Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Tack båda.![]()
Ska fixa en lite mer sofistikerad dB-mätare på jobbet och testa igen.
Det lät ju förtroendegivande med det lilla rörsteget.
DVD-ai skrev:Enligt Ingvar så ska man mäta på följande vis för att få en så rättvis bild som möjligt av det faktiskt ljudtrycket, någorlunda dynamiskt.
"Fast"
"Max hold"
"C-vägt"
DÅ blir det rätt tydligen
sprudel skrev:Provade en dB-mätare som någon av vännerna glömt (Lennart, Bosse)
när jag spelade Pink Floyd "Pulse" spår Comfortably Numb bara för att testa. I långa partier visade mätaren 90dB och ibland uppåt 98dB.
Då funderar jag. Ett rörsteg om 30w, fixar de detta om högtalarna/topparna har en verkningsgrad enligt IÖ 88 dB-2,83 V?
Röster på god volym verkade ge tuffast utslag, hur blir det med en hel kör då?
DVD-ai skrev:Jo exakt, dom är redan dåliga på att få med topparna så varförgöra det sämre ?!![]()
såhär får man med "så mycket som möjligt"
Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:Provade en dB-mätare som någon av vännerna glömt (Lennart, Bosse)
när jag spelade Pink Floyd "Pulse" spår Comfortably Numb bara för att testa. I långa partier visade mätaren 90dB och ibland uppåt 98dB.
Då funderar jag. Ett rörsteg om 30w, fixar de detta om högtalarna/topparna har en verkningsgrad enligt IÖ 88 dB-2,83 V?
Röster på god volym verkade ge tuffast utslag, hur blir det med en hel kör då?
Jag föreslår istället att du skaffar dig ett oscilloskop. Då kan du direkt och tydligt se när slutsteget klipper.
Personligen anser jag att dina högtalare behöver mer uteffekt för det klarar de med lätthet med dynamisk musik. Om det skulle låta grötigt med 35 watt, då är det på grund av slutsteget. Jag har nyligen provat med 100 watt och även 50-60 watt till r56h (de har ju både högre verkningsgrad och har högre impedans) och det räcker INTE med 100 watt när man vill spela lite starkare än man brukar. "Normalsvag" volym funkar dock alldeles utmärkt.
DVD-ai skrev:Det va tydligen såhär man skulle göra för att mätaren skulle få med dom toppar som finns på bästa sätt.
Annars tappar man än mer av topparna...
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Det va tydligen såhär man skulle göra för att mätaren skulle få med dom toppar som finns på bästa sätt.
Jo, men fortfarande missas i regel en del av toppen när man mäter med ljudnivåmätare/bullermätare. Spela in signalen och analysera efteråt är en noggrannare metod om man vill veta exakt.
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Det va tydligen såhär man skulle göra för att mätaren skulle få med dom toppar som finns på bästa sätt.
Jo, men fortfarande missas i regel en del av toppen när man mäter med ljudnivåmätare/bullermätare. Spela in signalen och analysera efteråt är en noggrannare metod om man vill veta exakt.
DVD-ai skrev:är ju extremt beroende av lyssningsavstond, hur är verkningsgraden på dina anläggning vid lyssningsplats ?
dB vs effekt !?![]()
Det är ju vad som räknas tycker jag, jag har hög verkningsgrad då jag sitter så nära som 1,8m
Behövs inte mycket effekt för att det ska börja trycka på !
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Det va tydligen såhär man skulle göra för att mätaren skulle få med dom toppar som finns på bästa sätt.
Vilken typ av mikrofon bör man använda?
Jag har tillgång till rundkännande Behringer ECM8000 (okalibrerad) och cardoid CM-2, vilken är bäst för ändamålet?
RogerGustavsson skrev:Jag har tidigare berättat om hur man kan göra, kan ta det igen om du vill.
sprudel skrev:Komplettering: ca 35 kvm rum, förnuftigt dämpat över hela registret.
Avstånd till linjen mellan högtalarna 2.95 m.
Verkningsgrad 88dB- 2.83V.
Kommer det att fungera?
PerStromgren skrev:sprudel skrev:Komplettering: ca 35 kvm rum, förnuftigt dämpat över hela registret.
Kommer det att fungera?
Inte med en enwattare. Hur mycket effekt har du?
sprudel skrev:PerStromgren skrev:sprudel skrev:Komplettering: ca 35 kvm rum, förnuftigt dämpat över hela registret.
Kommer det att fungera?
Inte med en enwattare. Hur mycket effekt har du?
30 watt siktar jag på.
sprudel skrev:Komplettering: ca 35 kvm rum, förnuftigt dämpat över hela registret.
Kommer det att fungera?
IngOehman skrev:Du räknar utmärkt rätt, men frågan är vad bedömningen att det är "nära
gränsen" är baserad på. Vilken gräns då?
När jag var liten så var det rätt så vanligt att stereoanläggningar hade ut-
effekter om 2*10 W, och även om det kanske inte gick att återge en sym-
foniorkester spelandes FFF (högtalarna var normalt inte väsentligt känslig-
are på den tiden än de är idag) så var det sällan någon som ville det ändå.
Luxor kom med en anläggning som hette dirigent. Den vanligaste versionen
hade 17 W per kanal. Den sålde de väldigt många av. Självklart fanns det
mycket större förstärkare redan då, och självklart kan det finnas dom som
har behov av mer än tio watt. Men alla har det säkerligen inte.
Jag själv använder sällan mer än en bråkdel av det. Om jag inte tittar på
film vill säga...sprudel skrev:Komplettering: ca 35 kvm rum, förnuftigt dämpat över hela registret.
Kommer det att fungera?
Det beror på hur högt du vill kunna spela det.
- - -
Du ställde mig ju en fråga på PM som jag tyckte att du skulle ställa här
istället, eftersom du ju skrev att den kanske kunde intressera flera. Den
var mycket mera konkret.
Jag hoppas det är okej om jag berättar vad du skrev, nämligen:
"Räcker 30w till 90-95dB?"
Och då är det lätt att svara. Javisst! Med ett par i16s så klarar du att
nå 90-95 dB på lyssningsplats med förstärkare på 2*3 W - 2*10 W.
Jag har ju själv en förstärkare som kan leverera en bit över 100 W till
högtalare med samma känslighet (88 dB) närmare bestämt till pi60s, och
när jag lyssnar på musik såsom jag gör det normalt så är det ytterst säll-
synt att jag använder mer än 2*5 W av de tillgängliga resurserna. För
det mesta så handlar det snarare om några tiotals milliwatt.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster