Lång signalkabel eller lång högtalarkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bubben

Lång signalkabel eller lång högtalarkabel?

Inläggav Bubben » 2011-11-24 13:50

Är för mig att jag har läst den här frågeställningen för några år sedan, men hittar inte något som passar.

Jag har försteg/källa ca 15 meter från högtalarna.
Är det fördel att placera slutsteget vid försteget med 15 meter högtalarkabel, eller att placera slutsteg vid högtalarna och ha 15 meter signalkabel?
Än så länge finns möjligheten att välja balanserade komponenter om det skulle påverka valet. Vad säger ni som provat/vet/tror?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-24 14:07

Korta högtalarkablar!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-24 14:20

Eftersom den generella påverkan av kabellängd är betydligt större med högtalarkablar än signalkablar så är det lämpligare att sätta slutsteget nära högtalarna. Dock så kan problem med brum bli väsentligt mycket högre. Man får helt enkelt testa.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-24 14:51

Håller med om brumrisken.

Bubben, jag tycker det är bättre att satsa på vettiga högtalarkablar, det räcker förmodligen med hyfsat grova och tillräckligt låg induktans, typ 2 x 4 mm^2 (eller 4 x 2,5 m^2). Då kan du samla all elektronik på ett ställe och behöver inte ha slutstegen som bönpodier heller.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-24 15:02

Långa signalkablar ställer högre krav på störfri miljö och/eller bättre skärmning, iofs. Balanserat rekommenderas helt klart.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2011-11-24 16:29

Spridda skurar. Attans, jag som hade hoppats på ett svar i stil med "-gör så här så blir det garanterat bäst". ;-)
Jag vill placera så mycket elektronik som möjligt i ett angränsande rum för att slippa värme, ljusdioder, eventtuella fläktljud och förenkla service.
Oavsett vilket sätt jag använder så kommer kablarna gå paralellt med starkström och svagström.
Jag vet nu att jag kommer att ha balanserade anslutningar på slutstegen, så därför satte hjulen igång att snurra. Men om jag ska köra balanserat ställer det vissa krav på kommande processor. Rummet är inte så stort igentligen, men eftersom jag måste passera en dörr så försvinner fem meter bara i att gå över den (nej, under är inget alternativ).

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-11-24 16:45

Som Johan skriver så är det ur brumperspektiv bättre att satsa på långa högtalarkablar. Om du ändå får brum i signalkablarna kan du använda en egenlödd skärmad kabel med dubbla signalledare och RCA-kontakt i sändaränden och XLR i den balanserade mottagaränden. Jag gjorde så och blev av med varje tillstymmelse till brum.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-24 16:57

Jag har 15 m av enklaste kjellekvalitet som signalkablar mellan för- och slutsteg och har inget brum över huvud taget. Brum är inte ett vanligt problem, enligt min erfarenhet. Åtminstone inte för linjenivå.

Varför inte prova själv? Signalkabel av enkel kvalitet kostar någon hundring och kan vara bra att ha, även om du upptäcker att du inte ska använda den just i denna applikation.

Möbleringsaspekten kan väl få avgöra? Blir det snyggt och hyggligt billigt med all elektronik på ett ställe, kör så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-11-24 17:07

Eftersom du kör med Ino så är det inget problem att köra långa högtalarkablar, kolla in manifestet

• 2 * 2,5 mm² = 35:-/m [Längder runt 7 meter (0 till 14 meter)] Vit.
• 4 * 2,5 mm² = 65:-/m [Längder runt 14 meter (0 till 28 meter)] Vit.
Ovanstående kablar ger perfekt (i överensstämmelse med konstruktionernas avsikter) tonkurva vid nominell längd, och tonkurvefel mindre än +/- 0,1 dB inom hela längdintervallet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-24 17:25

Om jag behövde välja mellan dubbla 4x2.5 mm² och klen signalkabel längs golvlisten vore valet lätt, men det är kanske olika.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-24 17:27

PerStromgren skrev:Om jag behövde välja mellan dubbla 4x2.5 mm² och klen signalkabel längs golvlisten vore valet lätt, men det är kanske olika.

EKK är klart snyggast ur heminredningssynpunkt. Spikas längs listen som vilken elsladd som helst och ingen gäst kommer att misstänka det är audio som inkräktar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-24 17:29

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Om jag behövde välja mellan dubbla 4x2.5 mm² och klen signalkabel längs golvlisten vore valet lätt, men det är kanske olika.

EKK är klart snyggast ur heminredningssynpunkt. Spikas längs listen som vilken elsladd som helst och ingen gäst kommer att misstänka det är audio som inkräktar.

Jag skrev ju det, det är olika! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-24 17:58

Bubben skrev:...
Oavsett vilket sätt jag använder så kommer kablarna gå paralellt med starkström och svagström.
...

Oj oj!

Enbart detta är en anledning att gå på högtalarkabelalternativet!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-24 18:41

...och fundera över annan kabeldragningsmetod...

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2011-11-24 21:24

PerStromgren skrev:Varför inte prova själv? Signalkabel av enkel kvalitet kostar någon hundring och kan vara bra att ha, även om du upptäcker att du inte ska använda den just i denna applikation.

Till saken hör att om jag ska använda balanserade kablar så känns det som ett måste att köpa en processor med balanserade utgångar, och då går i princip alla recievers bort. Jag har altså inte alla saker ännu. Därtill kommer det inte att vara helt lätt att byta de här kablarna i framtiden även om det kommer att vara möjligt.
Så det negativa med signalkablage på 15 meter är brum...
Men vad är de negativa effekterna av för långa högtalarkablar, förutsatt att man går upp i area till högtalartillverkarens rekomendation?
Paralell-Kapacitansen gör tydligen något negativt med förstärkaren, men vad?
Rydberg skrev:Eftersom du kör med Ino så är det inget problem att köra långa högtalarkablar, kolla in manifestet

• 2 * 2,5 mm² = 35:-/m [Längder runt 7 meter (0 till 14 meter)] Vit.
• 4 * 2,5 mm² = 65:-/m [Längder runt 14 meter (0 till 28 meter)] Vit.
Ovanstående kablar ger perfekt (i överensstämmelse med konstruktionernas avsikter) tonkurva vid nominell längd, och tonkurvefel mindre än +/- 0,1 dB inom hela längdintervallet.

Jo, tyvärr så läste jag dock hela stycket, och då avslutar den gode Ingvar med:
Monoblock placerade bakom högtalarna är idealiskt, förutsatt att man inte får besvär med de längre interconnectkablarna vill säga… ☺

Bubben skrev:
...
...

Oj oj!

Enbart detta är en anledning att gå på högtalarkabelalternativet!

Mmmm, det kommer att byggas en liten trumma för belysning, ventilation, kablage osv. Går att tänka om, men då blir längderna ännu längre. Starkströmmen går nog att få bort när jag tänker efter, men svagströmmen kommer att driva belysningen, så den blir kvar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-24 21:40

Återigen, jag ser inga som helst problem med att använda 15 meter högtalarkablage av rätt kvalisort. Nu har jag även fått läsa i tråden att du har Inohögtalare som ju är ett av fåtal fabrikat (inkl. t.ex. JBL) som specar hur kabalge ska vara dimesnionerat för olika längder, utan några som helst problem (dock står det något om kapacitansen i Ingvars katalog, men det kan du med gott samvete strunta i att bry dig om. Annars kan du be ingenjörn att förklara mer. Du kan konstatera dig vara tillfreds i din själ.

- Det är en myt att högtalarkablar ger väldigt stor påverkan på ljudet. Det är inte "farligt", mer "Audiophilia Nervosis". Vad är du orilig för?
- Du kan ha grejorna på ett och samma ställe. Mycket praktiskt.
- Balanserat lågnivåkablage ger avsevärt ökade kostnader som du ju konstaterat, till ingen nytta.

- Stora kabelrännor för högtalarkablage är bra, de blir fort fyllda med allsköns kablar utan direkta "samarbetsproblem", HDMI, högtalarkablage, lite högspänning här och där, är vad jag själv har.

- Fixa med rummets akustiska egenskaper, det ger hundrafalt mer tillbaka i ljudkvalitet än lite kabelfibbel som ju är skit samma. Alternativet med lamsladd och bra rumsakustik skulle jag LÄTT ta, än "rätt" högtalarkabel med "ofixad" rumsakustik.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2011-11-24 22:44

Johan_Lindroos skrev:Återigen, jag ser inga som helst problem med att använda 15 meter högtalarkablage av rätt kvalisort. Nu har jag även fått läsa i tråden att du har Inohögtalare som ju är ett av fåtal fabrikat (inkl. t.ex. JBL) som specar hur kabalge ska vara dimesnionerat för olika längder, utan några som helst problem (dock står det något om kapacitansen i Ingvars katalog, men det kan du med gott samvete strunta i att bry dig om. Annars kan du be ingenjörn att förklara mer. Du kan konstatera dig vara tillfreds i din själ.

- Det är en myt att högtalarkablar ger väldigt stor påverkan på ljudet. Det är inte "farligt", mer "Audiophilia Nervosis". Vad är du orilig för?
- Du kan ha grejorna på ett och samma ställe. Mycket praktiskt.
- Balanserat lågnivåkablage ger avsevärt ökade kostnader som du ju konstaterat, till ingen nytta.

- Stora kabelrännor för högtalarkablage är bra, de blir fort fyllda med allsköns kablar utan direkta "samarbetsproblem", HDMI, högtalarkablage, lite högspänning här och där, är vad jag själv har.

- Fixa med rummets akustiska egenskaper, det ger hundrafalt mer tillbaka i ljudkvalitet än lite kabelfibbel som ju är skit samma. Alternativet med lamsladd och bra rumsakustik skulle jag LÄTT ta, än "rätt" högtalarkabel med "ofixad" rumsakustik.

Vad jag är orolig för?
Att den där kapacistans-effekten (vid långa och grova högtalarkablar) ska ge mer nackdelar, än vad risken för brum är vid en placering av monoblocken bakom högtalarna (och därmed långa signalkablar).

Ingvar har redan gjort ritningar på rummet, så akustiken är inte bortglömd.

Jag uppskattar verkligen alla inlägg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-24 22:46

Om du redan är i kontakt med ingvar ang rummets akustik och du har hans högtalare så varför frågar du inte han om hur du skall dra sladdarna? Jag är övertygad om att han kan ge ett mycket bra svar som är det bästa för din specifika situation.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2011-11-24 23:13

Tack för att du tar upp frågan, jag har själv samma funderingar nu efter att jag blivit "pålurad" ett par pi60 ;) Det börjar bli trångt i rummet med högtalarna, basmodulerna, slutstegen, reciever, LP, CD, akustik-fix osv.

(Jag tog mig hem helskinnad från Motala och dina gamla pi60 stortrivs verkligen hemma hos mig, tack Bubben!
Och förresten, jag behövde inte tanka på vägen hem heller. Bränslet räckte tur och retur!!)

/Jimmy

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-11-24 23:24

Då jag vet vilket rum det handlar om så tycker jag att du ska hyra en spårfräs och spåra ner slang eller rör i golvet.
Det är ju så väldigt enkelt när du är i det här stadiet.
Med slangen/rören på plats har du ju så många valmöjligheter sen. :)

EDIT: Ja, jag har räknat på badrummet. Har bara inte fått tummen ur arslet och ringt till dej än. :lol:

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2011-11-25 00:29

JConsul skrev:Tack för att du tar upp frågan, jag har själv samma funderingar nu efter att jag blivit "pålurad" ett par pi60 ;) Det börjar bli trångt i rummet med högtalarna, basmodulerna, slutstegen, reciever, LP, CD, akustik-fix osv.

(Jag tog mig hem helskinnad från Motala och dina gamla pi60 stortrivs verkligen hemma hos mig, tack Bubben!
Och förresten, jag behövde inte tanka på vägen hem heller. Bränslet räckte tur och retur!!)

/Jimmy

Gött att höra att de får fortsätta leverera. Passar färgen bra i rummet?
(Helt otrolig bil till att vara bränslesnål, själv tar jag mig inte ens till sälen utan att behöva tanka på hemvägen.)

Då jag vet vilket rum det handlar om så tycker jag att du ska hyra en spårfräs och spåra ner slang eller rör i golvet.
Med slangen/rören på plats har du ju så många valmöjligheter sen.

EDIT: Ja, jag har räknat på badrummet. Har bara inte fått tummen ur arslet och ringt till dej än.

Ligger golvvärme i golvet. Jag mätte ett antal gånger bara för att sätta golvregeln till lyssnarväggen. Men det har inte börjat droppa om skruvskallen än i alla fall.

Badrum? Det var en tvättstuga och murstock. Men nu när jag har börjat med mediarummet på allvar så ligger de övriga projekten på sparlåga, så det gör inget.

Jag ska förresten komma förbi dig någon dag så ska vi jämföra lite mono-block.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-25 11:58

Bubben skrev:Vad jag är orolig för?
Att den där kapacistans-effekten (vid långa och grova högtalarkablar) ska ge mer nackdelar, än vad risken för brum är vid en placering av monoblocken bakom högtalarna (och därmed långa signalkablar).

Asch, det är bara pettitesser i det stora hela! Knappt hörbart.

Ingvar har redan gjort ritningar på rummet, så akustiken är inte bortglömd.

Jag uppskattar verkligen alla inlägg.

Strålande! Det kommer att bli jättebra.

+ även att tänka på:

Om du köper en surroundprocessor el.dyl. med balanserade utgångar, så brukar de bli föråldrade rätt fort om man ser till historien. Kolla begagnatmarknaden så ser du hur värdet på gamla dylika är, och det kan ju enkelt extrapoleras till vad en ny nu kostar om några år. Udda fabrikat brukar vara ganska buggiga också, i alla fall förr i tiden. Därför brukar jag förespråka en vanlig hembioreceiver med pre-out och så kopplar man slutsteg till de kanaler som man vill ha ytterligare uteffekt på. Då blir det inte lika "jobbigt" att byta till en ny apparat efter några år om man det är några nya ljudformat man vill kunna avkoda eller andra finesser.

[/quote]

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2011-11-25 20:09

Bubben skrev:
JConsul skrev:Tack för att du tar upp frågan, jag har själv samma funderingar nu efter att jag blivit "pålurad" ett par pi60 ;) Det börjar bli trångt i rummet med högtalarna, basmodulerna, slutstegen, reciever, LP, CD, akustik-fix osv.

/Jimmy

Gött att höra att de får fortsätta leverera. Passar färgen bra i rummet?...

Jo färgen passar utmärkt, som sagt udda men ändå diskret!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-11-25 22:29

Bubben skrev:

EDIT: Ja, jag har räknat på badrummet. Har bara inte fått tummen ur arslet och ringt till dej än.

Ligger golvvärme i golvet. Jag mätte ett antal gånger bara för att sätta golvregeln till lyssnarväggen. Men det har inte börjat droppa om skruvskallen än i alla fall.

Badrum? Det var en tvättstuga och murstock. Men nu när jag har börjat med mediarummet på allvar så ligger de övriga projekten på sparlåga, så det gör inget.

Har du lagt dit golvvärme nyligen då ?
Det kan väl knappast vara original i den kåken...?

Tvättstuga, badrum, samma skit.
Ni hade i alla fall en duschkabin där inne !! :D

Kom du bara. Då finns det förmodligen lite nytt att lyssna på. :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46117

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2011-11-27 19:28

bakerman22 skrev:
Bubben skrev:

Har du lagt dit golvvärme nyligen då ?
Det kan väl knappast vara original i den kåken...?

Tvättstuga, badrum, samma skit.
Ni hade i alla fall en duschkabin där inne !! :D

Kom du bara. Då finns det förmodligen lite nytt att lyssna på. :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46117

Golvvärmen är orginal. Glest mellan slingorna dock, men ändå tillräckligt för att värma.

Pratade lite med Öhman idag och han ansåg att risken med brum var större än risken att slutstegen inte skulle klara av kabellängderna. Så det lutar kraftigt åt att det blir långa högtalarkablar. Det här gäller ganska potenta slutsteg med runt 500W /kanal.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-12-04 16:28

Jag får brum hemma när jag kopplar mitt slutsteg för bakkanalerna och skakare med en 5! meters rca.
Men när jag använder en något kortare rca (har inte mätt den) så är det knäpp tyst. Lagom irriterande.

NU är det dödat åkte till kjell&co och köpte en clicktronic 5 meters rca och nu är det knäpptyst!

Återgå till Generellt om hifi