Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Om jag behövde välja mellan dubbla 4x2.5 mm² och klen signalkabel längs golvlisten vore valet lätt, men det är kanske olika.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Om jag behövde välja mellan dubbla 4x2.5 mm² och klen signalkabel längs golvlisten vore valet lätt, men det är kanske olika.
EKK är klart snyggast ur heminredningssynpunkt. Spikas längs listen som vilken elsladd som helst och ingen gäst kommer att misstänka det är audio som inkräktar.
Bubben skrev:...
Oavsett vilket sätt jag använder så kommer kablarna gå paralellt med starkström och svagström.
...
PerStromgren skrev:Varför inte prova själv? Signalkabel av enkel kvalitet kostar någon hundring och kan vara bra att ha, även om du upptäcker att du inte ska använda den just i denna applikation.
Rydberg skrev:Eftersom du kör med Ino så är det inget problem att köra långa högtalarkablar, kolla in manifestet
• 2 * 2,5 mm² = 35:-/m [Längder runt 7 meter (0 till 14 meter)] Vit.
• 4 * 2,5 mm² = 65:-/m [Längder runt 14 meter (0 till 28 meter)] Vit.
Ovanstående kablar ger perfekt (i överensstämmelse med konstruktionernas avsikter) tonkurva vid nominell längd, och tonkurvefel mindre än +/- 0,1 dB inom hela längdintervallet.
Bubben skrev:
...
Oavsett vilket sätt jag använder så kommer kablarna gå paralellt med starkström och svagström.
...
Oj oj!
Enbart detta är en anledning att gå på högtalarkabelalternativet!
Johan_Lindroos skrev:Återigen, jag ser inga som helst problem med att använda 15 meter högtalarkablage av rätt kvalisort. Nu har jag även fått läsa i tråden att du har Inohögtalare som ju är ett av fåtal fabrikat (inkl. t.ex. JBL) som specar hur kabalge ska vara dimesnionerat för olika längder, utan några som helst problem (dock står det något om kapacitansen i Ingvars katalog, men det kan du med gott samvete strunta i att bry dig om. Annars kan du be ingenjörn att förklara mer. Du kan konstatera dig vara tillfreds i din själ.
- Det är en myt att högtalarkablar ger väldigt stor påverkan på ljudet. Det är inte "farligt", mer "Audiophilia Nervosis". Vad är du orilig för?
- Du kan ha grejorna på ett och samma ställe. Mycket praktiskt.
- Balanserat lågnivåkablage ger avsevärt ökade kostnader som du ju konstaterat, till ingen nytta.
- Stora kabelrännor för högtalarkablage är bra, de blir fort fyllda med allsköns kablar utan direkta "samarbetsproblem", HDMI, högtalarkablage, lite högspänning här och där, är vad jag själv har.
- Fixa med rummets akustiska egenskaper, det ger hundrafalt mer tillbaka i ljudkvalitet än lite kabelfibbel som ju är skit samma. Alternativet med lamsladd och bra rumsakustik skulle jag LÄTT ta, än "rätt" högtalarkabel med "ofixad" rumsakustik.
JConsul skrev:Tack för att du tar upp frågan, jag har själv samma funderingar nu efter att jag blivit "pålurad" ett par pi60Det börjar bli trångt i rummet med högtalarna, basmodulerna, slutstegen, reciever, LP, CD, akustik-fix osv.
(Jag tog mig hem helskinnad från Motala och dina gamla pi60 stortrivs verkligen hemma hos mig, tack Bubben!
Och förresten, jag behövde inte tanka på vägen hem heller. Bränslet räckte tur och retur!!)
/Jimmy
Då jag vet vilket rum det handlar om så tycker jag att du ska hyra en spårfräs och spåra ner slang eller rör i golvet.
Det är ju så väldigt enkelt när du är i det här stadiet.
Med slangen/rören på plats har du ju så många valmöjligheter sen.
EDIT: Ja, jag har räknat på badrummet. Har bara inte fått tummen ur arslet och ringt till dej än.
Bubben skrev:Vad jag är orolig för?
Att den där kapacistans-effekten (vid långa och grova högtalarkablar) ska ge mer nackdelar, än vad risken för brum är vid en placering av monoblocken bakom högtalarna (och därmed långa signalkablar).
Ingvar har redan gjort ritningar på rummet, så akustiken är inte bortglömd.
Jag uppskattar verkligen alla inlägg.
Bubben skrev:JConsul skrev:Tack för att du tar upp frågan, jag har själv samma funderingar nu efter att jag blivit "pålurad" ett par pi60Det börjar bli trångt i rummet med högtalarna, basmodulerna, slutstegen, reciever, LP, CD, akustik-fix osv.
(Jag tog mig hem helskinnad från Motala och dina gamla pi60 stortrivs verkligen hemma hos mig, tack Bubben!
Och förresten, jag behövde inte tanka på vägen hem heller. Bränslet räckte tur och retur!!)
/Jimmy
Gött att höra att de får fortsätta leverera. Passar färgen bra i rummet?...
Bubben skrev:Då jag vet vilket rum det handlar om så tycker jag att du ska hyra en spårfräs och spåra ner slang eller rör i golvet.
EDIT: Ja, jag har räknat på badrummet. Har bara inte fått tummen ur arslet och ringt till dej än.
Ligger golvvärme i golvet. Jag mätte ett antal gånger bara för att sätta golvregeln till lyssnarväggen. Men det har inte börjat droppa om skruvskallen än i alla fall.
Badrum? Det var en tvättstuga och murstock. Men nu när jag har börjat med mediarummet på allvar så ligger de övriga projekten på sparlåga, så det gör inget.
Jag ska förresten komma förbi dig någon dag så ska vi jämföra lite mono-block.
bakerman22 skrev:Bubben skrev:Då jag vet vilket rum det handlar om så tycker jag att du ska hyra en spårfräs och spåra ner slang eller rör i golvet.
Ligger golvvärme i golvet. Jag mätte ett antal gånger bara för att sätta golvregeln till lyssnarväggen. Men det har inte börjat droppa om skruvskallen än i alla fall.
Badrum? Det var en tvättstuga och murstock. Men nu när jag har börjat med mediarummet på allvar så ligger de övriga projekten på sparlåga, så det gör inget.
Jag ska förresten komma förbi dig någon dag så ska vi jämföra lite mono-block.
Har du lagt dit golvvärme nyligen då ?
Det kan väl knappast vara original i den kåken...?
Tvättstuga, badrum, samma skit.
Ni hade i alla fall en duschkabin där inne !!![]()
Kom du bara. Då finns det förmodligen lite nytt att lyssna på.![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46117
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster