamt med möblemang och prylar, vilket renderar en för välljudet inte alltför välgörande efterklangstid.

Mer möbler, prylar, tavlor, bokhyllor, mattor etcetra, brukar normalt sett bidra till en högre nivå av återgivning. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-06-27 17:13

Vi kan ju lägga undan allt som har med med dagens inredningsstil och WAF att göra. Det som är intressant är hur man ska få bra rumsakustik. Om det sen inte är praktiskt genomförbart hemma är en annan femma.
Ämnet är så intressant att hifipressen borde skriva mycket mer om det.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-27 17:39

nl1970 skrev:Vi kan ju lägga undan allt som har med med dagens inredningsstil och WAF att göra. Det som är intressant är hur man ska få bra rumsakustik. Om det sen inte är praktiskt genomförbart hemma är en annan femma.
Ämnet är så intressant att hifipressen borde skriva mycket mer om det.
Precis vad jag, bland mycket annat, var inne på när jag pratade om en intresseorganisation! Här borde man göra ett arbete från branch och privatpersoner för att få bort stämpeln "källare med äggkartonger" från musikrummen.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-27 18:32

lasselite skrev:
Öhman skrev:Problemet är såpass komplext att det är helt meningslöst att försöka sätta upp några dumregler, förlåt, tumregler.

Snicksnack! Det säger du bara för att tjäna snuskigt mycket pengar på konsultation från övernervösa forummedlemmar. D blir änna som att fråga en dyrkabelkrämare om man inte kan knåpa ihop en kabel själv.

("Jorå, d kan du ju prova, men det kommer aaaaaaaldrig att bli lika bra som min snok för 35 000 spänn"

Fiktivt citat)

:wink: :wink: :wink:

Ja, så är det förstås möjligt att tänka. :wink:

Fast eftersom jag är så altruistisk till min natur :o så skall man snarare söka en förklaring till varför jag valt att arbeta just med akustikkonsulting?
Svaret är enkelt - där kan jag göra mest nytta! :P

Detta beror just på att det är så svårt att få till de rumsakustiska egenskaperna men hjälp av tumregler - i kombination med att jag arbetat med dessa problem sedan 70-talet.

Låt mig dock klargöra att jag inte reser några invändning mot att alla som vill försöker själv. Det enda jag vill ha sagt är att jag tror att det ganska ofta är en bättre investering att fråga mig om hjälp. 8)

Några tumregler (fler än de jag brukar ge) tänker jag inte leverera dock, eftersom jag vet att oddsen att de gör nytta är sämre än att de skall göra skada.

Skada vill jag inte göra.

Det har ju hänt rätt många gånger att jag blivit anlitad av folk som redan lagt ned 10-tusentals kronor på akustikbyggen :( (tillhöftade efter tumregler och efter råd från någon som vet ännu mindre) som man är tvungen att börja med att riva för att få stil på rummets akustika.

Den slutliga och välfungerande lösningen kostar sedan kanske en femtedel av vad den felimpementerade kostade...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-06-27 18:49

du är självsäker IÖ. men ärligt talat, att bygga några bredbandsabsorbenter och köpa en matta är billigt i jämförelse med att köpa en ny HiFipryl, som inte är lika lätt att erkänna i efterhand att man gjort ett felköp. om man köper/bygger lite akustikåtgärder för c.a. 1000 kr så har man ju möjlighet att testa o flytta runt tills man hittar ställen de säkert gör nytta på. annars slänga ut skiten, eller sälja. även om man som jag inte ens vet hur man räkner ut rumsnoderna. ok jag har fixat med akustiken på egen hand och famlat lite i blindo man jag skulle aldrig vilja byta ut mitt resultat mot det ursprungliga ljudet. och detta kan man nog säga är en tumregel jag faktiskt vill rekommendera, istället för att bara skita i det för att man inte har råd/tid att anlita en akustikkonsult. man har väldigt lite att förlora!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-06-27 19:04

Att famla tills det blir bra är antagligen bättre än en pinnstol i ett kalt rum, det håller jag med om. Bara man är nöjd. Men jag har stor respekt för de som mäter upp ett rum för att därifrån få en utgångspunkt för akustikåtgärder. Det är ju bättre att köpa byxor i rätt storlek än att köpa alla storlekar och hoppas att det med största sannolikhet finns byxor som passar. Men sedan är det ju också bättre med en massa brallor som inte passar än inga brallor alls.

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-27 19:55

Nils, jag kan hålla med dig till vissa delar. Visst blir det sällan sämre om man gör en del smååtgärder. Oftast hellre det än inget alls. Jag är dock ganska säker på att det som Ingvar skriver om är när man vill göra en maximalt bra rumsakustisk planering. Då innebär det ändå ofta betydligt mer åtgärder* än "smååtgärder".

* Dock ej nödvändigtvis dyra, och/eller fula om man gör det smart.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-27 20:16

Johan_Lindroos skrev:* Dock ej nödvändigtvis dyra, och/eller fula om man gör det smart.

Det där är kärnan till problemet tror jag. Folk verkar bara se råa markisoleringsskivor framför sig - inte hur det igentligen kan se ut. Och då är det lättare att köpa en ny burk eller ett par svindyra kablar som i alla fall har bra imponatoreffekt om inte något annat... Fast WAF på dyrkablar brukar vara rådåligt det med :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-06-28 01:31

Jag skulle ju verkligen behöva hjälp med att få till akustiken i mitt rum men det som gör att jag inte anlitat någon expert är att jag misstänker att de åtgärder som behöver göras ej går att sälja in hemma, tyvärr.
Och då blir det ju lite svårt för den stackars experten att kunna göra ett bra jobb :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 19:34

Det är nog trots allt lättare att konstruera en till 90% optimal förstärkare än att konstruera ett till 90% akustiskt optimalt rum.

Båda två är skitsvåra, det bör det inte stickas under stolen med!

Men ändå köper nästan alla den förstärkare de använder därhemma, för den "förstår man" hur svår den är att konstruera, tycker man.

Jag brukar ibland säga att problemen är ungefär lika stora i de tre länkarna:

1. Elektronik (Allting från mikrofoner och framåt* alla kablar inräknat.)

2. Högtalarna

3. Lyssningsrummet

Men hur mycket satsar den normale hifi-konsumenten på respektive del? En tredjedel på varje?

Näppeligen. Det är mycket ovanligt.

Vh, iö

*Jag räknar nu inte eventuell "avsiktligt" inlagd förvrängande apparatur i kedjan (under inspelningen eller under avspelningen), eftersom man då ju kan få hur stora problem med ljudkvaliteten som helst. :cry:
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-28 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-28 20:52

IngOehman skrev:Men hur mycket satsar den normale hifi-konsumenten på respektive del? En tredjedel på varje?

Näppeligen. Det är mycket ovanligt.

Nu skall vi se här :roll: Ino Audio i64z a 71 kkr i monteringssats + bassystem osv. Detta lilla system kostar betänkligt mer än t.ex. CD+förstärkare. Och sedan rummet lika mycket till igen ???

Granted jag vet ju inte hur mycket mitt rum kommer att ha kostat när det någon gång blir klart, men inte tror jag det blir direkt i närheten av vad högtalarna kostar....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-06-28 21:20

alltså man kan väl kanske inte räkna i pengar vad det kostar att bygga ett rum, eftersom det kan bli allt från 0 (om man äger ett snickeri/brädgård) till 1miljon om man bygger ett eget hus till stereon...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-28 21:25

Nu skall vi se här Rolling Eyes Ino Audio i64z a 71 kkr i monteringssats + bassystem osv. Detta lilla system kostar betänkligt mer än t.ex. CD+förstärkare. Och sedan rummet lika mycket till igen ??

Fast den uppsättningen är väl snarare gjord för att fylla en aula med välljud snarare än en etta? 8) :lol:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-06-28 21:30

Ja, i en etta räcker det väldigt bra med ett par pi60 :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 22:05

De räcker till och med bättre!

Den som har planer på att stanna i en liten etta i hela livet bör nog avstå från i64z. I varje fall om man vill få höra dem prestera vad de faktiskt kan. Ju större rum - desto mera imponerar de.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-28 22:12

Margaux skrev:
Nu skall vi se här Rolling Eyes Ino Audio i64z a 71 kkr i monteringssats + bassystem osv. Detta lilla system kostar betänkligt mer än t.ex. CD+förstärkare. Och sedan rummet lika mycket till igen ??

Fast den uppsättningen är väl snarare gjord för att fylla en aula med välljud snarare än en etta? 8) :lol:

Sedan när spelar bostadens antal rum någon som helst roll ?

En Aula är också bara ett rum ;)

Det är volymen av rummet ifråga som spelar roll !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-28 22:15

Undrar hur ett par i64z UTAN basmoduler igentligen gör sig ??? Någon som provat, ja fast kanske med i56s då eller så eftersom antalet i64z är synnerligen begränsat....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-28 22:17

Bamsefar skrev:Undrar hur ett par i64z UTAN basmoduler igentligen gör sig ??? Någon som provat, ja fast kanske med i56s då eller så eftersom antalet i64z är synnerligen begränsat....

Jag har lyssat på r56 utan bassystem och då måste jag säga att jag hellre tar ett par pi60s. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-28 23:31

Bamsefar,

sen bor du ju inte i en etta. Men ditt rum är inte gigantiskt heller. Men som du säger - antalet rum är ju irrelelavant!

Efter att ditt rum fått sig en släng akustikanpassning kommer välljudet säkert att vida överstiga de flesta ettor, tvåor men även en drös östermalmstior. :P
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 23:45

Bamsefar skrev:Undrar hur ett par i64z UTAN basmoduler igentligen gör sig ??? Någon som provat, ja fast kanske med i56s då eller så eftersom antalet i64z är synnerligen begränsat....

Jo, jag har ju förstås provat. Det fungerar bättre än vissa skulle ha gissat. De är ju trots allt rätt baskapabla.

Jag tror även Johan har lysnat på dem en hel del på dem utan basar, eftersom det varit en "anpassing" som var nödvändig. Till hans grannar alltså. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-29 07:34

IngOehman skrev:Jag tror även Johan har lysnat på dem en hel del på dem utan basar, eftersom det varit en "anpassing" som var nödvändig. Till hans grannar alltså. :wink:

Det var typ den anpassningen jag tänkte på..... :oops:
Best Regards
Bamsefar

Föregående

Återgå till Generellt om hifi