IngOehman skrev:rhenrics skrev:Det är helt ok alltså att man påstår att en apparat inte mäter som en fabrikör har specat den, och på så sätt ge upphov till ryktesspridning beträffande fabrikörens eventuella oärlighet ifråga om att speca sina produkter...
Igen: Du får tro och tycka
precis vad du vill Rickard! Du behöver INTE försvara din uppfattning av Tact 2150.
Men: Jag har hela tiden sagt att jag INTE vill recensera någon specifik apparat i produktion på ett negativt sätt. Det är
du som bjäbbat vidare om att jag
skall säga något negativt om Tact 2150. När jag sedan efter en evinnerligt krävande (från din sida) till sist säger något - så anklagar du mig för ryktesspridning!!!
Gulligull på dig!
Nåväl: Jag tar härmed tillbaka det enda tillkännagivande jag gjort om Tact 2150's prestanda! (avseende dämpfaktor och distorsion vid 20 kHz)
Jag tycker inte frågan om en specifik apparats eventuella problem är särskilt intressant (hur mycket du än älskar den Rickard). Om du tvärtom tycker att det är intressant så är det ok. Ok? Men be mig inte kommentera prestanda igen. Ok?
Jag är bara intresserad av den almänna tekniken, samt i detta specifika fall, av
hur tillverkarna mäter och redovisar. Huruvid data-angivelser är sanna är förstås alltid intressant för många.
Alltså: Att
du gillar Tact 2150 är ju prima! (I varje fall om du äger en sådan.) Det får du göra, om det inte framgått.
Om du tror på de data de redovisar är det ok, om du inte tro på dem så är det också ok.
Alldeles oavsett vilket är jag
inte intresserad av vad du tror, eller tycker. Du behöver alltså inte berätta det för mig, men om du vill berätta så får du även detta. Du får både berätta, tro och tycka precis VAD du vill.
Ok? Bra så?
Vh, iö
Vad bra Öhman! Då kan vi alltså konstatera följande (för att återknyta till trådens ämne):
1. Det
finns en oberoende undersökning av en switchmodeförstärkare (TacT SDAI2175) som visar att dess högsta distorsion över hela det mätta frekvensbandet upp till 24 kHz ligger på 0.02%, vid 7 kHz och full effekt. Frågan huruvida en sådan förstärkare alltså är användbar för högkvalitativt hifibruk (enligt de snäva kriterier du ställt upp), eller ej torde därmed vara avgjord, emedan ingen människa rimligtvis kan höra skillnaden mellan 0.02 och 0.01 % dist!
2. Inga belägg har framkommit beträffande påståendet om TacT M2150:s oförmåga att leva upp till sin fabrikörs presenterad specifikation om dist<0.01% över 20-20kHz vid alla effektuttag. Eftersom fabrikören är densamma som för apparaten i punkt 1 och dessutom är en dyrare och mer påkostad modell, finns det åtminstone ingen anledning att anta att den inte skulle prestera
minst lika bra som den, och därför också, på samma grunder, kvalificera sig som användbar för högkvalitativt hifibruk.
3. Det framkommer med all önskvärd tydlighet att du, Öhman, inte är det
minsta intresserad av att ta del av de oberoende mätningar som du efterlyser, alternativt att du saknar Acrobat Reader på din dator och inte kan läsa dokumenten. Detta sistnämnda går dock enkelt att åtgärda genom att ladda hem nämnda program (gratis). Det förstnämnda går dock inte att göra så mycket åt om det är så att du redan har bestämt dig för att
tycka och tro i sakfrågan och blunda för verkligheten.
4. Du säger dig inte vilja recensera (ingen har mig veterligen bett dig
recensera någonting, utan bara att presentera mätresultat från den oberoende mätningen du påstår dig ha kännedom om) en specifik apparat negativt. Men, att påstå att en fabrikörs uppgivna spec beträffande dist inte stämmer, utan att påvisa minsta belägg därom,
det är alltså
inte att betrakta som en negativ recension av en specifik apparat? Du rycker sedan slarvigt fram några
andra mätresultat, utan någon som helst referens om var de kommer ifrån. men fortfarande inte ett spår av den
specifikt efterfrågade mätningen på disten. Är det ett tillkännagivande av
just det resultatet som är negativ kritik enligt dig, men inte lösryckta kommentarer av typen
distorsionen är inte speciellt imponerande?
Slutsatsen blir att denna tråd och dess syfte inte är att betrakta som en seriös frågeställning av trådskaparen, utan mer är tänkt att fungera som en plattform för att sprida desinformation beträffande switchmodeförstärkartekniken i allmänhet och förstärkarmodeller och deras tillverkare i synnerhet. Bland annat används felaktiga citat som grogrund för att sprida mätvärden som skulle påvisa oanvändbarhet hos en viss namngiven förstärkare (inte en dålig recension?) och därtill obekräftade lösryckta påståenden och antydningar om en fabrikörs oärlighet betäffande publicerade specer.