MagnusÖstberg skrev:Ser intressant ut, hur ser simuleringar ut?
Jag har inte simulerat. Ser på parametrarna att det borde bli bra.
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Är väl Peerless gamla XXLS i ScanSpeaktappning ?
chrisss skrev:XXLS 10" / ROY / ScanSpeak 10" är väldigt snarlika.
Frågan är vilken som låter minst illa när dom får svettas lite.
Naqref skrev:chrisss skrev:XXLS 10" / ROY / ScanSpeak 10" är väldigt snarlika.
Gissningsvis ROY men det är bara gissningar.
Glebster skrev:Naqref skrev:chrisss skrev:XXLS 10" / ROY / ScanSpeak 10" är väldigt snarlika.
Om jag minns rätt pumpar ROYen betydligt mer linjärt än motsvarande XXLS 10" vilket styrker ditt påstående/gissning.
chrisss skrev:Det kan dock finnas skillnader i hur dom lyckats med linjäriteter
i upphängningar och motorkonstruktioner som visar sig först
vid seriösa mätningar av distorsion.
boom skrev:Glebster skrev:Naqref skrev:chrisss skrev:XXLS 10" / ROY / ScanSpeak 10" är väldigt snarlika.
Om jag minns rätt pumpar ROYen betydligt mer linjärt än motsvarande XXLS 10" vilket styrker ditt påstående/gissning.
Skiljer ca 0.5 dl i pumpvolym linjärt.
Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:Naqref skrev:chrisss skrev:XXLS 10" / ROY / ScanSpeak 10" är väldigt snarlika.
Skiljer ca 0.5 dl i pumpvolym linjärt.
Jag får skillnaden till 0,27 liter = 15% mer än XXLS. Mindre än vad jag mindes men fortfarande en hel del när man jämför två "värsting-10"are".
boom skrev:Både epic 10 sdx 10 spöar nämnda element om man ser till vd
Kraniet skrev:Men det verkar vara nåt räknefel med i bilden
Roy har xmax 14mm ggr 363 blir 0,508liter
Epic 22,9 ggr 320 blir 0,733liter
Sdx 10 18,4mm ggr 330 0,607liter
XXLS 12,5 ggr 352 0,440liter
Kraniet skrev:men pumpvolymen säger som sagt inte allt. Q-värde, konmassa, spindels beteende och kantupphängningen kommer ha ganska stor inverkan.
En hel del långslagiga element har en kantupphängning som inte klarar det stora tryck som blir i en liten sluten volym tex.
Men alla dessa element är ju högklassiga element. Epic går ju dock bort lite kan jag tycka då det är lite klurigare att köpa sånt element.
Helst skulle man ju vilja se distmätningar för de olika elementen.
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Luftflyttningsförmåga är som sagt en parameter, definitivt inte den viktigaste som jag ser det.
Vilken / vilka är enligt dig mest intessant?
MagnusÖstberg skrev:Att elementet är välbalanserat och ger önskad respons i en låda som inte begränsas distmässigt av högt inre tryck, att surrounderna, spidern och konen agerar linjärt inom tänkt område, och att elementet inte har resonanser som ligger inom 3 oktaver över delningsfrekvensen.
RogerGustavsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Att elementet är välbalanserat och ger önskad respons i en låda som inte begränsas distmässigt av högt inre tryck, att surrounderna, spidern och konen agerar linjärt inom tänkt område, och att elementet inte har resonanser som ligger inom 3 oktaver över delningsfrekvensen.
Det finns ju inte med i data hur pass linjärt beteendet är. I regel finns bara en siffra på magnetgapets höjd och talspolens höjd. Sedan tas väl för givet att konen rör sig linjärt så länge som spolen befinner sig i magnetgapet? Finns väl inget som säger att så är fallet? En tumregel?
Användare som besöker denna kategori: exmag, Google [Bot] och 17 gäster