Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:lång strumpa av bomull?
(Sen personligen tycker jag det är onödigt besvär du gör dig, men det får du ju ha precis hur kul du vill med)
Swedenmaded skrev:Nattlorden skrev:lång strumpa av bomull?
(Sen personligen tycker jag det är onödigt besvär du gör dig, men det får du ju ha precis hur kul du vill med)
EKK som hägrar typ ?Helt OK men inte riktigt i nivå faktiskt
Morello skrev:Allt finns på Elfa för fikapengar. Svårare eller dyrare är det inte att göra sig en "state of the art"-kabel.
Morello skrev:Med rimlig längd är ofta en vanlig 1,5mm2 nätkabel utmärkt. Denna termineras med bra kontaktdon. EKK är åt helsike för styv för att vara användbar.
Allt finns på Elfa för fikapengar. Svårare eller dyrare är det itne att göra sig en "state of the art"-kabel.
IngOehman skrev:Hur är en styv kabel ett problem? Är det för att du vill flytta runt högtalaren hela tiden?
Nattlorden skrev:Det är väl iofs inte så kul om man flyttar lite på stereobänken för att koppla in en ny apparat till förstärkare och man sliter ned en stativare på kuppen...
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Det är väl iofs inte så kul om man flyttar lite på stereobänken för att koppla in en ny apparat till förstärkare och man sliter ned en stativare på kuppen...
Nä, men så styv är den ju inte. Den är rätt så mjuk.
shifts skrev:Håller med. Hade en stereomöbel på hjul när jag använde EKK. Så fort jag
försökte komma in på baksidan för att koppla om något, slets EKK:n ur
förstärkaren. Skitläskigt.
celef skrev:jag är nyfiken på hur lång en "rimlig längd" är?
Swedenmaded skrev:Jag har tillgång till kopparband 50x0,5mm eller så i renaste koppartypen (beställs av producent mot kraftindustrin direkt från tillverkaren, absolut renaste) som ju är ypperligt som högtalarkabel. Luft är ju bland det bättre att ha närmast ledaren men lite opraktiskt att montera/hantera så då kommer frågan hur man bäst isolerar dessa band. Jag har gjort cloner på nån Mark Levinson kabel som även Pirker Pipes tillverkade snarlika av för en herrans massa år sedan. Dessa lindas flitigt med teflonband typ gängtejp följt av sedvanlig krympslang och kontaktering med den feta lödkolven. Kruxet med en platt ledare är att den är ganska bökig att vrida och böja samtidigt samt att den gärna får veck på sig.
Funderar på om man skulle tvinna bandet svagt och trä det i en slang istället ? Teflonslang är snuskigt dyrt men jag tänker att iom att det blir en väldigt liten kontaktyta om man nyttjar slang så kan väl inte PVC etc skada så mycket, det blir ju mest luft som isolerar då?
Har en hyfsad mängd band så om intresse finns kan några set med kablar ev, tänkas att tillverkas mot lämplig kompensation.
IngOehman skrev:Swedenmaded skrev:Nattlorden skrev:lång strumpa av bomull?
EKK som hägrar typ ?Helt OK men inte riktigt i nivå faktiskt
Har du lust att förklara vad du menar med den repliken?
Vad jag menar med det är att jag undrar vilka egenskaper (fysikaliska) det är
som du vill ha ut av kabeln och hur du bedömer att den kommer att skilja sig
från EKK.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Snacka inte gojja om skineffekt när vi agerar inom audioområdet, eller har du hörsel som en fladdermus och kräver rak frakvensgång upp i GHz-området?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster