Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Om man köpt en grej av, och lämnar den på, ett bolag som sedan går i konkurs får man ut den från konkursboet.
Om man inte är konsument är huvudregeln den omvända; det som finns i konkursboet presumeras tillhöra detta
MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas för er anställdas skull att det kommer någon som är intresserad av att driva det vidare, och att te x du som är väldigt kunnig och engagerad kan bidra med insikt om hur saker kanske skulle göras på annat sätt.
Vinylcalle skrev:Primare A30.1 hade mycket riktigt köpts in ifrån Esoterisk hifi. Den gav mervärde i och med att vi sålde vidare den 2200 kr dyrare 2 dagar senare. Esoterisk hifi hade helt enkelt prissatt den för lågt.
ThomasJonsson skrev:Hej!
Mitt namn är Thomas och jag var fram tills i förra veckan ägare och VD på REHIFI.SE (REPSAM HIFI AB)
Min begäran om konkurs har idag inkommit till Lunds Tingsrätt och därmed är bolaget från idag satt i konkurs.
metheny skrev:ThomasJonsson skrev:Hej!
Mitt namn är Thomas och jag var fram tills i förra veckan ägare och VD på REHIFI.SE (REPSAM HIFI AB)
Min begäran om konkurs har idag inkommit till Lunds Tingsrätt och därmed är bolaget från idag satt i konkurs.
Var på webbsajten framgår detta? Kunder som handlat (via sajten) sedan föregående vecka och betalt i förskott, har de (i samband med köp) informerats om detta och om att garantin kommer att "brinna inne"?
MagnusÖstberg skrev:metheny skrev:ThomasJonsson skrev:Hej!
Var på webbsajten framgår detta? Kunder som handlat (via sajten) sedan föregående vecka och betalt i förskott, har de (i samband med köp) informerats om detta och om att garantin kommer att "brinna inne"?
Har du någon aning om hur en konkurrs går till?
MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har aldrig varit med om att något företag någonsin i förväg talar om för potentiella kunder att de planerar att sätta företaget i konkurrs.
Menar du att det är vanligt?
metheny skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har aldrig varit med om att något företag någonsin i förväg talar om för potentiella kunder att de planerar att sätta företaget i konkurrs.
Fortsatte OnOff att sälja på som ingenting? Eller upplyste de kunderna om att garanti osv inte kommer att gälla?
Naqref skrev:metheny skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har aldrig varit med om att något företag någonsin i förväg talar om för potentiella kunder att de planerar att sätta företaget i konkurrs.
Fortsatte OnOff att sälja på som ingenting? Eller upplyste de kunderna om att garanti osv inte kommer att gälla?
Du riktar frågan till förre ägaren. Han har inget ansvar längre utan det åligger konkursförvaltaren. Varför inte fråga konkursförvaltaren detta istället?
Eldare skrev:Jag tror nog att Thomas in i det sista försökte rädda företaget. Att i det läget göra något som effektivt skulle ta bort den möjligheten känns orimligt. Att skrämma potentiella kunder är just en sådan sak.
metheny skrev:Man talar om för kunden att man begärt eller planerar begära företaget i konkurs och att all försäljning utifall konkursen beviljas sker utan garanti eller andra åtaganden. Var det något speciellt du tänkte på?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster