Moderator: Redaktörer

Flint skrev:Kronkan skrev:Sedan kommer jag nog fylla soffan med mera dämpande material.
Menar du att du ska sitta i den när du lyssnar?
Öhh... blev jag för oseriös nu igen?![]()
//
ErikAndersson skrev:Så sant,så sant. Men jag måste ändå ställa en dum fråga: Du som har erfarenhet av detta utmärkta program, finns det möjlighet att under transienta förlopp mäta distorisionen relaterat till upparbetsströmmarna i en Klass-B förstärkare?

ErikAndersson skrev:Hm. intressant, bör kanske gå att utveckla vidare. Men det är som du skriver att det hela måste göras något bredbandigt för att fungera.
Flint skrev:ErikAndersson skrev:Hm. intressant, bör kanske gå att utveckla vidare. Men det är som du skriver att det hela måste göras något bredbandigt för att fungera.
Visningen av dist kan bestämmas i frekvens upp till säg Gigahertz. Bilden ovan begänsade jag för att det inte fanns nåt mer att visa högre upp i just den mätningen och inte neråt i nåvå heller vilket givetvis också går att välja.
DS skrev:Flint skrev:ErikAndersson skrev:Hm. intressant, bör kanske gå att utveckla vidare. Men det är som du skriver att det hela måste göras något bredbandigt för att fungera.
Visningen av dist kan bestämmas i frekvens upp till säg Gigahertz. Bilden ovan begänsade jag för att det inte fanns nåt mer att visa högre upp i just den mätningen och inte neråt i nåvå heller vilket givetvis också går att välja.
Undrar om inte Erik menar bredare tidsspann? inte frekvens spann!?
Flint skrev:Det är nog inte bara bra utan ordentligt bra. Jag körde den här modellen för att kolla ÖD och fann att man aldrig blir av med den förrän man kör klass-A fullt ut. Man flyttar bara upp den till en högre uteffektnivå med ökad bias ända tills den traditionellt rena klass-A-definitionen inträffar dvs. när båda trissorna klipper och stryps symetriskt. Fet klass A/B för en 200Wattare innebär alltså bara att ÖD kommer vid säg 50W istället för säg 1W som det blir med en snålare ställd bias på gränsen till klass B.
Flint skrev:En jämförelse mellan ECC83 och ECC88 vad gäller utstyrbarhet och thd. Jag har försökt få så bra anpassning i arbetspunkt som möjligt. Trimmade till max utsignal med så låg thd som möjligt. Kanske kan man klämma ur lite till om man ägnar ännumer tid åt att välja anodström. Skillnaden obelastat (ok då, 1Meg) är minimal men ECC83 kan förstås inte driva samma tuffa last som ECC88 vilket man får ta hänsyn till när dom ska in på sin respektive arbetsplatser.
petersteindl skrev:Kan du göra en spektralanalys på disten. Då får du fram amplituden på varje delton f2 och uppåt, säg till f9. Tittar man noga på denna dist så ser man att kurvorna går genom noll då grundtonen passerar noll och då är nollgenomgångsdisten = 0 vilket man kan förvänta sig i en SE-koppling.
MvH
Peter

Flint skrev:petersteindl
Det där var ju intressant.
I exemplet tidigare är trissorna kopplade som emitterföljare. Är det den kopplingen du menar eller syftar du på någon annan koppling?
Rut är jag inte hemma på. Berätta mer om den. Är det emitterföljarens utgångsimpedans? I den ingår ju emittermotstånden så man får i så fall räkna bort dom vilket inte borde vara omöjligt. Är jag på rätt väg?
Morello skrev:Ni glömmer bort att Zut för en följare inte bara är inversen av transkonduktansen utan:
Zut=1/gm+Zs/hfe
där Zs=källimpedansen som basen på effekttrissan "ser".
hfe är i vanlig ordning strömförstärkningsfaktorn.
Jag skulle gärna se en mer teoretisk redogörelse/bevis om hur Re=Zut skulle minimera disten.
Flint skrev: Vi bryter av med ett reklaminslag för övergångsdist i ett trissesteg.
Thd 0.023813%. Disten i bild är uppförstorad 1000ggr.
Flint skrev:Morello skrev:Ni glömmer bort att Zut för en följare inte bara är inversen av transkonduktansen utan:
Zut=1/gm+Zs/hfe
där Zs=källimpedansen som basen på effekttrissan "ser".
hfe är i vanlig ordning strömförstärkningsfaktorn.
Jag skulle gärna se en mer teoretisk redogörelse/bevis om hur Re=Zut skulle minimera disten.
Jag klarar inte att ge någon så den får komma från petersteindl. Jag är inte alls hemma här men kan kanske bli. Jag har däremot sett att det finns ett hårfint område "i början av bias" om man kan säga så som ger väldigt lite ÖD. Jag tippar att det är det området petersteindl försöker definiera.
Flint skrev: Sen har vi inte kommit in på själva kärnan än - branthetens eventuella påverkan på den upplevda dynamiken men det kommer..
Morello skrev:Flint skrev: Sen har vi inte kommit in på själva kärnan än - branthetens eventuella påverkan på den upplevda dynamiken men det kommer..
Det kan vi nog släppa eftersom det faktiskt bara är gallimathias.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 22 gäster