Pris kontra prestanda, vad har ni för erfrenheter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Pris kontra prestanda, vad har ni för erfrenheter?

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 17:33

Frågan om pris kontra prestanda är rätt intressant tycker jag.

Jag roade mig för en tid sedan (efter att en person hade berättat för mig att det är självklart att ALLA dyra förstärkare är överlägsna ALLA billigare - både tekniskt prestandamässigt, och hörmässigt) med att klippa ut mätningarna på en himla massa förstärkare från tidningen Stereophile, men utan att ta med kommentarerna till mätningarna.

(Idén kom fram under en diskussion med Gustaf (Morello). Vi brukar ställa frågan (vad kostar den här?) till varandra när vi hittar någon mätning som ser ut på... något intressant sätt.)

Hursomhelst. Jag visade de urklippta mätningarna, och frågade en massa människor hur mycket de trodde att respektive förstärkare kostade. Jag var inte intresserad av att "undersöka någon av gissarnas förmåga", utan bara få svar på om det finns entydiga samband mellan prestanda och pris. Jag tittade därför på både snittet av vad alla tyckte och på om det gick att hitta någon som vad bättre på att gissa, och "såg priset" i mätkurvorna bättre än någon annan.

Konklusion:
Det gick inte att finna NÅGRA samband mellan prestanda och pris! Fast nu överdriver jag en smula, för ett samband hittade vi - nästan alla de apparater som mätte extremt illa, var häpnadsväckande dyra...

Jag har gjort precis samma sak med högtalare (fast då kom mätningarna från den nu tyvärr nedlagda amerikanska tidningen Audio), och där blev resultatet ungefär detsamma, men vi kunde konstatera att även om det fanns det gott om dyra högtalare som mätte extremt illa, var ingen av de högtalare som mätte allra bäst extremt billig.

Således skiljer sig högtalarna från förstärkarna, i varje fall om man bortser ifrån uteffekten. Tar man med uteffekten i bedömningen gäller samma sak som för högtalarna - ingen mycket effektstarkt förstärkare var extremt billig.

För mycket länge sedan gjorde jag ett liknande test (andra halvan av 70-talet), som jag repeterade i mindre skala för tio år sedan. Det var alltså liknande pris/prestanda-undersökningen såtillvida att jag bad folk bedöma saker, med olika såtillvida att jag denna gång bad om en bedömning om pris baserad på vad de hörde.

Jag skaffade hem ett antal högtalare som "av branschen" ansågs vara "superbra" (jag frågade ett antal hifi-handlare om vad som var "bäst just nu"). Jag fick inte tag på alla de föreslagna dock, men tillräckligt många för att det skulle vara meningsfullt att göra testen, tyckte jag. Sedan adderade jag några högtalare som jag själv gillade, alla till väsentligt lägre priser än de inlånade, utom en som var rätt dyr.

Not: Ingen av högtalarna i testen var Ino Audios, varken senare gången, eller den första (då fanns inte ens Ino Audio).

Igen bad jag folk avgöra vad sakerna kostade. Denna gång alltså olika högtalare (stående bakom ett akustiskt transparent skynke), baserat på hur de lät. Ingen av gångerna gick det inte att finna några samband mellan pris och "hör-prestanda".

Andra gången fann vi att den dyraste högtalaren ansågs låta näst sämst av alla, medan den näst dyraste lät bäst (en av dem jag hade adderat själv, en engelsk). Den första gången minns jag bara att det inte gick att finna några tydliga samband mellan upplevd ljudkvalitet och pris, och att den som lät bäst av alla var en Snell typ A.

Så saknas då samband mellan pris och prestanda?

Nej, så är det inte enligt min uppfatting: spjutspetsprestanda kostar nämligen - men vad värre är: kostnad garanterar inte spjutspektspretanda!

Så, blandar man friskt mellan olika tillverkares prestationer (inte tar bort ens de absurdaste dumheterna) och dessutom väljer genom att fråga branschföreträdare om "vad som är bäst just nu", så är de samband som finns mellan prestanda och prislapp nästan perfekt utsuddade.

Så har jag erfarit.

Vh, iö

PS. Kan tillägga att jag i samband med högtalarinlåningen andra gången, även gjorde en sorts F/E-lyssning på högtalarna, och fann att alla hade färningar som var lätta att höra när man ställde dem på golv (med heltäckningsmatta) någon halvmeter framför en dämpad vägg men i övrigt i frifältsmiljö (utomhus) och de avlyssnades med mätmikrofon på tre meters avstånd.

"F" i lyssningen var lyssning direkt på CD-skivans högre kanal, medan "E" var lyssning på inspelningen av samma CD-skivas högerkanal, via högtalare och mikrofon såsom beskrivet.

Eftersom ingen högtalare var i närheten att vara "nästan transparent" använde jag den 100-gradiga* tryffelskalan för att bedöma återgivningskvaliteten ur subjektivt perspektiv.

100 = 100% perfekt återgivning. Den bästa högtalaren i testen fick 64 på tryffekskalan, och det var för övrigt den som fick högst betyg även i den subjektiva lyssningen med högtalaren bakom drapperiet, tillika den som mätte snyggast. Där fanns alltså ett mycket tydligt samband, oerhört mycket tydligare än mellan prestanda och pris.

Det kan tilläggas att man behöver en jämkare som utsätts för samma F/E-lyssning, för att kunna använda skalan lika varje gång, och det fanns en sådan högtalare med, som som utgångspunkt definierades som 50 på tryffelskalan.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-02 17:55

Tja, bara att läsa första bästa HiFi-blaska så får man ju läsa sanningen: Man får vad man betalar för, dyrare är bättre osv.
Intressant i sammanhanget är dock att dessa tidningar i stort sett alltid gissar fram sina åsikter (för åsikter är vad det är) och kan höra "mycket stora" skilnader mellan produkter som helt omöjligen kan ge andra skillnader än knappt hörbara. Ofta är dom lyssningsintryck som redovisas helt fiktiva (upplevda i öppen lyssning, möjligen, men inte kopplad till det fysiska ljudet, vilket dock påstås i texterna).

För någon som läser dessa tidningar och inte något annat så finns ju ingen annan verklighet. Inom HiFi har det under lång tid växt fram idéer som att "öronen har alltid rätt", "mätningar och (öppna) lyssningsintryck stämmer inte överens, därför är mätningar skrutt" osv.

Enligt mig finns det bara en svag koppling mellan pris och prestanda:

Högtalare: Bra kostar ganska mycket och uppåt. Finns dock knappt några bra att köpa, alls. Det finns gott om svindyra skitprodukter.

Slusteg: Se högtalare.

Försteg: Jag vill ha vettiga tonkontroller (vilket jävla tjat va?) så det finns inga att köpa utom möjligen ett par dyra MacIntosh och Accuphase. I övrigt finns ingen direkt koppling pris/prestanda.

CD: Finns billiga riktigt bra. Ingen mening att lägga mer än några tusen om man inte vill ha vräkig design eller speciella finesser. Snacket att en DVD-spelare måste kosta det dubbla jfr en CD-spelare för motsvarande ljudkvalitet är just bara snack. Har inget stöd i verkligheten alls.

Kablage: Gör man enkelt och billigt själv. Billiga och bra finns också att köpa.

Skivspelare: Fanns mer billiga och bra förr. Det verkar dock finnas en del fortfarande. Annars säljs ju fortfarande Technics 1200.

Edit:
Kabellyftare: Mycket stor skillnad. Bäst är förståss dom som man kan köpa av mig för 8000/styck. Låt er inte luras av att designen ser ut som en rulle toapapper. Jag har personligt lyssnat mig fram till denna ultrabra lösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-02 18:01

Dogmen att dyrt är bra lever och frodas som aldrig förr. Var och besökte en av sveriges kändaste hifibutik så sent som igår och man förstår verkligen varför branchen ser ut som den gör. Alla valiga klyschor tämligen sprutar ur försäljarens mun:

Hur det mäter spelar ingen roll! Vem kan lyssna på en teknisk spec!

Kablar måste sitta i system flera månder för att kunna utvärderas!

Biamping är fina grejor det!

Akustikhjälp? Nä, jag vill inte ha ett överdämpat rum!

Dyrt kan va dåligt? Nä det är inte min erfarenhet

Inspelningen av högtalare dröjer minst 1000 timmar!

Osv

Listan kan göras hur lång som helst, man formligen mår illa när man kommer till vissa butiker, inte för att personalen är otrevlig (de brukar nämligen vara trevliga (tills man börjar prata vett med dem)) utan för att de verkar tro på allt de säger.

För att återknyta till topic, stora välbyggda slutsteg och stora kapabla högtalare tenderar att vara rätt dyra men att pris skulle vara nån garanti för sunda konstruktioner är ju absurt att tro (det är snarare tvärt om som påpekats)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Pris kontra prestanda, vad har ni för erfrenheter?

Inläggav Svante » 2005-07-02 18:03

IngOehman skrev:Det kan tilläggas att man behöver en jämkare som utsätts för samma F/E-lyssning, för att kunna använda skalan lika varje gång, och det fanns en sådan högtalare med, som som utgångspunkt definierades som 50 på tryffelskalan.

Edit: glömde att kommentera det lilla jag citerde av dig. Psykologerna brukar kalla sådana stimuli för "ankarstimul"i. Det är en hel vetenskap i sig och knappast enkelt.

Ja, det är intressant det där med pris-prestanda. Jag tror att fenomenet per automatik uppstår när de flesta har svårt att bedömma kvaliteten "objektivt". Det kan vara parfym, mode, bilar eller hifi. Om man inte har ett ideal som man har koll på så är man ganska lättövertygad.

Och så länge det går att övertyga en kund om att han ska betala mycket, och kundens främsta kvalitetsmåttstock är just priset*, så kommer det att finnas dyra och dåliga prylar.

*Hur många gånger har man inte hört uttalanden av typen "Han hade en riktig värstinganläggning, bara kablarna kostade 20 000:-".

Länkar även här till min skojtråd som jag gjorde en fredagkväll för ett tag sen.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 619#108619
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-02 18:21

Men, jo, glömde det: Det finns ju en form av prestanda som sitter i "känslan" i prylen, hur den är att ta i, om rattarna känns som plast eller solidaste metall, om powerknappen smeker på strömmen eller om den känns som en kongl. mikrobrytare. Detta är ytterligare en sak som den outbildade konsumentens stackars lyssningsintryck har att slåss med.

Finns det kanske en korrelation där mellan pris och prestanda iaf?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 18:40

Det gör det absolut, även om visa tillverkare är bra på göra billiga saker som känns förvånansvärt bra :P , samt att några gör förvånansvärt dyra prylar som ändå inte känns bra. :cry:

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-07-02 18:47

Rydberg skrev:För att återknyta till topic, stora välbyggda slutsteg och stora kapabla högtalare tenderar att vara rätt dyra men att pris skulle vara nån garanti för sunda konstruktioner är ju absurt att tro

Instämmer 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 19:02

Det var precis det jag menade med:
Så saknas då samband mellan pris och prestanda?

Nej, så är det inte enligt min uppfatting: spjutspetsprestanda kostar nämligen - men vad värre är: kostnad garanterar inte spjutspektspretanda!

Man kan förenkla påståendet till: Det som är omöjligt att åtadkomma utan att kostnaden blir ansenlig kommer att kosta ansenligt om det skall åstadkommas, men saker kan bli dyra av fel skäl också.

Man skall även minnas att inte allt bra är dyrt. Vissa pretandauppnåenden kräver mer av konstruktören (läs kunskap) än de gör av plånboken. Och eftersom konstruktörer inte sällan är ekonomiska idioter (eller har en vänlig livssyn) kräver de inte alltid betalt efter resultat, fast de hade kunnat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-07-02 19:40

Men det borde i alla fall vara lättare att tillverka något bra som är dyrt än något bra som är billigt.

Så statistiskt borde sannolikheten att något är bra vara större när något är dyrt än när något är billigt. I alla fall om man köper av seriösa tillverkare.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-07-02 19:56

Margaux: vad är dyrt? Det kan ju vara alltifrån 50 öre och uppåt. Man får nog allt se det i relativa termer i stället: dyrare/billigare än...

För CD-spelare tex skulle jag inte alls vara förvånad om det är möjligt uppnå spjutspetsprestanda redan vid säg 3000kr om man bara har kunskapen som konstruktörsteam. Är det dyrt eller billigt? Det är iaf bra mycket billigare än många "highend-CD-spelare" men de flesta konsumeter skulle nog tycka att det är dyrt med tanke på att man kan få en bra märkes-CD eller -DVD för runt 1000-lappen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 20:12

Margaux skrev:Men det borde i alla fall vara lättare att tillverka något bra som är dyrt än något bra som är billigt.

Så statistiskt borde sannolikheten att något är bra vara större när något är dyrt än när något är billigt. I alla fall om man köper av seriösa tillverkare.

INOM en tillverkares program är det nog rätt ofta en sanning att så är fallet, i varje fall i de fall vi talar om seiösa tillverkare.

Men å andra sidan - om jag skall konsultera mina erfarenheter - är det med den definitionen skrämmande vanligt med tillverkare som inte är seriösa...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-02 20:22

IngOehman skrev:Men å andra sidan - om jag skall konsultera mina erfarenheter - är det med den definitionen skrämmande vanligt med tillverkare som inte är seriösa...

Hmm, menar du seriös eller menar du kunnig? Eller kan man inte vara seriös och okunnig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 20:34

Nej.

Att vara okunnig (inom aktuellt ämne) men ändå tillverka saker man säljer är inte att vara seriös.

En bildad person (enligt den klassiska Eller Key-definitionen) som är okunnig vet om det, och avstår från att spela kunnig (i en egenskapad metafysisk tramsvärld), eller skaffar sig kunskap!

Vh, iö

PS. Fast jo, visst kan man vara seriös och okunnig. så länge man inte tillverkar saker som är dåliga men kallar dem bra.

Man kan även vara kunnig och oseriös! Till exempel genom att skoja hela tiden, men också genom att luras medvetet.

Tyvärr tror jag dock att de flesta bedragare inom hifibranschen faktiskt är både obildade, okunniga och oseriösa. Objektivt sett alltså. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-02 20:55

Utan att leda det för långt, kan man inte vara okunnig om att man är okunnig (tex om någon akustisk förutsättning) men ändå jobba väldigt seriöst med alla andra akustiska saker (som man kan). Resultatet av det måste väl vara en okunnig men seriös tillverkare som gör allt som står i dess makt, som ändå säljer en halvtaskig produkt och tror att den är bra.

Jag tror det är ganska vanligt.

"Seriös" betyder för mig att man gör sitt bästa, antingen själv, eller att man skaffar hjälp när man begriper att det behövs.

Men vill inte ha en ny terminologidebatt, jag tror jag nöjer mig där.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 23:48

Om man är seriös rätar man ut de frågatecken man har! De som är en risk för att man inte skall kunna lösa uppgifter på ett adekvat sätt.

Om man är okunnig om att man är okunnig har man struntat i att "försöka förstå", eller ignorerat att man förstått att man inte kan förklara sambanden på ett analytiskt sätt, och då är man farlig, och oseriös.

Man riskerar att lura andra, nämligen de seriösa människor som är medvetna om att de själv är okunniga (i det ämne de söker hjälp eller prylar), och som litar på att alla vet vad de vet och inte vet.

Jag nöjer mig med det. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-07-03 00:23

Rydberg skrev:Inspelningen av högtalare dröjer minst 1000 timmar!

Nää nu är du ute och cyklar Rydberg, det var kablaget som tog 1000-2000 timmar att spelas in ordentligt 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-03 00:44

Sampix skrev:
Rydberg skrev:Inspelningen av högtalare dröjer minst 1000 timmar!

Nää nu är du ute och cyklar Rydberg, det var kablaget som tog 1000-2000 timmar att spelas in ordentligt 8)

Om man kopplar in det åt rätt håll, ja. Annars blir det aldrig bra. Och vilket håll som är rätt kan man inte veta, det kan variera från apparat till apparat. Man måste låta öronen avgöra!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-07-03 12:35

Min åsikt är att det i nästan alla prisklasser finns bra, mediokra och dåliga apparater. De allra billigaste prylarna brukar sällan vara bra och det som är ultradyrt likaså.
När det gäller apparater om man jämför prylar för 30 000 kr och låt säga 5000-10 000 kr så finns det en del apparater i den lägre prisklassen som förmodligen är minst lika bra som i den dyra. Men det finns fler apparater som är bra i den dyra prisklassen. Om man nu jämför toppskiktet i de båda prisklasserna och filtrerar bort skiten. 8)
Jag tycker oftast att högtalare och förstärkare måste kosta en del för att vara bra. Bland CD/DVD-spelare och kablar har prislappen inte så stor betydelse. När jag menar att dyrt är bättre hos ex. högtalare och förstärkare är det dock bara till en viss gräns och givetvis går det inte att generalisera genom prislappen. Finns mycket dyrt som är skitdåligt också.
Om ett par högtalare kostar 50 000 kr eller 200 000 kr har inte så stor betydelse. Däremot om prisförhållandet är 12 000 kr och 50 000 kr...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 12:49

Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.

Så frågan blir: Varför gör inte alla det då?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 13:29

IngOehman skrev:Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.

Vh, iö

För att de inte är man nog?

Alltså, bara för att man kan så kan inte alla. Några har idéer som de vill prova, de gör det, och för att finansiera sin produkt som säljer dåligt måste de ta ett högt styckepris. Och när konsumenten inte lätt kan förstå vad som är bra, så går det att ta ett högt styckepris även för dåliga saker.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-07-03 13:40

Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.

Det är nog inte så kommersiellt gångbart, om vi antar att alla siktade på att tillverka neutrala apparater då skulle neutraliteten öka(ni fattar vad jag menar) ju dyrare apparat man valde i tillverkarens sortiment. Vid en viss prisklass skulle man hävda "Den här apparaten är helt neutral". Var skulle denna prisklass hamna? Kanske vid 6000kr för en CD spelare.

Sedan visar det sig att det finns folk som är beredda att betala 60000kr för en CD spelare vilket minst sagt är en lockelse för tillverkarna. Då kan man ju inte tillverka en sådan och hävda att den låter precis likadant som 6000kr spelaren men bara är dyrare, den måste ha extraordinärt fräcka egenskaper för att motivera priset. Mycket ligger väl i designen men den måste också låta lite annorlunda för att man skall kunna demonstrera detta för köparen. Annorlunda är bättre i detta fall ochdet tror jag är anledningen till att man hittar dåliga apparater i tokdyrsegmentet.

Modellerna måste också ändras efter ett tag, man kan inte ha samma gamla modell år efter år, folk måste fås att köpa nytt! Att hävda att det här är slutstationen nu blir det inte bättre stimulerar ju inte branchen.

Du IÖ har ett litet företag och kämpar för dina ideal, det gör nog inte Harman international, dom vill tjäna pengar

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-07-03 13:49

Om det är så att man nu gillar ljudet på sin 60 000 kr cd spelare mer än en 6000kr spelare trots att 6000 kr spelaren ger ett mer "korrekt" ljud...betyder det då att den dyrare är en sämre apparat ?

Självklart ska företagen tjäna pengar och jag tvivlar inte heller på att iö's företag eller något annat företag drivs för att få en vinst.

Edit: Ursäkta grammatiken men jag hoppas jag gör mig någorlunda förstådd...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 13:55

Svante skrev:
IngOehman skrev:Alla är antagligen överens om att man KAN göra bättre apparater när budgeten är större.

För att de inte är man nog?

Alltså, bara för att man kan så kan inte alla.

Svante!

Det där var VÄLDIGT roligt skrivet! Tredimensionel syftning när den är som bäst. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-03 14:12

Vh, iö

För att maximera vinsterna genom att man ska uppgradera och köpa nytt hela tiden?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-03 14:12

Pris/Prestanda. Har man hittat sin egen typ av produkt eller sitt fabrikat, är det nog inte ovanligt att man tycker dyrt inom nischen är bättre än den billigare inom samma. Jag föredrar en billigare produkt från något fabrikat jag gillar än ett svindyrt från något jag inte gillar. Hellre en billigare *host* McIntosh eller Quad än en dyr Audio Analogue. Men hellre McIntosh värstingserie än deras billigaste integrerad.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-03 14:29

Jag har en känsla av att "man" vill attrahera olika kunder med ett delvis eget "ljud". Det är ingen vits för alla förstärkarfirmor att bygga apparater som låter exakt lika. Vem får då sälja? Så jag har en känsla av att man ofta gör så gott man kan men man vill inte ha ett helt "ofärgat" ljud.
Varför är inte alla bilar exakt lika? Varför har inte dom samma säkerhet då man vet att det är viktigt. Jo för att folk väljer irrationellt och efter egen smak och ibland efter andras smak. Varför är extra krockkuddar en option då man vet att dom hjälper och folk ändå prutar bort dom? Alla är inte likadana och resonerar olika.
Så priset står sällan i proportion till exakt vad man får. Man köper funktion, man köper image, man köper tillverkningskvalité.
Varför väljer Nad att bygga 208 så att den går sönder någorlunda ofta för vissa?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-03 14:39

Eller så finns det ingen total sanning utan man väljer att prioriterar olika egenskaper.

Bara för att jag föredrar rör (helst fåwattiga när det fungerar) innebär inte detta att jag är totalt blind för andra alternativ. (har också hört Ino, Carlsson, Dynaudio, Audiovector, Plinius, McIntosh, Quad, ARC, etc, etc) Jag har ju helt enkelt inte hittat något annat som fullt ut lever upp till det jag vill åt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 14:53

Du har inte hört Ino hos mig, eller minns jag fel? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-03 15:00

Om nu NAD 208 är så bra och den inte kostade så mycket så borde väl NAD ha tekniken kvar för att göra något bra och billigt. Men den kanske var knepig och dyr att tillverka så den gav lite vinst? Så de kanske satsade på en sämre design men relativt bra som var billigare att tillverka? Detta har säkert diskuterats redan någonstans :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 15:01

Ranefjord har hört Ino högtalare i hemmiljön. Jag vet det för jag var med.
BTW de lät alldeles strålande. (alltså inte strålande bokstavligt, får jag väl tillägga)
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Nästa

Återgå till Generellt om hifi