Hur kan det bli så stor skillnad i ljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Hur kan det bli så stor skillnad i ljudet?

Inläggav Beakungen » 2011-11-28 10:55

Hejsan

Jag har en fråga som ni kunniga här på forumet kanske kan svara på?

Jag möblerade nyligen om mitt rum för att slippa ha ena högtalaren precis vid en igång till mitt vardagsrum. Det jag gjorde var att vrida inredningen ett kvarts varv. Alltså ingen större förändring men jag slapp dörröppningen.

Jag tänkte mig att det borde inte göra någon större skillnad på ljudet. Fel hade jag. Ljudet föll ihop totalt. Inget djup i ljudbilden och sångaren blev ut-smetad i ljudbilden. Den här stora förändringen när jag spelar olika musik där högtalarna totalt byter skepnad beroende på inspelning försvann också. Nu lät allting likadant fortfarande ganska bra men likadant.

Hur jag än flyttade högtalarna så blev det inte bra. Lät tråkigt och själlöst.

Flyttade igår tillbaks allt. Gick rätt fort. Satte upp högtalarna som hastigast eftersom det skulle köras film på kvällen när polarna kom över. Trots en hastig uppställning var det som natt och dag. Nu lät det sådär magiskt igen. Artisten stod i mitten körde jag en låt med mycket djup i ljudet så försvann väggen bakom högtalarna och ljudbilden var så mycket större än rummet. Körde jag en gammal monoinspelning så krympte ljudbilden ihop igen. Nu körde högtalarna på som vanligt och bytte skepnad beroende på musik som jag gillar så skarpt.

Hur kan det bli så? Jag kan inte för allt i världen förstå varför det blir så alls.

Vad är era tankegångar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-28 11:43

Du har precis lärt dig hur stor komponent i stereoanläggningen som rummet är och varför akustikfix kan vara/är lika viktig eller mer än andra uppgraderingar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-28 11:56

Rummet påverkar ofantligt mycket mer än någon annan del av musikåtergivningen enligt mig.

Att vinkla in en högtalare några grader eller att flytta den några cm närmare bakväggen gör stora skillnader. Tänk då hur mycket som ändras när du flyttar om hela rummet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-28 12:01

Nattlorden skrev:Du har precis lärt dig hur stor komponent i stereoanläggningen som rummet är och varför akustikfix kan vara/är lika viktig eller mer än andra uppgraderingar.

Ja det är sant. Nu har jag inte lagt någon tid på varken tweak av kablar och sådant eller akustik.

Det som förvånar mig mest dock är att högtalarna får egentligen sämre förutsättningar nu då den ena står så att den får tillgång till ett hörn och den andra så att den har en dörröppning bakom sig.

Ändå blir det så sjukt mycket bättre än när jag körde på andra hållet och högtalarna hade samma förutsättningar på båda sidorna.

Rummet är dessutom ganska fyrkantigt. Man skulle kunna tycka att basen är det som förändras mest och den förändrades också så klart. Men att mellanregister och diskant skulle förändras så drastiskt. Ena polaren som lyssnat både nu efter tillbakamöblering och innan sa att det som skiljer i stort är att på andra hållet är det skittråkigt och dött och på detta hållet så är det roligt att lyssna igen.

En annan grej jag la märke till också är att nu får jag den där surroundkänslan igen. Jag fimpade mina surroundhögtalare när jag möblerade om innan då jag inte tyckte de behövdes. Det lät surround med mina stora högtalare enbart. Det sket sig dock ganska hårt vid ommöbleringen då det lät pannkaka på den fronten och film var verkligen inte njutbart. Nu vid tillbakamöblering så låter det surroundaktigt igen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-28 12:02

Rummet är den mest irriterande komponenten i en ljudanläggning.
Alltid är det fulaste alternativet det bästa, alltid är det just så som men vill ha det som låter sämst och oavsett vart du vill ha möbleringen så är det optimalt akustiskt.

Tröttsamt...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-28 12:04

DVD-ai skrev:Rummet är den mest irriterande komponenten i en ljudanläggning.
Alltid är det fulaste alternativet det bästa, alltid är det just så som men vill ha det som låter sämst och oavsett vart du vill ha möbleringen så är det optimalt akustiskt.

Tröttsamt...

Fins en bra tumregel för det där. Murphys lag ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-28 12:06

Ja han är sannerligen inblandad på ett hörn i alla fall... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-28 12:09

DVD-ai skrev:Rummet är den mest irriterande komponenten i en ljudanläggning.

Tröttsamt...

Det där gäller nog bara norr om Skåne. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-28 12:16

Nej, det gäller bara i "rätt" (läs FEL!) rum....
Vilket är typ 99% skulle jag våga påstå, det är aldrig så att så som jag skulle vilja möblera passar ihopp med ljudet :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-28 12:19

Tur att man tycker att rum som ser ut som en musikstudio/biograf är snyggt :D

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-28 13:28

Jag blir mer förundrad över att folk blir förundrade över vilken skillnad rummet gör när de testar. Folk diskuterar kabelbyten och DAC-byten men just rummet som ändrar ljudet vid vissa frekvenser kanske uppemot 20dB pratas det mindre om generellt, kanske för att alla har olika rum med olika förutsättningar och det är svårt att enas. Precis som att alla är överens i alla andra debatter? :wink:

Att byta rum eller rotera ens uppsättning ett kvarts varv skulle jag sägga är en enorm förändring som troligtvis påverkar mer än hela resten av kedjan. lika stor förändring är det oftast att flytta lyssningsposition från frifält mitt i rummet mot en bakvägg etc, Eller tvingas ställa in en Pidestal rakt framför högtalaren och lyssningspositionen. Om man tänker på ljudvågarnas utbreddning i rummet så ser man snabbt hur komplext det är med diffusion och absobtion av olika våglängder i olika material. man ser också att små förändringar kan göra stora skillnader. bara det faktum att testa olika soffbord eller till och med fimpa det gör en enorm skillnad för upplevelsen. jag tror det är nyttigt för alla att testa lite olika placeringar och känna efter vad man själv gillar bäst. Det finns inga sanningar om vad varje person uppskattar men det finns några tips som brukar ge bra grundförutsättningar.

1. Ingenting placeras mellan högtalarna och lyssningspositionen, ffa sant för diskant och mellanregister.
2. Samma avstånd till vänster resp höger högtalare, alternativt att man kompenserar med nivå samt tidsfördröjning.
3. Sitt gärna 0,38 av distansen från antingen framvägg/bakvägg,
4. Absorbera första sidoreflexen från varje högtalare.
5. Försök få någorlunda jämn placering av V resp H Högtalare.
6 ha med tänket dead end- live end i tänket, dvs, absorbera mer i närheten av högtalarna och diffusera mer bakom lyssningspposition.
7. var inte rädd för att prova uppställningar som inte uppfyller kraven ovan, det är genom att prova du känner vad som passar dig bäst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-28 14:16

Nåja, detta är väl ändå det forumet i sverige som pratar överlägset mest rum/akustik...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-28 14:42

Beakungen skrev:Det som förvånar mig mest dock är att högtalarna får egentligen sämre förutsättningar nu då den ena står så att den får tillgång till ett hörn och den andra så att den har en dörröppning bakom sig.

Har du provat att stänga dörren? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-11-28 14:49

Men, är en stor skillnad alltid viktigast?

Jag har tjatat om detta tidigare, men jag ger mig inte... :-)

Frekvensgångsskillnader är ibland stora, men det är dom mellan återgivningslokaler också. Örat/hjärnan kan hantera dessa skillnader eftersom dessa är en del av vår vardag. Vi känner lätt igen en röst oavsett om det är i en konsertsal eller i vårt badrum. Den dist som våra cd-spelare, förstärkare etc är däremot inte i samklang med hur vår hjärna jobbar. Denna dist blir för vår hjärna svårare att hantera och "få rätt" - även om den upplevs som "mindre" jämfört med klanglig påverkan mellan olika rum.

Återigen, störst påverkan är inte alltid jämställt med viktigast!

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2011-11-28 16:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-28 15:26

Nattlorden skrev:Nåja, detta är väl ändå det forumet i sverige som pratar överlägset mest rum/akustik...

Tur att du drog till med ett "väl" då jag gissar att du inte har någon grund för det påståendet. Att det sedan pratas mest rum/akustik behöver ju inte betyda att akustikfixen förverkligas :wink: . På Euphonia har det varit flera trådar där man gått grundligt tillväga för att få bästa förutsättningar för sin dyra anläggning. Nu senast ett seriöst akustikjobb i Sölvesborg (HiFimiljöer i sydost).
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-28 16:09

Menar du att de köper in akustikhjälp, eller att de diskutterar akustikteori?

Att visa upp att man har råd att ta in proffshjälp och visar hur snyggt (i någon smak) det är väl sin sak.

Byggs om många rum på minhembio också, men hur många av dem har en välunderbyggd akustisk plan?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-28 16:31

De flesta har nog köpt in akustikhjälp av de som kan sin sak just pga att de vill ha en välunderbyggd akustisk plan. Svanås basfällor och diffusorer är vanligt förekommande.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-28 17:42

Panelguy skrev:De flesta har nog köpt in akustikhjälp av de som kan sin sak just pga att de vill ha en välunderbyggd akustisk plan. Svanås basfällor och diffusorer är vanligt förekommande.

Jo man får hoppas det! Det är ju inte bara att stoppa in en svanåprodukt och så blir allt bra, akustikåtgärder kan skapa nya andra problem som man inte kunde förutse.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-28 17:47

det kanske lustigaste är alla de som har en viss procent avsatt till olika delar av anläggningen. som tex 20% ska läggas på kablar osv. Jag frågar alltid hur mycket rummet ska kosta men det är så gott som aldrig medtaget.
HiFi-branschen har gjort ett bra jobb i att tona ner rummets betydelse...
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-28 18:04

bassman skrev:
Panelguy skrev:De flesta har nog köpt in akustikhjälp av de som kan sin sak just pga att de vill ha en välunderbyggd akustisk plan. Svanås basfällor och diffusorer är vanligt förekommande.

Jo man får hoppas det! Det är ju inte bara att stoppa in en svanåprodukt och så blir allt bra, akustikåtgärder kan skapa nya andra problem som man inte kunde förutse.

Håller helt med. De jag känner på Euphonia har anlitat Matts själv eller någon annan "licensierad". Att själv (om man inte har kunskap i ämnet) börja böka med akustiken kan sluta med katastrof.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-11-28 18:14

Skulle jag ge bara två råd när det gäller rummet så:

1. Luft bakom huvudet, dvs ingen vägg direkt bakom lyssningspositionen.

2. Assymetrisk placering i rummet. Dvs undvik regelbundenhet med avstånd till väggar. (Vänster/höger - fram/bak.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-28 18:26

Bill50x skrev:Men, är en stor skillnad alltid viktigast?

Frekvensgångsskillnader är ibland stora, men det är dom mellan återgivningslokaler också. Örat/hjärnan kan hantera dessa skillnader eftersom dessa är en del av vår vardag. Vi känner lätt igen en röst oavsett om det är i en konsertsal eller i vårt badrum. Den dist som våra cd-spelare, förstärkare etc är däremot inte i samklang med hur vår hjärna jobbar. Denna dist blir för vår hjärna svårare att hantera och "få rätt" - även om den upplevs som "mindre" jämfört med klanglig påverkan mellan olika rum.

/ B

Att det blir frekvensgångsskillnader mellan olika rum är ingen tvekan. Men fundera över vad det är som orsakar dessa.

En mätmik som alstrar en kurva på ett papper är inte samma sak som den verklighet du befinner dig i när du är i ett rum för att lyssna. Att förenkla ned detta till enbart att det beror på frekvensgångsskillnader är att bortse från en massa annat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-28 18:40

i skrev:2. Assymetrisk placering i rummet. Dvs undvik regelbundenhet med avstånd till väggar. (Vänster/höger - fram/bak.)

Räcker det med en syrgastub bakom soffan, eller ska fönstret öppnas?
Antar att du menar placering av subbaselementen. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-11-28 18:56

Ragnwald skrev:
i skrev:2. Assymetrisk placering i rummet. Dvs undvik regelbundenhet med avstånd till väggar. (Vänster/höger - fram/bak.)

Räcker det med en syrgastub bakom soffan, eller ska fönstret öppnas?
Antar att du menar placering av subbaselementen. :)

Hmm. Syrgastuben kanske refererar till "luft bakom huvudet" ? :) I så fall hänvisar jag så fint till förtsättningen med ", dvs...". 8)

Assymmetrien avser överhuvud, inte bara subbaselementen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-28 19:01

Frontarna ska ju enl konstens alla tumregler, vara i högsta grad symetriskt placerade, med noga liksidiga ytor runt omkring (reflekterande, absorberande), för att få ett exakt panorama.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-11-28 19:50

Johan_Lindroos skrev:
Bill50x skrev:Men, är en stor skillnad alltid viktigast?

Att det blir frekvensgångsskillnader mellan olika rum är ingen tvekan. Men fundera över vad det är som orsakar dessa.

En mätmik som alstrar en kurva på ett papper är inte samma sak som den verklighet du befinner dig i när du är i ett rum för att lyssna. Att förenkla ned detta till enbart att det beror på frekvensgångsskillnader är att bortse från en massa annat.

Det är rätt, det är inte bara frekvensgångsskillnader det handlar om. Men det var bara ett exempel. Om jag hör dig prata på Fridhemsplan, med allt trafikbrus runtomkring, så kommer jag ändå känna igen din röst när jag hör den på den lokala dämpade och tysta pizzerian. Genom en distande förstärkare är det inte säkert att jag skulle göra det.

Vad jag menar är att den "dist" som ett rum tillför är hanterbart för hörseln/hjärnan, den dist som elektronik tillför (om än mätmässigt låg) kan vara problematisk.

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-11-28 20:14

Ragnwald skrev:Frontarna ska ju enl konstens alla tumregler, vara i högsta grad symetriskt placerade, med noga liksidiga ytor runt omkring (reflekterande, absorberande), för att få ett exakt panorama.

Jo, i en perfekt värld så kan det stämma. Men i praktiken - dvs i icke anpassade rum - så kan nackdelarna bli större. Exakt varför vet jag inte, men föreställer mig att stående vågor och interferenser spelar en roll.
Det här är alltså främst baserat på mina erfarenheter. (Assymmetri kan naturligtvis också förstöra men liten/måttlig assymetri har ofta hjälpt upp den subjektiva ljudkvaliteten för mig.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-28 23:08

Sådär då har jag lyssnat mer idag och det låter verkligen bra igen vilket är riktigt trevligt.

Det låter så bra att jag skaffade kabelrännor och någon billig kabel och drog kablar till surroundburkar. Pillade även dit en center.

Sitter nu och lyssnar på david fosters konsert hitman returns. Kan dock inte avgöra vad som ger mest surroundfeeling, enbart mina Infinity eller hela surroundsystemet.

Låter förbaskat bra iaf.

Blir lite sugen på att skaffa en ny surroundreciver som automatiskt mäter in hela systemet så det låter optimalt.

Jag tror det kan ge ytterligare mer välljud :P

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-28 23:39

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:Nåja, detta är väl ändå det forumet i sverige som pratar överlägset mest rum/akustik...

Tur att du drog till med ett "väl" då jag gissar att du inte har någon grund för det påståendet. Att det sedan pratas mest rum/akustik behöver ju inte betyda att akustikfixen förverkligas :wink: . På Euphonia har det varit flera trådar där man gått grundligt tillväga för att få bästa förutsättningar för sin dyra anläggning. Nu senast ett seriöst akustikjobb i Sölvesborg (HiFimiljöer i sydost).

Detta är ju något som väldigt nyligen dykt upp på Euphonia. Nu är det väldigt inne med akustikfix.

Och det är ju bra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-28 23:56

Vinylcalle skrev:
Panelguy skrev:

Detta är ju något som väldigt nyligen dykt upp på Euphonia. Nu är det väldigt inne med akustikfix.

Och det är ju bra.

MvH Carl

+1 billigaste uppgraderingen utan tvekan!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Nästa

Återgå till Generellt om hifi