Moderator: Redaktörer
bredin_MKII skrev:En sak som kan leda till problem trotts dagens kraftfulla CPUer är om man har en massa strömsparning aktiverat på moderkortet. Typ C-states som stänger av olika delar i processorn för att spara lite ström, det kan leda till fel i uppspelningen för vissa. Jag kör min processor helt utan strömsparning, så alla 4 kärnor tickar på i 3,3Ghz konstant. Klass-A processor
mx skrev:
bredin_MKII skrev:Är det liksom en skiva som snurrar så måste det vara svårt att i konstant fart läsa av en massa data.
mx skrev:Ptja, den läses ju inte av som en LP-skiva direkt.
bredin_MKII skrev:mx skrev:Ptja, den läses ju inte av som en LP-skiva direkt.
Precis, en LP kan inte backa om läsa om samma data igen på skivans nästa varv, och vi har buffrar som ska kompensera det.
Jag skulle då inte köra en CD eller HDD om det var viktigt för avläsning i realtime. Tänk bara om datan är väldigt fragmenterad.
Jag skulle då inte köra en CD eller HDD om det var viktigt för avläsning i realtime.
Supernollan skrev:Det mesta som behöver sägas har redan sagts, men jag har en fråga
till H&M-redaktionen:
Hur kan det komma sig att ni inte har reagerat på det "dåliga" ljudet på
Blu-ray eller DVD-Audio?
Dessa system använder nämligen: Lossless komprimering![]()
Dolby True HD bygger på MLP, dvs Meridian Lossless Packing som
användes på DVD-Audio.
DTS HD Master bygger också på lossless kodning.
Och angående att testa så har jag gjort det. Vem som helst med ett
bra ljudkort kan göra en enkel test i programmet RMAA. Generera en
testfil, koda den till FLAC och spela sedan upp den från valfri källa som
stödjer FLAC (t ex en mediaspelare ansluten analogt till ljudkortet).
Den inspelade signalen kan sedan jämföras med och utan FLAC-
kodning (givetvis var det ingen skillnad).
mx skrev:Kan du inte genomföra ett av dina sedvanliga tester som du höll på med på
MHB? Vore kul att lyssna och testa.
Supernollan skrev:Jag skulle då inte köra en CD eller HDD om det var viktigt för avläsning i realtime.
Förstår inte vad du menar.
Avläsning från en hårddisk är alltid asynkron, dvs data levereras vid
behov. Den enda gång det skulle kunna uppstå problem var om
hårddisken var så långsam att den inte kunde leverera datan i den takt
som krävs. Med 16-bit/44kHz handlar det om (i wavformat) 172kB per
sekund.
0,172MB per sekund...
Hårddisken i min första PC, en 386 från 1990 var ca 10 ggr snabbare.
bredin_MKII skrev:För att sannorlikheten att en CD eller HDD inte hinner med är mycket större än att en SSD inte skulle.
Supernollan skrev:mx skrev:Kan du inte genomföra ett av dina sedvanliga tester som du höll på med på
MHB? Vore kul att lyssna och testa.
Det enda man kan göra via internet är ju att ladda upp två filer, där
den ena har varit kodad till FLAC och den andra inte, men det är inte
speciellt intressant eftersom det inte är någon skillnad alls på filerna
som laddas upp![]()
Man skulle iofs också kunna lägga upp två filer som har spelats upp
som jag beskrev ovan, dvs där FLAC-avkodning har använts i realtid,
via en analog loopback, men eftersom skillnaden inte var mätbar (det
enda man kunde se var grundbruset från mediaspelaren) så är inte
heller det särskilt intressant.
Richard skrev:Är det månne hifihandlare som vill sälja dyra konventionella cd- spelare som förespråkar en " ren " cd- signal, dvs wav ?
Richard skrev:Jag undrar litet vilka det egentligen är som förespråkar wav framför FLAC.
Är det bara en enskild journalist på hifi&musik som gör det ?
Som några exempel så förespråkar tex linn FLAC, detsamma gäller de flesta andra nätverkspelare- tillverkare. Formatet är förlustfritt, tar mindre plats och låter likadant som wav.
Är det månne hifihandlare som vill sälja dyra konventionella cd- spelare som förespråkar en " ren " cd- signal, dvs wav ?
bredin_MKII skrev:Richard skrev:Är det månne hifihandlare som vill sälja dyra konventionella cd- spelare som förespråkar en " ren " cd- signal, dvs wav ?
Finns många trådar på många forum, där många användare säger så. Patrick82 hade även en video där han blindtestade flac, wav och 320kbit/s mp3.
bredin_MKII skrev:Richard skrev:Är det månne hifihandlare som vill sälja dyra konventionella cd- spelare som förespråkar en " ren " cd- signal, dvs wav ?
Finns många trådar på många forum, där många användare säger så. Patrick82 hade även en video där han blindtestade flac, wav och 320kbit/s mp3.
petersteindl skrev:Det här är ett jättefint exempel på en låt som inte låter bra på flac. Man kan tydligt höra att det blir lite omusikaliskt med flac
Supernollan skrev:Det enda man kan göra via internet är ju att ladda upp två filer, där
den ena har varit kodad till FLAC och den andra inte, men det är inte
speciellt intressant eftersom det inte är någon skillnad alls på filerna
som laddas upp![]()
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster