2105 till cr8 till 2105 till piP

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MusicMan

2105 till cr8 till 2105 till piP

Inläggav MusicMan » 2005-07-01 16:15

Min anläggning kommer från imorgon att bestå av bland annat Denon 2105, CD+DAC, NAD 218, piP, cr8 och pX-2. Frågan är nu hur jag ska koppla samman allt detta på bästa sätt. Helst så att jag kan använda högpassfiltret i cr8 till piP samtidigt som 2105 driver piP och 218 driver basmodulerna.

Efter lite funderande kom jag fram till något som jag tror kan lösa det hela så länge man inte använder surroundkanalerna.

Det hela kopplas såhär:
Kod: Markera allt
                                                --218--pX-2
                                               /
CD(DAC)--2105(ext in(surr)--pre out(surr))--cr8
            \(pre out(sub))----------------/   \
                                                 --2105(ext in(front)--speakers A)--piP

Det hela förutsätter att man valt endast LFE till sub out i 2105 samt att alla högtalare står som Large. Om inte detta görs så blir det rundgång. För att lyssna på CD så väljer man då EXT IN vilket också medför att detta endast funkar för en enda källa.

Är det verkligen vettigt att göra en sån här fulkoppling? Det kanske är bättre att helt enkelt låta allt vara som det ska och koppla pre out för frontarna samt sub out till cr8 och låta piP spela som Large.
Det kanske inte gör så mycket att piP och pX-2 överlappar varandra vid 34-80 Hz. Eller kanske det är bättre att använda 2105ans högpassfilter och skicka all djupbas endast till cr8ans sub in.

Det bästa vore ju självklart ett slutsteg att driva piP med men det känns rätt onödigt just nu om jag inte kunde få tag på något som är riktigt bra och billigt. (Cambridge P500 är ju billigt som fasen men ljudkvaliteten har jag svårt att tänka mig att den har.)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-01 16:58

Känns ju lite surt att inte kunna använda de slutsteg man redan har dessutom...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-01 17:09

Hej jag frågade något liknande om pi60 och Profundus-Y i

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6674

Det kanske kan ge något om du inte sett det redan?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-01 17:43

Oj det var en konstig koppling.

I och med att du tar signal ut från 2105 in i filer och sedan tillbaks igen så får du förstärkning av den högpassfiltrerade signalen till frontarna tv gånger, vilket borde göra att volymen inte följs åt i de olika frekvensregistren.

Att högpassfiltrera piP:arna är ju den stora vitsen med aktiv delning. Då för du väsentligt ökad ljudtryckskapacitet i frontarna. Annars vinner du i stort sett inget på att använda basmoduler. Jag rekommenderar alltså inte att köra piP ofiltrerat ihop med subbar.

Jag ser framför mig 3 enkla sätt att lösa det på:

1.
Använd en volymkontroll eller vanlig försteg el likn efter CD/DAC, in i cr 8, och sedan kan du köra vilka slutsteg förstärkarkombinationer som helst. Du skulle kunna "slippa" använda NAD-steget om du kör in på 2105ans ext.in.

2.
Använd inte cr8, utan kör med det inbyggda delningsfiltret i 2105 istället, så kan du använda alla dess funktioner på normalt vis.

3.
Skaffa ett ytterligare slutsteg så kör du ett till frontarna, och ett till basmodulerna. Då kan du använda 2105 som den "centralenhet" som den funkar bra som.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Re: 2105 till cr8 till 2105 till piP

Inläggav Tank » 2005-07-01 17:51

MusicMan skrev:Det kanske inte gör så mycket att piP och pX-2 överlappar varandra vid 34-80 Hz. Eller kanske det är bättre att använda 2105ans högpassfilter och skicka all djupbas endast till cr8ans sub in.

Detta gör en väldigt massa, faktiskt. :wink: Ungefär halva grejen går i stöpet - att avlasta basområdet från piP. En smärre modifikation på 2105, för att snickra ihop en "main in" vore fördelaktigt...
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-07-01 18:01

Detta liknar det som jag kör idag...

CD -> Aktivt Filter -> Ext In (HP till Front + LP till Surr)
Basmoduler drivs av 2105:ans Surr-kanal
Frontarna drivs av Nad 208 via 2105:ans Pre out

Alltså enbart basmoduler vid CD (ext in) annars fullregister på frontarna för andra källor. Krångligt men funkar för mig tills jag köper en effektförstärkare till...

Om jag har förstått det hela rätt så är 2105:ans interna filter olika brant i HP och LP delarna. (Var det för att den förutsatte sluten låda för frontarna?)
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-01 18:07

Tank skrev:
MusicMan skrev:Det kanske inte gör så mycket att piP och pX-2 överlappar varandra vid 34-80 Hz. Eller kanske det är bättre att använda 2105ans högpassfilter och skicka all djupbas endast till cr8ans sub in.

Detta gör en väldigt massa, faktiskt. :wink: Ungefär halva grejen går i stöpet - att avlasta basområdet från piP. En smärre modifikation på 2105, för att snickra ihop en "main in" vore fördelaktigt...

Vore det inte fint om Denon kunde göra ett försteg och ett separat slutsteg istället? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-01 18:28

en förförstärkare som har dessa egenskaper:

http://news.designtechnica.com/article2359.html

uppgraderbar hårdvaru/mjukvarumässigt och med ethernet 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-01 18:40

Jag kan inte se att artikeln nämner något om pre-out/Main-in. Var ser du det? Dessutom är det inte bara en förförstärkare, utan en komplett hembioreceiver.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-01 18:43

det var lite OT. Och ja jag vet att det är en komplett integrerad hemmabioreciever. Men konceptet vore fint apropå det morello sa om separerade slutsteg / försteg. Om Denon kunde släppa ett uppgraderbart försteg med alla dessa fina egenskaper så skulle i alla fall jag vara intresserad. Ursäkt.

edit: JohanL hoppas du förstod vad jag menade om än något otydligt skrivet. :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-01 19:40

Jag förstår inte riktigt hur du menar att den beskrivna Onkyoreceivern har att göra med separerade försteg/slutsteg.

Annat:
Personligen har jag dåliga erfarenheter med uppgraderingsabara apparater. Ofta slutar tillverkarna supporta dem efter ett tag. Och ofta är de buggiga redan från början. Uppgraderingen får man då utnuyttja mestadels för buggfix. Sedan efter några år är produkten död, och dess processorer och hårdvara duger ändå inte till. Sådana prylar brukar vara dyrare än att köpa ny "färdig" apparat efter några år, även om man räknar med att ha behövt köpa två hembioförstärkare. Förstår du tänket?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-01 20:22

Ingenting egentligen. Det som var tjusigt med den Onkyo-modellen var just uppgraderbarheten. Hade inget med försteg/slutsteg att göra. Men just att ha ett uppgraderingsbart försteg (som kan koda av diverse digitala format) vore snyggt om det fungerade i praktiken :-) Men om det fungerar så som du säger så är det ju inte mycket att orka bekymra sig över :( Jo jag förstår precis tänket!

ursäkta att det blev lite off-topic.

JohanL: har du förresten någon koll på om lts givit ut någon Molt som handlar om hur man kodar av digitala medier och hur DSPer fungerar måntro?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-07-02 00:30

Morello skrev:
Tank skrev:

Vore det inte fint om Denon kunde göra ett försteg och ett separat slutsteg istället? 8)

Jovars. Skulle den sälja samma volymer? Näää... Vad skulle den då kosta? Mmmmm... Ja just det. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-07-02 00:51

Först och främst så inser jag nu efter påtalande att min koppling inte skulle funka just för att högpassignalen går två gånger genom 2105 och därmed får mer förstärkning jämfört med lågpassignalen.

Att utnyttja multi-room-funktionen till detta funkar inte heller om jag inte tänker helt fel. Mitt huvud är inställt på sömn så jag blir mest bara snurrig av alla kopplingar just nu.

Jag får helt enkelt koppla ihop allt på enklast sätt och sen komplettera med ett till slutsteg så snart som möjligt för att kunna nyttja cr8 till fullo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 02:46

Morello skrev:
Tank skrev:

Det skulle räcka fint om de var separerbara delar bara elektroniskt. Det finns ju redan förstegsutgångar, allt som behöver ändras är att slutstegen får ingångar också. å levererar man apparaten med byglar på baksidan. Vill man separera, eller helt enkelt använda slutstegn på annat sätt så tar man bort byglarna och kopplar som man vill med sladdar. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-02 02:47

Jo, men fördelen med försteget separat är ju att apparaten kan göras mindre. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-07-04 12:16

Det slutade med att jag kopplade allt på enklaste sätt och därmed använder 2105ans filter. Därmed får min cr8 ligga på lut tills jag har ett slutsteg till frontarna.

Hur som helst så är jag redan glad över uppgraderingen. Mycket renare och bättre definierad bas och eftersom det är två så är ljudstyrkan mycket jämnare på olika platser i rummet. Förut så var det stor skillnad bara man lutade sig lite framåt. Bakåtlutat gav mer bas och lutade man sig fram blev det mindre men mer definierad bas. Nu är det bra i alla lägen. :D

Återgå till Generellt om hifi