Jag har många gånger tänkt tanken att bära ut dipolerna på gräsmattan och lyssna på RIKTIG dämpning.
Men det är inte speciellt tyst utomhus där jag bor (motorvägsbrus i fjärran och en lokalgata ganska nära).
Jag kanske ändå skulle engagera mig i både detta OCH diverse madrass- / glasullsexperiment OM jag hade distraherats av något påtagligt i ljudet.
---
Nu råkar jag (vilket jag tycker är tur, utifrån MIN inställning till saker alltså) vara en person som inte löser problem för problemlösandets EGEN skull.
Jag är VÄLDIGT ljudkritisk.
Dock inte alls fel-LETANDE.
Jag brukar ofta "backa" lite, för att få perspektiv, och för att se ett visst problems storlek i ett större sammanhang.
Så länge jag står med näsan tryckt mot - även ett mikroskopiskt problem, så tycks ju det problemet enormt...
Jag är inte heller någon ljud-analytiker, som vill eller ens har förmågan att dela upp musikåtergivningens helhet i smådetaljer som tex "det övre mellanregistret" eller på vilken rad i salongen det låter som att jag sitter och lyssnar.
När jag lyssnar på min anläggning, så är det musiken jag vill lyssna på. Inte på hur anläggningen lyckas återge den.
Tekniken bakom resultatet är självklart jätteviktig.
Och ganska spännande också.
Åtminstone fram till att jag inte förstår den längre...
Man kan ha olika hållning i frågan om ständig förbättring.
Min - kanske för en del av er helt "felaktiga" eller ytterst märkliga - hållning, är att jag definierar mitt SYFTE innan jag funderar på lösningar, teknik- och metodval, börjar jämföra etc mm.
Rent trendkurvemässigt sett - eller hur man skall säga - så lär jag sannolikt inte vare sig byta apparater eller experimentera med rummet i någon större utsträckning framöver.
Så länge varje musiklyssningsstund får mig okoncentrerad på musiken, så har jag ett REELLT problem, tycker jag.
När gravitationskraften hos tekniken, felen, jämförandet och vad som kanske kan göras bättre, är STÖRRE än gravitationskraften hos musiken som samtidigt ljuder i rummet...
...Ja, då har jag ett REELT problem.
Men, så fort gravitationen hos MUSIKEN blir den större av dessa två, så är problemet egentligen löst.
Ety, i vilken riktning faller jag?