Moderator: Redaktörer
mx skrev:Är det någon idé att bry sig om lossless när det gäller CD-marknaden. Ljudet
är ofta hårt komprimerat och volymen uppdragen till max. Det låter ju redan
från början riktigt dåligt.
Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
phon skrev:mx skrev:Är det någon idé att bry sig om lossless när det gäller CD-marknaden. Ljudet
är ofta hårt komprimerat och volymen uppdragen till max. Det låter ju redan
från början riktigt dåligt.
Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver egentligen inte köpa någon CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
phon skrev:Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver inte köpa några CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
KarlXII skrev:
Om din signalgenerator som du drar igång sinussvepen med skulle paja, skulle du då avnjuta inspelade sinussvep i wav-, flac- eller mp3-format?
Svante skrev:..
Jag ser största skälet till lossless som att man vet att man inte har påverkat alls...
KarlXII skrev:phon skrev:Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver inte köpa några CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
Om din signalgenerator som du drar igång sinussvepen med skulle paja, skulle du då avnjuta inspelade sinussvep i wav-, flac- eller mp3-format?
mx skrev:Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
The vast majority of commercial DVD-Video releases today employ AC-3 audio. The official allowed formats for the audio tracks on a DVD Video are:
PCM: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 16 bit or 24 bit Linear PCM, 2 to 6 channels, up to 6,144 kbit/s. N.B. 16-bit 48 kHz 8 channel PCM is allowed by the DVD-Video specification but is not well-supported by authoring applications or players.
AC-3: 48 kHz sampling rate, 1 to 5.1 (6) channels, up to 640 kbit/s
DTS: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 2 to 6.1 channels, Half Rate (768 kbit/s) or Full Rate (1,536 kbit/s)
MP2: 48 kHz sampling rate, 1 to 7.1 channels, up to 912 kbit/s
RogerGustavsson skrev:mx skrev:Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
Har inte samma uppfattning om filmljud, att det skulle vara så mycket bättre. Lyssna gärna utan bild. Lite mindre bit rate än CD (1,411.2 kbit/s) är det väl? Ljudfilerna hrukar vara rätt små när man rippar en DVD.The vast majority of commercial DVD-Video releases today employ AC-3 audio. The official allowed formats for the audio tracks on a DVD Video are:
PCM: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 16 bit or 24 bit Linear PCM, 2 to 6 channels, up to 6,144 kbit/s. N.B. 16-bit 48 kHz 8 channel PCM is allowed by the DVD-Video specification but is not well-supported by authoring applications or players.
AC-3: 48 kHz sampling rate, 1 to 5.1 (6) channels, up to 640 kbit/s
DTS: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 2 to 6.1 channels, Half Rate (768 kbit/s) or Full Rate (1,536 kbit/s)
MP2: 48 kHz sampling rate, 1 to 7.1 channels, up to 912 kbit/s
mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Du tar aldrig med dig musiken i en iPod eller liknande?
adzer skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Lossless hemma och 320kbps mp3 på resande fot kör jag.
mx skrev:adzer skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Konverterar du lossless till 320 kbit/s mp3 varje gång du byter låtar då?
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Konverterar du lossless till 320 kbit/s mp3 varje gång du byter låtar då?
Ja. Byter musik någon gång i halvåret bara. Och med en SSD tar det bara sekunder att konvertera ett album.
KarlXII skrev:Jag sitter i detta nu och lyssnar på Bryan Ferrys skiva Frantic från 2002.
SACD, 24 bitar. 88 kHz.
Låter för jävla bra. Vetskapen att det inte finns någon förstörande processing emellan gör mycket för välbefinnandet.
Lossless FTW!
Svante skrev:KarlXII skrev:Jag sitter i detta nu och lyssnar på Bryan Ferrys skiva Frantic från 2002.
SACD, 24 bitar. 88 kHz.
Låter för jävla bra. Vetskapen att det inte finns någon förstörande processing emellan gör mycket för välbefinnandet.
Lossless FTW!
SACD är 1 bit 2,8 MHz...
bredin_MKII skrev:Varför rippar ni till mp3 320kbit/s? Mp3 ger dåligt ljud mot te.x ogg och konstant bitrate gör filerna onödigt mycket större. 192kbit/s ogg enkodat med aoTuVb låter väääääldigt bra och tar mycket mindre plats
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 37 gäster