Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Du har precis lärt dig hur stor komponent i stereoanläggningen som rummet är och varför akustikfix kan vara/är lika viktig eller mer än andra uppgraderingar.
DVD-ai skrev:Rummet är den mest irriterande komponenten i en ljudanläggning.
Alltid är det fulaste alternativet det bästa, alltid är det just så som men vill ha det som låter sämst och oavsett vart du vill ha möbleringen så är det optimalt akustiskt.
Tröttsamt...
DVD-ai skrev:Rummet är den mest irriterande komponenten i en ljudanläggning.
Alltid är det fulaste alternativet det bästa, alltid är det just så som men vill ha det som låter sämst och oavsett vart du vill ha möbleringen så är det optimalt akustiskt.
Tröttsamt...
Beakungen skrev:Det som förvånar mig mest dock är att högtalarna får egentligen sämre förutsättningar nu då den ena står så att den får tillgång till ett hörn och den andra så att den har en dörröppning bakom sig.
Nattlorden skrev:Nåja, detta är väl ändå det forumet i sverige som pratar överlägset mest rum/akustik...
Panelguy skrev:De flesta har nog köpt in akustikhjälp av de som kan sin sak just pga att de vill ha en välunderbyggd akustisk plan. Svanås basfällor och diffusorer är vanligt förekommande.
bassman skrev:Panelguy skrev:De flesta har nog köpt in akustikhjälp av de som kan sin sak just pga att de vill ha en välunderbyggd akustisk plan. Svanås basfällor och diffusorer är vanligt förekommande.
Jo man får hoppas det! Det är ju inte bara att stoppa in en svanåprodukt och så blir allt bra, akustikåtgärder kan skapa nya andra problem som man inte kunde förutse.
Bill50x skrev:Men, är en stor skillnad alltid viktigast?
Jag har tjatat om detta tidigare, men jag ger mig inte...
Frekvensgångsskillnader är ibland stora, men det är dom mellan återgivningslokaler också. Örat/hjärnan kan hantera dessa skillnader eftersom dessa är en del av vår vardag. Vi känner lätt igen en röst oavsett om det är i en konsertsal eller i vårt badrum. Den dist som våra cd-spelare, förstärkare etc är däremot inte i samklang med hur vår hjärna jobbar. Denna dist blir för vår hjärna svårare att hantera och "få rätt" - även om den upplevs som "mindre" jämfört med klanglig påverkan mellan olika rum.
Återigen, störst påverkan är inte alltid jämställt med viktigast!
/ B
i skrev:2. Assymetrisk placering i rummet. Dvs undvik regelbundenhet med avstånd till väggar. (Vänster/höger - fram/bak.)
Ragnwald skrev:i skrev:2. Assymetrisk placering i rummet. Dvs undvik regelbundenhet med avstånd till väggar. (Vänster/höger - fram/bak.)
Räcker det med en syrgastub bakom soffan, eller ska fönstret öppnas?
Antar att du menar placering av subbaselementen.
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Men, är en stor skillnad alltid viktigast?
Jag har tjatat om detta tidigare, men jag ger mig inte...
Frekvensgångsskillnader är ibland stora, men det är dom mellan återgivningslokaler också. Örat/hjärnan kan hantera dessa skillnader eftersom dessa är en del av vår vardag. Vi känner lätt igen en röst oavsett om det är i en konsertsal eller i vårt badrum. Den dist som våra cd-spelare, förstärkare etc är däremot inte i samklang med hur vår hjärna jobbar. Denna dist blir för vår hjärna svårare att hantera och "få rätt" - även om den upplevs som "mindre" jämfört med klanglig påverkan mellan olika rum.
Återigen, störst påverkan är inte alltid jämställt med viktigast!
Att det blir frekvensgångsskillnader mellan olika rum är ingen tvekan. Men fundera över vad det är som orsakar dessa.
En mätmik som alstrar en kurva på ett papper är inte samma sak som den verklighet du befinner dig i när du är i ett rum för att lyssna. Att förenkla ned detta till enbart att det beror på frekvensgångsskillnader är att bortse från en massa annat.
Ragnwald skrev:Frontarna ska ju enl konstens alla tumregler, vara i högsta grad symetriskt placerade, med noga liksidiga ytor runt omkring (reflekterande, absorberande), för att få ett exakt panorama.
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Nåja, detta är väl ändå det forumet i sverige som pratar överlägset mest rum/akustik...
Tur att du drog till med ett "väl" då jag gissar att du inte har någon grund för det påståendet. Att det sedan pratas mest rum/akustik behöver ju inte betyda att akustikfixen förverkligas. På Euphonia har det varit flera trådar där man gått grundligt tillväga för att få bästa förutsättningar för sin dyra anläggning. Nu senast ett seriöst akustikjobb i Sölvesborg (HiFimiljöer i sydost).
Vinylcalle skrev:Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Nåja, detta är väl ändå det forumet i sverige som pratar överlägset mest rum/akustik...
Tur att du drog till med ett "väl" då jag gissar att du inte har någon grund för det påståendet. Att det sedan pratas mest rum/akustik behöver ju inte betyda att akustikfixen förverkligas. På Euphonia har det varit flera trådar där man gått grundligt tillväga för att få bästa förutsättningar för sin dyra anläggning. Nu senast ett seriöst akustikjobb i Sölvesborg (HiFimiljöer i sydost).
Detta är ju något som väldigt nyligen dykt upp på Euphonia. Nu är det väldigt inne med akustikfix.
Och det är ju bra.
MvH Carl
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster