Hur lyssnar du? I denna tråd är rätt och fel ointressant.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-03 12:38

Nu blev jag sugen på att byta anläggning. Det är ju jakten som är det skojsiga.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-03 12:38

mx skrev:Jo, men nog har du väl en viss typ av egenkaraktär i ditt lyssningsrum? Det är det ju överallt. :)

Helt annan diskussion. Rum har alla, det var inte det som diskutterades.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-03 12:39

Flint skrev:Nattlorden
Klart att din anläggning har ett "ljud". Bara du som inte märker det eftersom du är så van vid det.

Nu läste du tokfel, läs om.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-03 12:40

Nattlorden skrev:
mx skrev:Jo, men nog har du väl en viss typ av egenkaraktär i ditt lyssningsrum? Det är det ju överallt. :)

Helt annan diskussion. Rum har alla, det var inte det som diskutterades.

Jo, det var det ju. Rummet ingår ju i anläggningen. Allting i kedjan tillför ju
något. Mer eller mindre. :)

Denna tråd måste ju kunna inrymma alla aspekter eftersom vi diskuterar
synen på återgivning och hur man lyssnar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-03 12:41

Nattlorden skrev:
Klart att din anläggning har ett "ljud". Bara du som inte märker det eftersom du är så van vid det.

Da capo.
Klart att din anläggning har ett "egenljud". Bara du som inte märker det eftersom du är så van vid det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-03 12:42

mx skrev:[Jo, det var det ju. Rummet ingår ju i anläggningen. Allting i kedjan tillför ju något. Mer eller mindre. :)

Om jag tar min anläggning hem till Flint så ingår inte mitt rum i kedjan.

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-03 12:42

mx skrev:Nu blev jag sugen på att byta anläggning. Det är ju jakten som är det skojsiga.

Jag har hört att Dalis Ikonserie ska va grymma. Köp dom ge mig dina skräpdynaudio!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-03 12:42

Nattlorden skrev:
mx skrev:[Jo, det var det ju. Rummet ingår ju i anläggningen. Allting i kedjan tillför ju något. Mer eller mindre. :)

Om jag tar min anläggning hem till Flint så ingår inte mitt rum i kedjan.

Nä, precis. Då ingår hans rum. Men oavsett så är ju rummen en del av
återgivningen. Det blir ju olika ljud om du flyttar anläggningen. Därför blir det
ju egenljud. Förstår du hur jag menar?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-03 12:43

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Da capo.
Klart att din anläggning har ett "egenljud". Bara du som inte märker det eftersom du är så van vid det.

Du har fortfarande inte läst rätt, prova igen.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-03 12:44

eriken skrev:
mx skrev:Nu blev jag sugen på att byta anläggning. Det är ju jakten som är det skojsiga.

Jag har hört att Dalis Ikonserie ska va grymma. Köp dom ge mig dina skräpdynaudio!

Haha, ptja, why not. :D

Vi får ta en sväng till Takt o Ton i Luleå och lyssna på lite sväng.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-03 12:47

mx skrev:Precis. Säljare borde fokusera mer på akustiken än på kablar i mitt tycke.

jag tycker nog att akustiker borde bli bättre på att sälja sina tjänster och produkter, det är väl i princip bara svanå som är synliga, att säljare på mediemarkt eller hos näthandlare skulle ha något intresse i denna del har jag svårt att se
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-03 12:49

Beakungen skrev:Det jobbigaste för mig när jag lyssnar är inte mitt ljud som sådant. Det tycker jag låter kanon och jag kan spela allt med stor behållning och tycka det låter bra.

Däremot så spelar humör och dagsform in väldigt mycket. Vissa dagar spelar det ingen roll hur jäkla mycket man flyttar mixtrar och tweakar, det låter bara skit. Egentligen vet jag om att det inte är fel på grejerna och det låter egentligen bra. De dagarna brukar jag bara köra lite musik löst i bakgrunden där jag inte fokuserar så mkt på musiken.

Sen har jag ofta stora problem med vaxproppar och det låter fan inget vidare :?

Oftast så lyckas jag dock lägga all fokus på musiken. :)

Det där är nog så intressant.

Igår kväll tex lät musiken lite gäll. Jag undrade om det var en gammal inspelning med saggig frekvensgång jag lyssnade på.
I nästa stund drog jag mig till minnes att jag ju INTE hade några sådana reflexioner kvällen innan, då jag lyssnade på samma inspelning.

Insåg att det var en tryckutjämning i öronen som var lösningen.
Men, innan jag insett detta, så hade tankarna börjat fara iväg mot högtalar-omvinklingar och annat tekniskt.

:roll:

En annan gång "hjälpte det" att pausa, göra en kopp kaffe och därefter trycka på "Play" igen.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-03 12:50

Strmbrg skrev:
Beakungen skrev:Det jobbigaste för mig när jag lyssnar är inte mitt ljud som sådant. Det tycker jag låter kanon och jag kan spela allt med stor behållning och tycka det låter bra.

Däremot så spelar humör och dagsform in väldigt mycket. Vissa dagar spelar det ingen roll hur jäkla mycket man flyttar mixtrar och tweakar, det låter bara skit. Egentligen vet jag om att det inte är fel på grejerna och det låter egentligen bra. De dagarna brukar jag bara köra lite musik löst i bakgrunden där jag inte fokuserar så mkt på musiken.

Igår kväll tex lät musiken lite gäll. Jag undrade om det var en gammal inspelning med saggig frekvensgång jag lyssnade på.
I nästa stund drog jag mig till minnes att jag ju INTE hade några sådana reflexioner kvällen innan, då jag lyssnade på samma inspelning.

Men, innan jag insett detta, så hade tankarna börjat fara iväg mot högtalar-omvinklingar och annat tekniskt.

En annan gång "hjälpe det" att pausa, göra en kopp kaffe och därefter trycka på "Play" igen.

Det där är intressant. Så fort det uppstår en skillnad i ljud antar jag direkt att
det måste ha med anläggningen att göra. Jag börjar direkt tänka. Ska jag
ändra något? Är det något som är trasigt? Osv.

Ofta är det något helt annat. Eftersom det fungerade fint dagen innan som
sagt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-03 12:51

Nattlorden
Låt oss inte förstöra debatten med tjafs som vanligt. Jag slutar här om du slutar här. Låt oss vara konstruktiva istället.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-03 12:52

celef skrev:
mx skrev:Precis. Säljare borde fokusera mer på akustiken än på kablar i mitt tycke.

jag tycker nog att akustiker borde bli bättre på att sälja sina tjänster och produkter, det är väl i princip bara svanå som är synliga, att säljare på mediemarkt eller hos näthandlare skulle ha något intresse i denna del har jag svårt att se

Det är nog alldeles för komplext, både för säljare och kund, att ta med dessa frågor i sammanhanget.

Gynnar det dessutom inte ägarnas kvartalskrav, så lär det gå fetbort.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-03 12:54

celef skrev:

Det är väl bara Svanå som kör momsregistrerad firma av de som oftast avhandlas här. Att de andra ligger lite lågt kan man ju därför förstå.

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-03 12:56

Strmbrg skrev:

En annan gång "hjälpte det" att pausa, göra en kopp kaffe och därefter trycka på "Play" igen.

Det där känner jag igen mig alltför väl i. Om det inte är lock för örat så kan det räcka att jag ställer mig upp och går runt lite och trycker play igen så låter det bra igen. Kroppen är bra märklig ibland.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-03 12:59

mx skrev:
Strmbrg skrev:
En massa text...

Det där är intressant. Så fort det uppstår en skillnad i ljud antar jag direkt att
det måste ha med anläggningen att göra. Jag börjar direkt tänka. Ska jag
ändra något? Är det något som är trasigt? Osv.

Ofta är det något helt annat. Eftersom det fungerade fint dagen innan som
sagt.

Ja, hur ofta komplicerar man inte saker helt i onödan?

Emellanåt är det naturligtvis inte så enkelt som att bara svälja för att få en tryckutjämning och sen låter det bra.
Men, varför inte ha en "checklista", där man BÖRJAR med de saker som är allra ENKLAST att prova INNAN man börjar ägna sig åt de mer komplexa?

Ett stort problem BEHÖVER ju inte kräva en komplex lösning bara för att problemet är just stort.

Minns killen som skulle köpa en ny tändspole på macken:
Bilen startar ju inte ALLS juh.
Då borde det ju vara nåt STORT (dyrt) fel.
Juh.

Han blev ganska nöjd efter att först provat med att byta ut den lilla kondensatorn för 22 spänn.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-03 13:00

Flint skrev:Strmbrg
Jag förstår både frågan och rubriken och håller med dig i ditt synsätt. Det är därför jag i första hand har som mål att få bort irritationsmoment i ljudåtergivningen för att kunna lyssna på musiken. Om sen det som återstår är transparent eller inte skiter jag fullständigt i. Ljudet är bara intressant som budbärare och medium för musiken. Jag tycker därför att hifi är lätt för min egen del. Det är bara att lyssna och reagera på intrycken. Att lägga sig i vad hifi är för andra är däremot en omöjlighet. Det är deras problem.

Kunde verkligen inte ha skrivit det bättre själv...!

Håller med om vartenda ord! :)

Och jag håller även med Strmberg, sålänge det låter "rätt" för mig så är jag nöjd.
Och jag gillar när det är musik!
Kort och gott :)

Sedan har det vartefter visat sig att jag får mycket av det jag gillar med prylar som just anses vara "transparenta"/låg disstande.
Det är dock inte självendamålet, därav jag gärna testar nya saker och ser hur jag gillar det jag hör.
jag lyssnar och dömmer sedan !

För det har jag lärt mig att ljudet är helt oberoende av prislappen och man kan inte se på en högtalare hur den kommer att låta.
Det gäller att lyssna och inte bara höra, jag jämför alltid med så som jag tycker att musik låter i verkligheten.
Levande, naturligt och avslappnad/ självklart så som allting ju gör "på riktigt" och så tycker jag om när det låter hemma.
Ju närmare ju bättre, sedan är små detaljer av ringa betydelse i sammanhanget.
Helheten och upplevelsen är det som styr !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-03 13:02

Låt oss inte förstöra debatten med tjafs som vanligt. Jag slutar här om du slutar här. Låt oss vara konstruktiva istället.

Jag har inte ens börjat - det var du, så lade du ned nu så är det ju nedlagt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-03 13:15

eriken skrev:Om det inte är lock för örat så kan det räcka att jag ställer mig upp och går runt lite och trycker play igen så låter det bra igen. Kroppen är bra märklig ibland.

Men då har du ju gjort en åtgärd och det kanske sinnet nöjer sig med även om den inte ändrade något i sak.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-12-03 23:57

Hur jag lyssnar?

Jag skiter totalt (eller i vart fall nästan) i stereoperspektiv, djup i ljudbilden och slikt larv. Det är mer av att "reagera på musiken" än att "lyssna på ljuden" över min musiklyssning.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-04 00:35

Hur jag lyssnar: Släckt rum, alla saker som kan distrahera/stressa/störa är avslagna/borta. Sköna kläder/naken och bekväm ställning. Sedan bara luta sig bakåt, blunda och ta det lugnt. Brukar typ "försöka somna" när jag lyssnar på musik, inga tankar i huvudet utan bara musiken.

Om jag inte under de föresättningarna kan komma till en annan plan och helt tappa uppfattningen om rum eller tid, så är anläggningen defekt. DVS om det finns NÅGOT som stör en så man inte kan komma till "nästa nivå", te.x bummlig bas, resonant mellanregister, vass diskant eller andra dåliga saker.

Jag har kommit så långt med min anläggning nu att jag inte längre lyssnar på min utrustning alls, det är inget som sticker ut på något sätt, utan allt fokus ligger på musiken. :)
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 11:53

Mats skrev:Hur jag lyssnar?

Jag skiter totalt (eller i vart fall nästan) i stereoperspektiv, djup i ljudbilden och slikt larv. Det är mer av att "reagera på musiken" än att "lyssna på ljuden" över min musiklyssning.

Kan du utveckla det där lite mer?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-12-04 12:42

Mats skrev:Hur jag lyssnar?

+1

Jag undrar ibland om inte det som kallas för fantastisk musikupplevelse egentligen består mer av en hifi/närvaroupplevelse än att man tar till sig musiken i sig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 12:47

Hmmm, det ligger något i det.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-04 12:48

Som jag ser det är det en kombination. Dessutom kan jag ha stor behållning av det ena utan det andra, och vice versa.
Ett tubenklipp på telefonen kan få ögonen att tåras, och rutten mässjazz på en fantastisk anläggning kan skicka rysningar över hela kroppen - bara på närvaro och realism.

Sen ibland, så möts dessa två. Inte helt sällan hemma i soffan.
Och det är ju inte så tokigt. :)

Nä, inte mässjazz på telefonen. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 12:50

Det finns en grej som slår riktigt bra hifi, och det är när man upptäcker ny
musik. Då kann jag sitta och lyssna via min Macs inbyggda högtalare och
njuta. Jag tänker då ofta också att tänk vad bra det kommer blir när jag
kommer hem och kan avnjuta detta på stereon. Fast oftast blir det inte så
mycket bättre. Ljudet blir ju bättre, men upplevelsen ändras faktiskt inte så
mycket som man skulle kunna tro. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-12-04 12:56

Visst hör de ihop och är en blandning, som det ska vara...!

Men ibland tror jag att man vill låta påskina att halten "musik" i musikupplevelse är större än vad den faktiskt är... :)

Som Mats skrev, "djup i ljudbilden" har för mig nog aldrig haft nån direkt jättestor betydelse för själva musikupplevelsen. Däremot för närvaroupplevelsen :)

Bas, däremot....! :D

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2011-12-04 14:47

Jag lyssnar på musiken och om jag ska vara ärlig så är anläggningen något underordnat. Bergsprängaren på kontoret kan räcka för att tänka jäklar vilken bra låt. Bättre ljud är dock en trevlig bonus, men att sitta och lyssna på ljudet istället för musiken är inte riktigt min grej. Undantag finns självklart, högtalare som lägger till en massa oljud står jag inte ut med. TV-högtalare och högtalare till billiga kompakt anläggningar brukar vara fasansfulla.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi