Skall din anläggning "klara allt"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Skall anläggningen "klara allt"?

Ja! Jag vill inte ha några begränsningar alls.
30
50%
Äh! Huvudsaken att den "fixar" sånt jag gillar.
18
30%
Om den inte klarar allt så klarar den ingenting!
1
2%
Prestanda är minst lika intressant som musik.
0
Inga röster
Suck! Vad snackar du om? Eller: Inte nu igen...
11
18%

Antal röster : 60

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-12-02 20:12

Svar: Idiotalternativ
Min anläggning ska kunna återge alla ljud som rimligen kan förekomma på inspelninger, men bara upp till oskadliga ljudnivåer.
Lite lagom kompression och dist när man närmar sig maxnivån min anläggning kan prestera ökar illusionen av att det är riktigt starkt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-02 20:14

Raderat pga. att jag missuppfattade svaret. Idiotalternativ fanns ju med som svarsalternativ.
Senast redigerad av Flint 2011-12-02 20:18, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-12-02 20:15

Jag svarade "Idiotalternativ"

Hade velat haft ett alternativ som vore en kombinationa av de 2 översta:

Jag vill inte ha några begränsningar alls men huvudsaken att den "fixar" sånt jag gillar.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-02 20:18

Kryssade i alternativ två men borde kanske valt idiotalternativet. Bryr mig inte om extrema ljudnivåer eller infrabas. Musikåtergivning är det som gäller. TV/film skådas i annat rum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-02 20:21

Strmbrg skrev: Placebo eller nåt annat. Men ju "bättre" grejor man skaffar desto mer negativt kritisk blir man till allt mindre fel och brister.

Ja inte tänkte man på vilka fel och brister det fanns i den lilla Lencon kopplad till en Philips rullbandspelare då 1969. Nu, med en anläggning till priset av en ny V70 undrar jag alltid vad som kunde bli åtminstone något lite bättre.......för en inte så lite större peng :cry: . Det är väl som min sambo brukar säga, "det är en sjukdom det där med HiFi" :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-02 20:29

Det är väl självklart att en anläggning skall kunna klara allt :x Och jag menar verkligen allt i ordets rätta bemärkelse. Min anläggning har nu fått i uppdrag att hitta Higgs partikel :twisted: Men först ska anläggningen laga käk :) Några begränsningar är inte tillåtet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-02 22:55

petersteindl skrev:Det är väl självklart att en anläggning skall kunna klara allt :x Och jag menar verkligen allt i ordets rätta bemärkelse. Min anläggning har nu fått i uppdrag att hitta Higgs partikel :twisted: Men först ska anläggningen laga käk :) Några begränsningar är inte tillåtet.

MvH
Peter

Det vore helt underbart om den kunde diska.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-02 22:56

Klart att målsättningen måste vara att klara allt, men om den inte gör det så är det självklart bästa att den fixar det jag gillar först och främst.

(och det gör den)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-02 23:10

eriken var här ikväll och lyssnade på musik och åt chips. Så här sa han om
sterion, och detta är direktciterat: "mx stereo kan allt! Den är helt enkelt bäst.
Ingen protest. Länge leve Dynaudio!"

Sanning. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-03 00:20

En sann Audiofil spelar bara och endast material som låter jävligt bra på anläggningen.

Allt annat är bara SKIT! :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-12-03 00:29

Alexi skrev:Att återge ens allt jag lyssnar på är just nu för dyrt.. Infrabasar kilowatt slutsteg i mängder och gigantiskt akustikreglerat rum, skulle behövas.

Så frågan för mig handlar om hur mycket av det jag lyssnar på kan jag tänka min klara mig utan?

Jag avundas alla er som kan sitta och njuta av att lyssna även när det klipper för fullt. Träna aldrig upp er förmåga att höra detta!

Byt ut transistorförstärkare mot rörbestyckade åtminstone för mellanregister och diskant med "lagom" uteffekt och en konstruktion som komprimerar milt och successivt ökar distorsionen (och inte klipper abrupt) då man driver det över dess förmåga. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-03 01:59

Tänkvärt Lennart . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Tillförlitlig engelsk vintage lo-fi ska inte föraktas

Inläggav lennartj » 2011-12-03 02:08

Flint skrev:
Strmbrg skrev:Tänk vad bra det vore, om jag vore helt och hållet tillfreds med en gammal DUX med högtalaren i locket.

(Gärna en beige-grå, med högtalardelen i orange, och själva "gallret" i form av runda små hål.)

Den anläggningen kanske gav dig mer lyssningsglädje då än vad din nuvarande gör nu. För mig var det så men med en Ferguson rullbandare.

Var det en Ferguson 3232 i teak-låda, locket hade också teak-ram med infäld rökfägad plexiglasskiva?
1968 bytte jag upp mig till en sådan för större delen sommarjobbspengarna samt den Philips EL3541 monobandspelare som jag fått i julklapp 1962.
Det var den Philipsbandspelaren som hade en jättebred stoppknapp på mitten, likt mellanslagstangenten på en skrivmaskin men med ett fönster till EM84-röret som satt därunder som utstyrningsindikator.

Åter till Ferguson, minns någon vilken ingång som var värst på att ofrivilligt ta in Radio Moskva på vinterkvällarna?
Grammofoningången hade 500 kOhm inimpedans, vilket passade förträffligt till den keramiska Sonotone-pickupen som satt på en Garrard SP25 Mk.II som jag köpte begagnad av en klasskompis som bytt upp sig till en ERA-skivspelare.

Mycket tillförlitliga gamla prylar, Garrardspelaren (något tweakad och med dynamisk pickup) använder jag än idag för att spela 78-varvare.
Ferguson är min pålitligaste rullbandspelare tack vare att den är enmotors och har ett antal mellanhjul och ingen rem som slackar och inga solenoider som beckar igen på mina 3-motors. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-03 02:08

Primärt ska min anläggning kunna återge akustiskt inspelad musik med trovärdighet.
Men jag lägger även vikt vid att synt-/elektromusik återges med rätt pondus. :)

Så kan man nog kalla det allt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Tillförlitlig engelsk vintage lo-fi ska inte föraktas

Inläggav Flint » 2011-12-03 02:39

lennartj skrev:Var det en Ferguson 3232 i teak-låda, locket hade också teak-ram med infäld rökfägad plexiglasskiva?
1968 bytte jag upp mig till en sådan för större delen sommarjobbspengarna samt den Philips EL3541 monobandspelare som jag fått i julklapp 1962.
Det var den Philipsbandspelaren som hade en jättebred stoppknapp på mitten, likt mellanslagstangenten på en skrivmaskin men med ett fönster till EM84-röret som satt därunder som utstyrningsindikator.

Åter till Ferguson, minns någon vilken ingång som var värst på att ofrivilligt ta in Radio Moskva på vinterkvällarna?
Grammofoningången hade 500 kOhm inimpedans, vilket passade förträffligt till den keramiska Sonotone-pickupen som satt på en Garrard SP25 Mk.II som jag köpte begagnad av en klasskompis som bytt upp sig till en ERA-skivspelare.

Mycket tillförlitliga gamla prylar, Garrardspelaren (något tweakad och med dynamisk pickup) använder jag än idag för att spela 78-varvare.
Ferguson är min pålitligaste rullbandspelare tack vare att den är enmotors och har ett antal mellanhjul och ingen rem som slackar och inga solenoider som beckar igen på mina 3-motors. :D

Nästan. Min hette 3222 (lånad bild) och jag kommer inte riktigt ihåg locket som du beskriver det. Ryssarna klarade jag mig ifrån. I alla fall språkmässigt men ett konstigt knackande läte som ökade och minskade i styrka dök ofta upp och som påstods komma från en baltaradar Ivan hade nånstans Estland/Lettland och kikade på västeuropa med.
Jag skaffade också en liten skivspelare till bandaren men inte lika fin som din Garrard. I min, som jag tror var en liten Lenco med tallrik som en singelskiva, satt en vändbar kristallpickup från Ronette. Blev inte så många skivor i början men de som fanns fick veta att dom levde. Några finns kvar idag. Huj vad dom knastrar men det känns som om varje knäpp är för evigt präglat i mitt sinne när jag spelar dom idag. Ja...

Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-03 02:45

Svarade första alternativet.
Med i56 och fyra LMS är jag nog inte långt ifrån det. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-03 09:51

Jag lutar åt att man får prioritera. Ju mer högupplöst anläggning desto mer avslöjande är den för dåliga album. Fördelen är att bra inspelningar lyfter till gourmet-höjder. Men jag vill ha möjlighet att vara gourmand emellanåt också så bra tryck bör kunna levereras samtidigt med ekvillibristisk finess. :)
Det finns mer att hämta gourmet-mässigt ur min setup än i rådande tillstånd.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-12-03 10:03

Mitt mål är att jag alltid ska vara nöjd med min ljudåtergivning.
Vägen dit är troligen det största nöjet. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-12-03 10:10

Den behöver inte klara allt, så länge den klarar det jag vill att den ska klara är jag nöjd.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-03 11:00

nadifierad skrev:Mitt mål är att jag alltid ska vara nöjd med min ljudåtergivning.

Troligtvis.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-03 13:07

KarlXII skrev:En sann Audiofil spelar bara och endast material som låter jävligt bra på anläggningen.

Allt annat är bara SKIT! :evil:
+1

Se min signatur:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-03 13:10

nadifierad skrev:Mitt mål är att jag alltid ska vara nöjd med min ljudåtergivning.

Härligt svar ! :)
Är väll typ så som jag försöker att resonera, alltså, försöker... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-12-05 20:22

Min klarar inget...

Den låter, ganska bra, för kaffepengar.

Den klarar det jag lyssnar på ungefär lika bra utan att blinka. Den spelar Eddie Meduza lika bra som Dire Straits.

Framförallt är den lagom.
Går att lyssna på.

Men bra med era mått: Nja...
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 20:30

Lason skrev:Men bra med era mått: Nja...

Hur vet du det? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 20:31

DVD-ai skrev:

Du kan ju fortsätta ljuga för dig själv, om du nu tycker att det är skoj. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-12-05 21:42

mx skrev:

Det vet jag visseligne inte, men varesig Proson högtalare eller80-tals AKAI-receivrar är väl särskilt välsedda här? :)
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-05 21:43

mx skrev:
DVD-ai skrev:

Du kan ju fortsätta ljuga för dig själv, om du nu tycker att det är skoj. :lol:

Ja, det är roligt... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-05 21:43

Lason skrev:
mx skrev:

Det vet jag visseligne inte, men varesig Proson högtalare eller80-tals AKAI-receivrar är väl särskilt välsedda här? :)

Johohoda. Helt ok.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-05 21:47

Lason skrev:
mx skrev:

Jag har säkert hört en miljonkronorsanläggning som lät sämre. Rock on!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lennartj

Helhet eller sönderfall.

Inläggav lennartj » 2011-12-05 22:01

sprudel skrev:Jag lutar åt att man får prioritera. Ju mer högupplöst anläggning desto mer avslöjande är den för dåliga album. Fördelen är att bra inspelningar lyfter till gourmet-höjder. Men jag vill ha möjlighet att vara gourmand emellanåt också så bra tryck bör kunna levereras samtidigt med ekvillibristisk finess. :)
Det finns mer att hämta gourmet-mässigt ur min setup än i rådande tillstånd.

I en riktigt högklassig anlnäggning måste hög upplösning gå hand i hand med god homogenitet, anser jag.
I en sådan blottläggs alla eventuella brister, men finns goda musikaliska prestationer under de tekniska bristerna dränks de inte, utan musikälskaren får faktiskt bättre förutsättningar att lyssna igenom störningarna.

Exempel, en enkel anlägggning med rund nål på en MM-pckup som följer skivspåret endast på samma spårdjup som alla andra gjort före den och pickupen levererar hög utnivå till ett enkelt RIAA-steg med små marginaler.
Ett hack i skivan kan då upplevas som en stor smäll som får hela återgivningen att stanna upp för att något steg tvärklippt och gått i blockering som det tar massor av millisekunder att återhämta sig från.

En högupplöst MC-pickup med van den Hul-, fineline- eller annan avancerad nålslipning går ninte "rakt i fällan" utan följer spårväggen både över och under det djup standardnålar gjort mest åverkan på gamla skivor. Därigenom blir knäppar och knaster både svagare och upptar en begränsad del av ljudbilden som hjärnan har lättare att sortera bort medan musiken flödar utan avbrott, eftersom den bättre elektroniken inte klipper heller.
Har man inte råd att satsa på en anläggning som kan allt ställs man inför många problem där man mer eller mindre medvetet måste bestämma sig i varje led om upplösning eller homogenitet gagnar musikupplevelsen bäst .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi