Distorsion i digitala förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-29 14:44

dimitri skrev:EA:
"Om nån kallar dig pöbeln och du själv inte anser dig vara pöbel...varför är det då så jobbigt för dig?"
Kanske blir lättare att förstå:
Om nån kallar dig pedofil och du själv inte anser dig vara pedofil...varför är det då så jobbigt för dig?
OK, exemplet är grovt men illustrativt.
D
Vad menar du, D-man?

Det är inte så jobbigt det heller, tycker jag. I synnerhet om det skrivs på ett internet fora där får känner mig. Hade min flickvän sagt hade jag frågat vad hon baserar det på, hade det varit du hade jag nog inte brytt mig alls.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-29 14:44

rhenrics skrev:
hajen1 skrev:
rhenrics skrev:
Rydberg skrev:Själv tycker jag att rhenrics har argumenterat förvånansvärt sakligt de två senaste sidorna och jag tycker folk är för hårda mot honom. Detta kanske beror på vad rhenrics skrivit tidigare men det kan han ju inte lastas för i denna trådenså inlägg i stil med hajens här ovan ogillar jag skarpt!

Rhenrics> Gillar din sakligare ton, fortsätt så! :)

Tack Rydberg, ångrar redan att jag föll för frestelsen att besvara hajens inlägg på det sätt jag gjorde.

Det är inte sakligheten som får mig att reagera, det är när du kallar folk på forumet för pöbel Då kan t o m en lugn människa som jag bli förbannad.

De som jag kallat för pöbel är sådana som återkommande och oräkneligt antal gånger sticker in tråkningar och gliringar i debatten utan att tillföra ett uns av saklighet eller information till ämnet som diskuteras, och med enda syftet att smutskasta mig. Dessa har jag namngivit och det går själv att bilda sig en uppfattning om de gjort det jag hävdar att de gjort.

Jag ställer mig även frågande till varför du blir så upprörd över att jag sätter ett namn på deras beteende, men tydligen inte blir det minsta upprörd över själva beteendet de uppvisar? Tycker inte även du att de borde ta dylika kommentarer privat istället? Vad kallar du deras beteende för? Anser du det vara främjande för diskussionen som sådan eller diskussionsklimatet i forumet?
Jag gillar inte alls den debatt som förs med personliga påhopp och tillmälen. Har aldrig tyckt om t e x antydningar om bristande fattningsförmåga som bland annat förekommit mot dig, men du själv är ju inte heller något föredöme och ordet pöbel fick mig nu att ta " till pennan " Ordet har för mig en helt annan innebörd nämligen-pogrom, upplopp, lynchning o s v. Har alltså inget att göra med tråkningar på ett forum.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 14:56

hajen1 skrev:
rhenrics skrev:
hajen1 skrev:
rhenrics skrev:
Rydberg skrev:Själv tycker jag att rhenrics har argumenterat förvånansvärt sakligt de två senaste sidorna och jag tycker folk är för hårda mot honom. Detta kanske beror på vad rhenrics skrivit tidigare men det kan han ju inte lastas för i denna trådenså inlägg i stil med hajens här ovan ogillar jag skarpt!

Rhenrics> Gillar din sakligare ton, fortsätt så! :)

Tack Rydberg, ångrar redan att jag föll för frestelsen att besvara hajens inlägg på det sätt jag gjorde.

Det är inte sakligheten som får mig att reagera, det är när du kallar folk på forumet för pöbel Då kan t o m en lugn människa som jag bli förbannad.

De som jag kallat för pöbel är sådana som återkommande och oräkneligt antal gånger sticker in tråkningar och gliringar i debatten utan att tillföra ett uns av saklighet eller information till ämnet som diskuteras, och med enda syftet att smutskasta mig. Dessa har jag namngivit och det går själv att bilda sig en uppfattning om de gjort det jag hävdar att de gjort.

Jag ställer mig även frågande till varför du blir så upprörd över att jag sätter ett namn på deras beteende, men tydligen inte blir det minsta upprörd över själva beteendet de uppvisar? Tycker inte även du att de borde ta dylika kommentarer privat istället? Vad kallar du deras beteende för? Anser du det vara främjande för diskussionen som sådan eller diskussionsklimatet i forumet?
Jag gillar inte alls den debatt som förs med personliga påhopp och tillmälen. Har aldrig tyckt om t e x antydningar om bristande fattningsförmåga som bland annat förekommit mot dig, men du själv är ju inte heller något föredöme och ordet pöbel fick mig nu att ta " till pennan " Ordet har för mig en helt annan innebörd nämligen-pogrom, upplopp, lynchning o s v. Har alltså inget att göra med tråkningar på ett forum.

Ja, pöbel kan absolut ha den betydelse du tillskriver den. Själv tänkte jag mig mer en mildare form av folksamling som kastar glåpord och dylikt efter någon som försöker göra en saklig framställan. Jag menar att pöbel även kan användas i ett sådant sammanhang.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-29 15:08

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:Att den duger som basförstärkare är förstås bara min egen reflektion vad jag personligen skulle kunna tänka mig att ha M2150 till.

Återigen: de bägge testerna avhandlar SDAI2175, inte M2150. Du får förstås använda en M2150 till vad du vill, men det blir onekligen förbryllande när du motiverar dig med hjälp av tester avseende en helt annan förstärkare.

Du har helt rätt. Det borde framgått att jag förstås egentligen menar att SDAI2175 skulle jag kunna tänka mig att använda som bashögtalarförstärkare. Sorry.

Som jag skrev tidigare, så har jag även full förståelse för en liknande slutsats om en mätning på 0.3% dist uppmätts vid 1 kHz. För ordningen skull bör väl dock påminnas om att frekvensen 1 kHz var ett antagande du gjorde, och som du även påpekade för Öhman att det var just ett antagande. Nu verkar du ha glömt själv att det var ett antagande du gjorde? Sanningen är ju den att vi inte vet vid vilken frekvens mätningen gjordes. Men om du och Öhman ändå vill dra långtgående slutsatser av ditt antagande så får ni självklart göra det.

Jag har förstås inte glömt att det var ett antagande om "1 kHz". Oavsett vilken mätfrekvensen nu var, så är tycker jag 0,3% distorsion är för högt, i alla fall för en förstärkare att använda i min egen rigg. Att Ingvar drog sina egna slutsatser vill inte jag behöva lastas för. Jag påpekade ju även för honom att att det var just ett antagande.

Av någon anledning väljer du alltså att gå på enbart det tyska testets resultat, i kombination med ditt antagande, för att komma till slutsatsen att den skulle kunna användas till främst basförstärkning. Eller så tycker du helt enkelt inte att 0.02%, såsom det andra testet visar, duger för ett bredbandigt användningsområde. Det får du naturligtvis tycka. Men jag anser ändå slutsatsen vara märklig.

Där håller jag inte alls med dig om det. Jag citerar återigen det jag skrev redan på sid 4, tis 28 juni kl 19:44:

"Observera, Ingvar, att det testet från tyska Stereoplay INTE anger vid vilken frekvens de mätt!! Att jag skrev 1 kHz står klart och tydligt att det var bara min gissning att de mätt vid 1 kHz.

Du ser bäst själv hur de mätt genom att studera
http://www.tactaudio.dk/reviews/sdai217 ... 004-12.pdf

Lustigt med den engelska testen som man också kan ladda ner (HiFi World) som jag nu fått mejlad till mig och den gick då att läsa i min dator. Där har de mätt dist vid 7 kHz och fått bara 0,02% THD vid nära full uteffekt (24 kHz bandbreddsbegränsning p.g.a. utgångsfiltret). Mycket bättre alltså. Intermodulation med två toner (16,5 o 17,5 kHz?) gav bara väldigt svaga sidband. Den lite märkliga frekvensgången beroende på last har även HiFi-World noterat. Bästa tipset är förstås även här att du själv läser vad som står.

Sammantaget alltså en del liknande mätresultat, samt även avvikande. Jag blir knappt klokare av detta..."

Kan väl inte bli så mycket tydligare; att jag har funderingar kring bägge testerna, anser jag.

Johan_Lindroos skrev:Historia: Precis när CD var nytt så var det jättebra. Sedan kom, med rätta, kritik mot de mindre lyckade lågpassfiltren samt att det ofta bara var en DAC utan sample and hold kretsar som medförde fasvridning mellan kanalerna. När sedan dubbla DA-omvandlare infördes på bred front, samt översampling infördes, så mildrades kritiken avsevärt. Jag kan ju tillägga att Philips hade för tiden väldigt bra teknologi från början.

Switchmode förstärkning är inte speciellt nytt, det har säkerligen funnits kommersiella maskiner de senaste dryga 10 åren. TacT kom med sin första modell -97. Tittar man på samma tidrymd vad beträffar cd-spelare så innebär det att det med samma resonemang fortfarande runt 1992 inte fanns dugliga och bredbandigt användbara cd-spelare på marknaden, och där hoppas jag vi åtminstone är överens om att så inte var fallet?

Ditt exempel med cd visar alltså absolut inte att switchmode kan betraktas som ett nyhetens behag fortfarande till denna dag.

Även långt tidigare fanns grymt kraftiga switchande förstärkare för bl.a. vibrationstestutrustning.

Men okej då, du behöver inte tycka att mitt exempel var någe' bra. Kanske det var någon annan läsare som kanske hade någon liten glädje av det.

Johan_Lindroos skrev:Jag vill hävda att det inte alls är någon spekulation eller ryktesspridning, det är ju TacTs egna uppgivna mätdata som avses.
¨

TacT uppger dels 0.01% vid 20 Hz och dels dito för 20-20kHz. Att påstå att dessa siffror inte är förenliga med verkligheten utan att visa tillstymmelse till bevis därom, är enligt min mening att spekulera och sprida obekräftade rykten. Du är naturligtvis fri att ha en egen uppfattning i frågan, precis som jag har min. Med lite klarsyn och sunt förnuft tror jag dock att min tolkning ligger närmast den korrekta.

Om du anser att jag är fri att ha min egen uppfattning, så behöver du väl inte heller samtidigt påstå att jag "spekulerar och sprider obekräftade rykten".

Låt mig säga så här: En läsare på en webbsida kanske inte går in och lusläser manualen (Det brukar inte jag göra åtminstone, annat än vid speciella tillfällen som gäller eventuellt köp, eller som för diskussioner liknande denna.). Då anger ju TacT 0,01% THD vid 20 Hz på det ställe man läser först. Det angivna värdet tycker jag helst bör visa ett värde som är förenligt med normal användning av produkten. Det gör inte en angivelse av THD vid enbart 20 Hz. Detta innebär att förstärkaren kan dista hur mycket som helst vid vilken annan frekvens som helst. Man kan göra liknelser med distmätningar som ofta presenteras och de har mätt vid 1 kHz. Det är inte heller så jättebra, men visar ändå på ett bättre sätt hur den låter vid normal användning, då mycket musik har sitt frekvensinnehåll där och hörseln har mycket bättre känslighet där än vid 20 Hz.

Som en sidofråga, jag känner mig lite ouppdaterad vilken förstärkare du kör med hemmavid. Blev det någon Bladelius Thor, eller har du TacT M2150 (eller annan apparajt)? Inte för att det har betydelse för diskussionen, det vore bara kul att veta hur det gick till slut med Bladeliusen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 16:33

Det här kanske inte är en speciellt viktig sak, men jag vill bara nämna att de två "goda" siffror som förekommit för SDAI2175, alltså 0,03% och 0,02% berodde på ett felslag på mitt tangentbord.

Johans (det vill säga den tyska testens) 0,3% var först föremål för diskussion, och sedan skrev rherics att en engelsk tidning fått 0,02%. I mitt svar avsåg jag skriva att även 0,02% är över min gräns om 0,01%, men slant på tangentbordet och skrev 0,03% istället. Eftersom både 0,03 och 0,02 är mer än 0,01 påverkar det inte sakfrågan. I synnerhet inte när det handlade om en mätning vid 7 kHz med extrembrant filter vid 20 kHz. Även en sådan mätning visar ju två saker:

1. Att apparatens distorsion är högre än tillverkarens angivelse,

2. Att den inte klarar den gräns som jag satte upp.

(Jag har hur som helst ändrat 0,03 till 0,02 i inlägget, oh i röd text dessutom.)

Kan tillägga att en grundprincip för vetenskapliga förfaranden är att en gräns är en gräns!
Om gränsen är satt till 0,01% (alltså den gräns jag satte) så kan man inte rimligen påstå, som du gjorde Rickard, att även 0,02% (mätt vid 1/3 av frekvensen och dessutom mätt med LP-filter... :oops: ) är godkänt, med stöd av en argumentering om att "ingen rimligen kan höra skillnad".
(Alltså mellan 0,01% (vid 20 kHz utan filter) och 0,02% (vid 7 kHz (6,666 om man skall vara noga) mätt med filter, det vill säga kanske 0,1% vid 20 kHz.)

Men, ännu en gång:

Det är helt OK att tycka att apparaten är bra, liksom det är helt Ok att tycka att 2150 är bra. ALLA får tycka vad det vill. Den som ser att jag inte tycker att KlassD-förstärkare är tillräckligt bra för att kunna användes till fullregisterbruk, men själv tycker annorlunda BEHÖVER SÅLUNDA INTE FÖRSVARA SIN INSTÄLLNING! Du får tycka så, och du bör tillåta andra att tycka annorlunda också.

Ok rhenrics?

Slutligen vill jag ännu en gång påminna om att min uppfattning om Switchmode-teknik är INTE baserad på mätdata, utan på F/E-lyssningar. Jag skrev redan i mitt första inlägg i den hä debatten att min uppfattning är baserad på min erfarenhet hittills. Mitt inläg kallade du rhenrics för dravel, och du drog dessutom felaktiga slutstatser om vad jag lyssnat på.

Igen (tills du ger mig en indikation om att det jag skriver går fram till dig*): Du FÅR TYCKA precis vad du vill om olika tekniker och olika apparater, liksom du får tro precis vad du vill om olika mätprestanda. Det är helt OK! Du behöver inte gå i försvarsställning. Du bör dock respektera att andra har samma rätt som du att ha uppfattningar. Ok?

Att jag ställer vissa grundkrav på apparater skall inte misstolkas som att jag argumenterar för att bra tekniska data (på några få parametrar (av tusentals) som mätts) är en garanti för användbarhet. Jag har aldrig argumenterar "den mäter bra - alltså är den bra". Det är ett GRUNDKRAV endast. Ok rhenrics? Har detta gått fram?

Har det även gått fram att min uppfattning om KlassD INTE primärt har med mätprestanda att göra? Att jag inte vill använda dem (idag) till annan än lågfrekvensbruk (skall här tolkas som < 2000 Hz) är alltså på grund av hur de presterar i F/E-lyssning. Är detta uppfattat?

Kan vi därmed läga ned den här tämligen meningslösa debatten, med att konstatera att mina uppfattningar i frågan förhoppningsvis har framgått av mina inlägg, och att dina har framgått av dina inlägg, samt att jag inte har någoting alls emot att du tycker som du tycker?

För att ge avslutet ytterligare hjälp kan jag sträcka mig till att du Rickard Henricsson, om du inte kan annat, kan få underkänna andras uppfattningar också - om det inte är i din kapacitet att agera annorlunda.

Kort sagt - tro och tyck vad du vill, och du behöver dessutom inte låta andra få samma frihet som de ger dig. Jag bryr mig i varje fall inte längre om vad du tillåter mig att tycka (det är i varje fall min ambition :wink: ).

Vh, iö

*Tänker då inte på orden "jag förstår", utan en respons som visar att du verkligen har förstått.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 17:06

Johan_Lindroos skrev:
Om du anser att jag är fri att ha min egen uppfattning, så behöver du väl inte heller samtidigt påstå att jag "spekulerar och sprider obekräftade rykten".

Som en sidofråga, jag känner mig lite ouppdaterad vilken förstärkare du kör med hemmavid. Blev det någon Bladelius Thor, eller har du TacT M2150 (eller annan apparajt)? Inte för att det har betydelse för diskussionen, det vore bara kul att veta hur det gick till slut med Bladeliusen.

Nej, Johan,jag påstod aldrig att du spekulerar och sprider obekräftade rykten. Jag menar att om man beter sig på det sätt jag beskrev, så gör man det.

Jag kör fortfarande med Amplifix hemma. Såväl Bladelius som TacT M2150 ligger tyvärr långt bortanför min budget förnärvarande. Dock ska sägas att det just nu lutar åt en TacT 2150 när tillfälle ges, detta pga att den går att driva (digitalt) med fullgott resultat med en billig* dvd transport, och inte som Bladelius Thor kräver en dyr** cd/dvd-spelare, för att ge sin fulla potential.

*400 spänn
**>10 000 spänn

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 17:23

Appropå:
rhenrics skrev:...Bladelius Thor kräver en dyr** cd/dvd-spelare, för att ge sin fulla potential. **>10 000 spänn

Ursäkta, men upplägget var för bra - jag kan inte hejda mig:

I hifi-affären:

-Jaha, goddag! Jo, jag är ute efter en högklassig XXX-apparat, och den skall uppfylla mina höga krav!

-Det kanske vi kan få fram, vilka prestandakrav har min herre om jag får fråga?

-Den skall kosta minst 10 000:-!

Vh, iö

PS: Där ser man så olika inställning till vad återgivningskvalitet är, som man kan ha. ALLA har rätt till sin inställning.
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-29 17:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 17:27

:lol: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-29 17:48

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Nej, Johan,jag påstod aldrig att du spekulerar och sprider obekräftade rykten. Jag menar att om man beter sig på det sätt jag beskrev, så gör man det.

Som jag läser det du skrivit, så har du påstått det.

Men om du nu inte menade så, så är det ok.

Jag kör fortfarande med Amplifix hemma. Såväl Bladelius som TacT M2150 ligger tyvärr långt bortanför min budget förnärvarande. Dock ska sägas att det just nu lutar åt en TacT 2150 när tillfälle ges, detta pga att den går att driva (digitalt) med fullgott resultat med en billig* dvd transport, och inte som Bladelius Thor kräver en dyr** cd/dvd-spelare, för att ge sin fulla potential.

*400 spänn
**>10 000 spänn

Eller kanske en viss "2105" kan tänkas uppfylla dina krav! :wink:
Fast den har ju förstås 0,7% dist enligt dig och Denon själva, samtigt som någon viss (opålitlig?) person mätt på den och visar väldigt låg, så den går bort ändå! :wink:
I.o.f.s. den klarar inte fullständigt Före/Efter-lyssningstest, men ganska närapå dock. Den har en liten liten "förskönande" karaktär i diskantregistret, som dock är avsevärt mindre än väldigt många andra förstärkare. HK:s hembioreceiver var också bra då vi F/E-lyssnade, fast hade mestadels egen karaktär i basregistret istället. DAC:arna utvärderades dock ej vid detta tillfälle hos någon av ovanstående. Bara analogt rakt igenom.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 17:52

Öhman: det är inte din åsikt jag har ifrågasatt, det är ditt påstående om att något inte mäter som det är specat av fabrikören.

Jag undrar även fortfarande varför du efterlyser information rörande fabrikörens specning om det nu är som du säger att du redan vet att den är felaktig.

Ex:
Om jag redan baserat på egna iakttagelser vet att bussen alltid går 10 min senare än vad som står specat i tidtabellen, och därtill på bussbolagets hemsida har hittat två tidtabeller varav den ena bara visar bussavgången kl 07.00 och den andra visar för hela dagen, men ändå kan konstatera att en eller bägge av dem fortfarande är felaktiga enligt mina egna observationer, så ser jag inte direkt nyhetsvärdet i att för allmänheten konstatera att jag på bussbolagets hemsida hittat två oliklydande busstabeller och efterfråga information angående huruvida detta är en ändring, när den isåfall inträffade eller om det är en typo, emedan jag ju själv redan vet vilka de korrekta bussavgångstiderna är.

Å andra sidan kan det ju vara så att jag inte är säker på om min egen klocka går rätt och om mina egna iakttagelser verkligen är korrekta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 17:55

Hålla på å tramsa om "F/E-lyssningar", "mätdata" och annat underligt. Nä Johan, nu får du ge dig. Sådant dravel du häver ur dig blir ingen glad av.

Det fattar väl alla att 2105 är alldeles för billig. Lyssningsupplevelser av hög dignitet (nu pratar vi high end alltså!) fordrar ju helt andra prestanda än så - minst 18 000:-.

Gärna 25 000:- talar vi om att den skall prestera!

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 17:57

IngOehman skrev:Appropå:
rhenrics skrev:...Bladelius Thor kräver en dyr** cd/dvd-spelare, för att ge sin fulla potential. **>10 000 spänn

Ursäkta, men upplägget var för bra - jag kan inte hejda mig:

I hifi-affären:

-Jaha, goddag! Jo, jag är ute efter en högklassig XXX-apparat, och den skall uppfylla mina höga krav!

-Det kanske vi kan få fram, vilka prestandakrav har min herre om jag får fråga?

-Den skall kosta minst 10 000:-!

Vh, iö

PS: Där ser man så olika inställning till vad återgivningskvalitet är, som man kan ha. ALLA har rätt till sin inställning.

Nu var det inte så jag skrev, men om det gör dig lyckligare att nedvärdera någons åsikt så varsågod.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 17:57

rhenrics,

Jag noterar att du har en förstärkare vid namn Tandberg Troll som visningsbild. Skall bilden tolkas som ett erkännande angående de anklagelser som riktats mot dig rörande att du är ett troll?

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 18:00

IngOehman skrev:Hålla på å tramsa om "F/E-lyssningar", "mätdata" och annat underligt. Nä Johan, nu får du ge dig. Sådant dravel du häver ur dig blir ingen glad av.

Det fattar väl alla att 2105 är alldeles för billig. Lyssningsupplevelser av hög dignitet (nu pratar vi high end alltså!) fordrar ju helt andra prestanda än så - minst 18 000:-.

Vh, iö

Jamen visst Öhman :wink: det är ju sånt här du vill skriva om, inte hålla på och sakligt bemöta resonemang och argument, nej du vill visa hur korkade alla andra är som inte kör "Öhmanskt" rakt igenom: dv668, 2105 och gärna någon phony illusion burk typ pip eller piss.... 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 18:01

Morello skrev:rhenrics,

Jag noterar att du har en förstärkare vid namn Tandberg Troll som visningsbild. Skall bilden tolkas som ett erkännande angående de anklagelser som riktats mot dig rörande att du är ett troll?

Du är välkommen att ha din egen tolkning. Jag har min... 8)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-29 18:03

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Hålla på å tramsa om "F/E-lyssningar", "mätdata" och annat underligt. Nä Johan, nu får du ge dig. Sådant dravel du häver ur dig blir ingen glad av.

Vh, iö

Jamen visst Öhman :wink: det är ju sånt här du vill skriva om, inte hålla på och sakligt bemöta resonemang och argument, nej du vill visa hur korkade alla andra är som inte kör "Öhmanskt" rakt igenom: dv668, 2105 och gärna någon phony illusion burk typ pip eller piss.... 8)

Rhenrics skämtar!! Ja! Äntligen!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 18:04

rhenrics skrev:

Föresten, finns det någon oberoende mätning av Trollet, vilken du kan delge oss? :wink:
Senast redigerad av Morello 2005-06-29 18:08, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-29 18:07

Morello skrev:
rhenrics skrev:

Föresten, finns det någon oberoende mätning av Trollet, som du kan delge oss? :wink:

Var den inte ca 20 x 20 cm i fronten??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 18:11

Johan_Lindroos skrev:Eller kanske en viss "2105" kan tänkas uppfylla dina krav! :wink:
Fast den har ju förstås 0,7% dist enligt dig och Denon själva, samtigt som någon viss (opålitlig?) person mätt på den och visar väldigt låg, så den går bort ändå! :wink:
I.o.f.s. den klarar inte fullständigt Före/Efter-lyssningstest, men ganska närapå dock. Den har en liten liten "förskönande" karaktär i diskantregistret, som dock är avsevärt mindre än väldigt många andra förstärkare. HK:s hembioreceiver var också bra då vi F/E-lyssnade, fast hade mestadels egen karaktär i basregistret istället. DAC:arna utvärderades dock ej vid detta tillfälle hos någon av ovanstående. Bara analogt rakt igenom.

Jag ska villigt och utan omsvep eller semantiska bryderier erkänna att jag varken hört eller mätt på Denon 2105. :wink: Däremot har jag läst en hel del recensioner på nätet, såväl av profesionella som av privata användare. Inte på något ställe bedömer man denna receiver som vara högre presterande än just den budgetklass den tillhör. Jag har aldrig sett en jämförelse med förstärkeri på 10 000, än mindre 20 000. Det den brukar få beröm för är snarare att den har många ingångar och tar många format. Och man får en radio på köpet!! :D Inget av detta är dock intressant för min del, då jag enbart är intresserad av tvåkanalslyssning från en cd-källa.

Troligtvis är det bara här på Faktiskt och hos LTS som man uppdagat hur fantastisk denna apparat är.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 18:14

rhenrics skrev:Öhman: det är inte din åsikt jag har ifrågasatt, det är ditt påstående om att något inte mäter som det är specat av fabrikören.

Just det, och detta får du tro på - eller inte tro på! Du får alltå tro vad du vill. Ok? Gick det fram denna gång?

Och: Oavsett vad du tror är jag INTE intresserad av att besvara dina undringar. Jag bryr mig inte om dem. Du har med emfas demonstrerat att alla försök att hjälpa dig med svar på dina undringar bara leder till nya angrepp och otidigheter. Jag är INTE INTRESSERAD! Ok?

rhenrics skrev:Jag undrar även fortfarande varför du efterlyser information rörande fabrikörens specning om det nu är som du säger att du redan vet att den är felaktig.

Ja efterlyser INGENTING av dig. Ok?

Du behöver INTE känna att jag vill att du skall svara, kommentera, analysera eller häckla. Ok?

Om jag frågar något så frågar jag alltså alla utom dig. Ok?

Du får förstås kommentera (det lär inte gå att stoppa dig) eftersom allt jag skriver är så oerhört intressant för dig, men jag är inte intresserad av dina frågerika kommentarer. Ok?

Det du "frågar om" (ofta i form av påståenden) är i nästan samtliga fall redogjort för tidigare, i text som du redan läst. Om du verkligen vill veta mer, så läs igen det du missat, eller gör det inte. Gör som du vill. Ok?

Bara så du förstår att jag inte begärt några kommentarer från dig. Tvärtom faktist. För min del får du göra avstå från att kommentera. Du förstör bara trådarna.

rhenrics skrev:Ex:
Om jag redan baserat på egna iakttagelser vet att bussen alltid går 10 min senare än vad som står specat i tidtabellen, och därtill på bussbolagets hemsida har hittat två tidtabeller varav den ena bara visar bussavgången kl 07.00 och den andra visar för hela dagen, men ändå kan konstatera att en eller bägge av dem fortfarande är felaktiga enligt mina egna observationer, så ser jag inte direkt nyhetsvärdet i att för allmänheten konstatera att jag på bussbolagets hemsida hittat två oliklydande busstabeller och efterfråga information angående huruvida detta är en ändring, när den isåfall inträffade eller om det är en typo, emedan jag ju själv redan vet vilka de korrekta bussavgångstiderna är.

Ingen har så vitt jag vet påstått att du ser detta nyhetsvärde heller. Vissa förstår andra förstår inte. helt Ok!

Det är INTE TILL DIG denna tråd är riktad. Den är riktad till dem som förstår. Ok?

Du behöver INTE intressera dig för en tråd som du inte förstår (eller tycker att du förstår att den är ointressant). Det enda du uppnår är att förstöra tråden för dem som kan vara intresserade av den. Ok? Förstår du åtminstone att de som får tråden förstörd för sig inte tycker du gör bra insatser?

rhenrics skrev:Å andra sidan kan det ju vara så att jag inte är säker på om min egen klocka går rätt och om mina egna iakttagelser verkligen är korrekta.

Ja, ok, bra. Det är helt ok också! Oavsett om du är ironisk eller ej!

Att någon kan vara intresserad av VARFÖR uppgifterna är olika är kanske helt främmande för dig? FINE!

Om du är ointresserad - visa gärna det! Håll dig borta från tråden så kanske jag tror dig.

Att verka så intresserad att du gör allt vad du kan för att förpesta diskussionen är indikativt för motsatsen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-29 18:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 18:17

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:Eller kanske en viss "2105" kan tänkas uppfylla dina krav! :wink:

Jag ska villigt och utan omsvep eller semantiska bryderier erkänna att jag varken hört eller mätt på Denon 2105. :wink: Däremot har jag läst en hel del recensioner på nätet, såväl av profesionella som av privata användare. Inte på något ställe bedömer man denna receiver som vara högre presterande än just den budgetklass den tillhör. Jag har aldrig sett en jämförelse med förstärkeri på 10 000, än mindre 20 000. Det den brukar få beröm för är snarare att den har många ingångar och tar många format. Och man får en radio på köpet!! :D Inget av detta är dock intressant för min del, då jag enbart är intresserad av tvåkanalslyssning från en cd-källa.

Troligtvis är det bara här på Faktiskt och hos LTS som man uppdagat hur fantastisk denna apparat är.

I själva verket är det somså att LTS uppmärksammat de brister 2105 har. Dess förvrängningar var ju uppenbarligen över hörtröskeln, så någon riktig konnässörapparat är det ju knappast fråga om. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-29 18:18

ingen som har mätt, hört och testat 2805? 8)

edit: var lite sugen på en sån då jag kunde få tag på en för ca 6500:- vill jag minnas. Men den var i silver så det fick vara. :twisted:
Senast redigerad av Pinnick 2005-06-29 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 18:19

Morello skrev:
rhenrics skrev:

Föresten, finns det någon oberoende mätning av Trollet, vilken du kan delge oss? :wink:

Nej, nu tror jag du går händelserna lite i förväg! Först måste någon här länka till Tandbergs egen spec, varefter jag nonchalant slänger ur mig att den där specen är fel eftersom jag har kännedom om hur den verkligen mäter. Sedan låter jag vederbörande jaga mig i tre mån med uppmaningar om att lämna ut fakta kring denna mätning, allt medan jag värjer mig med att: "jag har rätt till min åsikt och du har rätt till din".... 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 18:21

Pinnick skrev:ingen som har mätt, hört och testat 2805? 8)

edit: var lite sugen på en sån då jag kunde få tag på en för ca 6500:- vill jag minnas. Men den var i silver så det fick vara. :twisted:

Den testades i samma nummer av MoLt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 18:22

IngOehman skrev:
Vh, iö

Tja vad vet jag du kanske är en sån idiot-savant som memorerar telefonkataloger, busstidtabelle...och felaktiga specer... 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 18:25

rhenrics skrev:
Morello skrev:
rhenrics skrev:

Nej, nu tror jag du går händelserna lite i förväg! Först måste någon här länka till Tandbergs egen spec, varefter jag nonchalant slänger ur mig att den där specen är fel eftersom jag har kännedom om hur den verkligen mäter. Sedan låter jag vederbörande jaga mig i tre mån med uppmaningar om att lämna ut fakta kring denna mätning, allt medan jag värjer mig med att: "jag har rätt till min åsikt och du har rätt till din".... 8)

Aha! Det är därför du agerar som du gör?

Låt mig då rätta dig: Man måste absolut INTE strula på det viset. Det ha du fått helt om bakfoten. Man behöver absolut inte jaga folk och fordra av dem att göra saker. Alla har rätt till sina åsikter. ALLA.

Det enda intressanta ur apparataspekt är vilka prestanda den har, samt hur den uppfattas i objektiviserat lyssningstest.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 18:31

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:
Vh, iö

Tja vad vet jag du kanske är en sån idiot-savant som memorerar telefonkataloger, busstidtabelle...och felaktiga specer... 8)

:?: :?: :?:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-29 18:34

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:
Morello skrev:
rhenrics skrev:

Aha! Det är därför du agerar som du gör?

Låt mig då rätta dig: Man måste absolut INTE strula på det viset. Det ha du fått helt om bakfoten. Man behöver absolut inte jaga folk och fordra av dem att göra saker. Alla har rätt till sina åsikter. ALLA.

Det enda intressanta ur apparataspekt är vilka prestanda den har, samt hur den uppfattas i objektiviserat lyssningstest.

Vh, iö

Tvingas konstatera att du fortfarande inte förmått förstå skillnaden mellan att ha en åsikt om något och att påstå att en mätning inte stämmer. Det sistnämnda är ingen åsikt, det är ett påstående om hur något objektivt förhåller sig.

Ex: Det är ingen åsikt att jorden är rund, det är fysikaliskt faktum. Det är ingen åsikt att en apparat mäter på ett visst sätt (förutsatt att mätningen gått rätt till), det är ett fysikaliskt faktum. Däremot är det en åsikt att en apparat inte låter bra. Har du nu förstått skillnaden?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-29 18:35

IngOehman skrev:
Pinnick skrev:ingen som har mätt, hört och testat 2805? 8)

Den testades i samma nummer av MoLt.

okidoki . Har det testats någon onkyo i samma prisklass la me måntro av lts t.ex. tx-sr 702 eller vad heter? Måste man vara medlem för att köpa enstaka MoLt?

mvh
/Pinnick

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-06-29 18:38

Om jag, med ledning från diskussionen i denna och i den andra tråden, skulle fatta ett beslut vilken av förstärkarna jag skulle köpa:
Tact 2150 eller
Denon 2105
Vilken skulle det bli?
Alltså utan att ha lyssnat på ngn av dem.
Vem har tillhandahållit mest fakta respektive dravel?
vem är kunnigast ?
Vem är att lita på?
Vem har mest erfarenhet?
Vem har koll på sitt prestige?
D
P.S. Är det en tillfällighet att siffrorna är samma, bara lite omkastade?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi