Moderator: Redaktörer
mx skrev:Jo, men nog har du väl en viss typ av egenkaraktär i ditt lyssningsrum? Det är det ju överallt.
Flint skrev:Nattlorden
Klart att din anläggning har ett "ljud". Bara du som inte märker det eftersom du är så van vid det.
Nattlorden skrev:mx skrev:Jo, men nog har du väl en viss typ av egenkaraktär i ditt lyssningsrum? Det är det ju överallt.
Helt annan diskussion. Rum har alla, det var inte det som diskutterades.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden
Klart att din anläggning har ett "ljud". Bara du som inte märker det eftersom du är så van vid det.
Nu läste du tokfel, läs om.
mx skrev:[Jo, det var det ju. Rummet ingår ju i anläggningen. Allting i kedjan tillför ju något. Mer eller mindre.
Nattlorden skrev:mx skrev:[Jo, det var det ju. Rummet ingår ju i anläggningen. Allting i kedjan tillför ju något. Mer eller mindre.
Om jag tar min anläggning hem till Flint så ingår inte mitt rum i kedjan.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden
Nu läste du tokfel, läs om.
Da capo.
Klart att din anläggning har ett "egenljud". Bara du som inte märker det eftersom du är så van vid det.
eriken skrev:mx skrev:Nu blev jag sugen på att byta anläggning. Det är ju jakten som är det skojsiga.
Jag har hört att Dalis Ikonserie ska va grymma. Köp dom ge mig dina skräpdynaudio!
mx skrev:Precis. Säljare borde fokusera mer på akustiken än på kablar i mitt tycke.
Beakungen skrev:Det jobbigaste för mig när jag lyssnar är inte mitt ljud som sådant. Det tycker jag låter kanon och jag kan spela allt med stor behållning och tycka det låter bra.
Däremot så spelar humör och dagsform in väldigt mycket. Vissa dagar spelar det ingen roll hur jäkla mycket man flyttar mixtrar och tweakar, det låter bara skit. Egentligen vet jag om att det inte är fel på grejerna och det låter egentligen bra. De dagarna brukar jag bara köra lite musik löst i bakgrunden där jag inte fokuserar så mkt på musiken.
Sen har jag ofta stora problem med vaxproppar och det låter fan inget vidare![]()
Oftast så lyckas jag dock lägga all fokus på musiken.
Strmbrg skrev:Beakungen skrev:Det jobbigaste för mig när jag lyssnar är inte mitt ljud som sådant. Det tycker jag låter kanon och jag kan spela allt med stor behållning och tycka det låter bra.
Däremot så spelar humör och dagsform in väldigt mycket. Vissa dagar spelar det ingen roll hur jäkla mycket man flyttar mixtrar och tweakar, det låter bara skit. Egentligen vet jag om att det inte är fel på grejerna och det låter egentligen bra. De dagarna brukar jag bara köra lite musik löst i bakgrunden där jag inte fokuserar så mkt på musiken.
Sen har jag ofta stora problem med vaxproppar och det låter fan inget vidare![]()
Det där är nog så intressant.
Igår kväll tex lät musiken lite gäll. Jag undrade om det var en gammal inspelning med saggig frekvensgång jag lyssnade på.
I nästa stund drog jag mig till minnes att jag ju INTE hade några sådana reflexioner kvällen innan, då jag lyssnade på samma inspelning.
Insåg att det var en tryckutjämning i öronen som var lösningen.
Men, innan jag insett detta, så hade tankarna börjat fara iväg mot högtalar-omvinklingar och annat tekniskt.
![]()
En annan gång "hjälpe det" att pausa, göra en kopp kaffe och därefter trycka på "Play" igen.
celef skrev:mx skrev:Precis. Säljare borde fokusera mer på akustiken än på kablar i mitt tycke.
jag tycker nog att akustiker borde bli bättre på att sälja sina tjänster och produkter, det är väl i princip bara svanå som är synliga, att säljare på mediemarkt eller hos näthandlare skulle ha något intresse i denna del har jag svårt att se
celef skrev:mx skrev:Precis. Säljare borde fokusera mer på akustiken än på kablar i mitt tycke.
jag tycker nog att akustiker borde bli bättre på att sälja sina tjänster och produkter, det är väl i princip bara svanå som är synliga, att säljare på mediemarkt eller hos näthandlare skulle ha något intresse i denna del har jag svårt att se
Strmbrg skrev:Beakungen skrev:Det jobbigaste för mig när jag lyssnar är inte mitt ljud som sådant. Det tycker jag låter kanon och jag kan spela allt med stor behållning och tycka det låter bra.
Det där är nog så intressant.
Igår kväll tex lät musiken lite gäll. Jag undrade om det var en gammal inspelning med saggig frekvensgång jag lyssnade på.
I nästa stund drog jag mig till minnes att jag ju INTE hade några sådana reflexioner kvällen innan, då jag lyssnade på samma inspelning.
Insåg att det var en tryckutjämning i öronen som var lösningen.
Men, innan jag insett detta, så hade tankarna börjat fara iväg mot högtalar-omvinklingar och annat tekniskt.
![]()
En annan gång "hjälpte det" att pausa, göra en kopp kaffe och därefter trycka på "Play" igen.
mx skrev:Strmbrg skrev:
En massa text...
Det där är intressant. Så fort det uppstår en skillnad i ljud antar jag direkt att
det måste ha med anläggningen att göra. Jag börjar direkt tänka. Ska jag
ändra något? Är det något som är trasigt? Osv.
Ofta är det något helt annat. Eftersom det fungerade fint dagen innan som
sagt.
Flint skrev:Strmbrg
Jag förstår både frågan och rubriken och håller med dig i ditt synsätt. Det är därför jag i första hand har som mål att få bort irritationsmoment i ljudåtergivningen för att kunna lyssna på musiken. Om sen det som återstår är transparent eller inte skiter jag fullständigt i. Ljudet är bara intressant som budbärare och medium för musiken. Jag tycker därför att hifi är lätt för min egen del. Det är bara att lyssna och reagera på intrycken. Att lägga sig i vad hifi är för andra är däremot en omöjlighet. Det är deras problem.
Flint skrev:Nattlorden
Låt oss inte förstöra debatten med tjafs som vanligt. Jag slutar här om du slutar här. Låt oss vara konstruktiva istället.
eriken skrev:Om det inte är lock för örat så kan det räcka att jag ställer mig upp och går runt lite och trycker play igen så låter det bra igen. Kroppen är bra märklig ibland.
Mats skrev:Hur jag lyssnar?
Jag skiter totalt (eller i vart fall nästan) i stereoperspektiv, djup i ljudbilden och slikt larv. Det är mer av att "reagera på musiken" än att "lyssna på ljuden" över min musiklyssning.
Mats skrev:Hur jag lyssnar?
Jag skiter totalt (eller i vart fall nästan) i stereoperspektiv, djup i ljudbilden och slikt larv. Det är mer av att "reagera på musiken" än att "lyssna på ljuden" över min musiklyssning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster