Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Hade jag skaffat Magnapan igen i dagen läge så hade jag kikat på att förlänga baffeln i alla riktningar - uppåt och åt sidan. Med placeringarna visade tidigare så hade den skolat sluta tätt mot ytterväg och även mot tak. Bakom hade jag provat dämpa så mycket som det går, kanske t.o.m att bygga en hel låda bakom av dämpmaterial och mätt vad som hänt... ifall det blev för mycket påverkan på direktljudet hade jag sedan öppnar upp lådan successivt längst bakifrån... så att ljudet hade att välja på att gå en lång väg runt... eller genom dämpmaterialet. Detta både för att släcka ut så mycket reflexer bakifrån som möjligt och att få dem att spela djupare via sänkt punkt för akustisk kortslutning.
Optimalt sett så hade jag ju iofs valt att prova att montera in dem i en vägg till angränsande rum och spela dem i oändlig baffel...
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Hade jag skaffat Magnapan igen i dagen läge så hade jag kikat på att förlänga baffeln i alla riktningar - uppåt och åt sidan. Med placeringarna visade tidigare så hade den skolat sluta tätt mot ytterväg och även mot tak. Bakom hade jag provat dämpa så mycket som det går, kanske t.o.m att bygga en hel låda bakom av dämpmaterial och mätt vad som hänt... ifall det blev för mycket påverkan på direktljudet hade jag sedan öppnar upp lådan successivt längst bakifrån... så att ljudet hade att välja på att gå en lång väg runt... eller genom dämpmaterialet. Detta både för att släcka ut så mycket reflexer bakifrån som möjligt och att få dem att spela djupare via sänkt punkt för akustisk kortslutning.
Optimalt sett så hade jag ju iofs valt att prova att montera in dem i en vägg till angränsande rum och spela dem i oändlig baffel...
Åkej.
Men då är det ju inte någon dipol längre.
Strmbrg skrev:En av de stora fördelarna (finesserna) med dipolen är ju dess utstrålningsmönster:
Det faktum att den INTE riktar någon energi åt sidorna och uppåt/nedåt, ger ju mycket av det ljudande resultatet.
Strmbrg skrev:Som jag ser det, så är själva högtalaren som fysisk enhet helt ointressant så länge den inte betraktas i samverkan med det rum den ljuder i.
Det är resultatet - dvs det som landar i hörselcentrum i hjärnan, inte hur prylen i sig beter sig - som är det väsentliga.
Menar jag.
RogerGustavsson skrev:
Är benägen att hålla med. Fast visst har det betydelse hur prylen beter sig!
RogerGustavsson skrev:Nja, det fungerar inte så bra att förstora baffeln eftersom det råder en viss balans mellan basresonanserna och baffelbredden. Du kommer att sänka "kortslutningsfrekvensen" och få lite bashöjning men kvar blir det en rejäl puckel i basen. Under den puckeln är membranets styvhet en begränsande faktor. Sedan är det antagligen inte tal om "kortslutning" helt och hållet men verkningsgraden minskar förstås. Den beskrivning du gör, att sätta en låda på planarelementet, skickar förmodligen ut basresonanserna rakt genom membranet. Q-värdena på basresonanserna är allt annat än låga och med låda skulle de förstoras ytterliggare.
Strmbrg skrev:Åkej.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Åkej.
Iofs inte, men det är inte dipolbeteendet som jag ser som den stora fördelen hos planarer. Hade det varit det så hade det lika väl gått att bygga sådana med dynamiska element, eller hur?
"Dipolbeteendet är en beklaglig effekt som man får stå ut med för att tillgodogöra sig det goda".
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Åkej.
Iofs inte, men det är inte dipolbeteendet som jag ser som den stora fördelen hos planarer. Hade det varit det så hade det lika väl gått att bygga sådana med dynamiska element, eller hur?
"Dipolbeteendet är en beklaglig effekt som man får stå ut med för att tillgodogöra sig det goda".
Nattlorden skrev:Har du hört en planar monopol någongång då?
Strmbrg skrev:Det byggs ju diverse dipoler med sk dynamiska element.
Det är till och med fördelar med att göra det.
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Har du hört en planar monopol någongång då?
Ja, åtminstone typ.
Mina gradolurar är ju ungefär som att lyssna på en planar-dipol i extremt närfält.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Det byggs ju diverse dipoler med sk dynamiska element.
Det är till och med fördelar med att göra det.
Men har du köpt en sådan? Nej... och varför inte i så fall?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Har du hört en planar monopol någongång då?
Ja, åtminstone typ.
Mina gradolurar är ju ungefär som att lyssna på en planar-dipol i extremt närfält.
Det kommer inte i närheten. Även om du lyssnar i närfält som slipper du inte rummets påverkan. (Dessutom så har du inte alls samma crossfeed i lurar om de inte specialhanterats på ovanligt sätt.)
RogerGustavsson skrev:Planar monopol blir svårt om den ska producera bas. Över 200-300 Hz kan det möjligen gå men det är ju i basen dipolen har sin största svaghet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster