Potent basåtergivning för endast musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Potent basåtergivning för endast musik?

Inläggav PerStromgren » 2011-12-06 12:25

Jag har intrycket av att de högst potenta bassystem som byggs av forummedlemmarna har som mål att användas för film. De flesta exempel som nämns verkar vara filmexempel, åtminstone.

Är det någon av er som byggt ett sådant baskapabelt system(*) att användas endast för musik?

*) Jag tänker på 20Hz, 120dB utan dist, typ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-06 12:44

Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film?

Anledningen att folk oftast pratar om film i sammband med bassystem är för att filmer i regel har väldigt mycket mer djupbas än musik.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-06 12:48

För mig så räcker piPs till film i mitt 11kvm rum, men någon övre gräns på hur mycket prestanda jag behöver till musik har jag inte stött på än... :oops:

Så för mig är det precis omvända förhållandet... till film behöver jag inte mycket men till musik så! :twisted:

till musik så får jag helt enkelt "lov att nöja mig" någonstans... :lol:

Edit: 120dB vill jag absolut ha möjlighet till vid 25Hz, det är ett minimum för att jag ska börja bli nöjd :)
men gärna betydligt mer...
125dB vid 20hz är mer optimalt och således än högre vid ökad frekvens.
Senast redigerad av DVD-ai 2011-12-06 12:54, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Potent basåtergivning för endast musik?

Inläggav Max_Headroom » 2011-12-06 12:50

PerStromgren skrev:Jag har intrycket av att de högst potenta bassystem som byggs av forummedlemmarna har som mål att användas för film. De flesta exempel som nämns verkar vara filmexempel, åtminstone.

Är det någon av er som byggt ett sådant baskapabelt system(*) att användas endast för musik?

Inte riktigt.
Enligt mina rock 'n' roll beräkningar ska jag kunna ha 130dB vid ca 30 Hz på lyssningsplats då elementens slår lika mycket som talspolens längd - magnetgapet. Detta är alltså inklusive rumsförsträkning.
Räcker fint åt mig.
20 Hz går också, men 120 dB vet jag inte om det går att skrämma ut så lätt. Kanske. Burkarna störtdyker i nivå under avstämningsfrekvensen som jag vill minnas är 33 Hz.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-06 13:43

adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film?

Anledningen att folk oftast pratar om film i sammband med bassystem är för att filmer i regel har väldigt mycket mer djupbas än musik.

Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.

Vill jag däremot ha mina dinosaurier springande framför näsan eller helikoptrar flygande över huvudet kan det springa iväg med kraven.

Tror jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-06 13:47

PerStromgren skrev:
adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film?

Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.

Vill jag däremot ha mina dinosaurier springande framför näsan eller helikoptrar flygande över huvudet kan det springa iväg med kraven.

Tror jag.

Det där stämmer nog ganska bra. När jag ser film så kan konerna röra sig några centimeter om man vrider upp lite. Vid musik så rör de sig inte synbart även om man kan känna att de rör sig när man rör vid dem. Det gäller även ganska bastung musik...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-12-06 14:00

PerStromgren skrev:[Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.

Tror jag.

Jag resonerar precis tvärtom. Jag vill ha god basåtergivning främst för musikens skull. Det är ju där som den bredbandiga, välartikulerade och distfria verkligheten ibland ska återges. Även studioproducerad rock, pop och elektronika blir roligare utan begränsningar och biljud.

För film är det inte lika känsligt, menar jag, eftersom de allra flesta filmerna har ett ljudspår som har ganska lite med det man ser på skärmen att göra. Därmed inte sagt att inte också filmer vinner på att höras genom ett kapabelt bassystem. I filmens värld har man dock hjälp av flera sinnen för att få ett bra helhetsintryck.

Jag blev för övrigt ganska besviken på den avslutande undergångssmällen i von Triers "Melancholia" som jag såg i går. Hade väntat mig en härlig urladdning och så slutade det med en femöressmällare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-06 14:07

PekkaJohansson skrev:
PerStromgren skrev:[Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.

Tror jag.

Jag resonerar precis tvärtom. Jag vill ha god basåtergivning främst för musikens skull.

Ja, "god", ja! Men kvantitet, då? Har du ett system av den där mulliga typen som jag försökte beskriva?

För att sätta i perspektiv: mitt musiksystem kan inte ens återge 20Hz, i alla fall inte så att det låter tydligt från lyssningsplats. Ändå saknar jag inget av orkestern eller jazzbandet.

Min minimalistiska "hemmabio" har en pluttsub, som kanske kan ge 20Hz, men med förmodligen rätt grav dist, och en nivå som inte flyttar soffor i djupledd. :oops:

Film som smäller och dundrar intresserar mig inte, om jag får generalisera litet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 14:10

PerStromgren skrev:Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.

Also Sprach Zarathustra?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-12-06 14:17

PerStromgren skrev:Ja, "god", ja! Men kvantitet, då? Har du ett system av den där mulliga typen som jag försökte beskriva?

Ja. Ljudtryckskapaciteten kommer till användning vid vid avlyssning av både orgelinspelningar och ambientplattor.

Som du är jag mindre intresserad av film som smäller och dundrar annat än som kortvarigt nöje. En film som "Titanic" innehåller, om jag minns rätt, en del lågfrekvent information som hörs kontinuerligt. Dessa basljud kan förstås vara trevliga att återge med god styrka.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-06 14:20

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.

Also Sprach Zarathustra?

Jodå, visst finns det musik som kräver bandbredd nedåt, oftast orgel. Men det skymmer inte bilden jag försöker måla upp: bassystemen som du själv och andra byggt, verkar främst fylla behovet för film. Hur är det för dig, t.ex?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 14:23

PerStromgren skrev:Jodå, visst finns det musik som kräver bandbredd nedåt, oftast orgel. Men det skymmer inte bilden jag försöker måla upp: bassystemen som du själv och andra byggt, verkar främst fylla behovet för film. Hur är det för dig, t.ex?

Jag ser inte film på min anläggning, jag har hemmabion en våning upp och håller f.n. på att tillse att den får tillräcklig baskapacitet den med.

Min motivation med många och kapabla basar var att sänka disten.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-12-06 14:26

De basmoduler jag skaffade mig förut var tillför att fylla behovet vid musik.
Dock inte med någon förhöjd nivå, utan en nivå som skulle passa väl in med
övriga register. Det handlar för mig enbart om att kunna återge det som finns
på inspelningen, inom rimliga gränser.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-06 14:47

Tack för det, Shifts och Nattlorden! Ni visar att jag hade fel.

Vad är det för musik som ni tycker är mest krävande och hur mycket bandbredd och nivå tycker ni behövs för denna? Åtminstone Nattlordens system ser ut som ett basmonster.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 14:58

Till att börja med vill jag säga att kapabelt förstärkeri är en nödvändig del, jag bättrade på basåtergivningen på mina gamla högtalare högst noterbart (vid samma volymer) i partier med längre basutbrott, troligen för att de hängde med kontinuerligt istället för att ta slut på uppladdade kondensatorbanker som bara fixade baspartiets inledning. ( Det är inget man hör av sig själv, det kräver att man har hört det rätt någon gång för att kunna inse att något fattas. )

Delningsfrekvensen är 80Hz... så allt under 80Hz gynnas ju...

Men självklart är det ju så när man tittar på vilken musik som innehåller mest djupinformation så är det ju icke-akustisk musik som är mest frekvent, men det är ju irrelevant information om man inte lyssnar på det.

Jag tycker stora svulstiga orkesterverk där orkesterns nedre register, bastrummor o.dyl. spelas kraftigt och dynamiskt vinner massvis i trovärdighet och mår bra att kunna klaras av att spelas på live-trovärdiga volymer, vilket ställer krav på HELA anläggningen, inte bara bottnen. Men då distortionsnivån normalt är högst i basområdet, så är det där man vinner mest att överdimensionera. Det är mycket möjligt att EN av mina åtta moduler skulle kunna generera tillräckligt ljudtryck för min lyssning, men den hade låtit avsevärt sämre vid alla ekvivalenta volymer!

Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz. Denna ansåg jag att jag ville kunna spela utan att ha tappat nivå, så jag siktade på en -3dB punkt en bit under det. Max ljudtryck placerar man ju helst på andra sidan "smärttröskeln", så vet man att man inte har dynamiska begränsningar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-06 15:11

Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz. Denna ansåg jag att jag ville kunna spela utan att ha tappat nivå, så jag siktade på en -3dB punkt en bit under det. Max ljudtryck placerar man ju helst på andra sidan "smärttröskeln", så vet man att man inte har dynamiska begränsningar.

Jisses! 8O

Med de ambitionerna undrar jag inte på att du måste fylla upp till taket med lådor!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-06 15:14

adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film

Det finns basar/subar som hyfsat klarar explosioner, helikoptrar och andra vanligt förekommande ljud i filmer men att återge exempelvis en ståbas utan basbummel kräver en helt annan snabbhet av basen.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 15:16

PerStromgren skrev:Jisses! 8O

Med de ambitionerna undrar jag inte på att du måste fylla upp till taket med lådor!

Precis. :D

Tror inte jag uppnått det fullt ut, jag har inte räknat på hur mycket jag verkligen når upp till med tillgänglig effekt, däremot har jag konstaterat att gränsen inte sätts av högtalare eller tillgänglig effekt - utan av hur huset mår av det. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-06 15:30

Panelguy skrev:
adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film

Det finns basar/subar som hyfsat klarar explosioner, helikoptrar och andra vanligt förekommande ljud i filmer men att återge exempelvis en ståbas utan basbummel kräver en helt annan snabbhet av basen.

Såna där små köpbasar som bara mullar och brötar duger inte till film heller enligt mig. Musiken i filmer är ju lika viktig som musik utan bild. Vill inte ha muller eller dist oavsett vad jag lyssnar på.

Skillnaden är väl dock att jag inte har någon musik som har någon direkt energi runt 20Hz. Finns massor med filmer med det däremot.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-06 15:42

Nattlorden skrev:Jag tycker stora svulstiga orkesterverk där orkesterns nedre register, bastrummor o.dyl. spelas kraftigt och dynamiskt vinner massvis i trovärdighet och mår bra att kunna klaras av att spelas på live-trovärdiga volymer, vilket ställer krav på HELA anläggningen, inte bara bottnen. Men då distortionsnivån normalt är högst i basområdet, så är det där man vinner mest att överdimensionera.

Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz. Denna ansåg jag att jag ville kunna spela utan att ha tappat nivå, så jag siktade på en -3dB punkt en bit under det. Max ljudtryck placerar man ju helst på andra sidan "smärttröskeln", så vet man att man inte har dynamiska begränsningar.

Det finns ett krux och det är att de allra flesta inspelningar inte är gjorda så att man vill spela med verklighetens nivå hemma. Kolla gärna på tråden om Bolero. Det är fortfarande förvånsvärt "ljust" ljud på fonogram, en övertydlighetsiver? I verkligheten är det inte lika "grällt". Dynamiskt är det ofta komprimerat och då är det mera medelnivån som bestämmer vilken nivå man vill spela med. Hur högt spelar verklighetens orglar och orkestar? Det är väl knappast tal om 120 dB på lyssningsplats i salen? Med tanke på att merparten av musikerna sägs dras med hörselnedsättningar hoppas jag att nivån även för dem ligger långt under 120 dB. Bolero eller Carmina Burana är det nog inte många som strävar efter att återge exakt med samma nivå hemma. Hemma har jag en lägre störnivå än i konsertsalen i staden och det gör att jag inte kräver samma ljudnivå hemma. I det nya konserthuset hör man faktiskt ventilationen vid lågmäld musik! Var riktigt störande när den nya flygeln hade premiär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 15:59

RogerGustavsson skrev:Det finns ett krux och det är att de allra flesta inspelningar inte är gjorda så att man vill spela med verklighetens nivå hemma.

Notera skillnaden mellan "vill spela" och "vill kunna spela".

Avståndet mellan maxkapacitet och den nivån du nyttjar styr hur pass låg dist du har. *grov tvåtummeregel*

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-06 16:49

PerStromgren skrev:

Jisses! 8O

...eller så bygger man för 99,999% av det material man återger hemma, och sparar 90% av kostnaden.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-12-06 17:09

PerStromgren skrev:Tack för det, Shifts och Nattlorden! Ni visar att jag hade fel.

Vad är det för musik som ni tycker är mest krävande och hur mycket bandbredd och nivå tycker ni behövs för denna? Åtminstone Nattlordens system ser ut som ett basmonster.

För min del var det att jag ville lyssna på exempelvis artisten Thomas Köner
ordentligt: http://open.spotify.com/album/2ZpPLucGp86PKzgFiqahGw

Vet inte om det är den mest krävande, men den gräver ganska djupt och
kände att piP inte räckte till, även om jag verkligen inte är någon som blåser
på i 120 blås. Jag försöker aldrig maxa mitt system som några här gör, utan
håller mig väldigt sansad. Vill däremot veta att utrustningen klarar det jag
utsätter den för.

Så bandbredd ner till kring 20 Hz tycker jag nog, gärna med lite marginal.
Till vilken ljudnivå vet jag inte, har inte provat så alls.

Jag äger rätt mycket udda inspelningar som ställer en del krav på bandbredd
och hade tröttnat på att inte ta del av allt samt vara rädd för att saker inte
ska hålla.
Senast redigerad av shifts 2011-12-06 17:19, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-06 17:12

MagnusÖstberg skrev:
PerStromgren skrev:

Jisses! 8O

...eller så bygger man för 99,999% av det material man återger hemma, och sparar 90% av kostnaden.

Medhåll! Så gjorde jag.
:D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-06 17:40

shifts skrev:
PerStromgren skrev:Tack för det, Shifts och Nattlorden! Ni visar att jag hade fel.

För min del var det att jag ville lyssna på exempelvis artisten Thomas Köner
ordentligt: http://open.spotify.com/album/2ZpPLucGp86PKzgFiqahGw

Vet inte om det är den mest krävande, men den gräver ganska djupt och
kände att piP inte räckte till, även om jag verkligen inte är någon som blåser
på i 120 blås. Jag försöker aldrig maxa mitt system som några här gör, utan
håller mig väldigt sansad. Vill däremot veta att utrustningen klarar det jag
utsätter den för.

Så bandbredd ner till kring 20 Hz tycker jag nog, gärna med lite marginal.
Till vilken ljudnivå vet jag inte, har inte provat så alls.

Jag äger rätt mycket udda inspelningar som ställer en del krav på bandbredd
och hade tröttnat på att inte ta del av allt samt vara rädd för att saker inte
ska hålla.

Shifts: Min utrustning höll, men det låter som att ligga under en buss på tomgång. Inte speciellt melodiöst...:lol: 8O

Per: tycker du att stora basriggar är provocerande?
Du har ju varit igång om detta förut. :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=bas
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-12-06 17:49

KarlXII skrev:Shifts: Min utrustning höll, men det låter som att ligga under en buss på tomgång. Inte speciellt melodiöst...:lol: 8O

Va f… missade du panflöjten?! 8O
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Potent basåtergivning för endast musik?

Inläggav NADifierad » 2011-12-06 17:55

PerStromgren skrev:Jag har intrycket av att de högst potenta bassystem som byggs av forummedlemmarna har som mål att användas för film. De flesta exempel som nämns verkar vara filmexempel, åtminstone.

Mitt är byggt för musik, först och främst.
Och då med åtanke att kunna spela frekvenser under 20hz med bra behållning. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-06 17:56

shifts skrev:
KarlXII skrev:Shifts: Min utrustning höll, men det låter som att ligga under en buss på tomgång. Inte speciellt melodiöst...:lol: 8O

Va f… missade du panflöjten?! 8O

Slog lock för öronen. :wink:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-06 18:00

Mitt bassytem är byggt för att kunna lyssna på musik.
Potenta bassystem för film har jag har länge i flera skepnader men det jag har nu är byggt för att testa gränsena lite vid musikavlyssning.
LFE utgången på min bioförstärkare är inte ens kopplat till basarna utan jag delar av höger och vänster kanal (förvisso mixas ju LFE kanalen ner i H o V när jag nu väljer att jag inte har någon sub i inställningarna)

Jag har dock haft ideer om att mixa in LFE kanalen ner till basarnas slutsteg....

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-06 18:37

å jag tycker att full nivå till 20hz är jätteviktigt vid musiklyssning, att koppla in ur subwoofrarna under musiklyssning har gett mig exem mot stympad bandbredd, det är helt klart så att det inte är fråga om hifi om man inte har full nivå inom 20hz-20khz. men jag är fortfarande måttligt intresserad av överkapacitet, dock så verkar mängden subwoofrar vara av godo av helt andra orsaker
Bikinitider

Nästa

Återgå till Generellt om hifi