Det här kanske inte är en speciellt viktig sak, men jag vill bara nämna att de två "goda" siffror som förekommit för SDAI2175, alltså 0,03% och 0,02% berodde på ett felslag på mitt tangentbord.
Johans (det vill säga den tyska testens) 0,3% var först föremål för diskussion, och sedan skrev rherics att en engelsk tidning fått 0,02%. I mitt svar avsåg jag skriva att även 0,02% är över min gräns om 0,01%, men slant på tangentbordet och skrev 0,03% istället. Eftersom både 0,03 och 0,02 är mer än 0,01 påverkar det inte sakfrågan. I synnerhet inte när det handlade om en mätning vid 7 kHz med extrembrant filter vid 20 kHz. Även en sådan mätning visar ju två saker:
1. Att apparatens distorsion är högre än tillverkarens angivelse,
2. Att den
inte klarar den gräns som jag satte upp.
(Jag har hur som helst ändrat 0,03 till 0,02 i inlägget, oh i röd text dessutom.)
Kan tillägga att en grundprincip för vetenskapliga förfaranden är att
en gräns är en gräns!
Om gränsen är satt till 0,01% (alltså den gräns jag satte) så kan man inte rimligen påstå, som du gjorde Rickard, att även 0,02% (mätt vid 1/3 av frekvensen och dessutom mätt med LP-filter...

) är godkänt, med stöd av en argumentering om att "ingen rimligen kan höra skillnad".
(Alltså mellan 0,01% (vid 20 kHz utan filter) och 0,02% (vid 7 kHz (6,666 om man skall vara noga) mätt med filter, det vill säga kanske 0,1% vid 20 kHz.)
Men, ännu en gång:
Det är helt OK att tycka att apparaten är bra, liksom det är helt Ok att tycka att 2150 är bra. ALLA får tycka vad det vill. Den som ser att jag inte tycker att KlassD-förstärkare är tillräckligt bra för att kunna användes till fullregisterbruk, men själv tycker annorlunda BEHÖVER SÅLUNDA INTE FÖRSVARA SIN INSTÄLLNING! Du får tycka så, och du bör tillåta andra att tycka annorlunda också.
Ok rhenrics?
Slutligen vill jag ännu en gång påminna om att min uppfattning om Switchmode-teknik är INTE baserad på mätdata, utan på F/E-lyssningar. Jag skrev redan i mitt första inlägg i den hä debatten att min uppfattning är baserad på min erfarenhet hittills. Mitt inläg kallade du rhenrics för dravel, och du drog dessutom felaktiga slutstatser om vad jag lyssnat på.
Igen (tills du ger mig en indikation om att det jag skriver går fram till dig*): Du FÅR TYCKA precis vad du vill om olika tekniker och olika apparater, liksom du får tro precis vad du vill om olika mätprestanda. Det är helt OK! Du behöver inte gå i försvarsställning. Du bör dock respektera att andra har samma rätt som du att ha uppfattningar. Ok?
Att jag ställer vissa grundkrav på apparater skall inte misstolkas som att jag argumenterar för att bra tekniska data (på några få parametrar (av tusentals) som mätts) är en garanti för användbarhet. Jag har aldrig argumenterar "den mäter bra - alltså är den bra". Det är ett GRUNDKRAV endast. Ok rhenrics? Har detta gått fram?
Har det även gått fram att min uppfattning om KlassD INTE primärt har med mätprestanda att göra? Att jag inte vill använda dem (idag) till annan än lågfrekvensbruk (skall här tolkas som < 2000 Hz) är alltså på grund av hur de presterar i F/E-lyssning. Är detta uppfattat?
Kan vi därmed läga ned den här tämligen meningslösa debatten, med att konstatera att mina uppfattningar i frågan förhoppningsvis har framgått av mina inlägg, och att dina har framgått av dina inlägg, samt att jag inte har någoting alls emot att du tycker som du tycker?
För att ge avslutet ytterligare hjälp kan jag sträcka mig till att du Rickard Henricsson, om du inte kan annat, kan få underkänna andras uppfattningar också - om det inte är i din kapacitet att agera annorlunda.
Kort sagt - tro och tyck vad du vill, och du behöver dessutom
inte låta andra få samma frihet som de ger dig. Jag bryr mig i varje fall inte längre om vad du tillåter mig att tycka (det är i varje fall min ambition

).
Vh, iö
*Tänker då inte på orden "jag förstår", utan en
respons som visar att du verkligen har förstått.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).