Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag har intrycket av att de högst potenta bassystem som byggs av forummedlemmarna har som mål att användas för film. De flesta exempel som nämns verkar vara filmexempel, åtminstone.
Är det någon av er som byggt ett sådant baskapabelt system(*) att användas endast för musik?
*) Jag tänker på 20Hz, 120dB utan dist, typ.
adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film?
Anledningen att folk oftast pratar om film i sammband med bassystem är för att filmer i regel har väldigt mycket mer djupbas än musik.
PerStromgren skrev:adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film?
Anledningen att folk oftast pratar om film i sammband med bassystem är för att filmer i regel har väldigt mycket mer djupbas än musik.
Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.
Vill jag däremot ha mina dinosaurier springande framför näsan eller helikoptrar flygande över huvudet kan det springa iväg med kraven.
Tror jag.
PerStromgren skrev:[Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.
Vill jag däremot ha mina dinosaurier springande framför näsan eller helikoptrar flygande över huvudet kan det springa iväg med kraven.
Tror jag.
PekkaJohansson skrev:PerStromgren skrev:[Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.
Tror jag.
Jag resonerar precis tvärtom. Jag vill ha god basåtergivning främst för musikens skull.
PerStromgren skrev:Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.
PerStromgren skrev:Ja, "god", ja! Men kvantitet, då? Har du ett system av den där mulliga typen som jag försökte beskriva?
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Ja, just det! Kanske behövs inte så mycket utsträckning nedåt och så hög nivå om man bara spelar musik? Speciellt inte musik som inte är av elektronica-typ: vanlig rock och pop, jazz, opera, "klassisk" musik och liknande.
Also Sprach Zarathustra?
PerStromgren skrev:Jodå, visst finns det musik som kräver bandbredd nedåt, oftast orgel. Men det skymmer inte bilden jag försöker måla upp: bassystemen som du själv och andra byggt, verkar främst fylla behovet för film. Hur är det för dig, t.ex?
Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz. Denna ansåg jag att jag ville kunna spela utan att ha tappat nivå, så jag siktade på en -3dB punkt en bit under det. Max ljudtryck placerar man ju helst på andra sidan "smärttröskeln", så vet man att man inte har dynamiska begränsningar.
adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film
PerStromgren skrev:Jisses!![]()
Med de ambitionerna undrar jag inte på att du måste fylla upp till taket med lådor!
Panelguy skrev:adzer skrev:Klarar systemet av film så klarar det väl av musik? Eller finns det några speciella kriterier för musik som inte finns för film
Det finns basar/subar som hyfsat klarar explosioner, helikoptrar och andra vanligt förekommande ljud i filmer men att återge exempelvis en ståbas utan basbummel kräver en helt annan snabbhet av basen.
Nattlorden skrev:Jag tycker stora svulstiga orkesterverk där orkesterns nedre register, bastrummor o.dyl. spelas kraftigt och dynamiskt vinner massvis i trovärdighet och mår bra att kunna klaras av att spelas på live-trovärdiga volymer, vilket ställer krav på HELA anläggningen, inte bara bottnen. Men då distortionsnivån normalt är högst i basområdet, så är det där man vinner mest att överdimensionera.
Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz. Denna ansåg jag att jag ville kunna spela utan att ha tappat nivå, så jag siktade på en -3dB punkt en bit under det. Max ljudtryck placerar man ju helst på andra sidan "smärttröskeln", så vet man att man inte har dynamiska begränsningar.
RogerGustavsson skrev:Det finns ett krux och det är att de allra flesta inspelningar inte är gjorda så att man vill spela med verklighetens nivå hemma.
...eller så bygger man för 99,999% av det material man återger hemma, och sparar 90% av kostnaden.PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz. Denna ansåg jag att jag ville kunna spela utan att ha tappat nivå, så jag siktade på en -3dB punkt en bit under det. Max ljudtryck placerar man ju helst på andra sidan "smärttröskeln", så vet man att man inte har dynamiska begränsningar.
Jisses!![]()
Med de ambitionerna undrar jag inte på att du måste fylla upp till taket med lådor!
PerStromgren skrev:Tack för det, Shifts och Nattlorden! Ni visar att jag hade fel.
Vad är det för musik som ni tycker är mest krävande och hur mycket bandbredd och nivå tycker ni behövs för denna? Åtminstone Nattlordens system ser ut som ett basmonster.
MagnusÖstberg skrev:...eller så bygger man för 99,999% av det material man återger hemma, och sparar 90% av kostnaden.PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Just i vissa Also Sprach Zarathustra-inspelningar finns en orgelpipa på 16 2/3 Hz. Denna ansåg jag att jag ville kunna spela utan att ha tappat nivå, så jag siktade på en -3dB punkt en bit under det. Max ljudtryck placerar man ju helst på andra sidan "smärttröskeln", så vet man att man inte har dynamiska begränsningar.
Jisses!![]()
shifts skrev:PerStromgren skrev:Tack för det, Shifts och Nattlorden! Ni visar att jag hade fel.
Vad är det för musik som ni tycker är mest krävande och hur mycket bandbredd och nivå tycker ni behövs för denna? Åtminstone Nattlordens system ser ut som ett basmonster.
För min del var det att jag ville lyssna på exempelvis artisten Thomas Köner
ordentligt: http://open.spotify.com/album/2ZpPLucGp86PKzgFiqahGw
Vet inte om det är den mest krävande, men den gräver ganska djupt och
kände att piP inte räckte till, även om jag verkligen inte är någon som blåser
på i 120 blås. Jag försöker aldrig maxa mitt system som några här gör, utan
håller mig väldigt sansad. Vill däremot veta att utrustningen klarar det jag
utsätter den för.
Så bandbredd ner till kring 20 Hz tycker jag nog, gärna med lite marginal.
Till vilken ljudnivå vet jag inte, har inte provat så alls.
Jag äger rätt mycket udda inspelningar som ställer en del krav på bandbredd
och hade tröttnat på att inte ta del av allt samt vara rädd för att saker inte
ska hålla.
PerStromgren skrev:Jag har intrycket av att de högst potenta bassystem som byggs av forummedlemmarna har som mål att användas för film. De flesta exempel som nämns verkar vara filmexempel, åtminstone.
Är det någon av er som byggt ett sådant baskapabelt system(*) att användas endast för musik?
*) Jag tänker på 20Hz, 120dB utan dist, typ.
shifts skrev:KarlXII skrev:Shifts: Min utrustning höll, men det låter som att ligga under en buss på tomgång. Inte speciellt melodiöst...![]()
![]()
Va f… missade du panflöjten?!
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 29 gäster