Hur maxar man "musiken spelas i rummet" känslan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur maxar man "musiken spelas i rummet" känslan

Inläggav paa » 2011-11-20 15:08

I.Ö har ju jobbat fram en genomtänkt filosofi och metod för att återge inspelngshändelser igenom ett öppet fönster in till lyssningslogen.
Men en annan modell är ju att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet.
Vem har den bästa teorin och modellen för att uppnå detta?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-11-20 15:26

Siegfried Linkwitz möjligtvis?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-20 16:03

Ingen aning vem som har bäst, men för att ta någon annan på forumet
som jag tycker har en hyperintressant lösning på gång: Peter Steindl.

Blev verkligen själaglad av hans demo på mässan i vintras och hoppas kunna
lyssna mycket mer på hans produkter framöver. Hoppas också jag blir rik
nog och ha boende till flera anläggningar. Synd och skam att stanna vid och
vara bunden till en lösning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-20 20:17

Men att få dem spelandes som i lyssningsrummet vill då inte jag. Det skulle inte låta något vidare ens med några få instrument. Har ett par famlijemedlemmar som spelar här hemma, det låter mycket bättre i en mera lämpad lokal. För många år sedan var jag med vid en musikövning i ett annat vardagsrum. En liten akustisk folkmusikgrupp och det lät heller inget vidare när cellon började spela, blev för mycket i det rummet. Det behövs mer utrymme för att det ska bli angenämnt. Ännu värre blir det ju med trummor i vardagsrummet....

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-11-20 20:25

paa skrev:Men en annan modell är ju att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet.

Inte helt enkelt förmodligen att konsekvent försöka få det att låta som att musikerna på flertalet skivor spelade hemma hos dig.

Högtalarnas/anlägningens uppgift skulle då vara att undertrycka rumsinformationen på fonogrammet, för att därefter lägga till den efterklang och reflektionsmönster som om samma "grundljudkälla" spelade i lyssningsrummet.

Någon slags data-processning på ljudfilen tror jag måste till för att bli av med (eller i vart fall särskilja) den inspelade rumsinformationen. Vid uppspelningstillfället skulle man kunna göra det motsatta, dvs lägga till rumsinformation från ditt eget rum på konstgjord väg. Högtalarna skulle behöva vara väldigt korrekta och rummet behöver troligen vara minst lika dämpat i "Dead"-ändan som för "loge-lyssning".

Undrar om alternativet till ovanstående uppspelning skulle kunna vara att spela på rundstrålande högtalare? Men dessa har förmodligen inte samma förmåga att projicera en ljudkälla som en mer konventionell högtalare med riktad verkan.

Kanske då enklare att ställa in 10st högtalare istället och lägga ljuden från musiker och sångare i var sin högtalare... :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 20:26

mörkt i rummet så att man bara ser lite svagt, riktigt bra musik som dessutom är bra inspelad och en bra anläggning.
Gärna med en kall och god öl i handen men absolut viktigast av allt är lite trevlig kvinnligt sällskap!
Då får man en verklighetsupplevelse som sällan upplevts tidigare, musiken blir fysisk, gripande och effektfull på ett helt nytt sätt.

så avnjuter man bäst musik om man vill ha mycket närhet, känsla och närvaro ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-20 22:18

Tssss... väl talat Mr. Smooth. :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-11-20 23:00

DVD-al skrev:Då får man en verklighetsupplevelse som sällan upplevts tidigare, musiken blir fysisk, gripande och effektfull på ett helt nytt sätt.

Men är "verklighetsupplevelsen" att musikerna spelar explicit i ditt lyssningsrum; dvs att det faktiskt stod bas, xylofon, trumset, bongotrummor och tre negresser hemma hos dig och lirade? :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-20 23:06

Låter trevligt det där. :wink:

Stig Carlssons filosofi, inbegrep ju rummet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-20 23:11

RogerGustavsson skrev:Men att få dem spelandes som i lyssningsrummet vill då inte jag. Det skulle inte låta något vidare ens med några få instrument. Har ett par famlijemedlemmar som spelar här hemma, det låter mycket bättre i en mera lämpad lokal. För många år sedan var jag med vid en musikövning i ett annat vardagsrum. En liten akustisk folkmusikgrupp och det lät heller inget vidare när cellon började spela, blev för mycket i det rummet. Det behövs mer utrymme för att det ska bli angenämnt. Ännu värre blir det ju med trummor i vardagsrummet....

Du har ju missat poängen. Tanken måste vara att få just ditt rum att förvandlas till allt från fotbollsarena till jazzklubb.

Att få allt att låta som det egna rummet skulle ju ge samenessöverdos.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-21 00:13

KarlXII skrev:
RogerGustavsson skrev:Men att få dem spelandes som i lyssningsrummet vill då inte jag. Det skulle inte låta något vidare ens med några få instrument. Har ett par famlijemedlemmar som spelar här hemma, det låter mycket bättre i en mera lämpad lokal. För många år sedan var jag med vid en musikövning i ett annat vardagsrum. En liten akustisk folkmusikgrupp och det lät heller inget vidare när cellon började spela, blev för mycket i det rummet. Det behövs mer utrymme för att det ska bli angenämnt. Ännu värre blir det ju med trummor i vardagsrummet....

Du har ju missat poängen. Tanken måste vara att få just ditt rum att förvandlas till allt från fotbollsarena till jazzklubb.

Kalle har helt rätt. Att få något spelat över stereo att låta som just det rum man sitter i är nog inte möjligt eller speciellt önskvärt. Detta gäller nog alla principer på högtalare oavsett om de är dipoler, carlsonska, rundstrålande eller traditionella.

Men det är sent att ge några egna tankar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-21 03:29

Den viktigaste ingrediensen om man vill få det att verka som om musikerna
spelar i ens egen lyssningsrum, är att använda inspelningar som innehåller
närbilder av instrumenten.

Gärna flerkanalsinspelningar.

Man kan göra dem själv, det vill säga man behöver göra det, för sådana
finns knappt att få tag på.

Sen spelar man upp det i ens eget rum, gärna i många högtalare, men det
går faktiskt rätt bra att göra det i mycket färre högtalare än man har antal
kanaler eller instrument inspelade. Man kan mixa ut det man har spelat in i
så många högtalarkanaler som man har tänkt använda helt enkelt.

Om de är rundstrålande så är det oftast en stor fördel, men det beror ju på
vilka instrument man spelar upp.

- - -

Ett filosofiskt dilemma är dock att musikerna då inte får veta "hur de låter",
för de hör ju inte det rum som musiken spelas upp i, utan bara det som de
själva spelade i. Och man spelar ju inte alls likadant i olika rum. Inte om det
skall blir bra. Och skall man vara riktigt noga så är det dessutom svårt att
spela in riktigt bra isolerade instrumentljud om man gör det i ett rum. Rum-
met kommer liksom alltid med, även om det oftast går att få det att bli rätt
lite av den varan.

Vh, iö

- - - - -

PS. Fast ett alternativ är förstås att skapa sig ett väldigt kontrollerat lyss-
ningsrum, så lite bidragande att man i princip bara hör de inspelade rummen.

Sedan förser man sitt lyssingsrum med en surround-anläggning. Då får man
höra musikerna i rummet, men rummet är det riktiga rummet, det de faktiskt
spelade i.

Det är som jag ser det den bästa lösningen, och den har även fördelen att
vara (2 ch)stereo-kompatibel. När man spelar tvåkanaligt så får man höra
en gigantisk ladugårdsdörr öppna upp sig mot musikhändelsen, men när man
spelar flerkanal så rämnar ALLA väggar. :)

Fast det är förstås inte alls samma sak som att höra musikerna i sitt eget
lyssningsrum. Föredrar man det senare så är den allra bästa lösningen för-
stås att bjuda hem musikerna! Då får de även chansen att spela på ett sätt
som passar rummet, och de får ju även höra applåderna! :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-21 08:46

Tidsbrist och allmänt stressad gör att jag får begränsa mig.

Syftet för mig är ladugårdsdörren där de olika instrumenten och rösterna kan tydligt höras d v s gestaltas såsom på en scen. Det finns också gestalt och bakgrund.

Närheten till de olika gestalterna och den upplevda realismen kan påverkas även i tvåkanalsuppspelning.

Exempel på sådan påverkan är enligt min erfarenhet att lite tillägg av udda och jämna övertoner påverkar detta. Udda gör att scenen närmar sig och eventuellt börjar i själva rummet du lyssnar i. Varför det blir så vet jag inte men tror att detta påverkar hur gestalt och bakgrund bildas i hjärnan. Så det blir mera rum med udda eller någon form av kontur eller hur man skall uttrycka sig. Alternativa tolkningar kan självklart finnas.

Sedan finns det flera "teorier" på att reducera skadlig påverkan från lysningsrummet som alla vet. Så där finns det olika vägar. Själv använder jag mig av en kombination av diffussion och absortion. Det finns en skillnad som går att uppleva. Inte heller lätt att skildra men ett visst tillägg av diffusion jämfört med absortion påverkar också men mest själva gestalten. Så har jag funnit.

Så min läxa från Popsnöret är att hon vill att gestalterna lite grann går innanför "tröskeln" till ladugårdsdörren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-21 10:45

paa skrev:I.Ö har ju jobbat fram en genomtänkt filosofi och metod för att återge inspelngshändelser igenom ett öppet fönster in till lyssningslogen.
Men en annan modell är ju att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet.
Vem har den bästa teorin och modellen för att uppnå detta?

KarlXII skrev:

Poängen var ju "att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet", i paa's inledning. Själv vill jag inte ha det så utan jag vill "förflyttas" till det rum som använts vid inspelningen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-21 11:10

Om man vill uppnå det som paa frågar efter så kanske multimikrofontekniken kommer till pass. Då är det ju så att man inte skall spela in musikerna såsom lyssnaren vore i inspelningslokalen och i så fall är det en helt annan skala på kodningen av korrelation mellan kanalerna man skall eftersträva vid inspelning. Det innebär nog också helt nya komplikationer vid avspelning som i och för sig går att lösa på ett finurligt sätt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-21 11:10

RogerGustavsson skrev:Poängen var ju "att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet", i paa's inledning. Själv vill jag inte ha det så utan jag vill "förflyttas" till det rum som använts vid inspelningen.

Det var nog detta jag svarade på i mitt inlägg ovan och dit jag vill hamna.
Det är inspelningen jag är nyfiken på, inte att det låter live i egentlig mening.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-11-21 11:26

IngOehman skrev:
...

Fast det är förstås inte alls samma sak som att höra musikerna i sitt eget
lyssningsrum. Föredrar man det senare så är den allra bästa lösningen för-
stås att bjuda hem musikerna! Då får de även chansen att spela på ett sätt
som passar rummet, och de får ju även höra applåderna! :)

Det där är faktiskt inte en sån dum idé!!
För de pengar som många (och jag själv) lägger på sin hifi-utrustning
skulle man kunna betalt flertalet artister för att hålla privata koncerter! :D

Ja såvida man inte bara gillar stora pop-idoler då... De är kanske väl dyra att leja hem :?
Men en lagom duktig jazz-kvartet kan ju inte kosta så förbaskat mycket :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-11-21 13:59

Det går att tolka trådfrågan på flera sätt. Om det gäller att få musiken att låta som det spelas upp så att lyssningsrummets akustik skall prägla återuppspelningen så är nog IÖ:s lönsing den möjliga.

Men ett annat sätt att se på det är ju att gestaltningen upplevelsemässigt träder fram ur väggen. Inte som ett fönster utan framför väggen men också bakom om anläggning och inspelning tillåter detta.

Möjligt att detta inte är trådskaparens intention att diskutera det senare. Men ser att vi har problem med att vi i våra uttryck, liknelser och bergreppsapparater missar vad vi föröker kommunicera.

Men jag/vi ser gärna att det finns en känsla av att scenen redan börjar innan väggen. Men akustiskt så skall det väl ändå omgivningsljuden/bakgrunden präglas åt det håll som finns i skivan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-21 15:57

Jag menar kanske att ljudet ska ha en aning PA-karaktär, så att det låter som en rockkonsert som pågår hemma i mitt vardagsrum. Om rummet ska ljuda med eller inte vet jag inte, när det ska låta så mycket party som möjligt!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-21 16:49

Hur vore det med en mik per instrument (eller ev. ett par) som sedan spelas upp i en högtalare per instrument, utplacerade där man vill ha musikerna? Inspelningsrummet kanske måste vara helt dött för att detta ska funka?

Jag vill minnas att jag sett Quad prova detta vid något tillfälle, men har inge referenser.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-21 18:45

RogerGustavsson skrev:Poängen var ju "att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet", i paa's inledning. Själv vill jag inte ha det så utan jag vill "förflyttas" till det rum som använts vid inspelningen.

Det är vad jag eftersträvar också. Som jag skrev någon annanstans nyligen så skulle "musikerna i lyssningsrummet" möjligen fungera med en ensam sångare med gitarr men ett rockband eller symfoniorkester skulle nog bli aningen jobbigt :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-21 19:02

Panelguy skrev:

Det är vad jag eftersträvar också. Som jag skrev någon annanstans nyligen så skulle "musikerna i lyssningsrummet" möjligen fungera med en ensam sångare med gitarr men ett rockband eller symfoniorkester skulle nog bli aningen jobbigt :wink:

Mycket av den musik jag lyssnar till får utmärkt rum i mitt rum: piano och små stråkensembler. Vi är alla olika.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-21 19:17

PerStromgren skrev:
Panelguy skrev:

Mycket av den musik jag lyssnar till får utmärkt rum i mitt rum: piano och små stråkensembler. Vi är alla olika.

Ja lyssnar du mest på "små instrument", som Kalle Sändare uttryckte det :D , så fungerar det säkert om rummet inte är alltför litet. Skall däremot symfoniorkestern "få rum" så bör man nog ha ett konserthus som lyssningsrum.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Återgå till Generellt om hifi