Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev: Placebo eller nåt annat. Men ju "bättre" grejor man skaffar desto mer negativt kritisk blir man till allt mindre fel och brister.
petersteindl skrev:Det är väl självklart att en anläggning skall kunna klara alltOch jag menar verkligen allt i ordets rätta bemärkelse. Min anläggning har nu fått i uppdrag att hitta Higgs partikel
Men först ska anläggningen laga käk
Några begränsningar är inte tillåtet.
MvH
Peter
Alexi skrev:Att återge ens allt jag lyssnar på är just nu för dyrt.. Infrabasar kilowatt slutsteg i mängder och gigantiskt akustikreglerat rum, skulle behövas.
Så frågan för mig handlar om hur mycket av det jag lyssnar på kan jag tänka min klara mig utan?
Jag avundas alla er som kan sitta och njuta av att lyssna även när det klipper för fullt. Träna aldrig upp er förmåga att höra detta!
Flint skrev:Strmbrg skrev:Tänk vad bra det vore, om jag vore helt och hållet tillfreds med en gammal DUX med högtalaren i locket.
(Gärna en beige-grå, med högtalardelen i orange, och själva "gallret" i form av runda små hål.)
Den anläggningen kanske gav dig mer lyssningsglädje då än vad din nuvarande gör nu. För mig var det så men med en Ferguson rullbandare.
lennartj skrev:Var det en Ferguson 3232 i teak-låda, locket hade också teak-ram med infäld rökfägad plexiglasskiva?
1968 bytte jag upp mig till en sådan för större delen sommarjobbspengarna samt den Philips EL3541 monobandspelare som jag fått i julklapp 1962.
Det var den Philipsbandspelaren som hade en jättebred stoppknapp på mitten, likt mellanslagstangenten på en skrivmaskin men med ett fönster till EM84-röret som satt därunder som utstyrningsindikator.
Åter till Ferguson, minns någon vilken ingång som var värst på att ofrivilligt ta in Radio Moskva på vinterkvällarna?
Grammofoningången hade 500 kOhm inimpedans, vilket passade förträffligt till den keramiska Sonotone-pickupen som satt på en Garrard SP25 Mk.II som jag köpte begagnad av en klasskompis som bytt upp sig till en ERA-skivspelare.
Mycket tillförlitliga gamla prylar, Garrardspelaren (något tweakad och med dynamisk pickup) använder jag än idag för att spela 78-varvare.
Ferguson är min pålitligaste rullbandspelare tack vare att den är enmotors och har ett antal mellanhjul och ingen rem som slackar och inga solenoider som beckar igen på mina 3-motors.
nadifierad skrev:Mitt mål är att jag alltid ska vara nöjd med min ljudåtergivning.
Vägen dit är troligen det största nöjet.
DVD-ai skrev:nadifierad skrev:Mitt mål är att jag alltid ska vara nöjd med min ljudåtergivning.
Härligt svar !
Är väll typ så som jag försöker att resonera, alltså, försöker...
mx skrev:Lason skrev:Men bra med era mått: Nja...
Hur vet du det?
mx skrev:DVD-ai skrev:nadifierad skrev:Mitt mål är att jag alltid ska vara nöjd med min ljudåtergivning.
Härligt svar !
Är väll typ så som jag försöker att resonera, alltså, försöker...
Du kan ju fortsätta ljuga för dig själv, om du nu tycker att det är skoj.
Lason skrev:mx skrev:Lason skrev:Men bra med era mått: Nja...
Hur vet du det?
Det vet jag visseligne inte, men varesig Proson högtalare eller80-tals AKAI-receivrar är väl särskilt välsedda här?
sprudel skrev:Jag lutar åt att man får prioritera. Ju mer högupplöst anläggning desto mer avslöjande är den för dåliga album. Fördelen är att bra inspelningar lyfter till gourmet-höjder. Men jag vill ha möjlighet att vara gourmand emellanåt också så bra tryck bör kunna levereras samtidigt med ekvillibristisk finess.![]()
Det finns mer att hämta gourmet-mässigt ur min setup än i rådande tillstånd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster