Flint skrev:Jag har ett antal simuleringar som jag tror/tycker hjälper till att bena isär de här begreppen men jag tänker inte lägga ut dom här om det inte behövs. Börjar bli lite trött på att visa bilder hela tiden.
Det behövs.
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag har ett antal simuleringar som jag tror/tycker hjälper till att bena isär de här begreppen men jag tänker inte lägga ut dom här om det inte behövs. Börjar bli lite trött på att visa bilder hela tiden.
ErikAndersson skrev:Diskussioner är en sak, personliga påhopp och förolämpningar är något helt annat. Min ide var bara att delge något av min erfarenhet inom Hi-Fi:n.
Jag förvägrades oxå att tråden stängdes ner, men ingen kunde hindra mig att tömma mina inlägg, vilket nu är utfört.
sportbilsentusiasten skrev:lennartj skrev:Syftar "Dynaco special 7-8, kort lyssning" på mina?
I så fall sätter jag samma betyg på Linn Klimax,de lät i de flesta avseenden väldigt lika med lika mycket djup i ljudbilden i samma läge så länge man spelade svagt på Dynaco special. Spelar man starkt på Dynaco special parallellförskjuts hela ljudbilden mot lyssnarna utan att bli plattare och alltså utan tendenser att "fastna i högtalarna" som någon annan nämnt om andra rörförstärkare som inte heller bibehåller sin ljudbild oavsett ljudnivå.
Ja det var spännande att notera hur allt åkte fram.
Dock olika mycket beroende på musik. (kanske skulle all musik uppvisa samma beteende om man bara höjde volymen tillräkligt mycket?)
Undra om det var denna effekt som gjorde att man upplevde dina steg något mer dynamiska?
Var lite osäker på varr jag skulle fylla på med mina intryck, andra sprudeltråden, här eller i din tråd...men här kommer intrycken.
Båda stegen är KLART bra det står helt klart efter att tidigare hört Lennarts steg jämfört med andra.
Båda låter ljudmässigt förvånansvärt lika vilket tyder på bra konstruktioner. (tänker på rör vs trissedebatten o hur olika de "ska" låta") Här fanns det inga större rör-ljud vs trisseljud-skillnader. SÅ som det ska vara mao!
Så skillnaderna nedan redovisade var små.
Dynako var mer "sprakande" i röster och på distade guror, medan Klimax grävde fram mer detaljer och spelade bas med större aktoritet.
Den största skillnaden var drivet i trummor/cymbaler.
Men sammantaget små skilnader, tror både du Lennart o jag kände oss VÄLDIGT nöjda med våra resp steg.
Kronkan skrev:Var också med. Håller helt med både LennertJ och Sportbildentusiaten. Det var inte två helt skilda ljudvärldar som mötes som man skulle kunna tro när en 25 wattare med KT88 rör och ett par Linnslutsteg på 500 watt skulle mötas under väldigt trevliga former. Inte en duell utan mera ett öppet sökande vad är det vi hör.
Den övergripande helheten/likheten var nog större än vad jag trodde. Heller inte enkelt för tredja part som ju inte kände något steg innan och inte heller var bekant med låtarna så man fick ju försöka hitta stödjepunkter men ibland gick man ju bet. Det fanns något träljud av ett instrument som man troligtvis vrider på, vad det nu heter. Väldigt karaktäristiskt men jag kunde banne mig inte skilja de olika slutstegen åt i detta ljud. Klev fram lika realistiskt i båda slutstegen.
Men påtagligt, efter en stunds lyssnande var att Lennarts små slutsteg hade någon form av intensitetsaccelerator. När den Linngrejorna spelade på lika obekymrat oavsett nivå så hade KT88orna i denna anläggning en märkligt känslomässig turbo. Desto högre desto intensivare. Så var gitarren lite småglödande i början så gick det nog inte att ta på dem i slutet . Så om man spelar luftgitarr så vore denna 25 wattare ett givet val. Så i detta avseende spelade Linn mera laidback. Alltså enbart i denna jämförelse.
Det var alltså riktigt svårt men tror att jag vill sammanfatta att Lennarts grejer spelade något närmare men skulle inte säga att skillnaden mellan slutstegen var stor eller dramatisk i detta avseende. Det var ju inte så att Linn-grejerna gjorde att vi spelade bortom väggen eller idkade oss åt ett cocktailparty. Absolut inte.
Det var snarare som det i själva verket var -mkt gott kaffe med smarig bulle till och ett mera livat samtal.
Men håller med de tidigare inlägget men uttrycker mig med mina egna ord.
Sedan oavsett förklaringsmodellen så vill jag gärna säga att LennartJ slutsteg har KT88 i utlralinjär koppling. Kan ju inte bevisa att de under alla ansträngningsfaser distar på samma sätt men tror ändå att det finns en blandning av jämna och udda övertoner som skapar den framåtskjutande mera intensiva tonen ibland. Men här kan vi säkert komma till olika slutsatser. En reflektion ändå.
Men kul, vackert och intressant var det. Lite kul musikaliska impulser fick man ju också.
roren skrev:Tjena Flint,
Du har helt rätt beträffande mitt intresse. Men jag hoppades att en diskussion med rörräven Erik blandat med inlägg från en massa smarta människor
här på 'Faktiskt' skulle ha gett mig en knuff framåt.
Rolf.
P.S. Flint, jag har ännu ej fixat alla delar till min LED bias EL84. Jobbar på det.
roren skrev:Jag har svårt att uppfatta dina tidigare inlägg som personliga påhopp. Så
hoppa över det där med dåligt samvete.
Rolf
Flint skrev:Jag hade dessutom förberett mig med en 5-6 feta simuleringar för att backa upp min uppfattning. Det hade kunnat bli en kul och lärorik diskussion för alla, tror jag.
KarlXII skrev:Som jag ser det är det en sedvanlig faktiansk definitionsdebatt som dragit rakt ner i diket.
Retoriken blir sylvass när kombatanterna pinkar terminologirevir, och all vanlig förståelse, överseende och hövlighet går upp i rök.
Viljan att få diskussionen framåt finns helt enkelt inte, man pekar hellre på den andres fel och borrar i dessa intill absurdum om nödvändigt.
Generally speaking, of course.
Harryup skrev:Det går alldeles utmärkt att argumentera och diskutera utan att använda förklenande uttryck om den andre. Om man dessutom är i branschen och uttalar sig så om en annan aktör så är det på en extremt låg nivå. Platt fall i mina ögon. Tyvärr är tekniken ganska välanvänd på faktiskt vilket är mycket synd då möjligheterna att få hit leverantörer i princip då är totalt omöjlig.
Mvh/Harryup
Svante skrev:Jag tycker Faktiskt har en ganska bra utgångspunkt där, dvs att man kritiserar sådant som är fel, man sopar inte felaktigheter under mattan i samförståndets namn.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag tycker Faktiskt har en ganska bra utgångspunkt där, dvs att man kritiserar sådant som är fel, man sopar inte felaktigheter under mattan i samförståndets namn.
+1
Det står ju redan i namnet: "Faktiskt".
Ofakta befattar vi oss inte med.
Flint skrev:Åja. Vissa myter slinker allt in här med och får fäste. Som den om transparens.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster