Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Kompromiss = när man inbillar sig att det är gott med sura äpplen
Conan skrev:Ett tänk baserat på absolut rättvisa kan man förstå när Strmbrg och Goesta - bägge tre år - ska dricka saft på dagis. En treåring har ju precis börjat förstå sin existens i förhållande till andra personer/barn och även konceptet med att kunna mäta rättvisa, dvs hur mycket saft det är i glaset.
Men när man kommit upp i den gyllene medelåldern tycker i vart fall jag att man borde ha utvecklat ett "rättvisetänk" från en terårings nivå; men det är kanske här jag har fel..? Missförstå mig inte nu, jag menar inte att Strmbrg har denna "funktionsstörning", snarare tvärt om.![]()
Kanske är det här vi har knäckfrågan i resonemanget om kompromisser kontra synergier; strävar man hela tiden efter absolut rättvisa är det nog svårt att se fördelen med en synergilösning, utan då strävar man efter kompromisser istället där det är viktigt att alla parter offrar "lika mycket". En synrgifokuserad person ser och accepterar de olika personernas behov och önskemål och unnar därför Goesta dubbelt så mycket saft därför att han helt enkelt är törstigare än du.
Conan skrev:Kompromiss-förespråkarnas fokus på vad man tvingas avstå och att alla parter ska offra lika mycket omöjliggör synergier och lösningarna blir egentligen inte riktigt bra för någon. Hur många skillsmässor och världskonflikter har inte orsakats och underblåsts av strävan efter absolut "mätbar" rättvisa?
PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
Tengil skrev:PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
I båda fallen är det nog bättre att spara ihop lite, så att man kan köpa ett par....
Vh Christer
Strmbrg skrev:phloam skrev:Kompromiss = när man inbillar sig att det är gott med sura äpplen
Det där är väl snarare placebo?
phloam skrev:...
Kompromiss = när man aktivt intalar sig själv att det sura äpplet man fick är nån slags delikatess trots att ansiktet drar ihop sig till ett russin
PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
i skrev:PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
Har man inte råd är jag tveksam till om det kan kallas kompromiss eftersom alternativet till piP då inte är pi60 utan ingenting.
Om man har råd så kan det vara en kompromiss om piP i huvudsak tillfredställer en.
i skrev:PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
Har man inte råd är jag tveksam till om det kan kallas kompromiss eftersom alternativet till piP då inte är pi60 utan ingenting.
Om man har råd så kan det vara en kompromiss om piP i huvudsak tillfredställer en.
mx skrev:Det beror på ens indifferenskurva.
Strmbrg skrev:Tengil skrev:PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
I båda fallen är det nog bättre att spara ihop lite, så att man kan köpa ett par....
Vh Christer
Jag köpte ett par MG1.6.
Var inte intresserad av hur mycket "bättre" de avsevärt dyrare MG3.6 var.
Det väsentliga är väl att det är bra?
Inte att det är "bättre"?
Det kan ju vara dåligt även om det är jätte-bättre för övrigt.
Jag tycker nästan att det är trams det där om att det ligger i människans natur att alltid sträva efter bättre, mer och fler.
Det är ju mycket smartare och verkningsfullare att slipa på sin egen inställning än att krångla med ett resurskrävande bökande med prylarna runtomkring.
Egentligen, alltså.
Men det kanske är ett alltför nördigt, trist och filosofiskt sätt att se på saken?
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Tengil skrev:PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
Vh Christer
Jag köpte ett par MG1.6.
Var inte intresserad av hur mycket "bättre" de avsevärt dyrare MG3.6 var.
Det väsentliga är väl att det är bra?
Inte att det är "bättre"?
Det kan ju vara dåligt även om det är jätte-bättre för övrigt.
Jag tycker nästan att det är trams det där om att det ligger i människans natur att alltid sträva efter bättre, mer och fler.
Det är ju mycket smartare och verkningsfullare att slipa på sin egen inställning än att krångla med ett resurskrävande bökande med prylarna runtomkring.
Egentligen, alltså.
Men det kanske är ett alltför nördigt, trist och filosofiskt sätt att se på saken?
Kloka ord från början till slut.
Ibland får jag en känsla av att jämförandepaniken är en efterdyning
av att personen inte helt har lyckats befria sig från den mentala sam-
manlänkningen mellan avundsjuka och missunnsamhet som drabbar alla
små barn. Känslan förlamar dem, och omöjliggör för dem att se poängen
med att se till sitt behov istället för till vad som skulle "kunna vara".
Vh, iö
mx skrev:i skrev:PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
Det beror på ens indifferenskurva.
i skrev:mx skrev:i skrev:PerStromgren skrev:Gör man kompromiss om man köper en piP i stället för en pi60, när man inte har råd med pi60?
Det beror på ens indifferenskurva.
Och vad skulle den andra axeln vara på den kurvan ?
Harryup skrev:När man läser en del inlägg ser det ut som att en del tror att endera kompromissar man och andra människor ssöker synnergier. För mig är det självklart att går det söker man synnergier men samtidigt bör man vara öppen för att kunna kompromissa för att nå ett mål.
Mvh/Harryup
meanmachine skrev:Tjejer borde väl även de vara fullt kapabel att ha intersse för hifi. Kom att tala en en tjej på jobbet här om dagen och detta föranleder denna post. Hon har nämligen intresse för stereosaker och rätt stora högtalare hemma. Hon är den första tjej jag hör som efter att sett mina hembilder i mitt MHB-album sagt.. WOW.. det var häftigt.. Men samtidigt inser jag att hon är extremt ovanlig
Hur kan det komma sig att detta vida intresse område är så snävt?
Vad är era erfarenheter av detta?
IngOehman skrev:Fast det där med att tjejer skulle vara lika musikintresserade som killar, men
vara mindre benägna att köpa hifi-apparater (t ex av ekonomiska skäl) kan
man nog ifrågasätta också...
Jag menar inte att det inte finns exempel, för det gör det ju alltid. Bara att
jag känner väldigt många killar/män med fonogramsampligar som överstiger
1000 stycken, men inga tjejer som har sådana samlingar. Och 1000 stycken
skulle jag dessutom beteckna som en ganska liten samling. Jag vet många
män som har fler än 10 000 och några som har över 100 000 st, och en som
har över 1 000 000 stycken!
(Han har tre jättelager fulla med bara fonogrammen. Bor i LA.)
Så - det handlar nog inte bara om apparaterna, utan även graden i vilken
tjejer ger sig in i musikintresset. Hur många fonogram äger den tjej nu känner
med flest fonogram?
Men varför det är så vet jag inte.
Vh, iö
IngOehman skrev:... jämförandepaniken ...
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster