Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Vilket i sin tur innebär att det blir 98kg/m2 Inte helt orimligt mycket.
Dartman skrev:Naqref skrev:Vilket i sin tur innebär att det blir 98kg/m2 Inte helt orimligt mycket.
Nu tar det sig! Vad är då maximal tillåten flex? För att det ska vara inom rimliga gränser?
/Jonas
Komorok skrev:Om max lådtryck är 155dB på en liten fjuttbas på 30x30x30cm byggd av
22mm mdf så tänker jag att det bara är att skala upp detta. Således behöver
en 120x30x30cm låda tre stag.
Naqref skrev:Dartman skrev:Naqref skrev:Vilket i sin tur innebär att det blir 98kg/m2 Inte helt orimligt mycket.
Nu tar det sig! Vad är då maximal tillåten flex? För att det ska vara inom rimliga gränser?
/Jonas
Det beror ju på flexande ytan och hur mycket membranet rör sig. Men man kan nog tolerarar en pumpkapacitet hos lådans alla ytor på i regionen en tiondel av vad membranet pumpar. Då får man en anplitudminskning som ligger i regionen av hörbarhetströskeln. (Detta gäller då för hörbarhetströskeln vid högre frekvenser och det är kanske inte ens märkbart här men man kan ändå ha det som ett riktmärke.)
Man kan se det hela som att om man har en fri yta på 50x50cm och den utgör en 5:e-del av den totala lådytan. Så kan man applicera en kraft på ca 25kg och mäta flexet. Om den rör sig mindre än en hundradel av vad membranet gör så bör man vara safe. Med alla inbördes reservationer självklart. D v s rör sig membranet max 50mm så kan man tolerera utan problem 0.5mm flex i lådan vid 25kg vikt.
MagnusÖstberg skrev:Det är så enkelt att staga. Det försämrar inget.
Alternativ 1 med ett stag från det staget till kortändan skulle jag göra om jag var lat. Var jag inte lat skulle jag göra alternativ 3.
MagnusÖstberg skrev:Alternativ 1 med ett stag från det staget till kortändan skulle jag göra om jag var lat. Var jag inte lat skulle jag göra alternativ 3.
MagnusÖstberg skrev:Hehe, ja men nu skall det ju mest vara luft i stagen
Kan tom addera att man kan sätta små inflärpar på väggarna där man inte får plats med stag hela vägen. Det styvar upp sjukt mycket.
MagnusÖstberg skrev: Då kallade jag det för T-balk
Nejdå, de styvar upp hela den fria ytan på kortsidan. Han överdimensionerar lite som jag ser det. Två-tre stycken hade varit fullgott.bakerman22 skrev:På Petters låda känns det som att flärparna gör mest för styvheten på höjden av lådan, men inte lika mycket på bredden ?
Kanske fungerar bäst om man har ett långsmalt mått ?
MagnusÖstberg skrev:Nejdå, de styvar upp hela den fria ytan på kortsidan. Han överdimensionerar lite som jag ser det. Två-tre stycken hade varit fullgott.bakerman22 skrev:På Petters låda känns det som att flärparna gör mest för styvheten på höjden av lådan, men inte lika mycket på bredden ?
Ragnwald skrev:Vi kan titta på hur ett racingsegelbåtsskrov är stagat, för att inte flexa för enorma påfrestningar.
Betänk att den sitter fast monterad även i topp/botten.bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Nejdå, de styvar upp hela den fria ytan på kortsidan. Han överdimensionerar lite som jag ser det. Två-tre stycken hade varit fullgott.bakerman22 skrev:På Petters låda känns det som att flärparna gör mest för styvheten på höjden av lådan, men inte lika mycket på bredden ?
Jag tänker att det där blir samma princip som spårad mdf ?
Åt ena hållet går ju en sån skiva att böja enkelt, fast åt andra hållet är den betydligt styvare.
Det är kanske försumbart, annars kanske jag bara tänker tokigt..
I min värld hade det varit mer effektivt att göra en "plusflärp", alternativt en stjärna. *
bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Vi kan titta på hur ett racingsegelbåtsskrov är stagat, för att inte flexa för enorma påfrestningar.
Jaja.. Vi vet att du och boom bor på en ö, och att det enda sättet att ta er in till verkligheten är med hjälp av en båt, och därav denna förkärlek...
MagnusÖstberg skrev:Det är så enkelt att staga. Det försämrar inget.
Alternativ 1 med ett stag från det staget till kortändan skulle jag göra om jag var lat. Var jag inte lat skulle jag göra alternativ 3.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster